| ||
-Undervurderer luftfartens verdiskapningAvinor - 12-11-2014 15:18 CET
-Europeiske myndigheter må i større grad må anerkjenne
luftfarten som en verdiskapende virksomhet for hele samfunnet, sa visepresident
i IATA, Paul Steele, under årets Avinor-konferanse.
-I
min kontakt med myndigheter over hele verden, er det merkbar forskjell mellom
Europa og framvoksende økonomier i Asia og Sør-Amerika, la Steele til.
Han
viste til at luftfarten bidrar til en verdiskapning i størrelsesorden 3,4
prosent av verdens brutto nasjonalprodukt, og står for 58 prosent av den
internasjonale turisttrafikken.
-Og
mine tall viser at luftfarten bidrar til rundt 100 000 arbeidsplasser i Norge og
60 millioner verden over, sa Steele.
Han
ba derfor myndighetene være varsomme med å bruke flyselskapene som en
melkeku.
-Særlig
når man ser de knappe marginene bransjen opererer med. Sannheten er jo at svært
få flyselskap leverer et utbytte til aksjonærene sine, understreket Steele.
Bærekraftig vekst
IATA, som organiserer de fleste flyselskapene i verden, regner med en trafikkvekst på rundt 100 prosent fram mot 2032. I dag er det noe over 3 milliarder flyreisende i året mot forventet 6 - 7 milliarder i 2032.
-Lenge
slo bransjen seg til ro med at luftfartens andel på 2 prosent av de globale
klimagassutslippene ikke medførte behov for å gjennomføre effektive klimatiltak.
Det var en uklok vurdering, sa den tidligere toppsjefen for World Wide Fund for
Nature (WWF).
Men
i takt med den økte bekymringen rundt klimaendringene har luftfarten satt seg
ambisiøse klimamål.
-I
2050 skal vi, tross trafikkvekst, ha redusert klimagassutslippene fra luftfarten
med 50 prosent sammenlignet med 2005-nivået. Både nye flytyper og mer moderne
infrastruktur vil gi store gevinster, sa Steele, som pekte på at dagens fly
bruker 70 prosent mindre drivstoff enn jetflyene på 60-tallet.
I
en paneldebatt senere la han til at biodrivstoff kan komme til å redusere
utslippene med 80 prosent, og roste Avinors og norsk luftfarts
biodrivstoffinitiativ.
-Det
er i det hele tatt bransjen selv som tar de tunge løftene, sa han.
Foto:
Erik Thallaug.
Avinor
bidrar til at rundt 50 millioner flypassasjerer kan reise til og fra selskapets
46 lufthavner på en sikker og effektiv måte. 3000 medarbeidere har ansvar for å
planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Dette
inkluderer tårn og kontrollsentraler, bakketjeneste og utvikling av
servicetilbud ved lufthavnene. Oslo Lufthavn AS er heleid datterselskap og OSL
har alene en årlig trafikk på rundt 20 millioner passasjerer. Avinor er et
statlig aksjeselskap og finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på
lufthavnene.
|
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.