onsdag 12. november 2014

Avinor og interkontinentale flyginger

Avinor

Interkontinental agenda på Avinor-konferansen

Avinor - 12-11-2014 16:39 CET
Midt i krevende tider for norsk og internasjonal luftfartsbransje, mangler det ikke på interkontinentale ambisjoner hos flyselskapene.
-Vi ønsker mer interkontinental flytrafikk til Oslo Lufthavn, sa Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen under sin innledning under årets Avinor-konferanse.
Og ønsket deles av både Norwegian og SAS.
-Vi ser for oss at en framtidig interkontinental ekspansjon vestover kan komme på Oslo Lufthavn - og på Arlanda når vi snakker ruter østover, sa konserndirektør for salg og markedsføring i SAS, Eivind Roald.
I dag har selskapet én interkontinental rute fra Oslo - til New York.
Norwegian, som i dag har 7 interkontinentale ruter fra Oslo Lufthavn, pekte også på at nye og mindre langdistansefly kan skape markeder for langdistanseflygninger fra også andre destinasjoner i Norge.
-Med fly av typen Boeing 737 MAX8, er det ikke umulig å tenke seg ruter fra Trondheim til Boston og Dubai, for å ta noen eksempler, sa kommersiell direktør i Norwegian, Thomas Ramdahl.
Trygge på sine modellerBåde SAS og Norwegian er trygge på at de har utviklet forretningsmodeller som de kan bruke til å posisjonere seg i årene framover. Norwegian forbereder seg på økt konkurranse fra Asia og Midt-Østen og satser på at 17 baser i 8 land på tre kontinenter, gir den fleksibiliteten og handlingsrommet selskapet trenger for videre ekspansjon.
-Og vår hovedstrategi er fremdeles at alle skal ha råd til å kjøpe en reise hos oss, sa Ramdahl.
Hos SAS retter man først og fremst oppmerksomheten mot de som gjennomfører 5 eller flere reiser i året, og peker på at denne gruppen utgjør rundt 2,3 millioner personer av de 20 millionene som bor i Skandinavia.
-Vi har klokketro på at det finnes et kundesegment som ønsker et høyt servicenivå og er villig til å betale for dette, sa Roald, og brukte blant annet ruten mellom Stavanger og Houston som et eksempel.
Avinor bidrar til at rundt 50 millioner flypassasjerer kan reise til og fra selskapets 46 lufthavner på en sikker og effektiv måte. 3000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Dette inkluderer tårn og kontrollsentraler, bakketjeneste og utvikling av servicetilbud ved lufthavnene. Oslo Lufthavn AS er heleid datterselskap og OSL har alene en årlig trafikk på rundt 20 millioner passasjerer. Avinor er et statlig aksjeselskap og finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på lufthavnene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.