Som du kanskje har fått med deg så er undertegnede sterkt kritisk til prosessen vedr. valg av nytt redningshelikopter. Jeg mener at prosessen er styrt av Forsvarets behov og ikke nødvendigvis hva som tjener det sivile samfunn best. Vi snakker nemlig om en sivil tjeneste. Det kan være at andre er inne på samme tanken. NHO Luftfart er ute med en rapport produsert av Det Norske Veritas, som ikke tar standpunkt til sivil eller militær tjeneste, men den klargjør iallefall hvilke ressurser det sivile samfunn sitter på. Rapporten lider imidlertid av et par svakheter. Den viser ikke til arbeidet utført av Helikopterfaglig Forum i 2002 - 2003, bortsett fra i referanseoversikten. Den siterer i stedet til den helmilitære rapport Norsk all-værs SAR helikopter til Justisdepartementet NAWSARH, Kravdokument Finale av september 2005. I den rapporten diskuteres et helikopter utrustet for militære oppdrag. NHO rapporten utelater også et særdeles viktig moment, nemlig at Helikopter Service AS i regi av datterselskapet Helicsa den 5. juli 1991, overtok redningstjenesten i Spania fra den spanske marine. Dette førte til at redningsoppdrag for første gang ble utført om natten, og da med norske besetninger. Den spanske innenriksministeren kom ens ærend fra Madrid for å gratulere besetningene med innsatsen. Erfaringer høstet i forbindelse med sivilisering av denne vanskelige form for tjeneste, synes ikke relevante selv om SAR for 20 år siden ikke er vesensforskjellig fra måten tjenesten drives på i dag, nemlig med Sikorsky S-61N vs. Sea King.
NHO rapporten har ikke med seg en beregning utført av en utenforstående instans som kan vurdere kostnadene ved en sivil tjenste vs. den militære ordningen vi har i dag. Det er en stor svakhet ved rapporten. Det er visst ingen som tør å utfordre Forsvaret. Bildet viser en HS maskin på flyplassen Quatro Vientos for sertifisering før ferden gikk videre til La Coruna i Galicia for å starte opp den sivile tjenesten. Det var den 1. juli 1991. Foto: Per Gram
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.