søndag 28. februar 2010
X47B Unmanned Combat Aerial Vehicle
Personell fra prosjektet som drives av Northrop Grumman i samarbeid med US Navy`s Unmanned Combat Air System (N-UCAS) program team, er nå til sjøs med USS Abraham Lincoln for å begynne integreringen av flyet på et operativt hangarskip. Maskinen, som er litt mindre enn en F-18 Hornet, skal altså operere fra hangarskip kun på egne systemer. Sjekk http://www.youtube.com/watch?v=qbbMMAThTiY
lørdag 27. februar 2010
Batchelorprogram i luftfartsfag - UiT
Staten har bevilget 30 mill til dette pilotprosjektet. Mandag går søknadsfristen ut til dette studiet som er gratis. Det har vært fødselsproblemer, men etter mange herrans år så ser det endelig ut til at programmet kommer skikkelig i gang etter litt hoste i begynnelsen altså.
Søkemotoren kalt S-92A
Aviation Week & Space Technology omtaler søk- og redningsversjonen av S-92A akkurat slik i en artikkel den 15. februar.
Valget av konsortiet som tilbyr S-92 helikopteret i et 25 års, 6 milliarder £ (Nok 54 milliarder) søk- og redningsprogram, er en skikkelig boost for Sikorsky for å sikre seg internasjonal og kommersiell virksomhet for å balansere sitt økende salg til USA`s forsvar. S-92 danner selve grunnlaget i at Sotera konsortiet ble foretrukket blant private tilbydere i UK`s SAR-H program. Dette vil erstatte Royal Air Force og Royal Navy helikoptre samt en midlertidig kontrakt med Maritime and Coast Guard Agency (MCA). Konsortiet, som består av CHC Helicopter, Royal Bank of Scotland, Thales og Sikorsky, ble valgt fremfor AirKnight teamet bestående av VT, Lockheed Martin og British International Helicopters som foreslo en løsning med EC225.
Kontrakten tar over virksomheten på 12 baser; 8 som opereres av Forsvaret og fire av MCA i tidsrommet 2012 og 2016. Per i dag leverer CHC tjenesten med S-92A ut fra to MCA baser under en femårs midlertidig kontrakt. Den mindre AW139 benyttes på to andre MCA baser. Disse fire basene blir de første som går over på den nye SAR-H kontrakten.
Overgangen til den nye kontrakten vil ikke helt kutte ut militære besetninger fra SAR rollen. Det vil være en såkalt ”flow through” av militære besetninger, men av de 240 besetningsmedlemmene involvert i militære SAR besetninger i dag, så vil antallet falle til 66 straks SAR-H programmet tar over. 38 maskiner som i dag er involvert i tjenesten, vil altså bli redusert til 24 S-92A.
Det fremgår av meldingen at Sikorsky arbeider med en økning i GW på 500 lbs til 27 500 lbs i løpet av året.
Prisen som siteres for dette 25-års programmet er særdeles interessant fordi den gir våre egne politikere anledning til å måle vår egen prosess opp mot den engelske modellen.
Valget av konsortiet som tilbyr S-92 helikopteret i et 25 års, 6 milliarder £ (Nok 54 milliarder) søk- og redningsprogram, er en skikkelig boost for Sikorsky for å sikre seg internasjonal og kommersiell virksomhet for å balansere sitt økende salg til USA`s forsvar. S-92 danner selve grunnlaget i at Sotera konsortiet ble foretrukket blant private tilbydere i UK`s SAR-H program. Dette vil erstatte Royal Air Force og Royal Navy helikoptre samt en midlertidig kontrakt med Maritime and Coast Guard Agency (MCA). Konsortiet, som består av CHC Helicopter, Royal Bank of Scotland, Thales og Sikorsky, ble valgt fremfor AirKnight teamet bestående av VT, Lockheed Martin og British International Helicopters som foreslo en løsning med EC225.
Kontrakten tar over virksomheten på 12 baser; 8 som opereres av Forsvaret og fire av MCA i tidsrommet 2012 og 2016. Per i dag leverer CHC tjenesten med S-92A ut fra to MCA baser under en femårs midlertidig kontrakt. Den mindre AW139 benyttes på to andre MCA baser. Disse fire basene blir de første som går over på den nye SAR-H kontrakten.
Overgangen til den nye kontrakten vil ikke helt kutte ut militære besetninger fra SAR rollen. Det vil være en såkalt ”flow through” av militære besetninger, men av de 240 besetningsmedlemmene involvert i militære SAR besetninger i dag, så vil antallet falle til 66 straks SAR-H programmet tar over. 38 maskiner som i dag er involvert i tjenesten, vil altså bli redusert til 24 S-92A.
Det fremgår av meldingen at Sikorsky arbeider med en økning i GW på 500 lbs til 27 500 lbs i løpet av året.
Prisen som siteres for dette 25-års programmet er særdeles interessant fordi den gir våre egne politikere anledning til å måle vår egen prosess opp mot den engelske modellen.
fredag 26. februar 2010
Alvorlig luftfartshendelse på Gardermoen i går
Iflg Romerike Blad (www.rb.no) så er dette en A320 fra Aeroflot med planlagt avgang O1L , men som da har tatt av på taxiway i stedet, da sannsynligvis på twy M. I så fall er dette en tilnærmet parallell hendelse som med Pegasus Airlines 23.10.2005 med en B737-800. De var også på vei mot rwy men tok twy M i stedet og ga gass. Stoppet av flygeleder. Se rapport 2006/20 fra SHT. Sjekk også hendelsen med KLM på Schiphol den 11. februar rapportert i denne blogg.
Vulcan to the Sky
På tide med litt oppdatering etterhvert som temperaturen rundt Las Malvinas stiger. Den siste flyverdige Avro Vulcans skjebne avgjøres om to dager. Prosjektet er tomt for penger, mine £5 har ikke nyttet, og boet leveres den 28. Bildet er tatt på Farnborough i 2008.
Attention 333 skv personell!
I forbindelse med Flyoperativt Forums 23. årlige konferanse, avholdes en uformell sammenkomst i messa på Gardermoen Flystasjon den 26. april kl 1830 - 2300. Ob.lt. Håvard Klevberg forsker på skvadronens rolle i den kalde krigen, og holder et foredrag om emnet. Det kommer en P-3C fra Andøya som kan besiktiges av deltakerne på flight line. Det blir servering av spekemat og drikke. Pris kr. 250,-. Book deg viahttp://www.deltager.no/flyoperativt_forum_26042010
Handling skills
Hovedårsaken til 30% av havarier i 2008-2009 var flygernes manglende evne til å fly flyet, såkalt handling skills, rapporterer IATA. Alle havarier om natten etter avgang i 2009 skyldes åpenbart flygernes desorientering med påfølgende havari. I sannhet skremmende, men det totale sikkerhetsnivået er som tidligere rapportert bedre enn noen sinne. Sjekk http://www.avweb.com/podcast/podcast/AudioPodcast_KeyDismukes_NASA_PilotError_202079-1.html?kw=AVwebAudio
Feel Air starter muligens ikke opp før i 2011
Det har tydeligvis trukket ut med å få papirene på plass. Selskapet må kanskje flytte målet mot oppstart et års tid, fremkommer det i et oppslag i Stavanger Aftenblad i dag.
torsdag 25. februar 2010
Orion til Flyoperativt Forum
På det uformelle arrangementet på Gardermoen Flystasjon den 26. april, skal oblt. Håvard Klevberg foredra om 333 skv. i den kalde krigen. I anledning foredraget kommer en P-3C nedover fra Andøya for å vise seg frem. Sjekk http://www.flyoperativtforum.no/
Bemerkelsesverdig fra Tore Nordtun (Ap)
Nordtun uttaler til Stavanger Aftenblad i går at saken vedr. kjøp av nye helikoptre ikke må bli en hastesak. Historieløse Tore Nordtun vet åpenbart ikke at saken har pågått i 15 år! Han sier også at drift og vedlikehold for nye maskiner vil koste næt 50 milliarder over 30-35 år. Det er grovt regnet nær dobbelt så mye som engelskmennene nå skal betale for sin oppgraderte, sivile redningstjeneste med 24 maskiner på 12 baser over 20 år.
SAS over polen
Det er nå 53 år siden SAS åpnet polruten fra Skandianvia til Tokio og senket flytiden fra 50 til 32 timer. Flyvningen skjedde med en DC-7C.
tirsdag 23. februar 2010
Interessante betraktninger av Bjørn Haugerud
I et leserinnlegg i Stavanger Aftenblad i dag viser Haugerud, tidligere leder av redningstjenestekontoret i JD, til utviklingen i UK vedr. SAR. Jeg viser til det samme i min blogg av den 12. februar hvor nytt materiell introduseres sammen med en vesentlig sivilisering av denne sivile tjenesten. Haugerud mener at en må vurdere leie av helikoptre, ikke nødvendigvis å eie dem. Han viser til det store antall S-92A som opererer i våre farvann allerede og at det må finnes spin off efffecs her, kanskje sogar simulator på Sola. Han viser også til det uheldige med Forsvarets rolle oppi det hele. Dette stemmer godt overens med mine egne synspunkter. Utvalget som ser på anskaffelse av nye helikoptre må vurdere en leie/leasingordning istedet for kjøp.
EC175 i SAR utgave
Under HeliExpo Houston har EADS/Eurocopter vist en variant av EC175 som er meget interessant, nemlig en i SAR utgave. Den er utstyrt med en 360 graders radar, muligens en Telephonics, det vanlige trans-down utstyret, 4 axis autopilot etc. Tipper at dette blir en vinner!
mandag 22. februar 2010
Lufthansastreik utsatt
Gjennom forhandlinger i en arbeidsrett i Tyskland har flygerne i Vereinigung Cockpit gått med på å utsette streiken til den 8. mars.
Tull og tøys i redningstjenesten
Det gjelder altså valg av nytt redningshelikopter. Saken blir slått stort opp i Stavanger Aftenblad (SA) i dag, både i leder og i en artikkel. Det fremgår at Jan Arild Ellingsen (FrP) er forbannet og kaller saken skandaløs. Undertegnede har uttrykt det samme, også i SA. Minner litt om bygging av det nye jernbanesporet mellom Skøyen og Asker som ble påbegynt i 2001. For lite midler er bevilget, og da blir det sabla dyrt, og langdrygt. I saken vedr. valg av helikoptre så er det ikke bevilget midler slik at dette vil havne oppi kjøp av nye jagerfly og introduksjonen av NH90. Et herlig sammensurium hvor Forsvaret er skurken, de har jo lovet omkamp etter at saken ble satt ut på anbud. Siviliser denne sivile tjensten!
lørdag 20. februar 2010
Hesthammer utfordrer
I et stort oppslag i Dagbladet i dag sier flygesjef Thomas Hesthammer at en bør kunne svarteliste uønskede passasjerer. Slik det er i dag kan flyselskapene avvise passasjerer som kan utfordre sikkerheten. Spørsmålet er hvem som skal lage en slik liste. Hesthammer antyder PST, men her kommer vel norsk lovgivning inn med full styrke, datatilsynet og Nasjonal Sikkerhetsmyndighet. Norwegians kommunikasjonsdirektør er kvikt ute og sier til NRK Nyheter at selskapet ikke ønsker seg svartelister over personer som ikke får lov til å fly med selskapet.
SAS flyr øverst på lønnstoppen
Jeg siterer fra Fedrelandsvennen i går. Det er tall fra en undersøkelse utført av Centre for Asia Pacific Aviation, CAPA, som fastslår at SAS har langt å gå for å bli konkurransedyktig.
SAS flyr øverst på lønnstoppen
Til tross for at SAS har kjempet med nebb og klør for å få ned kostnadene, så er personalkostnadene fortsatt høyest i bransjen.
MARIUS MØRCH LARSEN
Publisert 19.02.10 20:30 Oppdatert 19.02.10 20:33
Det er tall fra en undersøkelse utført av Centre for Asia Pacific Aviation, CAPA, som fastslår at SAS har langt å gå for å bli konkurransedyktig.
MARIUS MØRCH LARSEN
Publisert 19.02.10 20:30 Oppdatert 19.02.10 20:33
Det er tall fra en undersøkelse utført av Centre for Asia Pacific Aviation, CAPA, som fastslår at SAS har langt å gå for å bli konkurransedyktig.
Ligger dårlig an
Det er den danske avisen Berlingske Business som har sett på
listen. De konkluderer med at SAS sine personalkostnader
ligger 4 ganger over Norwegians. Selv etter justering for kapasitet
og antall flykilometer.
Det er den danske avisen Berlingske Business som har sett på
listen. De konkluderer med at SAS sine personalkostnader
ligger 4 ganger over Norwegians. Selv etter justering for kapasitet
og antall flykilometer.
-SAS ligger dårligst an i spørsmålet om personalkostnader, som
fortsatt er tre ganger over industrisnittet. Det skandinaviske
flyselskapet har i det siste gjort framskritt ved å redusere
personalkostandene, men står foran en gigantisk utfordring for å
komme ned til samme nivå som konkurrentene, skriver CAPA
ifølge Berlingske.
fortsatt er tre ganger over industrisnittet. Det skandinaviske
flyselskapet har i det siste gjort framskritt ved å redusere
personalkostandene, men står foran en gigantisk utfordring for å
komme ned til samme nivå som konkurrentene, skriver CAPA
ifølge Berlingske.
Sammenligningen viser samtidig at de relative personalkostnadene i
SAS er nesten tre ganger så høye som for Finnair. De er nesten
dobbelt så høye som hos Air-France –KLM.
SAS er nesten tre ganger så høye som for Finnair. De er nesten
dobbelt så høye som hos Air-France –KLM.
Misvisende
Sture Stølen, sjef for investorkontakt i SAS, mener ifølge Berlingske
at undersøkelsen er misvisende. Han erkjenner likevel at SAS har
høyere personalkostnader enn konkurrentene.
Sture Stølen, sjef for investorkontakt i SAS, mener ifølge Berlingske
at undersøkelsen er misvisende. Han erkjenner likevel at SAS har
høyere personalkostnader enn konkurrentene.
- Vi har en annen type virksomhet enn for eksempel Norwegian
som ikke har så mange ansatte på bakken som vi har. Våre totale
lønnskostnader ser voldsomt høye ut, ettersom vi for eksempel har
en stor bakkevirksomhet, sier Stølen til avisen.
som ikke har så mange ansatte på bakken som vi har. Våre totale
lønnskostnader ser voldsomt høye ut, ettersom vi for eksempel har
en stor bakkevirksomhet, sier Stølen til avisen.
Rapporten fra CAPA er ikke enig med Stølen.
-Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er personalkostnaden
pr. flysete og flykilometer et viktig tall for flyselskapet, sier David
Bentley, sjef for CAPA i Europa til Berlingske.
pr. flysete og flykilometer et viktig tall for flyselskapet, sier David
Bentley, sjef for CAPA i Europa til Berlingske.
fredag 19. februar 2010
333 skv personell: Attention!
I forbindelse med Flyoperativt Forums 23. årlige konferanse, avholdes en uformell sammenkomst i messa på Gardermoen Flystasjon den 26. april kl 1830 - 2300. Ob.lt. Håvard Klevberg forsker på skvadronens rolle i den kalde krigen, og holder et foredrag om emnet. Det kommer en P-3C fra Andøya som kan besiktiges av deltakerne på flight line. Det blir servering av spekemat og drikke. Pris kr. 250,-. Book deg via https://www.deltager.no/flyoperativt_forum_26042010
Selvmordsangrep på futen
Flygeren fløy rett inn i Internal Revenue Service`s bygning i Austin Texas og drepte en person der. Hendelsen førte til at to F-16 ble scramblet og presidenten underrettet, men det viste seg å være et selvmord med selvmordsbrev hvor vedkommende uttrykte misnøye med tidligere president Bush, skattesystemet og medicare. Avbildet er den brannskadde IRS bygningen i Austin.
Værnes utbygges
Jeg gratulerer Avinor og Lasse Bardal med utbyggingen og 6 nye oppstillingsplasser. Dette skal stå ferdig i 2013, sier styret i Avinor i dag.
Redningstjenesten - med brumming i bakgrunnen
Nå brummes det fra Hovedredningssentralen. Sist var det fra Senterpartiet avd. Rogaland. Forleden var representanter fra bl.a. Conrad Mohr AS hos HRS-S og la frem planer for videre vedlikehold på de gamle Sea Kingene. Fra representant for HRS-S, avd.dir. Jarle D. Øversveen uttrykkes bekymring for Sea Kingenes fremtid i redningstjenesten. Det er liksom ikke bare å monterer nye FLIR kameraer så er problemet fikset. Alle mod`er må komme i en pakke og ikke stykkevis og delt. At engelskmennene nå går over til moderne utstyr og bort fra Sea King`en, så betyr det også at tilgangen på deler og support ikke blir bedre akkurat. I mens jobber utvalget som ser på innkjøp av nye maskiner ufortrødent videre. De tjener godt på at det ikke skjer noe. Men det blir nok mer brumming. Luftmilitært Samfunn tar opp saken den 23. mars på et seminar i Oslo. Undertegnede har booket som interessert tilhører.
US Navy RFI ute for nytt presidenthelikopter
Som du sikkert husker, så ble det såkalte presidenthelikopteret kansellert på grunn av overskridelser. Disse igjen, skyldtes bl.a. store endringer av den opprinnelige spesifikasjonen. Nå er US Navy igjen ute med en Request for Information for "Marine One". Jeg kan uten videre påstå at mye kunnskap og penger, ca. 3,3 milliarder $ vil gå tapt dersom en ikke fortsetter utviklingen av AW101/VH-71.
torsdag 18. februar 2010
IATA rapporter for 2009
In absolute numbers, 2009 saw the following results
* 2.3 billion people flew safely on 35 million flights (27 million jet, 8 million turboprop)
* 19 accidents involving western built jet aircraft compared to 22 in 2008
* 90 accidents (all aircraft types, Eastern and Western built) compared to 109 in 2008
* 18 fatal accidents (all aircraft types) compared to 23 in 2008
* 685 fatalities compared to 502 in 2008
* 2.3 billion people flew safely on 35 million flights (27 million jet, 8 million turboprop)
* 19 accidents involving western built jet aircraft compared to 22 in 2008
* 90 accidents (all aircraft types, Eastern and Western built) compared to 109 in 2008
* 18 fatal accidents (all aircraft types) compared to 23 in 2008
* 685 fatalities compared to 502 in 2008
Nytt søk etter AF 447
Det står bl.a. om et norsk fartøy som skal være med i søket/trålingen etter vrakrester. Området er redusert fra 17000 til 2000 kvkm.
http://www.google.com/hostednews/ukpress/article/ALeqM5i13AR-98KpN7VebSZ_jF_4kE_bqQ
http://www.google.com/hostednews/ukpress/article/ALeqM5i13AR-98KpN7VebSZ_jF_4kE_bqQ
PST`s åpne trusselvurdering for 2010...
..... er på markedet. Ingen hyggelig lesning. I følge rapporten antyder PST en radikalisering i enkelte muslimske miljøer. Riktignok små grupper, men som vi vet så kan disse ødelegge for alle de muslimene som er moderate. Norske muslimer har fått tilbud om å begynne på Koranskoler i Saudi-Arabia. Luftfarten er særdeles sårbar når en kopler denne virksomheten opp mot radikale islamske grupper.
Nasjonalt Flysikkerhetsråd
Dessverre vanskelig å få etablert her, men i UK har de lenge hatt UK Flight Safety Committee. Ta en kikk på http://www.ukfsc.co.uk/ og du vil se at nær sagt alle selskaper og myndighetene er representert i dette nyttige organet som koordinerer, informerer og fordeler nyheter av flysikkerhetsmessig interesse for mekanikere, lufttrafikktjenesten, flygere og operativt personell forøvrig. De arrangerer kurs også.
DHC-6 Twin Otter flyr igjen
Ikke vakker, men for en maskin! Ja, nå flyr den igjen etter at Viking i Canada bestemte seg for å ta opp produksjonen av denne populære maskinen. Over 200 modifikasjoner er utført, og interessen er i følge Viking upåklagelig.
onsdag 17. februar 2010
Lufthansaflygerne til streik mandag
Flygerne har avlagt stemme og går inn for streik fra mandag. Saken gjelder lønnsvilkår og ansettelsessikkerhet.
HELIEXPO i Houston åpner lørdag
Undertegnede har med undring sett at USA`s hegemoni som ledende helikopterprodusent, har blitt effektivt parkert av europeiske fabrikker. Faktisk for mange år siden. Nå sloss Bell for å komme seg inn på markedet igjen med sin B 429 og Sikorsky med sin S-76D. Det skal bli spennende å se hvordan det utvikler seg. Forøvrig er jeg overrasket over at S-92A selger såpass godt som den gjør.
mandag 15. februar 2010
Rogaland Senterparti tar ansvar
Fra Haugesund rapporteres det at partiet mener prosessen rundt anskaffelse av nye redningshelikoptre må fremskyndes. Ja, har vi ikke sagt det! Regjeringen fremstår samlet som tafatte i saken.
KLM tok av på taksebane
Og det på Schiphol. Dette er an alvorlig luftfartshendelse og en skikkelig ripe i KLM-lakken. Dette skjedde den 10.januar om kvelden. Maskinen skulle ta av på RWY 36C, men tok av på parallel taksiway B. B737`en skulle til Warzawa.
Den 8. mars 1910
Det er på tide å feire kvinnelige flygere. Det er straks 100 år siden det første flysertifikat ble tildelt en kvinne. Baronesse Raymonde de la Roche fikk det, forøvrig det 38. sertifikat totalt i verden. Om datoen er opphavet til kvinnedagen vet jeg ikke. Jeg synes ikke at denne dagen bør gå ubemerket hen, spesielt fordi det meg bekjent ikke eksisterer noen lønnsforskjeller eller diskriminering av kvinner innen norsk luftfart.
søndag 14. februar 2010
338 skv. har bursdag den 15.
Skvadronen ble opprettet den 15. februar 1954 på Sola og flyttet senere samme år til Ørland hvor den har vært forlagt siden. Undertegnede hadde gleden av å tjenestegjøre ved skvadronen som da var utstyrt med F-5.
Skarsteinsdalen leir lagt ned
Undertegnede ankom denne isolerte "institusjonen" den 2. april 1969. Jeg merket meg fort at Ullersmo Landsfengsel som da var under bygging, hadde adskillig bedre fasiliteter for sine klienter. Anledningen var at jeg ble beordret 333 skv. etter søknad i oktober 1968. Utsjekk på den nye flytypen tok til ved FAETULANT i Norfolk, deretter ved VP 30 på Pax River. Leiren inneholdt alle støttefunksjoner for skvadronen, inkl. 333 skvadrons egne kontorer. Alt dette ble flyttet ned til flyplassen da hangar G ble bygget i 1972. Stedet var såkalt atomsikkert, altså dersom flyplassen ble angrepet med atomvåpen, så ville alle støttefunksjoner være intakte, men alle flyene som ikke var forflyttet ville gått med. Etter 50 år er leiren nå lagt ned. Bildet er tatt av meg i juli 2009. Da var det kun sivil skole som ble drevet der. Skarsteinsdalen ble foreslått som asylmottak i 2008.
lørdag 13. februar 2010
Trusler om et nytt 11. september
Det oppleves av undertegnede som veldig trist at vårt trykke- og ytringsfrihet presses av ytterliggående elementer i det muslimske miljøet. Bortsett fra at dette naturligvis vanskeliggjør integreringen av nye borgere, så legger det et betydelig press på PST og NSM. Arbeidet for sikkerhet på våre mange flyplasser settes med dette på nye prøver. Trusselen må tas meget alvorlig.
fredag 12. februar 2010
Muslimsk lov forbyr muslimer å gå igjennom body scanner
Det rapporteres fra USA at en gruppe såkalte lærde muslimer har utstedt en Fatwa mot bruken av body scannere.
http://www.usatoday.com/news/religion/2010-02-11-airport-scanners-muslims_N.htm
http://www.usatoday.com/news/religion/2010-02-11-airport-scanners-muslims_N.htm
ATR-42-300 nødlander i rismark
Under en innenriksflyging i Indonesia fikk maskinen fra Trigana Air motorfeil på en motor. Imidlertid fant flygeren det best å foreta en førevarslanding i en rismark. Ingen skadet av de 56 ombord, rapporteres det.
Uro i spansk lufttrafikktjeneste
Grunnet introduksjonen av et såkalt Urgent Royal Decree som kansellerer alle tidligere arbeidsavtaler, så brygger det opp til uro. Den spanske flygerorganisasjonen SEPLA anbefaler følgende for flygerne:
- Increased vigilance of all ATC procedures
- Adhere strictly to standard operating procedures, paying extra attention to communications mainly when entering congested airspace (TMAs for example)
- Consider taking extra fuel for unexpected extended delays or diversions
- Exercise special attention during all ground movements
Britisk redningstjeneste siviliseres
Prosessen har vært i gang i lengre tid ved basene på Hebridene, Orkenøyene og Shetland. Nå skal tjenesten utvides til 12 baser med til sammen 24 Sikorsky S-92A redningshelikoptre. I Norge vil vi beholde den typen engelskmennene utrangerer fra 2012, nemlig Sea King. Bildet viser en mock up av typen tatt av undertegnede på Farnborough i 1992 da prosjektet ble offisielt. http://www.soteriasar.com/
Ny bestselger fra Robinson
Garantert. Prisen er akkurat offentliggjort; US$77 000 for basisutgaven. Det er særdeles billig for en maskin med turbinmotor.
torsdag 11. februar 2010
Scoop av Flyoperativt Forum
Faktisk ikke mindre enn tre: Sjefen for havari-, brann- og redningstjenesten på Heathrow, John Trew kommer til konferansen den 26. - 28. april. Han snakker om BA`s B777 som havarerte under landing for to år siden. Dernest Eric "Winkle" Brown som har fløyet 487 flytyper tror jeg det er. Han har bl.a. fløyet Arado 234 ut fra Sola like etter 7. mai 1945. Han holder underholdende foredrag. Så Jean Paries, en tidligere ulykkesetterforsker som vil snakke om The Miracle on the Hudson. Vi blir ikke ferdige med den historien. Så er det naturligvis mange andre interessante foredrag i et forrykende program. Jeg har tildigere skrevet om 333 skvadron som kommer i fokus på den uformelle sammenkomsten på Gardermoen Flystasjon den 26. april. Ta kontakt for mer info.
Kjos`ern med 446 mill i overskudd
Det er bare å ta av seg hatten for Bjørn Kjos og hans medarbeidere. De drar ikke med seg tunge pensjonsforpliktelser fra gammelt av, ei heller et ubegripelig antall personalforeninger og kan se lyst på fremtiden.
onsdag 10. februar 2010
ADS-B Multilateration
Thales UK har fått kontrakten med å levere Wide Area Multilateration til det britiske service provider National Air Traffic Service, tilsvarende vårt Avinor. Dette er et forsøkssystem som skal bidra til å gi NATS muligheten til å forske på de operative mulighetene som ADS-B WAM gir.http://www.thalesgroup.com/Pages/PressRelease.aspx?id=11337
UAS markedet går inn i himmelen.....
Analyseinstitusjonen Teal Group skriver i dag at UAS markedet, hele verden sett under ett for 2010, vil toppe 80 milliarder US$. Det har aldri tidligere vært observert tilsvarende vekstrate for noe segment innen luftfarten i fredstid.
Gigant på farten
Observert på Fairbanks flyplass i dag, på vei fra Narita til Haiti med nødhjelpsutstyr. An 225 Mriya er verdens største fly. Det er kun bygget èn maskin. Den er spesialkonstruert for å kunne frakte russernes romferge Buran på ryggen.
Widerøe leverer godt resultat
47,1 mill før skatt er resultatet før skatt. Det er svært få selskaper i verden nå som kan skilte med overskudd. Allkevel så kommer resultatet helt i skyggen av alt det som sies og skrives om SAS akkurat nå.
Snøfall i Washington
Trist syn; et hangarttak kolapset under snømengdene som falt nylig i, og rundt D.C. Bildet er fra Dulles.
tirsdag 9. februar 2010
Air Cargo India
Kongressen avholdes akkurat nå i Mumbai. Tonene derfra er veldig optimistiske, iallefall i forhold til passasjertransport. Det er tydelig at India/Kina er det store markedet en forventer mye av.
BA 38 kaptein Peter Burkill
Den 17. januar 2008 havarerte en B-777 tilhørende British Airways på Heathrow etter at begge motorene sluttet å fungere like før flyet skulle lande. BBC rapporterer akkurat nå at årsaken var "soft, sticky ice in the fuel system". Det fremkommer at kaptein Burkill tok inn flaps for å strekke innlegget noe. Det er nå konstatert at dersom han ikke hadde gjort det så ville han ha landet på hovedveien rundt Heathrow. Jolly good show! Burkill er nå pensjonist. Sjekk http://www.aaib.gov.uk/cms_resources.cfm?file=/1-2010%20G-YMMM.pdf
"The giant that shrunk the world" flyr på nytt
Krisen i SAS fortsetter
SAS Gruppen fikk et resultat før skatt på -1.519 millioner svenske kroner i fjerde kvartal 2009, mot et resultat på -2.789 millioner kroner i samme periode året før. Det søkes nå etter frisk kapital gjennom aksjeutvidelse. Norske skattebetalere må ut med 575 mill. for å kjøpe aksjer. Det blir også et spørsmål om EU kan akseptere denne form for støtte over lengre tid. De ansatte forhandler med ledelsen om å redusere lønn og andre ytelser vesentlig, men foreløpig ser det ut til at tilbudene anses å være tilstrekkelige. Tap i denne størrelsen kan naturligvis ikke fortsette. Aksjekursen falt 19% i formiddag. Trøsten er at NAS aksjen også falt, bittelitt.
mandag 8. februar 2010
søndag 7. februar 2010
LT`s luftfartskonferanse
Konferansen er nylig avviklet og jeg finner grunn til å nevne følgende: Helikopterselskapet CHC Norway AS er tildelt prisen for god sikkerhetsrapportering. Dette er en pris fra Luftfartstilsynet som er ny av året, og den ble delt ut for første gang under Luftfartskonferansen 2010. Siden rapportering danner grunnlaget for en hel bråte med tiltak og ikke minst statistikk, så tiltrer jeg uten videre denne prisen. Kapt Tor Andreas Horne fikk overrakt prisen på vegne av det amerikanskeide selskapet.
Mid-air nær Boulder, Colorado
Tre fly var involvert, et glidefly som ble slept av en Piper Pawnee. Linen ble kappet av et tredje fly som også traff Pawneen. Det var en Cirrus SR20 som har en spin recovery chute. Denne skjermen ble observert åpen med flyet hengende brennende under. Dramatisk så det holder. Det rapporters om 5 døde, men glider`n landet uskadet.
lørdag 6. februar 2010
US ALPA forbannet
De er forbannet etter at rapporten fra NTSB forkuserer på flygernes samarbeid i cockpit og kapteinens åpenbare feilmanipulering av kontrollene. Såkalt fallout fra ulykken er FDTL. Konklusjonen må være tilbake til square one: Babbitt said his initial timetable for issuing a new pilot fatigue rule was "overly ambitious" and that writing the regulation has turned out to be "incredibly complex." Visste vi det ikke..... Lobbyistene fra operatørene har nådd frem.
Sjekk rapporten fra NTSB: http://www.ntsb.gov/Publictn/2010/AAR1001.htm
Sjekk også denne bloggen: http://christinenegroni.blogspot.com/2010/02/blaming-pilot-gets-us-nowhere.html US ALPA mener at en ikke kan legge skylden på flygerne alene, men at de bekenforliggende årsakene også må dras inn i bildet.
Sjekk rapporten fra NTSB: http://www.ntsb.gov/Publictn/2010/AAR1001.htm
Sjekk også denne bloggen: http://christinenegroni.blogspot.com/2010/02/blaming-pilot-gets-us-nowhere.html US ALPA mener at en ikke kan legge skylden på flygerne alene, men at de bekenforliggende årsakene også må dras inn i bildet.
Ethiopian Airlines vraket...
.....er lokalisert utenfor kysten av Libanon. Sjekk innlegget den 26. januar og 8 januar. Det siste tar for seg såkalte unusual attitude , altså hvor flyet bringes inn i en stilling som er uvanlig for en normal flyging. Det spekuleres på om dette skjedde med denne maskinen, gitt det radatracket som finnes. FDR/CVR er også funnet slik at en sannsynligvis vil få en klarhet i hendelsesforløpet.
fredag 5. februar 2010
Runway excursion
En lite omtalt sak skjedde den 2. februar i Kinshasa. En cargo 727 landet i dårlig vær i kraftige regnbyger og gikk av banen. Ingen skadd, men maskinen, en 727 bygget i 1980 kan avskrives.
SM er ingen sykdom.....
Men hva med å holde seg i lufta i en Cessna 172 i mer enn 65 dager? Den eldgamle rekorden står for fall. I oktober planlegger Matt Pipkin og hans far Chet rekordforsøket. Nåværende rekord ble satt mellom 4. desember 1958 og 7 februar 1959, også i en Cessna 172, av Robert Timm og John Cook.
Flynytt er på gata nå. Løp og kjøp!
Flynytt holder stilen! Og godt er det, denne gang med et bilag for de som vurderer flyging som hobby og yrke. Her er interessante historier, tips og tilbakeblikk til krigen og vår innsats der. En kan jo ikke se fremover uten først å se bakover.....
onsdag 3. februar 2010
Norsk Luftfartsmuseums fagseminar
Fagseminar 2010 arrangeres torsdag 11.februar – lørdag 13.februar 2010 i samarbeid med Kjeller Flyhistoriske Forening.
Programmet begynner kl 1300 11.februar og avsluttes lørdag 13.februar kl 1200. Vi anbefaler følgende hotell, der vi har forhåndsreservert et antall rom: Quality Hotel Olavsgaard. Kontakt Rolf Liland rlila@online.no per e-post for detaljer.
Programmet begynner kl 1300 11.februar og avsluttes lørdag 13.februar kl 1200. Vi anbefaler følgende hotell, der vi har forhåndsreservert et antall rom: Quality Hotel Olavsgaard. Kontakt Rolf Liland rlila@online.no per e-post for detaljer.
Bristow reorganiserer
Den Houstonbaserte Bristowgruppen reorganiserer. Det siteres "fundamental strukturendring" til selskapets forskjellige avdelinger, i følge President og CEO Willian Chiles. Vitsen er å øke effektiviteten og påskynde et bedret økonomisk resultat. Det betyr videre at virksomhetene på den østlige og vestlige halvkule skal under en enkelt global enhet. For eksempel betyr dette at virksomheten i Mexicogolfen og den arktiske divisjonen kommer under den nordamerikanske forretningsenheten. Dette betyr naturligvis endringer i staben i det Meera Sikka som er visepresident og leder den globale forretningsutviklingen, går. Patrick Corr som leder selskapets treningsavdeling, Bristow Academy, forlater selskapet for å finne seg andre beitemarker. Selskapet opererer 503 helikoptre og fly og ble etablert i 1969.
Robbie R22 aerobatics
"Aldri, aldri offload rotordisken", sa min instruktør Wisti Kjær en gang. Disse gutta i videoen under må da være på grensen og vel så det. Uansett, jeg er imponert og litt skremt, så ikke prøv dette hjemme.... http://www.youtube.com/watch?v=uvgxBn8ms5I
NTSB og Colgan ulykken
Vi blir ikke ferdig med Colgan ulykken hvor en Q400 kom ut av kontroll under innflyging til Buffalo, N.Y. NTSB gjorde seg i går ferdig med sin jobb og det er ikke noe tvil om at kapteinen reagerte fullstendig feil på stick shaker. Det jeg synes er trist lesning er om fatigue er en medvirkende årsak. Et syn, presentert av medlem Robert Sumwald, går på at selv om flygerne var slitne, spesielt styrmannen, så er det ikke sikkert at det var noen medvirkende årsak. For meg er dette antikvarisk tenkning, og veldig trist fordi det kommer fra et medlem i NTSB, en organisasjon som de fleste mener er moderne og fremtidsrettet. Det kan være feil. Uansett så vil FAA komme ut med nye Flight and Duty Time Limitations i løpet av kort tid. Jeg er fan av Randy Babbitt.
tirsdag 2. februar 2010
Breitlings Superconnie grounded
Gjennom hele 2010 så vil en ikke høre lyden av fire Wright Cyclones fra den sveitsiske maskinen som senest fløy under Le Bourget sist sommer. Korrosjon er funnet i vingene slik at maskinen trenger å gjennomgå et større vedlikeholdsprogram. Her ser du et bilde jeg tok i sommer. Dette er noe av det vakreste som flyr....