fredag 31. mai 2024

Wright monumentet og Kitty Hawk


USA, mai 2024.

En særdeles interessant og til dels heseblesende reise ligger bak oss med over 1000 km på veien. Alt gikk som planlagt, og som vanlig var det voldsom kø ved immigration på Dulles; !:45 ble vi stående.


I det etterfølgende vil jeg, gjennom flere dager her på bloggen, presentere noen inntrykk fra Kitty Hawk, Steven Udvar-Hazy museet ved Dulles, og fra Washington, D.C. på Memorial Day. Dette var en oppfølger til tilsvarende reise i 2018 da vi hadde Wright Bros. i fokus ved deres hjemmeområde, Dayton, Ohio som også inkluderte USAF museet og Memorial Day.  Odin hadde satt seg inn i brødrenes teorier, tenkemåte og samarbeid dem i mellom. Gutta var veldig forskjellige, men dette tror jeg de brukte til sin fordel. Grundighet er et ord som godt kan brukes om deres teorier og praktiske forsøk og tester.

Det viste seg fort ved ankomst Kitty Hawk at min antakelse om at de kom, fløy og reiste hjem, ikke holdt stikk. I ettertid kan enn si at to dager der ville vært bedre enn den ene fulle dagen vi hadde avsatt til besøket der. For en opplevelse dette skulle vise seg å bli, mye takket være Odins voldsomme kunnskap om guttas liv og levnet og om alt som fant sted her som bidro til flygingen. Men først litt om forberedelsene.

Da de skjønte at de hadde noe vettugt gående, måtte teoriene testes ut med glidefly, Glider,  på et dertil egnet sted, noe som betyr stødig vind og et mykt sted å lande. Etter grundige undersøkelser og kontakt med meteorologiske myndigheter, var det et telegram fra William Tate, postmester og kaptein, som omhandlet værforholdene og at de ville finne mange vennlige mennesker ved Kitty Hawk. Det ble slik at Wilbur satte sammen sitt fly i hagen til William Tate i 1900. 

Monumentet etter Wilburs montering av glideflyet i hagen til William Tate

Reisen dit på en uke, som i dag tar 12t i bil, var ikke enkel, men den nevner jeg ikke her. Huset til Tate ble mange år senere revet og et nytt satt opp like ved. Der bor nå en kar som så Odin og meg stanse ved støtten hvor Willbur satte sammen Glider for å begynne testene ved Kill Devil Hills, ikke langt unna. Han var ute for å hente posten sin da han sa ”Want a free history lesson”? Det fikk vi og han fortalte at vi måtte til det lokale rådhuset for å finne orginalen.  



Den fant vi også.

Bildet er tatt av en sekretær ved det lille rådhuset

Wilbur måtte kjøpe såkalte spars, lange lister til vingene til flyet fordi de var for lange å frakte med seg. Det fant han i Norfolk.  

De 6 som jobbet på Coast Guard station Kill Devil Hills var til uvurderlig hjelp, ikke minst for å få flyet opp på toppen Big Kill Devil Hill flere ganger på samme dag. Når gutta trengte hjelp ble dettte sigalisert ved å heise et rødt flagg.

Restauranten Black Pelican hvor den øverste etasjen skal være en restaurert del av den opprinnlige Coast Guard Station

Glideflyene ble utviklet fra 17 til 22 fots vingespenn, og kontrollen ble stadig bedre. Etter mange flyginger, tilsidesetting av Lilienthals kalkulasjoner  og gjentatte besøk på Kitty Hawk, var gutta klar med Flyer med motor.  Resten er historie, men for en historie!

Første bil var vår kl 0855


Legg merke til markeringene for de fire flygingene den samme dagen, den siste på 59 sekunder.








Orville i cockpit etter kron eller mynt


John Daniels fikk lynkurs i å ta bilder: "Just press the balloon when you see the Flyer straight ahead"



Odin ved det historiske bildet




Bildet gir et godt inntrykk av området og kikker du godt ser du hvor langt det ble fløyet den 13. desember 1903. Wilbur sa etterpå at de kunne ha fløyet enda lenger, men at de av sikkerhetshensyn hadde bestemt seg for å fly så lavt som mulig å ikke strekke seg for langt. De var safety minded under hele prosjektet, sier Odin. Det var også viktig at det hele foregikk på flat mark.

I bakgrunnen ser du de fire steinene som markerer de fire flygingene samme dag.  

Plaketten på steinen



I morgen satser jeg på å få ut bilder fra Steven Udvar-Hazy museet

mandag 20. mai 2024

Kill Devil Hills

 

Naturligvis kjent som det stedet et motorisert fly fløy første gang. Bildet under er sakset fra nettet, men det er altså målet for en tur Odin Leirvåg og undertegnede gir seg ut på tirsdag.  Vi har tidligere sett sykkelverkstedet i Dayton, Ohio, Huffman Prairie som er verdens første flyplass, hangaren der, katapulten, flyskolen etc etc.Jeg skal forsøke å oppdatere leseren underveis som også inneholder National Air & Space Museum, første gang besøkt av undertegnede i 1968, senere i 1990, annexet til National Air & Space Museum ved Dulles, Steven F. Udvar-Hazy Center. Arlington blir også besøkt.  Yep, nesten en slags pilegrimsreise som ikke uten grunn også innbefatter Memorial Day..

Er tilbake den 29.  



Helikopter - Podcast fra Australia - Defence Connect

 


030b46f0-b702-919c-1a3b-91e43e685cb9.png

PODCAST: Delivering Black Hawk in 

 record time and setting the record 

straight on Army’s Aviation evolution

In this edition of the Defence Connect Podcast, host Steve 

Kuper is joined by Lieutenant Colonel Meng Wang of 

Aviation Command, who led the capability management

team of the multi-billion-dollar project to transform the 

Army Aviation capability.

Listen now

Irans president og alle ombordværende omkom - ASN / NRK

 

Likner litt på Kobe Bryant ulykken. Men, jeg har ikke peiling på flygernes kvalifikasjoner. Tipper at de var under voldsomt press for å få gjennomført denne prestisjejobben.  Nå får USA skylden fordi de ikke har levert deler til Irans fly- og helikoptre på grunn av sanksjoner, og ulykken skyldes teknisk svikt sies det fra høyeste hold. Det skal nok mye til å få endret denne konklusjonen. En kan jo ikke si noe om årsaken med mindre flygerne har sendt nødmelding og beskrevet situasjonen. Maskinen hadde ikke engang CPI, Crash Position Indicator. Makan til pølsevev....  Sikkerhetstenkning er helt fraværende, og ideologi, inkludert USA hat, overskygger alt annet.  (Red.)



Date:Sunday 19 May 2024
Time:
Type:Silhouette image of generic B212 model; specific model in this crash may look slightly different    
Bell 212
Owner/operator:Islamic Republic of Iran Air Force (IRIAF)
Registration:
MSN:
Fatalities:Fatalities: 9 / Occupants: 9
Aircraft damage:Destroyed
Location:Dzmar forest, Iranian Azerbaijan -    Iran
Phase:En route
Nature:Military
Departure airport:
Destination airport:
Confidence Rating: Information is only available from news, social media or unofficial sources

Narrative:
An Islamic Republic of Iran Air Force (IRIAF) Bell 212, operated by the VIP Squadron, carrying Iranian President Ebrahim Raissi has crashed in foggy weather in the forest area of ​​Dzmar between the villages of Uzi and Pir Dawood.

Among the occupants were the Iranian President, the Imam of Juma Tabriz, the Minister of Foreign Affairs, and the Governor of East Azarbaijan.
The President had just visited the opening of the Qiz Qala Si dam.



Sources:


Twitter
https://www.reuters.com/world/middle-east/helicopter-iranian-presidents-convoy-accident-says-strate-tv-2024-05-19/
https://tejaratnews.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-16/912111-%D9%86%D9%88%D8%B9-%D8%A8%D8%A7%D9%84%DA%AF%D8%B1%D8%AF-%D8%AD%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%85-%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3%DB%8C
https://x.com/IntelliTimes/status/1792207335576015214/photo/1
https://www.reuters.com/world/middle-east/what-we-know-about-crashed-helicopter-carrying-irans-president-2024-05-20/
https://www.nytimes.com/live/2024/05/19/world/iran-president-crash

Screen shot fra video

Reuters: Irans president omkom i helikopterstyrt

Irans president Ebrahim Raisi og utanriksminister Hossein Amir-Abdollahian døydde i helikopterstyrten nordvest i landet søndag, skriv Irans visepresident på X.


FUNNEN: Redningsmannskap har kome fram til vraket av helikopteret til Irans president Ebrahim Raisi. Det er ingen teikn til liv på staden, melder ein statleg TV-kanal.

FOTO: - / AFP
Sjekk hele saken her: https://tinyurl.com/4358n9xy


søndag 19. mai 2024

D-dagen planlegges i USA og Europa - Stars & Stripes / BBC

 


D-Day squadron of World War II planes re-creates ‘Blue Spruce’ route to Europe

By 

LINDA F. HERSEY


STARS AND STRIPES • May 16, 2024


 


“That’s All Brother” was a lead aircraft in the Normandy invasion on June 6, 1944. The plane led a formation of 800 other C-47 aircraft that dropped 13,000 U.S. paratroopers on D-Day. The restored plane has been described as a “flying museum.” (DC-3 Society)

WASHINGTON — World War II aircraft that moved troops and cargo across the North Atlantic to Europe are being retooled, fueled and readied to make the same journey the aircraft did 80 years ago for a commemorative flight to pay tribute to the D-Day invasion.

Those C-47s could only carry about 30 people so when we say they transported troops it must not have been many. Guys sent overseas were mostly sent by ship.




D-Day remembrance planes will be found, says Shapps

18 hours ago

Kathryn Armstrong,BBC News


Getty Images Copyright Atlas A400 aircraftGetty Images

Atlas A400 planes are currently being used in Ukraine and the Middle East

Defence Secretary Grant Shapps has said more planes will be found to take part in a mass parachute drop for this year's D-Day commemorations.

One plane is available for the Parachute Regiment to use in events to mark the 80th anniversary in June with four needed, according to the Mail on Sunday.

"I certainly want to see that [the D-Day event] properly covered," Mr Shapps told the BBC's Sunday with Laura Kuenssberg programme.

He added that the issue had only been brought to him "very recently".

The planes that would be used, Atlas A400s, are currently involved in military operations, including the conflicts in Ukraine and the Middle East.

Mr Shapps added that the lack of available planes to attend the commemoration was one of the reasons he had argued that more money needed to be invested into the armed services.

D-Day commemorations are held to mark the beginning of the campaign to free north-west Europe from the Nazis during World War Two.

This year's events will take place on 5 and 6 June in Portsmouth and in Normandy in France. More than 1,600 members of the British Armed Forces will be involved.

A Parachute Regiment source told the Mail on Sunday that the regiment wanted four of A400s for the day, to allow about 450 paratroopers to take part.

A Ministry of Defence spokesperson said the commemorations would "offer a comprehensive programme of tributes from today’s Armed Forces to their forebears" with "a significant amount of activity in both France and the UK, involving thousands of personnel, Royal Air Force flypasts, and Royal Navy vessels".

They added: “This will include a commemorative jump by UK paratroopers from an A400M aircraft on the 5 June alongside Allied counterparts.”


Verdens største flyselskaper vurdert etter Available Seat Miles - Airways

 



N510DN Delta Air Lines Airbus A350-900. Photo: Brandon Farris/Airways

Largest Global Airlines

The skies of April 2024 were dominated by the colossal capacity of North American carriers, with United Airlines (UA) retaining its crown as the world's largest airline based on Available Seat Miles (ASMs). Boasting a staggering 25,586,308,401 ASMs, UA cemented its position as a global leader, showcasing its extensive network and ability to move passengers across vast distances.

Hot on their heels were American Airlines (AA) and Delta Air Lines (DL), further solidifying the strong presence of US carriers on the global stage. Interestingly, AA offered the most flights (178,878) and seats (22,691,087) in April 2024, highlighting their widespread network and commitment to passenger volume.

However, the landscape wasn't solely painted red, white, and blue. Emirates (EK), carved out a unique space among the top contenders. Despite operating a significantly lower number of flights and smaller fleet, compared to its American counterparts, EK secured the fourth position with an impressive 18,077,349,430 ASMs. This achievement reflects their strategic use of larger aircraft on all routes, allowing them to efficiently transport a bulk of passengers across continents.

 

Following closely behind was Southwest Airlines (WN). Despite offering a whopping 19,642,215 seats, their focus on shorter domestic routes translated into a lower ranking in terms of ASMs (15,083,550,638). The remaining global airlines showcased a diverse range of airlines, each with its own strengths and specialties.

From the high frequency of shorter flights within Europe by Ryanair (FR) to the long-haul dominance of Qatar Airways (QR) and the extensive regional network of China Southern Airlines (CZ), April 2024 offered a glimpse into the dynamic and ever-evolving world of global aviation.

Rank

Airlines

ASMs

Flights

Seats

1

United Airlines (UA)

25,586,308,401

129,583

17,126,368

2

American Airlines (AA)

24,278,830,104

178,878

22,691,087

3

Delta Air Lines (DL)

23,872,018,964

140,950

19,779,065

4

Emirates (EK)

18,077,349,430

13,982

5,790,072

5

Southwest Airlines (WN)

15,083,550,638

123,529

19,642,215

6

Ryanair (FR)

13,902,195,423

95,892

18,276,430

7

Qatar Airways (QR)

12,912,997,900

15,896

4,391,793

8

China Southern Airlines (CZ)

11,934,038,151

66,189

11,913,002

9

Turkish Airlines (TK)

11,414,539,641

32,661

6,632,096

10

China Eastern Airlines (MU)

10,937,337,658

69,902

11,693,756

11

Air China (CA)

10,540,137,303

49,749

9,284,936

12

British Airways (BA)

9,218,620,203

25,484

4,873,160

13

Lufthansa (LH)

8,894,689,302

36,913

6,385,022

14

Air Canada (AC)

8,199,343,925

30,916

4,542,642

15

Air France (AF)

8,150,286,608

23,154

4,102,120

16

LATAM Airlines (LA)

7,634,526,219

44,130

8,056,934

17

IndiGo (6E)

7,433,272,106

59,851

10,714,608

18

EasyJet (U2)

6,837,265,548

49,725

8,945,899

19

Singapore Airlines (SQ)

6,765,784,317

9,417

2,487,805

20

Alaska Airlines (AS)

5,729,740,384

35,065

4,622,150