| ||
Interkontinental agenda på Avinor-konferansenAvinor - 12-11-2014 16:39 CET
Midt i krevende tider for norsk og internasjonal
luftfartsbransje, mangler det ikke på interkontinentale ambisjoner hos
flyselskapene.
-Vi
ønsker mer interkontinental flytrafikk til Oslo Lufthavn, sa Avinors konsernsjef
Dag Falk-Petersen under sin innledning under årets Avinor-konferanse.
Og
ønsket deles av både Norwegian og SAS.
-Vi
ser for oss at en framtidig interkontinental ekspansjon vestover kan komme på
Oslo Lufthavn - og på Arlanda når vi snakker ruter østover, sa konserndirektør
for salg og markedsføring i SAS, Eivind Roald.
I
dag har selskapet én interkontinental rute fra Oslo - til New York.
Norwegian,
som i dag har 7 interkontinentale ruter fra Oslo Lufthavn, pekte også på at nye
og mindre langdistansefly kan skape markeder for langdistanseflygninger fra også
andre destinasjoner i Norge.
-Med
fly av typen Boeing 737 MAX8, er det ikke umulig å tenke seg ruter fra Trondheim
til Boston og Dubai, for å ta noen eksempler, sa kommersiell direktør i
Norwegian, Thomas Ramdahl.
Trygge på sine modellerBåde SAS og Norwegian er
trygge på at de har utviklet forretningsmodeller som de kan bruke til å
posisjonere seg i årene framover. Norwegian forbereder seg på økt konkurranse
fra Asia og Midt-Østen og satser på at 17 baser i 8 land på tre kontinenter, gir
den fleksibiliteten og handlingsrommet selskapet trenger for videre ekspansjon.
-Og
vår hovedstrategi er fremdeles at alle skal ha råd til å kjøpe en reise hos oss,
sa Ramdahl.
Hos
SAS retter man først og fremst oppmerksomheten mot de som gjennomfører 5 eller
flere reiser i året, og peker på at denne gruppen utgjør rundt 2,3 millioner
personer av de 20 millionene som bor i Skandinavia.
-Vi
har klokketro på at det finnes et kundesegment som ønsker et høyt servicenivå og
er villig til å betale for dette, sa Roald, og brukte blant annet ruten mellom
Stavanger og Houston som et eksempel.
Avinor
bidrar til at rundt 50 millioner flypassasjerer kan reise til og fra selskapets
46 lufthavner på en sikker og effektiv måte. 3000 medarbeidere har ansvar for å
planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Dette
inkluderer tårn og kontrollsentraler, bakketjeneste og utvikling av
servicetilbud ved lufthavnene. Oslo Lufthavn AS er heleid datterselskap og OSL
har alene en årlig trafikk på rundt 20 millioner passasjerer. Avinor er et
statlig aksjeselskap og finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på
lufthavnene.
|
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.