søndag 31. oktober 2010
Norwegian får skrape fra Luftfartstilsynet
Nei, vi synes ikke det er riktig å si at vi har vokst for fort, sier talskvinnen for Norwegian til NRK TV. Saken gjelder ikke færre enn 82 tilfeller hvor selskapet har fløyet med for få kabinansatte. En har valgt å fly istedet for å kansellere avganger til tross for at selskapet vet at de bryter en viktig bestemmelse for flysikkerheten. Dog så kan det være at IEM OPS 1.990 Number and Composition of Cabin Crew See JAR-OPS 1.990, dersom det er beskrevet i detalj i Operations Manual, st det er tillatt å fly med redusert cabin crew.
Første vestlige passasjerfly til Kabul
Selskapet har 12 fly og opererer ut fra Orly. Nå var de på prøvetur i den hensikt å åpne en rute fra Paris til Kabul som første vestlige flyselskap etter krigsutbruddet. Det skrives at de planlegger oppstart om ca. 2 måneder. Jeg må ærlig talt si at det høres ut som et hasardiøst foretak. Jeg har før skrevet om såkalte MANPADS som ble pøst inn i Afghanistan av USA da de støttet Taliban mot Sovjets okkupasjon. De var av typen Red Eye. Slike kan lett finne veien til Irak. Sjekk disse våpnene på http://turl.no/cf1
Flylast - igjen
Dette er særdeles kritisk, nemlig at vanlig last tas ombord i passasjerfly uten sjekk. Det fremkommer nå at den sprengladningen som ble funnet i Dubai kom med et passasjerfly fra Qatar Airways. Det kan da bli interessant å fly med flyselskaper som garanterer at det ikke finnes usjekket last under gulvet. Det er neppe tvil om nå at hele konseptet med sjekk av passasjerer, baggasje og last nå må bli gjenstand for ny vurdering i både ICAO og EASA.
Flylast er et sårbart område
Selv om det gjelder strenge regler for flyfrakt, så er det åpenbart at dette er et felt hvor det er vanskelig å gardere seg, slik det akkurat er demonstrert. Det er enorme mengder pakker som fraktes med fly, og nær sagt ingen ting av dette sjekkes. Det er shipper som er ansvarlig for å sjekke regleverket før forsendelse. Alt personell som jobber på airside på flyplassen må være sikkerhetsklarert. Vi har nylig fått demonstrert at Securitas ikke har systemer som skiller ut tvilsomme elementer. Vi leser at radikalisering av islam er på fremmarsj i Oslo og at en syrisk familie står bak bombetruslene i Gøteborg. Allikevel leser jeg at Luftfartstilsynet tar dette med ro og ikke vil innføre spesielle tiltak for flyfrakt i Norge. Men fremdeles opplever flygerne at de sees på som den aller største sikkerhetsrisikoen i norsk luftfart i dag.
lørdag 30. oktober 2010
Sound of music - Merlins
En venn av meg har nylig vært på Duxford. Han hørte en Spitfire starte opp og minnet meg på at RR Merlin har en spesiell lyd. Sjekk ut denne URL`en og hør mange slike i Spit`er og i Mosquito: http://turl.no/cet Mangler bare en Lanc!
Terrorangrep mot USA II
Siste nytt fra CNN, inklusive bilder av selve sprenglegemet finner du på http://turl.no/ceo Bombene er ment satt av via mobiltelefon ser det ut til. Sprengstoffet er særdeles kraftig og i slekt med nitroglyserin. http://turl.no/cex Det er forsøkt brukt to ganger tidligere. Mest kjent er forsøket til The Shoe Bomber Richard Reid i 2001 og han som ikke fikk det til å gå av i fjor.
Kartet viser hvor bomber er funnet, bl.a på East Midland Airport i UK. Oppfinnsomheten til terroristene synes å være ubegrenset.
Kartet viser hvor bomber er funnet, bl.a på East Midland Airport i UK. Oppfinnsomheten til terroristene synes å være ubegrenset.
Siste nytt om F-35 JSF
ABC Nyheter har vært på besøk hos Lockheed Martin i Fort Worth. Nettmediet har en god rapport og en del betraktninger vedr. maskinens pris. Sjekk ut http://www.abcnyheter.no/node/119725 Bildet viser undertegnede i F-35 mock up hvor jeg blir briefet av Jim Latham. Foto: Rune Volden
Terrorangrep mot USA
Pakker sendt med FedEx som inneholdt sprengstoff var adressert til synagoger i USA fra Jemen. Obama takker bl.a. Saudi Arabia for å bidra til avsløringen. Fly i USA også tilhørende UPS ble sjekket. Om dette kan knyttes til UPS havariet i september er uklart og er akkurat nå en spekulasjon fra undertegnede. Al Qaida i Jemen har tatt på seg ansvaret. Flere opplysninger vil følge etterhvert som dette brettes ut.
fredag 29. oktober 2010
Norsk Flygerforbund går ut mot Ryan Air
NF ber Luftfartstilsynet granske selskapets praksis når det gjelder europeiske flyge- og arbeidstidsbegrensninger.
- Vi mener at de bryter med intensjonene i arbeids- og hviletidsbestemmelsene. De gir ikke sine flygere rett til å inneha en fast base og regne sin arbeidstid ut derfra, sier leder av Norsk flygerforbund, Helge Anonsen, til NRK.no.
– Det slår ut på den måten at disse menneskene bruker av sin fritid og sin lovpålagte hviletid til å flytte seg fra arbeidssted til arbeidssted for egen regning og egen risiko.
Fra Tyskland rapporteres det at Ryan Air straffer landet ved å trekke tilbake tre av 11 fly fra rutenettet. Dette skjer etter at Tyskland har ilagt feriereisende en skatt på 8€. De ansatte på Moss Intl. flyplass Rygge, tror at Ryan Air også vil "straffe" Norge.
Foto: AP
- Vi mener at de bryter med intensjonene i arbeids- og hviletidsbestemmelsene. De gir ikke sine flygere rett til å inneha en fast base og regne sin arbeidstid ut derfra, sier leder av Norsk flygerforbund, Helge Anonsen, til NRK.no.
– Det slår ut på den måten at disse menneskene bruker av sin fritid og sin lovpålagte hviletid til å flytte seg fra arbeidssted til arbeidssted for egen regning og egen risiko.
Fra Tyskland rapporteres det at Ryan Air straffer landet ved å trekke tilbake tre av 11 fly fra rutenettet. Dette skjer etter at Tyskland har ilagt feriereisende en skatt på 8€. De ansatte på Moss Intl. flyplass Rygge, tror at Ryan Air også vil "straffe" Norge.
Foto: AP
torsdag 28. oktober 2010
Scapegoat found in the Brazil mid-air
This is in English as I expect Honeywell to have a peep at my blog. From Aviation Intl. News:
Courts Sentence Controller in 2006 Brazil Midair
A Brazilian air traffic controller was given a 14-month suspended sentence this week in the 2006 midair collision of a Gol Linhas Aereas Boeing 737-800 and an Embraer Legacy 600 business jet on its delivery flight to ExcelAire Services of Long Island, New York. The collision sent the airliner plunging into the Amazon forest, killing all 154 aboard, while the business jet managed an emergency landing at a military airbase. A military court found Air Force sergeant Jomarcelo Fernandes dos Santos had failed to note the disappearance of the Legacy’s transponder signal, failed to direct the pilot to make a frequency change, did not heed the altitude level on the airway and turned the flight over to his relief without alerting him of the irregularities. Four other controllers were absolved, including the one who issued the improper clearance that placed the Legacy on a collision course with the Boeing. The Brazilian press has relentlessly focused on the American Legacy pilots as the cause of the accident, but this sentence is the first public acknowledgment that the controller had an obligation to note that the transponder had stopped transmitting. Dos Santos and another controller still face charges in federal court in Sinop, along with the two American pilots of the Legacy, Joseph Lepore and Jan Paladino.
I`m sure this will not be the last we hear from this accident.
Courts Sentence Controller in 2006 Brazil Midair
A Brazilian air traffic controller was given a 14-month suspended sentence this week in the 2006 midair collision of a Gol Linhas Aereas Boeing 737-800 and an Embraer Legacy 600 business jet on its delivery flight to ExcelAire Services of Long Island, New York. The collision sent the airliner plunging into the Amazon forest, killing all 154 aboard, while the business jet managed an emergency landing at a military airbase. A military court found Air Force sergeant Jomarcelo Fernandes dos Santos had failed to note the disappearance of the Legacy’s transponder signal, failed to direct the pilot to make a frequency change, did not heed the altitude level on the airway and turned the flight over to his relief without alerting him of the irregularities. Four other controllers were absolved, including the one who issued the improper clearance that placed the Legacy on a collision course with the Boeing. The Brazilian press has relentlessly focused on the American Legacy pilots as the cause of the accident, but this sentence is the first public acknowledgment that the controller had an obligation to note that the transponder had stopped transmitting. Dos Santos and another controller still face charges in federal court in Sinop, along with the two American pilots of the Legacy, Joseph Lepore and Jan Paladino.
I`m sure this will not be the last we hear from this accident.
Cameron skrinlegger MRA4 Nimrod
Dette er kjent, men konsekvensene er verdt å kikke litt på. UK blir altså uten maritim overvåkingskapasitet slik vi kjenner den etter å ha samarbeidet med Nimrod i nordområdene siden 1970. Dersom vi fant noe spennende øst i havet, en ny type undervannsbåt for eksempel, så dro den gjerne vestover på patrulje nær USA`s østkyst. På vei ut av vårt naturlige operasjonsområde, så ble det gjerne gjennomført en såkalt handover av kontakten vi forfulgte, til en amerikansk Orion fra KEF eller en Nimrod fra f.eks. Kinloss. Nå er basen på Keflavik lagt ned for lengst, og Nimrod er straks historie. Våre egne maskiner er tilårskomne og vi bør kikke oss rundt etter nytt utstyr. India har bestilt P-8A Poseidon, og vi bør vel også kikke nærmere på maskinen. Foto: Per Gram
Nu går det så meget bedre
Lufthansa, Finnair og Korean justerer sine tall og de to sistnevte melder om ny inntjeningsrekord for kvartalet. Jeg kan med dette fastslå at krisen ligger bak oss. Hørte jeg Katla brumme i bakgrunnen....? Nei, det var visst Merpati.
onsdag 27. oktober 2010
Jamming av GPS signaler har blitt lettere
Med dette ønsker jeg å rette fokus mot tiltak som må komme. Dette fordi den vedlagte linken viser til en artikkel som beskriver hvor lett det er å jamme vitale navigasjonssignaler. Det står at Galileo ikke vil være noe unntak. Sjekk ut http://tinyurl.com/yeqeyp4 som er sakset fra BBC i dag. Jeg har tidligere skrevet om dette samt såkalt spoofing hvor en flytter på mottakerens posisjon.
tirsdag 26. oktober 2010
Robinson R66 sertifisert
Dette skjedde i går. Maskinen vil koste ca 770 000 US$ og antas å bli populær som treningsmaskin for konvertering til turbindrift. Foto: Robinson
Helikoptertrening
Sjekk ut denne greie informasjonen vedr. helikoptersikkerhet og trening fra EHEST: http://easa.europa.eu/communications/docs/ehest/EHEST%20Training%20Leaflet.pdf
Sikorsky på hogget
Som en direkte følge av X2 suksessen, så lanserer Sikorsky nå S-97. Den ventes å fly om 50 måneder og kommer i samme kategori som russernes velkjente Hind angrepshelikopter med troppetransportmulighet.
Samtidig lanserer Sikorsky jet-smooth helicopter ride. Systemet kalles Advanced Hubmounted Vibration Supression System (HMVS). En har åpenbart innsett at vibrasjonsnivået i S-92A vil slite så mye på besetning og skrog at forholdsvis enkle remedier, istedet for det 5. hovedrotorbladet, kan synes å løse dette. Foto: Sikorsky
Samtidig lanserer Sikorsky jet-smooth helicopter ride. Systemet kalles Advanced Hubmounted Vibration Supression System (HMVS). En har åpenbart innsett at vibrasjonsnivået i S-92A vil slite så mye på besetning og skrog at forholdsvis enkle remedier, istedet for det 5. hovedrotorbladet, kan synes å løse dette. Foto: Sikorsky
mandag 25. oktober 2010
Engineered Arresting Systems
Dette er et system som skal bidra til å stoppe et fly som kommer inn i sikkerhetssonen for enden av banen, slik at det ikke går i steinrøysa. Det består av blokker av et stoff som minner noe om myk Leca eller sement. Nå har det vært i funksjon ikke færre enn syv ganger, senest på Teterboro ved New York da en Gulfstream IV-SP kjørte 24m inn i barrieren på 76m. Selskapet som har produsert dette har nå levert 55 stk i dagens design fra 1999 til nå. Sjekk http://www.esco.zodiac.com/
Airbus A 318 til skraphandlere
Nisjen til nisjeproduktet ble for liten, og maskinen tas nå gradvis ut av driften i f.eks. Frontier. Deres to maskiner av typen er produsert i 2007, og går nå til Q Aviation hvor de deler opp maskinen og selger motorene . LAN Chile selger sine maskiner, og konkursboet til Mexicana sitter på 30 maskiner som ingen vil ha. BA bruker to som går mellom New York og London City som på en måte demonstrere hvor trang nisjen er nå. Flyet er dessuten ganske tungt.....
Saklighet from over there....
Kongressmedlemmet (D. Washington) Jay Inslee sier om konkurransen mellom Airbus og Boeing og det nye tankflyet USAF skal bestille: We respect our competitors - they make some of the best croissants. We make the best ariplanes. Inslee bor i Fjord Drive i Poulsbo. Dermed er jeg nok en gang inne på en historie jeg opplevde da jeg og den norske delegasjonen tok båten fra Seattle til Victoria på Vancouver Island for å delta på IFALPA`s Annual Conference i Vancouver. Fartøyet vi tok var norskbygget forøvrig. På akterdekket sto en passasjer som jeg bet meg merke i; han hadde nemlig et rosemalt slips! Det var jo en invitasjon til samtale og han fortalte at han bodde i Poulsbo ikke langt unna. Om vi kunne tenke oss å stikke innom byen hans, som forøvrig også var delvis rosemalt, for å snakke om sist nytt fra Norge. Dessverre så var det umulig for oss. Sjekk Poulsbo: http://turl.no/cb4
EHEST - European Helicopter Safety Team
EHEST ble etablert i 2006 og annonserte kvikt at de ville bidra til å redusere antall ulykker med 80% i løpet av 2016. Hvor langt har de kommet i dag? Ikke langt; ikke en meter. De er flinke til å lage statistikk, og viser til at det er flygeren som er drapsvåpen nr. èn under tittelen "pilot judgement and actions". Dermed er vi tilbake til utvelgelse av flygeremner og trening, ikke minst av marginale kandidater.
lørdag 23. oktober 2010
C-17 til Gardermoen
Det spesielle med denne maskinen som kommer den 26., er besetningens sammensetning. Alle er norske! Maskinen er en del av en europeisk pool med base i Ungarn. Norge utgjør en del av denne poolen.
Ikke stol på politikerne når det gjelder bærekraftig utvikling
Som nevnt før så er ICAO`s årlige konferanse for medlemsstatene (190) over, og ICAO har kommet med en Resolution hvor en ønsker en årlig 2% økning i det som kalles brennstoffeffektivitet opp til år 2050. En anbefaler også en global ramme i utviklingen av alternative brennstofftyper basert på bærekraftige råstoffer. Videre skal en innen 2013 introdusere en verdensstandard som dekker CO2 begrensninger for flymotorer. Saken er imidlertid den at, som en så med fiaskoen i København, dette tilligger lokale myndigheter å gjennomføre. Så ikke stol på politierne når det gjelder gjennomføringen av ICAO`s forsetter.
fredag 22. oktober 2010
Consolidated Vultee P4Y-2 Privateer
Den eneste som flyr, er på vei inn til Casa Grande Airport sør i Arizona for Copperstate Fly-In som foregår akkurat nå. Interessant fly, men grunnen til at jeg tar den med her er flyplassen; her startet jeg på flygingen med T-41 i 1967 som fortsatte med T-37 og T-38 på Williams AFB ved Mesa/Tempe. På den tiden var Casa Grande en flyplass med gammel asfalt, full av grøntvekster i sprekker og skjøter.
Sjeldent funn av P-39Q Airacobra
Flyet ble produsert hos Bell Aircraft Corporation i Buffalo New York. Det ble fløyet til Fairbanks i Alaska av en fabrikkflyger, hvor en flyger fra det russiske flyvåpen fløy det videre helt til vestfronten mot Finland. Avdelingen det tilhørte ble flyttet nærmere fronten, og i prosessen brøt dette flyet formasjonen og landet på tynn is. Flygeren ble antakelig slått bevisstløs og druknet da flyet sank. En fant at skulderstroppene ikke var festet. Dette skjedde i sjøen Mart Yavr. Flyet er nå tilbake der det ble bygget, i Buffalo. Det vil bli utstilt slik det så ut da det sto på isen før det sank.
I denne forbindelse ønsker jeg å fortelle en histore om utsendingene fra Norsk Flygerforbund som for mange år siden ble sendt av IFALPA til Moskva for å søke å lette på begrensningene som gjaldt sibirrutene for vestlige flyselskaper. Ruten var stengt, men Perestroika ga oss et håp om at mulighetene for åpning var til stede. Leder av NF Sverre Gran, leder av Operativt Utvalg, Svein Grimholt, medlem av ATS komiteen i IFALPA, Anders Heimsjø og undertegnede deltok. Vi ble sett på som en offentlig delegasjon og behandlet deretter. Vel, vi ble fløyet til Uljanovsk hvor da verdens største treningssenter for flygere var. På senteret var et museum, bl.a. en avdeling viet kampene på Norgesfronten. Vi møtte flygere fra operasjonene på denne fronten, MiG 1 og Il 2 Sturmovik flygere. De møtte oss i dress med alle sine medaljer. De var svært beveget over å treffe oss, og jeg glemmer dem aldri. Jeg skylder å skyte inn at sibirrutene ble åpnet tre måneder etter vårt besøk. Det skyldtes neppe oss alene, men vi var en del av prosessen.
Bildet under viser flygeren av flyet nevnt over; Lt. Ivan Ivanovich Baranovsky, 22.
I denne forbindelse ønsker jeg å fortelle en histore om utsendingene fra Norsk Flygerforbund som for mange år siden ble sendt av IFALPA til Moskva for å søke å lette på begrensningene som gjaldt sibirrutene for vestlige flyselskaper. Ruten var stengt, men Perestroika ga oss et håp om at mulighetene for åpning var til stede. Leder av NF Sverre Gran, leder av Operativt Utvalg, Svein Grimholt, medlem av ATS komiteen i IFALPA, Anders Heimsjø og undertegnede deltok. Vi ble sett på som en offentlig delegasjon og behandlet deretter. Vel, vi ble fløyet til Uljanovsk hvor da verdens største treningssenter for flygere var. På senteret var et museum, bl.a. en avdeling viet kampene på Norgesfronten. Vi møtte flygere fra operasjonene på denne fronten, MiG 1 og Il 2 Sturmovik flygere. De møtte oss i dress med alle sine medaljer. De var svært beveget over å treffe oss, og jeg glemmer dem aldri. Jeg skylder å skyte inn at sibirrutene ble åpnet tre måneder etter vårt besøk. Det skyldtes neppe oss alene, men vi var en del av prosessen.
Bildet under viser flygeren av flyet nevnt over; Lt. Ivan Ivanovich Baranovsky, 22.
torsdag 21. oktober 2010
Banditt jobbet på Tromsø Lufthavn
En straffedømt Securitasvakt jobbet i sikkerhetskontrollen mens han sonet med elektronisk lenke rundt ankelen, melder NRK Nyheter. Han er nå sagt opp og Securitas har endret rutinene. Vedkommende var dømt for å skaffe seg urettmessige trygdeutbetalinger fra NAV. Dette skjedde mens han jobbet for Securitas. Som du kanskje husker så var leverandørene av denne type tjenester i fokus for å ha ansatt personer med tvilsom vandel. Dette var vel for 7-8 år siden. De lovte bot og bedring. Så lenge varte det..... "I Securitas er det mennesket som utgjør forskjellen", står det. Ka du trur Hans Børre?
airBaltic selger TV`er
Stavanger Aftenblad rapporterer at Air Baltic nå selger flatskjermer for kr 1900,- under vanlig utsalgspris. Den sendes gratis hjem til euopeiske kjøpere. De selger også IPads. Air Baltic har en forholdsvis stor flåte på 33 fly.
Kjos`ern knaller til!
Kvartalsresultatet viser et resultat som ligger 100 mill. over forventningene, noe som førte til en kvikk kursoppgang på 6,98%. Kjos tar med i et intervju med DN at han regner med å ha tapt 100 mill. på askeskyen. Han kritiserer EASA for å ha vært for restriktive. I rapporten nevnes intet om satsing på langdistanse i 2011. Hans nye fly av typen 737-800 vil få bredbånd knyttet opp til sitt eget mobilselskap. Han har ikke færre enn 57 slike fly på bestillingslisten hos Boeing. SAS annonserer også at de nå går for bredbånd. Det er fremdeles ikke tillatt med mobilbruk. Det er viktig å få med at NAS har senket kostnadene med 9% fra samme periode i fjor.
onsdag 20. oktober 2010
Los Alamos National Laboratory i fredelig virksomhet
Vi snakker her om fødestedet til Oppenheimers atombombe. Nå skriver de på sin webside at de har funnet opp en scanner de mener kan tillate væske ombord i fly slik som før. Systemet er demonstrert på flyplassen i Albuquerque, New Mexico, og likner på et lite kjøleskap. Væskens molekylære sammensetning sjekkes, selv om det befinner seg i en ståltermos. Det tar 15 sekunder å sjekke innholdet. Det ligger enda et par år inn i fremtiden å få dette sertifisert.
Redningshelikoptrene
AW101 - en av kandidatene til nytt redningshelikopter
Fra de såkalte industridagene i forbindelse med anskaffelse av nye redningshelikoptere, så fremkommer at bottom line er nær identisk med de kravene som Helikopterfaglig Forum leverte til Justisdepartementet for over syv år siden! Vel, det er iallefall flott for de fremtidig nødstedte at en har tatt til fornuften. Saken ser også ut til å bli behandlet og ferdigstillet i inneværende stortingsvalgsperiode. En kan imidlertid ikke la seg begeistre i særlig grad over at tjenesten med de nye helikoptrene skal være operativ om ikke mindre enn 10 år! Kanskje paranoia, men jeg kan liksom ikke fri meg fra følelsen av at Forsvaret ikke ser slaget som tapt.....
Kutt i forsvarsbudsjettet i UK
Ikke uventet, også nevnt her tidligere, er kampen om budsjettpostene i forsvarsbudsjettet i UK i fokus når departementene skal fremlegge sine krav til kostnadskutt. Det synes klart at BAE Systems Harrier GR9, Nimrod MRA4, Dominies og VC-10 går ut av stallen mens F-35B, altså Short Take Off/Vertical Landing versjonen går ut og erstattes av Lockheed Martin’s Carrier Version, F-35C. Dersom dette blir kroken på døra for B varianten, så ser jeg på det som en stor fordel for prosjektet som helhet.
tirsdag 19. oktober 2010
Det er sig i Very Light Jets markedet
NetJets annonserte i går et kjøp av 50 ex Embraer Phenom med opsjon på ytterligere 75. Hele VLJ markedet stoppet brått opp veldig tidlig i den økonomiske krisen. NetJets eier eller er medeier i ikke færre enn 800 maskiner.
Ryan Air ansatt kritiserer arbeidsgiveren
I Moss Avis intervjues en ansatt, tydeligvis en som jobber i kabinen. Vedkommende er svært kritisk til arbeidsforholdene og lønnen i selskapet. En talsmann for selskapet skyter tilbake og avviser all kritikk. Sjekk http://tinyurl.com/352a7s2 Når det gjelder fagforeninger så tillater de slike, men de forholder seg ikke til dem, men til andre ansatte, står det å lese. I kveld i NRK Nyheter kl 19, kom det klart frem at O`Leary ikke vil forholde seg til fagforeninger, og Olav Thon, som så ut som en klovn mens O`Leary oppførte seg som en, thoet sine hender.... Thon var tilstede under pressekonferansen i dag siden han er medier i Moss Lufthavn Rygge.
Feel Air
Det er nå et år siden siste pressemelding. Har de noe mer substans enn fin musikk på http://www.feelair.com/pr/ ?Vet du noe, så ta kontakt er du snill. Det er interessant at det er tre selskaper som sier de vil starte opp til New York til våren, i tillegg til de to amerikanske som har fløyet ruten en stund.
Eurocopter lanserer ny en-motors simulator
Den 8. ble den vist fram ved treningssenteret til American Eurocopter i Grand Prairie, Texas. Over 100 personer fra media, helikopterselskapet og fra industrien generelt var til stede. Dette er en full motion AS350 B2/B3 simulator. Den kan ikke bare trene flygere, men andre besetningsmedlemmer også. I USA er det 750 maskiner av typen i drift. Det står: ....complete aircraft emergency procedure training, Crew Resource Management (CRM) training, NVG training, Helicopter Emergency Medical Services (HEMS) mission training, and Airborne Law Enforcement (ALE) training.
Det kan uten videre synes som om denne simulatoren kom på et strategisk viktig tidspunkt: FAA har nå ute en NPRM, Notice of Proposed Rulemaking gjeldende for HEMS og kommersielle helikoptre. Statistikken er ikke god: Fra 1992 til 2010 var det hele 135 HEMS ulykker som krevde 126 liv. Fra 1994 til 2009 var det 75 ulykker med kommersielle helikoptre, HEMS unntatt, som krevde 88 liv. Som vanlig over der beregner en kostnader vs. fordeler med det nye regelverket over 10 år. Kostnadene er beregnet til US$ 89 millioner som gir en økonomisk gevinst på 115 millioner over disse ti årene.
Det kan uten videre synes som om denne simulatoren kom på et strategisk viktig tidspunkt: FAA har nå ute en NPRM, Notice of Proposed Rulemaking gjeldende for HEMS og kommersielle helikoptre. Statistikken er ikke god: Fra 1992 til 2010 var det hele 135 HEMS ulykker som krevde 126 liv. Fra 1994 til 2009 var det 75 ulykker med kommersielle helikoptre, HEMS unntatt, som krevde 88 liv. Som vanlig over der beregner en kostnader vs. fordeler med det nye regelverket over 10 år. Kostnadene er beregnet til US$ 89 millioner som gir en økonomisk gevinst på 115 millioner over disse ti årene.
mandag 18. oktober 2010
Luftfartstilsynets nye nettsider for helikoptersikkerhet
Det gjelder Samarbeidsforum og Flysikkerhetsforum.
Sjekk ut disse sidene på http://tinyurl.com/3ypth2c
Sjekk ut disse sidene på http://tinyurl.com/3ypth2c
Moland Pedersen forklarer krav til kapasitet
Denne ble trykket i Stavanger Aftenblad den 7. oktober. Den er særdeles interessant fordi den indikerer tydelig at Helikopterfaglig Forums ønsker faktisk står ved makt. Det kan også virke som om NH90 med dette er ute av konkurransen. EC225 vil neppe kunne heise 20 pax i øverlevelsesdrakt inn i en kabin hvor det også er konsoll for en systemoperatør som tar plass, og kanskje en aux. fuel tank. Dermed er vi nede i to kandidater, AW101 og S-92A. Bildet over viser min forholdsvis unøyaktige beregning som viser et punkt 150NM fra grunnlinjen som på kartet er markert i grønt. Avstanden til Bodø, som såvidt skimtes i billedkanten, og til Banak, er 255NM. Det gjør ikke noe at Moland Pedersen får 270NM....
KRONIKK
Terje Moland Pedersen
Statssekretær i Justis- og politidepartementet
FREMTIDIG REDNINGSHELIKOPTERBEREDSKAP
Regjeringen er opptatt av å skifte ut Sea King’en, som snart har vært 40 år i tjenesten, og få på plass en raskere og mer effektiv redningshelikoptertjeneste som kan komme flest mulig mennesker til unnsetning i en vanskelig situasjon. Regjeringen har derfor nå besluttet hvilke kriterier som skal danne grunnlag for anskaffelse av nye redningshelikoptre. I de senere oppslag i media kommer det frem forhold som ikke stemmer med regjeringens beslutning. Jeg vil derfor presisere følgende:
Regjeringen har besluttet å anskaffe en helikopterflåte bestående av 15 til 20 store helikoptre (10-20 tonn) av samme type og med lik utrustning. Disse skal utplasseres på de samme basene som i dag. Redningsambisjonen er å redde 20 mennesker helt ute ved 150 Nm fra grunnlinjen. Grunnlinjen langs Norges kyst er definert som rette linjer trukket opp mellom to punkter (korteste) på de ytterste nes og skjær som stikker over havet ved lavvann. I praksis betyr dette at de fremtidige helikoptrene må kunne fly et sted mellom 220 og 270 Nm innen 2 timer for å plukke opp 20 personer. Dette skyldes at alle basene i varierende grad ligger innenfor grunnlinjen. Eksempelvis ligger basen på Banak ca 70 Nm innenfor grunnlinjen. De faktiske avstandene helikoptrene må tilbakelegge må dermed også inkludere denne avstanden. Ellers har jeg lyst til å presisere at jo færre mennesker som skal reddes desto lenger kan helikopteret fly ut og returnere.
Baseplasseringen gjør ellers at rednings¬helikoptertjenesten er robust ved eventuelle storulykker da nabobasen kan komme til unnsetning innen tre timer i de fleste tilfeller. Det er også verd å merke seg at dette er uttrykt som en minimumsambisjon, og dersom rekkevidden til aktuelle helikopterkandidater er større enn minimumskravet vil det bli vektlagt i det videre arbeidet.
Det er viktig for meg å presisere at alle oljefelt på norsk sokkel vil bli dekket med god margin og fiskeflåten vil bli ivaretatt på en langt bedre måte enn i dag.
Oppsummert så gir dette en sterkt forbedret redningshelikoptertjeneste, da dagens Sea King kun kan nå 53 Nm ut fra grunnlinjen og hente 20 nødstedte.
Dessuten vil nye helikoptre ha større hastighet og således i de fleste situasjoner kunne komme raskere frem til hendelser enn det man kan i dag. De nye redningshelikoptrene vil bli utstyrt med allværsegenskaper og med de mest moderne søk- og rednings¬utstyr som vil øke muligheten til å komme frem til og finne savnede i hele redningsansvarsområdet.
Jeg kjenner ikke til noen andre land som har tilsvarende eller bedre ambisjoner for sin redningshelikoptertjeneste enn det regjeringen nå fremmer, spesielt hvis man trekker inn i vurderingen dagens tilstedevaktsordning.
Justisdepartementet fortsetter arbeidet med anskaffelsesprosessen og har ikke noen preferanser for enkelte helikopterkandidater. Anskaffelsesprosessen vil være åpen for alle helikopterkandidater som tilfredsstiller ambisjonen. Frem til valget av helikopterkandidat er foretatt, etter en omfattende konkurranse, vil alle helikopterkandidater bli gitt likebehandling. Justisdepartementet er opptatt av å anskaffe det beste redningshelikopter for Norge.
KRONIKK
Terje Moland Pedersen
Statssekretær i Justis- og politidepartementet
FREMTIDIG REDNINGSHELIKOPTERBEREDSKAP
Regjeringen er opptatt av å skifte ut Sea King’en, som snart har vært 40 år i tjenesten, og få på plass en raskere og mer effektiv redningshelikoptertjeneste som kan komme flest mulig mennesker til unnsetning i en vanskelig situasjon. Regjeringen har derfor nå besluttet hvilke kriterier som skal danne grunnlag for anskaffelse av nye redningshelikoptre. I de senere oppslag i media kommer det frem forhold som ikke stemmer med regjeringens beslutning. Jeg vil derfor presisere følgende:
Regjeringen har besluttet å anskaffe en helikopterflåte bestående av 15 til 20 store helikoptre (10-20 tonn) av samme type og med lik utrustning. Disse skal utplasseres på de samme basene som i dag. Redningsambisjonen er å redde 20 mennesker helt ute ved 150 Nm fra grunnlinjen. Grunnlinjen langs Norges kyst er definert som rette linjer trukket opp mellom to punkter (korteste) på de ytterste nes og skjær som stikker over havet ved lavvann. I praksis betyr dette at de fremtidige helikoptrene må kunne fly et sted mellom 220 og 270 Nm innen 2 timer for å plukke opp 20 personer. Dette skyldes at alle basene i varierende grad ligger innenfor grunnlinjen. Eksempelvis ligger basen på Banak ca 70 Nm innenfor grunnlinjen. De faktiske avstandene helikoptrene må tilbakelegge må dermed også inkludere denne avstanden. Ellers har jeg lyst til å presisere at jo færre mennesker som skal reddes desto lenger kan helikopteret fly ut og returnere.
Baseplasseringen gjør ellers at rednings¬helikoptertjenesten er robust ved eventuelle storulykker da nabobasen kan komme til unnsetning innen tre timer i de fleste tilfeller. Det er også verd å merke seg at dette er uttrykt som en minimumsambisjon, og dersom rekkevidden til aktuelle helikopterkandidater er større enn minimumskravet vil det bli vektlagt i det videre arbeidet.
Det er viktig for meg å presisere at alle oljefelt på norsk sokkel vil bli dekket med god margin og fiskeflåten vil bli ivaretatt på en langt bedre måte enn i dag.
Oppsummert så gir dette en sterkt forbedret redningshelikoptertjeneste, da dagens Sea King kun kan nå 53 Nm ut fra grunnlinjen og hente 20 nødstedte.
Dessuten vil nye helikoptre ha større hastighet og således i de fleste situasjoner kunne komme raskere frem til hendelser enn det man kan i dag. De nye redningshelikoptrene vil bli utstyrt med allværsegenskaper og med de mest moderne søk- og rednings¬utstyr som vil øke muligheten til å komme frem til og finne savnede i hele redningsansvarsområdet.
Jeg kjenner ikke til noen andre land som har tilsvarende eller bedre ambisjoner for sin redningshelikoptertjeneste enn det regjeringen nå fremmer, spesielt hvis man trekker inn i vurderingen dagens tilstedevaktsordning.
Justisdepartementet fortsetter arbeidet med anskaffelsesprosessen og har ikke noen preferanser for enkelte helikopterkandidater. Anskaffelsesprosessen vil være åpen for alle helikopterkandidater som tilfredsstiller ambisjonen. Frem til valget av helikopterkandidat er foretatt, etter en omfattende konkurranse, vil alle helikopterkandidater bli gitt likebehandling. Justisdepartementet er opptatt av å anskaffe det beste redningshelikopter for Norge.
søndag 17. oktober 2010
European Helicopter Safety Team
EHST kommer med anbefalinger og opplegg for flygere i forbindelse med analyse av ulykker mellom 2000 og 2005. Sjekk http://tinyurl.com/258453e
Testing av EC175 går som planlagt
Det middelstunge helikopteret forventes å få EASA sertifikat i løpet av neste år, rapporteres det. Hovedgearboksen (MGB) har demonstrert en gangtid uten olje på 30 minutter. En operasjonsradius (ROA) på hele 270NM ved ISA +15 og standard reserver, bringer maskinen inn i en klasse for seg selv. Den vil få 16 passasjerseter.
Foto: Per Gram
Foto: Per Gram
Svenskene bestiller 15 Black Hawk
Til støtte for sine styrker i Afghanistan bestiller svenskene 15 Sikorsky UH-60M Black Hawk helikoptre. Deres NH90, som det er bestilt 18 stykker av, er liksom de norske veldig forsinket. Det betyr sannsynligvis at opsjonen på 7 kanselleres.
VSS Enterprise fløy første gang den 10. oktober
Sjekk ut bilder og video på http://tinyurl.com/3a2xyvq
Kandidat til nytt redningshelikopter nødlandet
Måtte nødlande etter drivstoffmangel
Et problem med drivstofftilførselen var årsaken til at et helikopter av typen EC 225 nødlandet på
Vigrestad lørdag kveld, opplyser daglig leder Renee De Jong i Bristow Norway.
NØDLANDET: Et helikopter måtte lørdag kveld nødlande like ved Vigrestad. Foto: Pål Christensen,
Stavanger Aftenblad.
Publisert: 17.okt.2010 10:28
De Jong sier til aftenbladet.no at selskapet ser meget alvorlig på det inntrufne. Havarikommisjonen for
luftfart er rutinemessig koblet inn i saken.
Det var ved 21.30-tiden lørdag kveld at helikopteret nødlandet på Vigrestad, kort tid etter at det var
kommet inn over land fra Nordsjøen.
- Dette er et helt nytt helikopter som var blitt hentet ved fabrikken ved Marseille. På vei til Norge var det
gjennomført en mellomlanding med tanking av drivstoff i Den Helder. På vei over Nordsjøen oppdaget
besetningen et problem med at drivstoffet i en reservetank ikke kom over i hovedtanken og videre til
motoren. På grunn av drivstoffmangelken valgte de å sette helikopteret ned så snart de kom inn over
land, sier Renee De Jong.
- Ble dette oppfattet som en dramatisk situasjon?
- Det er alltid ubehagelig å komme i en situasjon der man ikke har nok drivstoff. Vi ser meget alvorlig på
dette. Nå gikk det heldigvis greit, men under andre omstendigheter kunne det fått et annet utfall.
- Hva skjer nå med helikopteret?
- Det står fortsatt ute på jordet her på Vigrestad.. Vi holder nå på med ulike undersøkelser, og tar sikte på å fly det til Sola søndag ettermiddag, sier De Jong videre til aftenbladet.no.
EC 225 har plass til 19 passasjerer og en besetning på to. Modellen er en videreutviklet, avansert utgave
av Super Puma. Det er også blant de helikoptertyper som vurderes når Sea King omsider fases ut.som
redningshelikopter i Nordsjøen. Helikopteret som nødlandet lørdag, skal stasjoneres i Hammerfest i
forbindelse med Goliat-feltet.
Et problem med drivstofftilførselen var årsaken til at et helikopter av typen EC 225 nødlandet på
Vigrestad lørdag kveld, opplyser daglig leder Renee De Jong i Bristow Norway.
NØDLANDET: Et helikopter måtte lørdag kveld nødlande like ved Vigrestad. Foto: Pål Christensen,
Stavanger Aftenblad.
Publisert: 17.okt.2010 10:28
De Jong sier til aftenbladet.no at selskapet ser meget alvorlig på det inntrufne. Havarikommisjonen for
luftfart er rutinemessig koblet inn i saken.
Det var ved 21.30-tiden lørdag kveld at helikopteret nødlandet på Vigrestad, kort tid etter at det var
kommet inn over land fra Nordsjøen.
- Dette er et helt nytt helikopter som var blitt hentet ved fabrikken ved Marseille. På vei til Norge var det
gjennomført en mellomlanding med tanking av drivstoff i Den Helder. På vei over Nordsjøen oppdaget
besetningen et problem med at drivstoffet i en reservetank ikke kom over i hovedtanken og videre til
motoren. På grunn av drivstoffmangelken valgte de å sette helikopteret ned så snart de kom inn over
land, sier Renee De Jong.
- Ble dette oppfattet som en dramatisk situasjon?
- Det er alltid ubehagelig å komme i en situasjon der man ikke har nok drivstoff. Vi ser meget alvorlig på
dette. Nå gikk det heldigvis greit, men under andre omstendigheter kunne det fått et annet utfall.
- Hva skjer nå med helikopteret?
- Det står fortsatt ute på jordet her på Vigrestad.. Vi holder nå på med ulike undersøkelser, og tar sikte på å fly det til Sola søndag ettermiddag, sier De Jong videre til aftenbladet.no.
EC 225 har plass til 19 passasjerer og en besetning på to. Modellen er en videreutviklet, avansert utgave
av Super Puma. Det er også blant de helikoptertyper som vurderes når Sea King omsider fases ut.som
redningshelikopter i Nordsjøen. Helikopteret som nødlandet lørdag, skal stasjoneres i Hammerfest i
forbindelse med Goliat-feltet.
UAV konferanse i Oslo
UAS Norway er en organisasjon for norske virksomheter som arbeider med ulike sider av et av tidens sterkeste vekstområder: Ubemannede fly!
Du kan få mer informasjon om UAS Norway og fagfeltet på vår hjemmeside http://www.uasnorway.org/.
Vi inviterer med dette til årets store begivenhet i bransjen her i Norden:
UAS Nordic Conference 2010 (UNC-10), som går av stabelen i Oslo Kongressenter den 24.november kl 08:30-17:00.
Påmelding og registrering her: www.deltager.no/UNC2010.
For gjennomgang av programmet, se her: http://www.uasnorway.org/?p=515Hovedformålet med konferansen er at det offentlig Norge samt norsk Næringsliv skal få en bedre innsikt i nytteverdien av ubemannede fly.
De kan brukes til langt mer enn å bombe i fjerne land, og det er nesten bare fantasien som setter grensene for sivile anvendelser.
Vennligst merk at Europakommisjonen satser stort på innføring av ubemannede fly, og de sender sterke representanter til vårt arrangement. Det samme gjelder de store internasjonale leverandørene av UAS systemer, som vil fortelle om sine systemer, bruksområder, og erfaringer. Dette er en unik anledning til å sikre seg forståelse av et felt som vil være i meget rask vekst i årene som kommer.
Du vil også få anledning til å oppleve lanseringen at et nytt norsk ubemannet fly, bygget på årelang ekspertise innen de disipliner som må beherskes for å utvikle noe så avansert!
Du er hjertelig velkommen!
Om du ikke selv har anledning eller interesse, send gjerne invitasjonen videre til andre du mener bør ha nytte av konferansen.
Med vennlig hilsen
Ole Vidar Homleid
Leder UAS Norway
Du kan få mer informasjon om UAS Norway og fagfeltet på vår hjemmeside http://www.uasnorway.org/.
Vi inviterer med dette til årets store begivenhet i bransjen her i Norden:
UAS Nordic Conference 2010 (UNC-10), som går av stabelen i Oslo Kongressenter den 24.november kl 08:30-17:00.
Påmelding og registrering her: www.deltager.no/UNC2010.
For gjennomgang av programmet, se her: http://www.uasnorway.org/?p=515Hovedformålet med konferansen er at det offentlig Norge samt norsk Næringsliv skal få en bedre innsikt i nytteverdien av ubemannede fly.
De kan brukes til langt mer enn å bombe i fjerne land, og det er nesten bare fantasien som setter grensene for sivile anvendelser.
Vennligst merk at Europakommisjonen satser stort på innføring av ubemannede fly, og de sender sterke representanter til vårt arrangement. Det samme gjelder de store internasjonale leverandørene av UAS systemer, som vil fortelle om sine systemer, bruksområder, og erfaringer. Dette er en unik anledning til å sikre seg forståelse av et felt som vil være i meget rask vekst i årene som kommer.
Du vil også få anledning til å oppleve lanseringen at et nytt norsk ubemannet fly, bygget på årelang ekspertise innen de disipliner som må beherskes for å utvikle noe så avansert!
Du er hjertelig velkommen!
Om du ikke selv har anledning eller interesse, send gjerne invitasjonen videre til andre du mener bør ha nytte av konferansen.
Med vennlig hilsen
Ole Vidar Homleid
Leder UAS Norway
fredag 1. oktober 2010
Pause til den 15.
Jeg pakker kofferten og reiser til UNESCO byen Scicli på Sicilia for et velfortjent opphold. Last inn oppdateringen til Google Earth og sjekk ut byen SØ på øya. Det er 13 mil til Catania og flyplassen der, så det blir lite med fly fremover. Er det krise så ringer du +4792228123. Vi snakkes!
Per
Per
Hal Weekley er død
Hvem? Vel, amerikanerne er voldsomt patriotiske og gode til å feire sine tjenestegjørende og avdøde soldater. Hal var B-17 Flying Fortress flyger under krigen, og hans historie kan du se på http://tinyurl.com/2vcd2en
Opptil 15, nye langdistanseruter i Norwegian
Dette melder et dansk nyhetsmedium, http://www.check-in.dk/ etter en såkalt rutekonferanse, World Route Development Forum, i Vancouver den 20. september. Siden Norwegian ikke har satt seg på B787 listen, så er det snakk om innleiet kapasitet. Rutene skal gå fra hele Skandinavia, kanskje også til Sør Amerika og Afrika. I et lukket møte for spesielt inviterte, kunne Norwegians Thomas Ramdahl fortelle at det ikke bare er snakk om New York og Bangkok. "Produktet" blir for både fritids- og forretningsreisende, meldes det.
Arbeids- og flygetidsbestemmelser over there
Flygerne i US Airways protesterer mot forslaget som nå er ute på en såkalt NPRM prosess. De hevder at det virker mot hensikten å la flygere ha en arbeidsdag på 15 timer for så å være på jobb igjen etter 9 timers hvile. Som sagt før så er det åpenbart at europeiske flygere har et d´ja vue, dette har de opplevet før....
Gordon Bennett Baloon Race
Begivenheten kan ha fått en tragisk utgang idet to amerikanske ballongflygere er savnet i Adriaterhavet. Det var varslet tordenbyger i området, og det er dårlig nytt for hydrogenballonger. Det letes intenst etter dem. Bildet viser de amerikanske flygerne ved avreise Bristol.
Abonner på:
Innlegg (Atom)