onsdag 31. august 2011

Værnes bygges ut

Utbygging til 350 millioner kroner på Værnes

8/31/11 9:25 AM
Styret i Avinor har fattet vedtak om etappevis utbygging av terminalene ved Trondheim lufthavn, Værnes for 350 millioner kroner.
Terminalprosjektet, omtalt som TU 2013-prosjektet, omfatter en rekke tiltak, der en utvider terminalen i takt med trafikkveksten:
- Utvidelse av innsjekkhall og securityarealer i innlandsterminalen
- Utvidelse av avgangsarealene i utlandsterminalen
- Utvidelse av toalettfasiliteter
- 3 nye passasjerbroer
- Økt kapasitet og redusert sårbarhet bagasjeanlegg
- Ny commuterterminal for propellfly knyttet til innlandsterminalen
- Økt kapasitet kontorarealer og kommersielle arealer til passasjerene

Avinor har tidligere vedtatt utbygging av nye flyoppstillingsplasser, sikkerhetsarealer og lysanlegg på Værnes.
Totalt investerer Avinor for ca 800 mill kroner eks.moms over en 4-årsperiode ved lufthavnen.

tirsdag 30. august 2011

Sårbarhetsutvalgets innstilling

Innstillingen kan utmerket godt bankes rust av. Hovedpunktet til Kåre Willoch & Co vedr etableringen av et departement for sikkerhet, er høyaktuell. http://tinyurl.com/4y7qa3w Innstillingen fra år 2000 tar bl.a. for seg redningstjenesten, flytransport etc.

Breaking News:

Boeing Launches 737 New Engine Family with Commitments for 496 Airplanes from Five Airlines
- Will deliver improved fuel efficiency and lowest operating costs in single-aisle market
- Customers expressing overwhelming acceptance for new airplane
- Feldmann to lead new program; Teal named chief project engineer

SEATTLE, Aug. 30, 2011 /PRNewswire/ -- The Boeing (NYSE: BA) Company's board of directors has approved the launch of the new engine variant of the market-leading 737, based on order commitments for 496 airplanes from five airlines and a strong business case.
"The re-engined 737 will allow Boeing to continue to deliver the most fuel efficient, most capable airplane with the lowest operating costs in the single-aisle market," said Boeing Commercial Airplanes President and CEO Jim Albaugh. "This, coupled with industry leading reliability and maintainability, is what customers have told us they want. As a result, we are seeing overwhelming demand for this new and improved version of the 737. We are working with our customers to finalize these and other agreements in the weeks and months ahead."
The new 737 family will be powered by CFM International LEAP-1B engines optimized for the 737. It will have the lowest operating costs in the single-aisle segment with a 7 percent advantage over the competition. Deliveries are scheduled to begin in 2017.
"Customers tell us they want to improve profitability and fuel efficiency while reducing their environmental footprint," said Albaugh. "This solution meets all three of those needs."
When compared to a fleet of 100 of today's most fuel-efficient airplanes, this new model will emit 277,000 fewer tons of CO2 and save nearly 175 million pounds of fuel per year, which translates into $85 million in cost savings. The airplane's fuel burn is expected to be 16 percent lower than our competitor's current offering and 4 percent lower than their future offering.
Boeing has named Bob Feldmann vice president and general manager of the new engine 737 family. With 35 years of aerospace experience, Feldmann most recently led the Surveillance and Engagement division within Boeing Military Aircraft, a unit of Boeing Defense, Space & Security that includes several commercial derivative programs based on the 737 platform. He has been instrumental in leading the successful development of complex programs such as the EA-18G Growler and the P-8A Poseidon.
Michael Teal has been named vice president, chief project engineer and deputy program manager. Teal's most recent role was vice president and chief project engineer on the 747-8 program, where he was instrumental in managing the airplane's configuration and integration, performance, safety, test and certification.
The Boeing 737 is the world's most popular and reliable commercial jet transport. The 737 family has won orders for more than 9,000 airplanes.

Dårlig airmanship i Kinesisk selskap

Saken er fra den 13. august, men først nå er det kjent hva slags straff/disiplinære tiltak som foreligger etter følgende hendelse:
En Qatar Airways B777 måtte diverte fra Shanghais Pudong flyplass til Hongqiao flyplassen på grunn av dårlig vær Flygerne gjorde det klart at de var lave på fuel og ba om øyeblikkelig landing på Hongquiao. Et annet fly fra selskapet Juneyao Airlines nektet å vike og sa at de også var lave på fuel. Det viste seg i ettertid at Juneyaoflyet hadde brennstoff for 42 minutter mens Qatar bare hadde brennstoff for 18 minutters flyging. Så til straffen: Juneyao nektes av myndighetene å gjennomføre planlagt ekspansjon, de må kutte kapasiteten med 10%, og de får ikke ansette utenlandske flygere. Den koreanske kapteinen mister sitt CAAC sertifikat mens styrmannen mister det for 6 mndr. Tøffe saker! Foto: Qatar Airlines

Litauisk jager kræsjer med fransk jagerfly

Nyheten under kommer akkurat nå fra BBC:

Nato fighter in mid-air collision with Lithuanian plane. A French Mirage 2000 jet has crashed into a training aircraft, an L-39 Albatros from the Lithuanian air force, officials in Vilnius say.

Both pilots survived the mid-air collision in northern Lithuania, according to reports.
The Nato fighter was reportedly flown by a French pilot.
Lithuanian media reports said the French pilot managed to land his plane, while the Lithuanian pilot ejected and landed in Rekyva lake.

PAK DA - Russernes fremtidige strategiske bomber

Det fremkom etter MAKS 2011 i Moskva nylig, at Putin & Co ønsker en ny maskin etter gamle Tu-95 Bear og Tu-160 Blackjack. Det antas at maskinen vil bli en stealth utgave a la B2. Da er det fritt frem for fantasifulle løsninger, og jeg synes at illustrasjonen over tar kaka. Når det er sagt så har jeg og mange andre norske flygere, sett Bear i sitt rette element, altså over Barentshavet på oppdrag mot USAs østkyst under den kalde krigen. Det en legger merke til er lyden. Stakkars folk som må oppholde seg i denne kassen i mange timer. Allikevel, en formidabel maskin som er bygget på lesten til B-29. En cruise speed på mach 0.7 er saftige greier for en turboprop.

MANPADS - Små raketter mot fly

Sjekk innlegget mitt den 25.01.2010.
Jeg leser at El Al i disse dager monterer deteksjons- og countermeasure utstyr på sine fly. Det har vært stille om Man Portable Air Defence System i det siste, men trusselen er der fremdeles i fullt mon. US Department of State ga ut en rapport nylig som igjen varsler om at tusenvis av raketter ikke kan gjøres rede for og kan være outside the control of national governments. De kan altså utgjøre en vesentlig trussel mot både sivile og militære fly rundt om i verden. Spredningen av MANPADS er en topp-prioritert sak i forhold til USA`s sikkerhetsvurderinger, selv om landet og andre nasjoner har ødelagt 32 500 slike raketter siden 2003. Mer enn 1 million slike systemer er produsert siden 1967. Du husker kanskje at USA pøste på med Redeye til Mujahedin for å bekjempe russerne i Afghanistan. Rapporten viser til skritt som tas for å spore opp og få ødelagt rakettene. Siden 1975 har mer enn 40 sivile fly blitt truffet av raketter av denne typen, med tap av 28 fly og 800 menneskeliv.

http://tinyurl.com/yd2gr6v

ADS-B i Mexico Gulfen

I den amerikanske sektoren av Gulfen er det enorm helikoptertrafikk. Trafikken har innrettet seg etter et såkalt grid-system, altså et rutenett hvor trafikken må finne veien til, fra- og mellom installasjonene. Dette har vært et særdeles irriterende system, ifølge amerikanske flygere som jeg har snakket med. I 2009 skjedde en revolusjon da ADS-B ble innført. Det pussige er at FAA eier signalene, men ITT eier infrastrukturen, altså utstyret. Den 6. august 2010 stoppet imidlertid utstyret å fungere i hele 11 timer. Masse armer og bein  naturligvis, og nå er rapporten DoT`s Inspector General på bordet. Det en uten videre kan si at rapporten peker akkurat på dette forholdet, altså mellom FAA og ITT. Det fremkommer at FAA`s system som skal kvalitetssikre signalene kalt Surveillance and Broadcast Service, sviktet og viste seg å være upålitelig. Dette vil få konsekvenser for NextGen siden det skal bygges på samme lest som systemet i Gulfen med ikke færre enn 794 bakkestasjoner over hele kontinentet i løpet av 2013. FAA har jo lang erfaring med ADS-B gjennom prosjektet i Alaska, så ting bør komme på rett kjøl nå! I Norge planlegges trafikken over Nordsjøen å være dekket av ADS-B om få år. Foto: AIN

mandag 29. august 2011

AW139 havarert i Brasil den 19.

Maskinen havarerte den 19. august og havariet skyldes antakelig tap av halerotorblad atter at det oppsto sprekker. Alle de fire ombord ble drept etter at maskinen hadde tatt av fra en oljerigg. Flygeren rakk å sende nødmelding. Helikopteret tilhørte selskapet Senior. Det har ført til at EASA har ustedt et Emergency Airworthiness Directive gjeldende for typen. Maskintypen finnes i norsk register. Den har tidligere hatt problemer med delaminering i selve halen.
Sjekk denne: http://tinyurl.com/3sj6ppp
The AD — originally issued by the European Aviation Safety Agency on Aug. 25, and adopted in similar form by the United States Federal Aviation Administration, Transport Canada, and Australia’s Civil Aviation Safety Authority — requires the inspection of AW139 and AB139 tail rotor blades within 25 flight hours after the date of the AD, and thereafter at intervals not to exceed 25 hours. More significantly, it imposes a new life limit on the tail rotor blades of 600 hours time in service or 1,500 flight cycles (take-offs and landings), whichever occurs first. This has grounded some AW139/AB139s as they wait on replacement blades. Foto: Senior


10 bobler for UAS i kontrollert luftrom i USA

Den 24. august skrev jeg om Ssaas, altså et system som kommuniserer lufttrafikk til kontrollører som styrer UAV`er. Her finner du mer om det samme, nemlig en bedre forklaring på systemet det amerikanske forsvarsdepartement ønsker å gjennomføre: http://tinyurl.com/3nvcwae og http://tinyurl.com/44dtukv og http://tinyurl.com/3jz6pry

Dagens low-pass

Det er en fransk Mirage F1 som står for denne: http://tinyurl.com/3f4ms82

Mi-26T - verdens største helikopter

Denne ble vist på MAKS 2011 i Moskva nå. Den har oppgraderte motorer som hver yter 12 500 Hk uten begrensinger opp til 30 grader.Den tar 20 tonn innvendig eller i kroken. Glasscockpit er det siste, og at besetningen er redusert fra 5 til 2 mann. Maskinen regnes som verdens største funksjonelle helikopter. Sjekk video på http://tinyurl.com/3oox5kn Her vil du se maskinen ta av med rolling take off. Det er en teknikk som benyttes når maskinen er tung eller hot/high og du har bane å gå på. Mindre pådrag trengs i hovedsak fordi maskinen får translational lift men den fremdeles er på bakken. Maks effekt av translational lift får en ved ca. 45 kts. idet induced drag øker over denne speeden.

Bristow ledende på helikoptersikkerhet i Nordsjøen

Bristow skal installere TCAS2 i alle sine 50 S-92 maskiner som flyr i Nordsjøen, opplyser selskapet. Dette varslingssystemet, for ordens skyld kalt ACAS for å skille det fra TCAS som er et produktnavn, har vært installert i fly i en årrekke. ACAS3, som var ment å gi horisontale Resolution Advisories, har ikke materialisert seg. Uansett et sikkerhetsfremmende tiltak.

Lockerbiebomberen alvorlig syk

Abdelbaset Ali al Megrahi, den eneste som ble fengslet etter den såkalte Lockerbie sperengnigen hvor 270 mennesker mistet livet i en Pan Am Boeing 747 i 2001, ser ut til å være i koma. Han slapp ut av fengselet i Skottland etter at han ble diagnostisert med prostatakreft. Dette var en sak som fikk store avisoppslag i UK etter at det ble avslørt en forbindelse mellom BP og Gadaffi i forbindelse med løslatelsen. Sjekk denne: http://tinyurl.com/moj5ne

Gulf Air av banen i India - 7 skadd

Flyet gikk av banen etter landing og nesehjulsleggen brakk. Emergency slides fungerte som de skulle, men de to aktre ble vel bratte og 7 passasjerer ble skadd. Det ser ut til å være en A320. Flyet landet i Kochi og kom fra Bahrein med 143 ombord. Sjekk http://tinyurl.com/3bs5akm

søndag 28. august 2011

Norge inne i tungt UAS

UAS: Unmanned Aerial System. Dette er ubemannede fly som noen synes er greit å kalle droner. Prosjektet heter Alliance Ground Surveillance Programme. Norge er med i programmet sammen med 12 andre NATO partnere. Vi snakker her om et voldsomt stort prosjekt som er helt nytt for meg, men jeg er jo heller ikke sikkerhetsklarert. 8 RQ-4 Global Hawks inngår i prosjektet som skal få klarsignal om bare få dager. Det er vanskelig å fatte at Norge går veien fra små, håndholdte over-the-hilltop maskiner til det største og mest avanserte som finnes. Tipper at vi bare får en bisitterrolle. Sjekk Facts and Figures her: http://tinyurl.com/3dn59b3

Russlands luftforsvar vil ha 120 Su-34

Flyet er på mange måter spesielt, ikke minst at fødselen var så tidlig som i 1990. Bygget på lesten til Su-27 fighter, så er dette en jager-bomber. Jeg husker jeg fikk bakoversveis da jeg hørte om besetningens forhold: Her er to mann hvorav den ene er flyger, den andre navigatør og våpen/systemoperatør. De har stor cockpit med hvilemulighet, toilett og kaffetrakter! Flyet kan ta en lang rekke våpen og har lang rekkevidde. Høres bra ut!
Foto: Wikipedia

lørdag 27. august 2011

Faremo: Helikopterberedskapen må koordineres

Sjekk innlegget mitt den 11. 8. Det gjelder naturligvis Oslo/Utøya. Sannelig sneglefart i dette. I kveld hører jeg på NRK at Faremo etterlyser koordinering. Enhver kan forstå at her er det behov for klarhet og et opplegg til samhandling. Men som jeg har sagt til det kjedsommelige: A): Redningstjenesten er en sivil tjeneste som må skilles fra Forsvaret. B): Kontraterror er Forsvarets oppgave fordi en ikke kan skjelne mellom fare for rikets sikkerhet og andre anslag. Faren er at her kan det bli et skikkelig sop-i-hop dersom en ikke holder tungen rett i munnen. Nå er prosessen med valg av nytt helikopter etter Sea Kingen inne i sitt 9.år. Valget må være upåvirket av Forsvarets særegne behov. Legg merke til at disse maskinene, Bell 412SP,  er bygget av et norsk, sivilt selskap; Helikopter Service AS. Foto: Forsvaret

In praise of early stewardesses

Fin fotoserie klippet fra BBCTravel akkurat nå. Sjekk serien PanAm som starter opp på TV3 i høst.. Jeg ble en gang skadd av en flyvertinne: Skulle hjem fra Phoenix og fløy Braniff til JFK. Ja, Braniff! En flyvertinne gikk og røkte i midtgangen. Ja, røkte (1968). Hun kom borti en passasjer som skulle passere henne og mistet sigaretten i fanget mitt. Jeg fikk fjernet den, men pådro meg en forbrenning på en finger.....  Jeg skulle fly TAG, et skummelt Angolansk selskap, fra Luanda til London, sånn i 2004. HS spanderte Business Class etter oppdraget som var å fly et helikopter, en Super Puma L2, fra Sola og ned. Vel, på cruising level ramlet et magasinstativ ned. Hun som betjente oss skrittet elegant over bladene som lå der, men viste ikke tegn til å ta dem opp. Glamouren er uansett borte, men det gjelder jobben i cockpit også!

Irene: Store driftsforstyrrelser ventes på østkysten

FAA melder at flyplassene i New York vil stenge kl 12 norsk tid i dag. There will be horrendous conditions for travellers today and on Sunday, står det å lese. Det gjelder ikke bare luftfart, men all cruise virksomhet på Atlanterhavssiden av USA får merke dette, Amtrak kansellerer, og en bør generelt holde seg innendørs. Vanligvis når rester av slike orkaner vårt område. Sjekk aktiv hurricane trackerhttp://tinyurl.com/3krdksk

B787 sertifisert av FAA og EASA

Seremonien fant sted på Everett i går. Her var sjefene for begge institusjonene, Randy Babbitt fra FAA, Jim Albaugh fra Boeing, og Patrick Goudou fra EASA. Den 26. september overlevers den første maskinen til launch customer ANA. Den første ruten går fra Haneda i Tokio til Beijing.

Helitech 2011 starter om en måned

Den største helikopterbegivenheten i Europa i år går av stabelen den 27. - 29. september på Duxford, altså et  møtested med voldsom flyhistorisk schwung! AW189 blir presentert i mock-up. Dette er AW`s svar på EC175 vil jeg tro. Tipper at EC145T2 også kommer. Som du ser så er dette en oppblåst 139. Ill.: AgustaWestland

fredag 26. august 2011

Electronic Flight Bag

Egentlig ingen stor nyhet, men det synes å gå den veien: United Airlines kjøper inn 11000 iPads til sine flygere. Det vises til miljøet fordi en slipper å kaste ca 16 millioner papirsider per år, og så sparer en naturligvis vekt. En iPad veier under et kilo mens papiret i cockpit i dag veier 20 kg. Dette betyr at en sparer 1 900 trær, 326 000 gallons brennstoff og Co2 og Nox utslipp tilsvrende  3 208 metriske tonn. Foto: United Airlines

Avinor gjør det godt - stor passasjervekst

Over fire milliarder første halvår

Avinor hadde i første halvår 2011 4118,1 millioner kroner i driftsinntekter med et driftsresultat på 873,9 millioner kroner. Resultat etter skatt utgjorde 519,5 millioner kroner.

Flytrafikken i første halvår viste en sterk vekst med 13,7 prosent økning i antall passasjerer, og 5,9 prosent økning i service units innenfor flysikringstjenesten. Askeproblemene i 2010 er en betydelig årsak til endringen fra i fjor. Den kommersielle forretningsutviklingen fortsetter meget positivt med en vekst i inntektene på 15,0 prosent. Inntektene fra den kommersielle virksomheten utgjorde 1821,8 millioner kroner i første halvår. Foto: Avinor

R44 - Mast Rocking

VIKTIG MELDING:
Robinson Working with FAA on R44 ‘Mast Rocking’Robinson Helicopter CEO Kurt Robinson said his company has been working with the FAA for “some time” to address concerns about “mast rocking” on its R44 helicopters. On Tuesday, the NTSB issued five safety recommendations (A-11-82 through -86) related to this condition in the wake of several accidents/incidents recorded since 2006. “We are working with the FAA to address any concerns or recommendations the NTSB has,” Robinson told AIN. Pilots of the incident/accident aircraft reported yaw and pitch oscillations severe enough to prompt them to make emergency landings, and several of them were “hard.” The condition appears to be exacerbated by a forward c.g. that can still be within the flight envelope and is more readily entered during left banking turns of 30 degrees. Flight test reports dating back to 2006 found that certain combinations of transmission mounts and vibration isolators mitigate the problem, as did adding power during autorotation. The NTSB recommends that the FAA require Robinson to resolve the “root cause” of the mast rocking, create a database of all related incidents, insert a warning in the flight manual and incorporate recognition and mitigation of the vibrations into its pilot training program. Foto: Robinson

torsdag 25. august 2011

Soyuz U tapt - skulle til ISS med forsyninger

For tiden er det et mannskap på 6 på International Space Station. De fikk forsyninger fra den siste Space Shuttle for ikke lenge siden, og kan holde ut et år. De er nå avhengige av forsyninger fra ubemannede fartøyer, i dette tilfelle en Progress som altså ikke nådde frem. Den hadde tre tonn med forsyninger ombord. Det er planlagt mannskapskifte den 22. september. Dette skal også skje med en Soyuz, men av en annen type enn den som nå falt tilbake til jorden. Bildet viser en ubemannet Progress som skal mate ISS.

It`s a fact - Delta bestiller 100 B737-900

Som annonsert tidligere, da bare som et rykte, så har Delta signert en avtale med Boeing om levering av den typen 737 med lengst rekkevidde og kapasitet. Den kan ta 180 pax i den konfigurasjonen Delta skal ha. Dette var en kjærkommen nyhet for Boeing som etter Le Bourget har vært i skyggen av Airbus. Bestillingen er verdt ca. 8,5 milliarder $.

Gøyalt prosjekt for voksne

EAA, Experimental Aircraft Association, har et prosjekt på gang hvor det gis et kræsj kurs, en intro til flyging som går over en helg. Dette skjer ved flymuseet i Floridas SUN`N FUN. Det er lik prosjektet Young Eagles som EAA har hatt i mange år. Nå er det snakk om bald eagles. Det koster $350 for to overnattinger i dorm og en flytur. Gøyalt! Sjekk bildet under av en Grey Eagle! Foto: EAA

Flyfemkamp

For en del år tilbake var Norge ledende i verden innen denne idretten. Odd Mjelde tok sølv i -68 og ble ble verdensmester i 1972 og 1975. Han lærte meg å skyte med pistol. Da var vi begge på Crew 3 på 333 skv. Militære deltakere skal gjennom skyting, orientering/escape, hinderløp, fire soloøvelser med baskeball og hindersvømming. Hvordan det ligger an med fekting er jeg usikker på.  Det har vært snakk om å endre på grenene. Siste VM var nå i Brasil hvor hjemmelaget vant. Det ble fløyet navigasjon med Tucano som den 6. øvelsen. Finnene har vært skarpe i mange år. Bildet under viser en spennende formasjon med Tucanoer over en skute jeg var ombord på utenfor Rio i 1993 under IFALPAs Annual Conference. Legg merke til at de tre første flyene er opp-ned.

                                          Foto: Per Gram

Karantenetid for inspektører

FAA har innført en to års karantenetid for inspektører som ønsker å begynne i flyselskaper for å representere disse overfor FAA. Ordlyden i meldingen finner du under. Her i Norge har jeg registrert kritikk av LT som benytter ex SAS flygere til å inspisere/kontrollere f.eks. Norwegian og for den saks skyld eget selskap. Men det som fremkommer er en annen problemstilling; en vil bekjempe svingdørprinsippet.

The U.S Federal Aviation Administration (FAA) has issued a final rule prohibiting carriers and “other certificate holders from employing certain former FAA aviation safety inspectors as company representatives to the agency for a period of two years after they have left the agency”.
The FAA explained that the prohibitions apply “if the former FAA employee directly served as or was responsible for the oversight of a Flight Standards Service aviation safety inspector and had direct responsibility to inspect, or oversee the inspection of, the operations of the certificate holder. This rule will also apply to persons who own or manage fractional ownership program aircraft that are used to conduct certain commercial operations”.

onsdag 24. august 2011

Soft field take-off

Sjekk dette dristige foretaket. En høyest suspekt operasjon, men det er visst slik på landet i USA;... when the corn is less than a foot, you have a lot of area to move on.... eller noe slikt. Sjekk ut http://tinyurl.com/3lhzqxe som beskriver dette noe underlige foretaket.

Small Sense And Avoid System

Ssaasy er et forsøk på integrering i kontrollert luftrom som en etterspør for ubemannede fly. Testing foregår akkurat nå med en RQ-7 Shadow, et fly med 7m vingespenn som veier 230kg. Ssaasy består av tre elektrooptiske kameraer montert i nesen som detekterer fly i nærheten, samt elektronikk som følger flyene, vurderer faren og sender beskjed om unnvikelsesmanøver til den eller de som kontrollerer maskinen. Et annet system kalles GBSAA, Ground Based Sense And Avoid. Dette er basert på bakkeradar som dekker et spesifikt område. En jobber nå med å smelte disse to teknikkene sammen. Sjekk http://tinyurl.com/3e4s9jm

Tragisk helg for airshow

Tre ble drept i tre separate airshow. Foruten Red Arrows flygeren som jeg har skrevet om tidligere, så var det to ulykker i USA. Også disse ble fanget på video og er ganske stygge å se på. Videoen forteller også at 12 millioner amerikanere er tilskuere på airshow hvert år. Det må være fælt når en tar med ungene sine for å se slikt..... http://tinyurl.com/3pva96f

Thai: Nytt datterselskap, Thai Smile

Ikke før har nyheten kommet vedr. Qantas` datterselskap, så kommer Thai med tilsvarende nyhet, også dette et såkalt light premium selskap som kommer i kategorien mellom full service og low cost/budget. Selskapet blir regionalt og skal operere A320 på korte ruter. Ryktet om et samarbeid medllom Thai og det mye omskrevede selskapet Tiger Airways, er ikke dødt det heller.

Ubemannde fly og helikoptre

Det som fremkommer under taler for seg, og indikerer nok en gang at USA ser på ubemannede fly som uungåelig i luftrom hvor kommersielle flyvninger finner sted.  AOPA, aircraft Owners and Pilots` Assc. sier at det er et spørsmål om at slik integrering gjøres sikkert. En kommer hele tiden tilbake til see-and-avoid prinsippet. Hvordan skal UAV`er se andre fly og foreta unnvikelsesmanøver? Ikke noe problem dersom alle fly har transponder. Uansett så ble det i juni nedsatt en FAA lovgivingskommite som ser på problemområdet. "Alle" jobber med tilsvarende, nær sagt over hele verden. Det er lett å se hva en UAV kunne ha betydd for å få oversikt over situasjonen på Utøya. I slike situasjoner kan det opprettes et fareområde over øya forbeholdt UAV aktivitet.

Unmanned Aircraft Flying in U.S. Airspace ‘Inevitable’General aviation industry representatives accept the inevitability of unmanned aircraft systems (UAS) flying in civil airspace, though they urge a go-safely approach to introducing robotic aircraft. “[AOPA is] certainly an advocate of new aircraft entering the airspace system. It’s a matter of doing that safely. The introduction of UAS is inevitable; it's here,” Heidi Williams, AOPA’s senior director of airspace and modernization, told attendees last week at the Unmanned Systems North America conference in Washington, D.C. Currently, unmanned aircraft in the U.S. can operate only in restricted airspace or through certificates of authorization (CoA) issued by the FAA to public agencies. A company that seeks to operate a UAS must obtain a special airworthiness certificate-experimental category (SAC-EC). There are 285 active CoAs and 15 active SAC-ECs, according to the FAA. A proposed rulemaking governing the operation of small UAS—nominally 50 pounds or lighter—is also anticipated by December, with a final rule expected in mid-2013. In June, the FAA established an aviation rulemaking committee to consider allowing larger unmanned aircraft to fly in civil airspace.
Foto: AIS

En killer: VFR into IMC

Ikke så mye å si om dette bortsett fra at det er mye å si om det. Jada, en selvmotsigelse, men vi som flyr vet at dette er et spesielt problemområde som har og vil ta mange liv. Sjekk denne linken så få du et vell av informasjon: http://tinyurl.com/444k7sx

tirsdag 23. august 2011

Redningstjenesten i Sverige blir statlig

Sjekk http://tinyurl.com/3kkoc7d Her fremkommer at Sjøfartsverket tar over virksomheten fra Norrlandsflyg og får da 7 Sikorsky S-76 til tjenesten. Norrlandsflyg er 50 år gammelt og driver ambulanse- og SAR virksomhet fra fem baser. Det fremkommer som et argument for kjøpet at virksomheten er truet, men ikke på hvilken måte. For å få klarhet i dette, så har jeg fått kontakt med en kilde som skriver følgende til meg:

Norrlandsflyg har under den civila SAR'ens uppbyggnad sedan 2002 hela tiden slitit med stora problem. Dessa har varit operativa, tekniska, administrativa, organisatoriska och inte minst ekonomiska. Det har inte varit särskilt svårt att identifiera dessa brister och problem. Sjöfartsverket har ända sedan början haft en mycket låg kompetens och kunskap om vad en en dylik verksamhet kräver i alla de avseenden jag nämnt ovan. Deras upphandlingar har varit oerhört bristfälliga och man har ställt mycket få krav. Priset har varit avgörande till 100%. I en ”billigast-vinner” upphandling ligger det ju dessutom inbakat att den vinnande entreprenören kommer att få ekonomiska problem,det är givet, och Norrlandsflyg har flera gånger sedan 2005 varit nära konkurs. En konkurs som SjöV har fått hjälpa till att stävja.

Trots Sjöfartsverkets oförmåga att ställa krav och ointresse att lyssna på andra så har verksamheten utvecklats positivt genom åren. Detta trots att Luftfartsmyndigheten också varit helt frånvarande och helt ointresserade av att reglera civil SAR. Tack vare ett stort engagemang från de anställda och företagets goda vilja har stora framsteg gjorts, framförallt operativa och tekniska. Ibland har till och med SjöV försökt att motverka denna utvecklig, exempelvis när en lyckades driva igenom att piloterna skulle träna i simulator. SjöV försökte stoppa detta med alla medel eftersom man såg det som en onödig kostnad men det är numer ett myndighetskrav.

Norrlandsflyg har under åren byggt upp en unik nationell kunskap på SAR området och har idag en mycket utvecklad monopolställning. Det finns ingen annan som har kunnat lägg in anbud på SjöV's upphandlingar de senaste åren. Det har dessutom varit turbulent i Norrlandsdlygs ledning och i dess ägarstruktur. Framtiden för det nuvarande Norrlandsflyg har varit osäker och ett stort vinstintresse hos nya aktörer i ledningen har krockat med SjöV's önskemål om en långsiktig stabilitet, något SjöV inte lyckats skapa i sina upphandlingar.
Foto: Norrlandsflyg

B787: True or False?

Sjekk denne fra CNN vedr.en kritisk forbrukerjournalists syn på Dreamliner. Kanskje ikke så veldig dreamy? http://tinyurl.com/3s7z29w Foto: CNN

Delta Airlines - kjøper de 100 B737-900?


Dette går på ryktebørsen i USA akkurat nå. Det er sogar snakk om så mange som 200 fly som skal erstatte Deltas eldste 737`ere, MD-80, B757 og de eldste A320`ene. Selv om Boeing har en backlog for 737 serien for mange års produksjon, så er dette, dersom det gjennomføres, et veldig positivt tegn oppi alle A320neo bestillingene hos konkurrenten.

Pilotforbundet melder SAS til EFTA`s Surveillance Agency

SISTE:
Till Nyhetschefen

Bifogas ett pressmeddelande om att Pilotförbundet och 33 svenska SAS-piloter nyligen har anmält Sverige, Danmark och Norge till EU-kommissionen och EFTA Surveillance Authority för diskriminering på grund av flygbolaget SAS kvotfördelning av svenska, danska och norska piloter och för brott mot den fria rörligheten inom EU. Klagomålet bifogas likaså.
För eventuella frågor angående anmälan, vänligen kontakta advokat Ulf Öberg, +46 (0)709 712551. Pilotförbundets ordförande Gunnar Anderling nås på +46 (0)70-979 52 52.
Denne meldingen kommer fra advokaten til disse ex Linjeflyg flygerne som føler seg diskriminerte. Det er SAS` eiere, altså de tre skandinaviske land som stevnes.


Nytt slag i ansiktet til Boeing

Fra Moscow Air Show MAKS, følger denne nyheten:
Dettee regnes som den største overraskelsen derfra, nemlig at det Moskva baserte Transaero har signert for 8 A320neos. Per i dag opererer selskapet 66 Boeinger av forskjellige typer samt tre Tu 214. Det mest oppsiktsvekkende er allikevel at Transaero leaser 20 A320neo for å starte en fornying av eksisterende flåte. Det går ut over B737`er i tidsrommet 2018 - 2020, står det. Men det drypper inn bestillinger på Boeinger også, særlig på B777. Ill.: Airbus Ser du noe symbolsk i dette bildet, nemlig at Airbus bruker skyer istedet for Boeings Mt. Rainier?

mandag 22. august 2011

Ny generasjon Navstar satellitter operative

Disse er bedre kjent som GPS satelitter, og Boeing annonserer akkurat nå at den andre GPS IIF-2, som nå kalles SVN-63, er operativ. Da er det 31 satellitter i konstellasjonen som opereres av USAF`s 50th Space Wing og 2nd Space Operations Squadron ved Schriever AFB, Colorado. Som du uten videre skjønner så er dette militære satellitter med sivile applikasjoner, mens Europas Galileo blir et sivilt system med uovertruffen nøyaktighet.

RAF bestiller 14 CH-47 Chinooks

Ganske utrolig, men dette er en del av moderniseringen av RAFs tunge løftekapasitet, tatt i betraktning at dette er et helikopter som fløy første gang i 1961. RAF skryter av maskinen som skal stasjoneres på RAF Odiham. Prisen er  9 milliarder kroner inklusive support for 5 år. RAF får da 60 maskiner av typen i mange varianter. Maskinene skal leveres fra 2013 og utover. Merk deg hvor kvikt tunge helikoptre kan leveres etter bestilling! Rart denne ikke er kandidat som Sea Kingens etterfølger! Foto: RAF

It`s a fact - Spitfire flying school


Jeg har sneiet innom temaet tidligere, men nå er den et faktum. Kan du bla opp Nok 45 000,- så kan du følge kurset og ikke minst fly the real thing. Det hele skjer ved London Oxford airport, og det gjelder et todagers kurs i regi av Boultbee Flight Academy. Flyet er en Mk IX, og det kreves at du har en PPL og god helse. Kurset er det samme som ble brukt under krigen, og du flyr først en de Havilland Tiger Moth eller Chipmunk, for så å gå over til Harvard. (dette høres ut som Canada på 60-tallet, så langt.) Til slutt er det rosinen i pølsen og tid, bare en halv time, i en toseters Spitfire. Det rapporteres følgende inntrykk: "This is the most exciting thing I've done in my life." Another, a surgeon who'd seen action in Iraq, "couldn't stop crying once he'd landed."

Blant instruktørene finner du han som ledet Battle of Britain Memorial Flight. Det er også lagt opp til et Spitfire konverteringskurs med hele 15,5t i maskinen. Det koster kr. 460 000,-. Bildet fra Boultbee Flight Academy over viser toseteren. Sjekk http://www.boultbeeflightacademy.co.uk/

Eurocopter 146 - første gang i Norge?

Ny lyd over hytta akkurat nå. Jeg dro frem kikkerten og så en fremmed fugl, tilsynelatende malt i rødt hvitt og grønt. Det var  en EC145 med fenestron, altså varianten EC146, eller EC145T2. Den har jeg aldri sett før, og den manøvrerte heftig over Tau treningsområde øst for Sola. Den så ut til å gå fort, og lyden var som nevnt, utenom det vanlige. Undertegnede har som kjent annonsert for at denne typen eller AW139 utstyrt med heis, bør være standard for helikoptre engasjert i ambulansetjenesten. Mer informasjon om maskinens tilhørighet ønskes. Foto av maskintypen under testing hos Eurocopter Donauworth: Mark Ulm

USA - Full body scan vekker harme

Dersom en ikke går med på en såkalt full body scan i en dertil egnet maskin, så blir man gjenstand for en såkalt pat down. Det har vært kjent lenge at dette har ført til klager, og disse bringes nå oppover i systemet. Flere amerikanske politikere har engasjert seg, og klagene har nådd IATA. Der sies det: "At the top of the agenda is IATA's checkpoint of the future - we must replace a 40-year-old concept with a risk-based approach, powered by intelligence and technology," said Giovanni Bisignani, the director general of IATA. Sjekk http://tinyurl.com/3uejbr5

Det er en del år siden samferdselsminister Navarsete sa fra talerstolen på Solakonferansen at om ikke lenge blir det slutt på sjekking av væsker; andre metoder ville bli innført. Flygerne i Widerøe er visstnok den største trusselen mot flysikkerheten i Norge i dag. De sjekkes flere ganger om dagen.


søndag 21. august 2011

Fun in the sky

Sjekk denne; massevis av godt stoff om simulatorer og litt Air Combat Maneouvering. Bra å slappe av med nå etter minneseremonien nettopp på radio og fjernsyn. http://tinyurl.com/3uhx2bu Norge ligger ikke langt etter, tar i farten denne: http://tinyurl.com/42fpspq

First Air B737-200 havarert nær Resolute Bay

Uklare meldinger, men det ser ut til at 12 av de 15 som var ombord har omkommet. Omstendighetene er også uklare. First Air er et 60 år gammelt selskap som i hovedsak opererer tynne ruter i det nordlige Canada. De har 25 fly og størstedelen av flåten er ATR type fly. De har også en Hercules og en B767 i registeret sitt. Sjekk http://tinyurl.com/3ued2s3

lørdag 20. august 2011

Hanne Bjurstrøm, Arbeidsminister, sier:

Vi kan ikke ha en offentlig sektor som bidrar til å skvise de seriøse bedriftene ut av markedet. Dette sitatet er henter fra dagens Dagbladet.Vel, hva med total utestengelse av sivile bedrifter fra sivil virksomhet? Jeg tenker på redningstjenesten som er en sivil oppgave. Forsvaret driver denne sivile tjenesten mens Justis- og politidepartementet betaler for den. NHO Luftfart har oppdaget denne anakronismen, og er klart i mot. Undertegnede har uttrykt dette i over 15 år nå, and counting.... Kontraterrortjeneste derimot, er en militær oppgave. I slike tilfeller står en overfor anslag mot rikets sikkerhet. Til en slik tjeneste må en ha militære mannskaper med militært utstyr, også helikoptre. Jeg er redd vi vil se en sammenblanding av roller også i fremtiden. Foto: Bjørn Haugerud