Året som straks ligger bak oss har
vist retningen mot en utvikling som er særdeles interessant; nemlig mot
hybride- og elfly. Godt over 100 selskaper vil nå produsere såkalte UAM`er,
altså Urban Aerial Mobility. Flere er selvflygende, altså autonome maskiner som
du kan bestille via en app. Altså som for en taxi. I alle fall dersom Uber får
det som de vil. Sertifiseringen av slike fly har som utgangspunkt både hos FAA
og EASA, at de skal være like sikre fra dag èn som kommersiell flyging er
i dag, en utvikling som har pågått siden 1903. Sertifiserende myndigheter vil
her få en kjempeutfordring.
MAX
skandalen ser ikke ut til å berøre Boeing økonomisk i særlig grad, skal en tro
aksjekursen. Hele greia er en tragedie. Det er helt forferdelig å tenke på alt
som har sviktet i denne saken. Det er lett å forstå at begrepet MAX fjernes fra
alt som heter rutetabeller og betegnelser forøvrig. Personlig er jeg av den
oppfatning at flytypen, eller 737 varianten om en vil, vil bli et like sikkert
fly som andre utgaver av 737 som vi kjenner. Sertifiserende myndigheter har
fått seg en på trynet og vil opptre med forsiktighet i saken. Dette vil komme
passasjerene til gode.
Utenrikspolitisk
er verden i et salig rot; særdeles uoversiktlig og farlig. Det var mye mer
oversiktlig med Warszawapakten og NATO. Det er naturligvis et paradoks at USA`s
Commander In Chief, muligens, er den største løse kanonen på dekk. Da jeg i
internasjonale medier har uttrykt dette, får jeg tilbake utskjelling og
skyllebøtter fra Over There. Det er merkelig å overvære at en stor nasjon nå
har blitt en slags 3. rangs statist i en verden hvor Kina har overtatt
styringen. Jeg håper og tror at Trumps generaler og admiraler har vettet i
behold slik at dette ikke går helt over styr.
Med
en smule uro ønsker jeg deg et fredelig Godt Nytt År!
Per