torsdag 30. september 2010
Terroren rykker næmere
En av de tre tiltalte i terrorsaken i Oslo har nå innrømmet å ha gått på bombeskole i Iran. Hensikten var å sprenge den kinesiske ambassaden i Oslo. Han kan ha hatt andre hensikter, selv om han som Uigur har et horn i siden til sitt hjemlands behandling av befolkningsgruppen.
SAS dømt for industrispionasje
Høyesterett har avvist anken fra SAS som nå må betale Norwegian 175 mill. Jeg skrev om saken i mars, men anken er ikke tatt til følge i Høyesteretts ankeutvalg og Kjos sier han er fornøyd.
Peter Burkill
Dette er kapteinen på BA`s B777 som havarerte på Heathrow den 17. januar 2008 etter at begge motorene sviktet under innflyging. Ingen ble skadd, og Burkill og hans besetning høstet stående applaus fra havarietterforskerne. Innsatsen til brann- og havaritjenesten var fantastisk, og ble belyst på Flyoperativt Forum for ikke lenge siden. Allikevel så ble presset på Burkill veldig stort og han valgte å slutte i BA. Han skrev en bok om hendelsen, og i følge kilder som står ham nær, så følte han at han ikke var ønsket i BA. Nå er han imidlertid ansatt som kaptein på B777 igjen, og det er vi glade for!
onsdag 29. september 2010
SAS i bakkeuhell på Kastrup
En A340 skadet en hangararbeider da han kom i klem under flyet i går. Dette skjedde under manøvrering av maskinen i en hangar. Vedkommende ble sendt til Riget og fikk konstatert store skader i begge beina. Havarikommisjonen er i arbeid.
tirsdag 28. september 2010
Krav til nye redningshelikoptre
I går offentliggjorde Justis- og politidepartementet skal-kravene til nye helikoptre. Det skal kunne hente 20 nødstedte 150 NM utenfor grunnlinjen i løpet av to timer. Det er særdeles irriterende å lese dette all den tid et fullastet nordsjøhelikopter har 21 ombord. Det skal kunne hente to nødstedte ved ytterkanten av vårt redningsansvarsområde, hvilket betyr på 385NM. Jeg antar at den nye delelinjen danner den østlige grensen. Det er nå snakk om 15-20 maskiner i klassen 10-20 tonn. Tidligere har det vært snakk om maks 12 maskiner. Ytterligere detaljer vil bli avslørt på en konferanse den 19. og 20. oktober ved hovedredningssentralen på Sola. Det virker på undertegnede som om kravene legges til rette for NH90, en maskin Helikopterfaglig Forum (HF) mente ikke egner seg til tjenesten. Dette syn ble ytterligere klargjort i innstillingen til NAWSARH av 2005. Både kapasitetskravene og antallet maskiner tyder på det. De som kjemper for et lite helikopter har muligens vunnet frem. Det henvises til Holte Prosjekt AS og Econ Analyse AS som instanser som har verifisert kravene satt av departementet. Jeg har dessverre ingen kunnskap om deres kompetanse innen søk- og redning. Jeg trenger hjelp her, men jeg mistenker Forsvaret meget sterkt for å ha en fot innenfor. Utover det så vil jeg minne statssekretær Terje Moland Pedersen om at det nå er syv år siden det statlig oppnevnte utvalget HF, fremla sine ytelseskrav til nytt helikopter. Jeg opplever det som frustrerende at kravene er lempet vesentlig på. Ikke nok med det, men da regjeringen, som T.M. Pedersen er en del av, bestemte at valg av nytt helikopter skulle ut på anbud, så glemte de å instruere finansdepartementet om dette. Regjeringen greide altså ikke å slå igjennom dørene i et departement som åpenbart motarbeidet regjeringen gjennom byråkratiske foranstaltninger. Først nå, alt for mange år senere, har Pedersen blitt hørt. Nå blir det en gedigen kamp om midlene når jagerfly skal finansieres samtidig med nye helikoptre. Bildet viser AW101 som er en av kandidatene til nytt redningshelikopter.
Eurocopter X3
Som nevnt tidligere, så avdekket Eurocopter sin nye X3, som altså er svaret på Sikorskys X2, i går i Marignane ved Marseilles. Også som antydet, så ble denne lik en EC 155 med to korte vinger påmontert to propeller. Eurocopter forventer at maskinen neste år vil demonstrere en normal marsjfart på 220 kts. Undertegnede er notorisk skeptisk til alle elementer som kan ta motorkraft til hovedrotoren når du mest trenger det; under avgang og landing. Disse ekstra propellene er nemlig koplet til samme gear box som hovedrotoren og stjeler dermed kraft fra motorene. Vi snakker her om kraftige RTM322 motorer som vanligvis er å finne i NH90. Vi ser at det ikke er halerotor. Det kan bety at pitch (vridning/bladvinkel) på en propell er annerledes enn den andre i hoverfasen. Som et eksperiment, så ser dette igrunnen OK ut så lenge flygerne kan ha de nødvendige kraftreservene ved motorbortfall i en kritisk situasjon. Ut over det så ser det ut som om det er bygget i UK; stygg som juling. Foto: Eurocopter
mandag 27. september 2010
ICAO tar ansvar
Det har alltid forundret meg at det er så dårlig kommunikasjon mellom verdensdelene gjeldende for utveksling av informasjon som bør deles med andre. Nå ser det ut til at ICAO tar grep, for på agendaen for ICAOs 37. Assembly som begynner i morgen, står et forslag til Memorandum of Understanding med IATA, FAA og EASA med formål å opprette et globalt nettverk for uteksling av info som kan bidra til å identifisere risikoområder for på den måten å forhindre ulykker. Et annet viktig punkt på agendaen er av teknisk art, nemlig å løse problemet med Flight Data Recorders som ikke blir funnet, ref Air France 447 ulykken.
CRJ900 nødlandet på JFK
Problemet var at hovehjulet på høyre side ikke kom ned. Flyet foretok en nødlanding som var meget vellykket, og ingen blant 60 pax og fire crew ble skadd. Det foresvever meg at Bombardier ikke er helt heldig med design på understellet....
Hendelsen ble filmet av en passasjer, Alessandro Alberto: http://tinyurl.com/2uepfbw
Hendelsen ble filmet av en passasjer, Alessandro Alberto: http://tinyurl.com/2uepfbw
søndag 26. september 2010
Redningstjenesten
Innlegget under dette, er altså en del av en strategi for å berolige befolkningen i den forstand at F-35 prosjektet skal gå sin gang. I dag fremkommer det fra flere kilder at forsvarsbudsjettet for 2011 blir redusert vesentlig. Dette vil i særdeleshet gå ut over sjøforsvaret. De har nå 3,5 besetninger for fem fartøy, og de gastene som skulle tjenestegjort på KNM Roald Amundsen må trene under land eller seile som ekstrabesetning på Fridtjof Nansen, dersom de er heldige. Seilingstiden sies det blir på 42 døgn/år, noe som er langt under de 75 døgn NATO foreskriver. Dette betyr at de som satser på en havbåren redningstjeneste, atlså de som ønsker helikoptre med kort rekkevidde, tar feil. Tjenesten må, slik som Helikopterfaglig Forum anbefalte i 2003, baseres på landbaserte helikoptre med lang rekkevidde. Foto: Nettavisen
lørdag 25. september 2010
Bemerkelsesverdig innlegg til fordel for F-35
Jeg finner det besynderlig at forsvarsminister Grete Faremo i dag driver reklame for F-35 i dagspressen. I Stavanger Aftenblad er dette utformet som et debattinnlegg, men er mer en informasjon fra ministerens pult. Innlegget er ledsaget av et bilde av F-35B som ikke er den varianten Norge skal ha. Hun peker på at Norge hittil har fått kontrakter for omtrent 2 milliarder kroner, et moment jeg tror er det viktigste element i hennes melding. Omtrent samtidig, i Flt. Intl av den 14. - 20. september, er det et portrett av direktør Walter Qvam i Kongsberg Gruppen. I portrettet fremkommetr Qvam har ledet Kongsberg opp 12 plasser til plass nr. 54 av den vestlige verdens topp 100 luftfartsrelaterte produsenter. Flyoperativt Forum har tidligere presentert Joint Strike Missile som er skreddersydd våpenrommet i F-35, altså et Kongsberg produkt. Foreløpig er arbeidet på F-35 verdsatt til kr. 460 millioner, fremkommer det. Bilde: Lockheed Martin
Når du allikevel sitter der og kjeder deg...
.... så kan du kikke på denne sketsjen. Det kan unektelig bli kjedelig i cockpit. http://www.youtube.com/watch?v=xJSey8HRUhU
Gordon Bennett Cup starter i dag
Cup`en startet for 104 år siden i Paris. Nå skal 20 hydrogenballonger fly fra Bristol og den veien vinden blåser. Formålet er enkelt; å fly så langt som mulig. Det er varslet nordlig vind slik at de fleste ender antakelig opp i Portugal og Spania. Cup`en regnes som en av de mest prestisjefylte i luftfartsverden. Bon voyage!
Next Gen luftrom i USA
FAA bestemte i går å starte fullskala deployering av ADS-B bakkestasjoner. Per i dag er det fire områder, Alaska, Louisville, Philadelphia og Gulfen hvor ATC har lov til å bruke systemet til å separere trafikk i kontrollert luftrom. Nå skal altså alle områder som dekkes av radar få ADS-B, og vil i en overgangsfase få presentert begge typer data på sine skjermer. En forventer større nøyaktighet og bedret pålitelighet i forhold til dagens radarer. Hele nasjonen skal være dekket av ca. 800 bakkestasjoner i 2013, og alle fly som flyr i amerikansk luftrom må ha ADS-B i løpet av 2020. I tillegg til ADS-B vil en ha Wide Area Multilateration i områder med dårlig GPS dekning, samt at systemet vil fungere som back-up for ADS-B i områder med særlig høy trafikk.
Bombetrussel mot Pakistan International Airlines
En B777 på vei fra Toronto til Karachi nødlandet på Arlanda kl 0730 i morges etter at Canadisk politi hadde formidlet en bombetrussel til flygerne. Politiet ble oppringt fra en mynttelefon med beskjed om at vedkommende som hadde fått sprengstoff med seg satt i sete 23L. Når dette skrives er det ikke kjent om vedkommende virkelig utgjorde en trussel. Maskinen hadde 273 pax.
fredag 24. september 2010
Reno Air Show
Det går alltid dramatisk for seg i Reno. Denne spaserte flygeren bort i fra med små skrammer! Det er en Thunder Mustang, altså en skalautgave, som slår hjul etter motorstopp. Heldig som kommer fra den der. Sjekk mer stoff fra Reno på
http://tinyurl.com/33fpbv6
Photo credit: Danny Busch
http://tinyurl.com/33fpbv6
Photo credit: Danny Busch
Eurocontrol Flight Level Adherence Days
Interessant forsøk i regi av Eurocontrol. Sjekk IFALPA`s bulletin: http://www.ifalpa.org/downloads/Level1/Safety%20Bulletins/Air%20Traffic/11SAB10%20-%20Eurocontrol%20FL%20adherance%20days.pdf
Beklager denne lange adressen, men den lot seg ikke komprimere siden den henviser til et .pdf dokument. Den er veldig oppklarende. Når du har lest den kan du gå til Eurocontrols nettsted: http://www.adherencedays.com/ De er verdt å laste ned, iallefall dersom du flyr den 30. september og 1. oktober.
Beklager denne lange adressen, men den lot seg ikke komprimere siden den henviser til et .pdf dokument. Den er veldig oppklarende. Når du har lest den kan du gå til Eurocontrols nettsted: http://www.adherencedays.com/ De er verdt å laste ned, iallefall dersom du flyr den 30. september og 1. oktober.
IFATCA og ECA skuffet over EU Parlamentet
IFATCA er International Federation of Air Traffic Controllers Association og ECA er European Cockpit Association som begge organiserer henholdsvis norske flygeledere og flygere. I en felles kommentar står følgende:
In a joint statement the ECA and IFATCA said the “first-Reading compromise text adopted by Parliament....contains some good new elements. But it fails to provide for strict independence of accident investigations from judicial ones and to protect sensitive safety information – two crucial preconditions for preventing accidents and loss of life in future”.
Dette er særdeles skuffende! Skulle være interessant å høre SHT`s inntrykk av samme. Det kan rett og slett virke som om det målet en så for seg ikke er truffet i det hele tatt.
In a joint statement the ECA and IFATCA said the “first-Reading compromise text adopted by Parliament....contains some good new elements. But it fails to provide for strict independence of accident investigations from judicial ones and to protect sensitive safety information – two crucial preconditions for preventing accidents and loss of life in future”.
Dette er særdeles skuffende! Skulle være interessant å høre SHT`s inntrykk av samme. Det kan rett og slett virke som om det målet en så for seg ikke er truffet i det hele tatt.
Forsvarets nye hovedbase for helikoptre....
.... på Bardufoss får 120 nye stillinger når NH90 flåten er på plass. Basen, som i dag huser 139 Luftving, har i dag 200 stillinger. 8 av totalt 14 NH90`er vil bli lagt til basen. De resterende 6 skal til Håkonsvern som ikke akkurat er kjent for sin helikoptervirksomhet. Undertegnede er forbauset over rotet i Forsvarets disposisjoner når det gjelder dette elementet også, men det ser ut til at det er distrikspolitikk som skal brukes for å erodere eksisterene miljøer. Politikerne er altså skurken.
Eurocopter inviterer til pressekonferanse mandag
De sier ikke hva det gjelder, men man antar at deres såkalte hybride prosjekt vil bli lansert. En har nå sett at Sikorskys X2 har bevist at deres kontraroterende rotorkonsept holder hva det lovet. Allikevel tror en at Eurocopters konsept likner mer på dette:
Flyshow, for n`te gang
Spektakulær måte å ta livet av seg er det iallefall, og det blir godt dokumentert. Denne gang i Indonesia med et småfly. Sjekk http://www.abctv.no/tv/abctv/100924/her-styrter-flyet
torsdag 23. september 2010
Gutteklubben "Grei", nå også for jenter
Hele greia med ansettelse av ny styreleder i Avinor, som altså ble Ola Mørkved Rinnan, føyer seg inn som en av mange gavesaker i det siste. Som kjent fikk Senterparitet kr. 700 000,- i støtte fra Eidsiva Energi og Troms Kraft. Beløpet er betalt tilbake. Men før tilbakebetalingen, så ble Eidsivas Rinnan ansatt som styreleder i Avinor, bl.a. etter anbefaling av tdligere styreleder i Eidsiva, Tormod Hermansen. Hermansen er medeier og rådgiver i konsulentbyrået LOS som i vår vant et anbud for å finne styreleder til Avinor. Jenter? Ja, det var senterpartisøstrene Meltveit Kleppa og Navarsete som står bak rotet som har en emmen eim omkring seg....
Boeings X-48C Blended Wing-Body
Dette ser veldig lovende ut. Prosjektet er nå inne i sin andre fase med testing av B-modellen. Nå har Cranfield bygget ferdig C-modellen som du ser bilde av her. Den skarpe leser ser at den har to- istedet for tre motorer og at de vertikale finnene er flyttet fra vingetuppene og satt ved siden av motorene for bl.a. å dempe støy. Maskinen har et vingespenn på 6m og veier ca. 200 kg. Data som lastes ned sammenliknes med B777, og det rapporteres akkurat nå om særdeles fordelaktige tall gjeldende for det Boeing kaller benefits, på 50%.
Boeing gearer opp samlebåndet
For 3. gang i år sier Boeing at de vil øke produksjonen av B737. Produksjonen geares opp fra 31,5 maskiner per måned til hele 38 maskiner/måned i 2013.
Samtidig så kommer nå FAA ut med et Airworthiness Directive som en direkte følge av Amsterdamulykken i fjor, som har som hovedinnhold: The Federal Aviation Administration is issuing this AD to detect and correct erroneous output from a radio altimeter channel, which could result in premature autothrottle landing flare retard and the loss of automatic speed control, and consequent loss of control of the airplane.
Samtidig så kommer nå FAA ut med et Airworthiness Directive som en direkte følge av Amsterdamulykken i fjor, som har som hovedinnhold: The Federal Aviation Administration is issuing this AD to detect and correct erroneous output from a radio altimeter channel, which could result in premature autothrottle landing flare retard and the loss of automatic speed control, and consequent loss of control of the airplane.
Ornithopter flyr!
Det er en innretning som flakser med vingene drevet av menneskekraft. FAI vurderer nå om det kan være en offisiell rekord det er snakk om basert på data som ble registrert under hendelsen. Dette skjedde i Toronto, Canada iden 2. august. Sjekk ut mer på http://tinyurl.com/34z4mjo og se videoen
338 Skv. på Viasat 4
I kveld er første episode av programmet som kommer nær innpå tre flygere ved 338 skv på Ørlandet.
Bildet viser hvordan en jagerflyger på 338 skv. så ut for 42 år siden. Merk hjelmen; undertegnede var såpass nostalgisk at jeg forsøkte å finne en hjelm av den gamle typen, og noen av oss på skvadronen fikk fly med dem. Foto: Ørlandet Flystasjon
Bildet viser hvordan en jagerflyger på 338 skv. så ut for 42 år siden. Merk hjelmen; undertegnede var såpass nostalgisk at jeg forsøkte å finne en hjelm av den gamle typen, og noen av oss på skvadronen fikk fly med dem. Foto: Ørlandet Flystasjon
onsdag 22. september 2010
UAS nytt
Melding til Ahmedinejad fra USA: Vi skyter ned dine ballistiske missiler i utskytningsfasen. Vel, det tørkes støv av gamle ideer, og USA vil nå utvikle antirakett-raketter for bruk av UAV`er. Dette er en idè fra 90-tallet, men Iran har utviklet et taktisk, ballistisk missil kalt Shahab-3 som USA mener kan skytes ned i utskytningfasen hvor missilet er godt synlig og går sakte.
Boeing inngår kontrakt med DARPA i et prosjekt hvor en UAV kalt Solar Eagle, skal kunne holde seg i luften i fem år med en payload på 1000 lbs.
Samtidig inngår U.S. Air Force Research Loboratory kontrakt med Aurora Flight Systems om et system som skal kunne fly i 120 timer med en payload på 1000 lbs i 20 000 fot, altså i den såkalte MALE (Medium Altitude Long Endurance) gruppen. Flyet har to konvensjonelle motorer.
Boeing inngår kontrakt med DARPA i et prosjekt hvor en UAV kalt Solar Eagle, skal kunne holde seg i luften i fem år med en payload på 1000 lbs.
Samtidig inngår U.S. Air Force Research Loboratory kontrakt med Aurora Flight Systems om et system som skal kunne fly i 120 timer med en payload på 1000 lbs i 20 000 fot, altså i den såkalte MALE (Medium Altitude Long Endurance) gruppen. Flyet har to konvensjonelle motorer.
Hvor skal flygere og mekanikere komme fra?
Bestillinger på fly har nådd en størrelsesorden som vil overgå tilgangen på flygere, iallefall i Asia/Oceania. Det kan bety at ICAO`s ordning med Multi-crew Pilot Licencing vil tilta. Det er en sertifikattype hvor ungdom "tas rett fra gata" for så å ende opp som styrmenn. Akkurat nå har Flybe 6 kandidater gående og 6 til er i kjømda. Både Flight Intl. og AW & ST har dette emnet som hovedoppslag denne uken. Sjekk ICAO`s sertifikater her: http://tinyurl.com/2jb7wt Foto: Flybe
Flyge- og arbeidstidsbestemmelser i USA...
.... er under revisjon. Diskusjonen der borte er identisk med den vi har hatt og har i Europa; strengere bestemmelser vs. økte kostnader. I USA er flygerkorpset splittet og arbeidsgiverne må ta en regning på $803,5 mill. over ti år. Ser for meg et bikkjeslagsmål før, under, og etter at høringsfristen går ut den 10. november. Cabin crew er ikke med i denne NPRM (Notice of Proposed Rule-making). Hele dokumentet finner du på http://www.faa.gov/regulations_policies/rulemaking/recently_published/media/FAA_2010_22626.pdf
India innfører alkotest av besetningen....
Dette meldes nå fra DGCA (Luftfartstilsynet) i India at de vil foreslå alkosjekk av hele besetningen før flyging, kanskje også etter flyging. Det har vært særdeles mange tilfeller av at besetningsmedlemmer stiller beruset på jobb. De beskriver også et opplegg for hvordan disse positive utslagene skal straffes. Sjekk http://tinyurl.com/39mpmdx
EU stemmer for nytt lovverk vedr. havarietterforskning
Jeg kan vel si uten omsvøp at flygerne har blitt hørt; det juridiske aspektet skal skilles fra selve etterforskningen. Som skrevet før så er det mange europeiske land som er særdeles tilbakestående når det gjelder akkurat dette elementet, et element som kan hindre effektiv etterforkskning av ulykker og hendelser. Selv er jeg redd påtaleinstruksen fremdeles vil være et hinder for å få frem alle opplysninger i en havarietterforskning. I EU Parlamentet stemte 604 for den nye loven mens 11 stemte i mot.
Arktiskonferanse i Moskva
Den starter i dag og er særdeles interessant for alle landene med krav på rettigheter i området. BBC viser i dag til avtalen som er signert mellom Russland og Norge, men at det er mye som skurrer mellom f.eks. Russland og Canada. Jeg synes det er spennende å følge med på dette siden Norge muligens har legale krav i områder som Canada ser på sine, f.eks. Axel Heiberg Island og Ellef Ringnes Island. Nå er både Nordvestpassasjen og Nordøstpassasjen åpen for sommerseilinger på forsøksbasis. Dette er områder som må overvåkes fra luften for å kunne varsle om issituasjonen og å drive SAR tjeneste i området. Det anslås at 25% av verdens utvinnbare oljeforekomster befinner seg i området. Sjekk http://tinyurl.com/37yo5wm
Sikorsky S-92A produserer flytid
Flåten har produsert 250 000 flytimer siden introduksjonen i september 2004. Nyheten under er sakset fra Sikorskys eget nyhetsmagasin og viser at den norske flåten til Bristow utnyttes bedre enn noe helikopter undertegnede har vært borti tidligere. Det er 117 maskiner av typen i drift.
One of the heaviest users, Bristow Norway AS, flies nine S-92 aircraft to North Sea platforms operated by Shell, BP, Statoil, ConocoPhillips and Talisman Energy. In the seven months from January 2010 to July 31, each Bristow S-92 aircraft averaged 124.5 flight hours per month (1,120 flight hours for the fleet). Bristow’s highest airtime S-92 helicopter — operational since February 2005 — has flown 9,000 hours. The company’s second highest airtime S-92 aircraft is expected to reach 9,000 hours in the fourth quarter of 2010. Total airtime for the Bristow fleet is 74,000 hours.
Fra min korrespondent i Spania får jeg beskjed om at det ble produsert omtrent 1850 t/år i den tiden HS kun opererte tre S-61N.
One of the heaviest users, Bristow Norway AS, flies nine S-92 aircraft to North Sea platforms operated by Shell, BP, Statoil, ConocoPhillips and Talisman Energy. In the seven months from January 2010 to July 31, each Bristow S-92 aircraft averaged 124.5 flight hours per month (1,120 flight hours for the fleet). Bristow’s highest airtime S-92 helicopter — operational since February 2005 — has flown 9,000 hours. The company’s second highest airtime S-92 aircraft is expected to reach 9,000 hours in the fourth quarter of 2010. Total airtime for the Bristow fleet is 74,000 hours.
Fra min korrespondent i Spania får jeg beskjed om at det ble produsert omtrent 1850 t/år i den tiden HS kun opererte tre S-61N.
tirsdag 21. september 2010
Israel tenker utenfor boksen
For mange år siden observerte jeg at Israel fant at ungdom som var gode på dataspill, hadde egenskaper som førte til at de lærte FMS kvikkere enn flygere som gikk over fra analog cockpit til digital. Nå ser jeg at Israel igjen går nye veier ved at de tar ungdom med særlige evner, inn i prosjekter så som endrede trusselbilder og veldig kvikke endringer i teknisk utvikling. 18 - 19-åringer tilbys å omgå tjenesteplikten og istedet inngå i forskning som går på Israels sikkerhetssituasjon. Disse instrueres faktisk i å være obsterasige og å opptre på grensen av anarki, står det å lese.
OCAS i hardt vær
Det går hardt for seg i et par saker som gjelder varslingssystemet OCAS akkurat nå. Senere i måneden skal det være en offentlig høring om OCAS` forhold til Forsvaret og bruk av midler stillet til rådighet. Tidligere forsvarsminister Krohn Devold er innkalt, men nekter å møte. Hun slås nå i hodet med Grunnlovens paragraf 75h hvor det står at Stortinget kan kalle inn hvem som helst. Som om ikke det er nok, så har Luftfartstilsynet i et brev til OCAS datert den 16. september skrevet:
4. Vedtak
Med hjemmel i forvaltningsloven § 35 første ledd bokstav c omgjøres Luftfartstilsynets vedtak av 26. september 2005 om teknisk godkjenning av OCAS’ varslingssystem, slik at OCAS’ søknad datert 27. mai 2004 avvises.
Jeg leser det slik at de ikke kan operere et system basert på aktive markører uten teknisk godkjenning, akkurat som Protura. Forskjellen i saksbehandlingen kan demonstreres med følgende tatt fra brevt fra LT til OCAS: Luftfartstilsynet vil likevel bemerke at en ikke kan se at en omgjøring vil ha særlige skadevirkninger for selskapet. Slike hensyn ble ikke tatt overfor Protura da LT trakk tilbake den tekniske godkjennelsen, noe som førte til selskapets konkurs. Proturas transponderbaserte system er av undertegnede vurdert som det enkleste, billigste og beste. Det burde fått tilgang til markedet. Nå foregår det straks et høringsmøte i Bodø vedr. nye forskrifter. Mitt stalltips er at tekniske løsninger som disse to har representert, ikke vil bli beskrevet i forskriften.
Siste: Dett rapporteres i Aftenposen den 22. at Krohn Devold stiller på høringen nevnt over.
4. Vedtak
Med hjemmel i forvaltningsloven § 35 første ledd bokstav c omgjøres Luftfartstilsynets vedtak av 26. september 2005 om teknisk godkjenning av OCAS’ varslingssystem, slik at OCAS’ søknad datert 27. mai 2004 avvises.
Jeg leser det slik at de ikke kan operere et system basert på aktive markører uten teknisk godkjenning, akkurat som Protura. Forskjellen i saksbehandlingen kan demonstreres med følgende tatt fra brevt fra LT til OCAS: Luftfartstilsynet vil likevel bemerke at en ikke kan se at en omgjøring vil ha særlige skadevirkninger for selskapet. Slike hensyn ble ikke tatt overfor Protura da LT trakk tilbake den tekniske godkjennelsen, noe som førte til selskapets konkurs. Proturas transponderbaserte system er av undertegnede vurdert som det enkleste, billigste og beste. Det burde fått tilgang til markedet. Nå foregår det straks et høringsmøte i Bodø vedr. nye forskrifter. Mitt stalltips er at tekniske løsninger som disse to har representert, ikke vil bli beskrevet i forskriften.
Siste: Dett rapporteres i Aftenposen den 22. at Krohn Devold stiller på høringen nevnt over.
Helikopterkræsj i Afghanistan - 9 drept
Havariet skjedde i dag i et Talibanområde sør i landet, og 9 amerikanske soldater er drept. Det er vanskelig å si noe om dette var en ulykke eller en nedskytning. Langt de fleste havarier har hatt et teknisk forløp. Nå sies det ikke noe om hvilken helikoptertype det gjelder, men bildet av en Black Hawk følger artikkelen, så også her. Sjekk http://tinyurl.com/36vhccd
søndag 19. september 2010
Eyafjellajøkulkonferansen
Resultatet etter denne høyprofilerte konferansen er uklart. En ting er ihvertfall sikkert, og det er at vi vil oppleve noe liknende i vår levetid her på den nordlige halvkule, i Europa. Katla står muligens for tur. Det er enighet om at varslingen og utbredelsen i vertikalplanet er for dårlig registrert. Mange flytyper kan operere trygt selv med registrert aske i luften, spesielt de med stempelmotorer. Jeg venter nå på noen offentlige uttalelser etter konferansen og planlegger samtidig et besøk på Etna, så følg med.
Kræsj på flyshow - igjen
Dette skjedde i går i Bayern da to fly traff hverandre under oppvisning. En ble drept. Det er ikke lenge siden en kvinne ble drept på flyshow, også da i Tyskland. Foto: APF, Getty Pictures
lørdag 18. september 2010
Ny Generalinspektør for Luftforsvaret
Generalmajor Finn Kristian Hannestad er i statsråd 17.september 2010 beordret til tjeneste i stillingen som Generalinspektør for Luftforsvaret (GIL). GIL er en av forsvarssjefens direkte underlagte sjefer og er fag- og leveranseansvarlig for Luftforsvarets virksomhet. GIL er forsvarssjefens nærmeste rådgiver i spørsmål om luftmakt.
Tiltredelse blir fra det tidspunkt Forsvarsdepartementet bestemmer.
Finn Kristian Hannestad (f. 14. mars 1961) ble utnevnt til generalmajor 1. januar 2008 og kommer fra stillingen som sjef for Operasjonsstab ved Forsvarets operative hovedkvarter i Bodø.Hannestad har gjennomført Flygeskolen, Luftkrigsskolen, Luftforsvarets stabsskole I, Forsvarets stabsskole II og Air War College.
Hannestad har blant annet tjenestegjort som flyger, vingsjef, nestkommanderende og skvadronsjef ved 338 skvadron på Ørlandet, planoffiser i Forsvarets overkommando/ Luftforsvarsstaben, sjef for operasjonsgruppen ved Bodø hovedflystasjon og sjef for Forsvarets F-16-bidrag under operasjon Allied Force i Kosovo.
Han har også vært rådgiver og stabsoffiser i Forsvarets overkommando/Sentralstaben/Internasjonal militærpolitisk avdeling, stabsoffiser og prosessleder i Forsvarets overkommando/Fellestaben/Plan- og Policyavdelingen, sjef for Forsvarets presse- og informasjonsavdeling og assisterende stabssjef ved NATOs Allied Air Component Command Headquarters Ramstein i Tyskland.
Generalmajor Finn Kristian Hannestad etterfølger generalmajor Stein Erik Nodeland, som er gitt ny beordring i stillingen som Programdirektør for det norske F-35-programmet.
Andøy kommune ønsker JSF velkommen
Ordfører Jonni Solsvik sier beslutningen om å investere i de amerikanske Joint Strike Fighter-jagerflyene (JSF) trolig vil bety økt aktivitet på Andøya Flystasjon. Vel saken er ikke avgjort, men Andøy kan være et godt alternativ. Såvidt jeg skjønner så bor Solsvik på Dverberg og vil således ikke bli berørt av bråket....
Ingen grenser for Navarsetes rot
Fra VG i dag: Nå er også Avinor dratt ned i suppen. Da Avinor tilsatte ny styreleder i sommer, så underslo Navarsete det faktum overfor statsminsteren at Eidsiva Energi, hvor styrelederen kommer fra, ga en pengestøtte på 500 000,- til senterpartiet. Heller ikke Kristin Halvorsen ble informert.
fredag 17. september 2010
Murring blant Murmanskfiskerne
Streken på kartet med den nye delelinjen mot Russland har ikke tørket før russiske fiskere murrer om at landet har solgt arvesølvet. Det er torsken som vokser mens den svømmer mot vest og norsk farvann. Det er åpenbart for enhver at fisket i Barentshavet er enormt viktig for både Russland og Norge. Felles forvaltning av ressursene er selvsagt for de fleste, men at ulovlig fiske og overføring av slik fisk på åpent hav er en virksomhet som kanskje vil bre om seg. Intens overvåking fra luftbårne systemer er nødvendig. Norge er dessverre på steinalderstadiet når det gjelder utnyttelse av ubemannede fly, men slike ville vært selvsagte i en slik overvåkingsrolle. Jeg husker Medvedev snakke til fiskerne i Murmansk ikke lenge etter Elektron hendelsen. Han sa at Norge var en agressiv stat som overvåket fiskerne på en utilbørlig måte.Enighet om den nye delelinjen bør virke beroligende, men jeg er ikke sikker.....
Jeg har spurt HRS N om de nå får et utvidet søks- og redningsområde å arbeide med. Svaret er at de har stilt det samme spørsmålet. Den østlige grensen for området vil kreve en operasjonsradius for vårt nye redningshelikopter på ca.380NM fra Longyear.Verken V22 eller NH90 vil kunne operere fra Longyear fordi de er militære maskiner. Slike er ikke lovlige på Svalbard. Dette er to kandidater i kampen om å få jobben som nytt redningshelikopter.
Jeg har spurt HRS N om de nå får et utvidet søks- og redningsområde å arbeide med. Svaret er at de har stilt det samme spørsmålet. Den østlige grensen for området vil kreve en operasjonsradius for vårt nye redningshelikopter på ca.380NM fra Longyear.Verken V22 eller NH90 vil kunne operere fra Longyear fordi de er militære maskiner. Slike er ikke lovlige på Svalbard. Dette er to kandidater i kampen om å få jobben som nytt redningshelikopter.
Forsøk på terrorhandling eller uforstand?
I kveld rapporteres det om en hendelse med en Norwegian maskin fra Flesland til OSL hvor det lakk etsende væske fra innsjekket bagasje. Siden kolliet og dens eier antakelig kan identifiseres, så antar jeg at dette er et hendelig uhell. Allikevel så er innsjekket bagasje som ikke er gjennomlyst, en potensiell bombe.
torsdag 16. september 2010
Ny uoffisiell helikopterrekord for Sikorsky X2
I går satte forsøkshelikopteret X2 ny uoffisiell hastighetsrekord for helikoptre, men 250 knop sann hastighet (TAS). Maskinen er bygget for å teste ut kontraroterende rotorer koplet til en gear box som overfører kraften fra kun en motor som også gir skyvekraft. Hastigheten ble holdt i horisontal flyging, men flygeren, Kevin Bredenbeck, nådde 260 knop i et slakt stup. Rotoren vil bli modifisert ytterligere for det offisielle rekordforsøket som følger om ikke lenge. Gratla Sikorsky!
Sverre Quale går av
Avinor melder i dag at konsernsjefen går av ved årsskiftet. Han begynner i Multiconsult. Undertegnede mener at det er et stort tap for industrien han forlater og ikke minst Avinor. Lykke til i den nye jobben! Foto: Avinor
Ikke særlig gode nyheter for Rolls Royce
RR Trent 1000 som sitter på B787, har hatt en surge under testing i New Mexico. Dette er den andre hikken RR har hatt med motoren. Programmet ble delvis stoppet etter at en motor sviktet under testing i England i august. Noen som føler at det har vært liit mye tull med RR Trent de siste par årene? Flyet har et motoralternativ, nemlig GEnx. Foto: Bloomberg
Reno Air Races
Hastighetsrekorden for den tradisjonelle banen i Reno ble slått under trening i går. En L-29 med astronaut Curt Brown bak stikka, fløy runden med en snittfart på 543,6 MPH. Selve showet starter i dag med en haug Mustangs, bl.a. en A-modell, Sea Fury`s og den største samling P-38 Lightning noen gang etter krigen. Til og med en Fw 190 skal fly.
Foto: AvWeb
Foto: AvWeb
Do-17 skal restaurerers
Fra UK meldes det en en særdeles sjelden Do-17, som ble skadeskutt i august 1940 og nødlandet på stranden i England, skal tas opp og restaureres. Flygeren buklandet inne på stranden, men flyet skled etterhvert ut i Kanalen. Nå ble den nylig gjenfunnet og ser ut til å være i god nok stand til å bli gjenoppbygget.
Spesiell kontrakt mellom Statoil og Bristow Norge
Det rapporteres i Stavanger Aftenblad at Statoil betaler for S-92A simulator i forbindelse med kontrakten de har gitt Bristow Norge vedr. all flyging for Statoil ut fra Flesland fra 2012. En slik simulator vil marginalisere CHC Norges treningsavdeling på Forus ytterligere. Bristow Norge åpner onsdag et nytt hangarbygg på Sola med stor kapasitet. CHC`s stilling i markedet vil også bli svekket etter 2012. Kontrakten betyr tap av oppdrag for tre S-92A og 17 flygere. Foreløpig er det ikke snakk om oppsigelser, rapporteres det.
Forsikringsmann ny adm.dir. i SAS
Han heter Richard Gustafson, er altså svensk, 42 år gammel, og kommer fra Codan/Trygg-Hansa. Han har erfaring fra nordisk samarbeid gjennom forsikringgselskapet som han leder. Han tiltrer i mars 2011, og dir. John Dueholm er konstiturert i stillingen til da. Det var spekulert på om en nordmann nå ville få jobben, men slik ble det ikke.
onsdag 15. september 2010
Delelinjeavtalen signeres om to timer
Avtalen er sensasjonell! I Russland blir den blir fremstilt som en gave til det norske folk, og det kan det kanskje være noe i. Når Medvedev og Putin er enige om at avtalen, så skal mye til for å stoppe den. Undertegnede er en blant mange hundre besetningsmedlemmer som i årenes løp har holdt grensene våre i hevd med P-3B/C Orion. Det er unektelig en følelse av glede at disse nå ser at tingenes tilstand normaliseres i stor grad. Allikevel ser en at Fellesoperativt Hovedkvarter er flyttet fra Stavanger til Bodø fordi en skal være nær det potensielle stridsområde. Samme grunn må da brukes når en skal velge operasjonsbase for våre fremtidige jagerfly slik at Evenes er det eneste rimelige svaret på dette spørsmålet. Dette er fordi Putin og Medvedev har banket rust av mange fartøyer, pusser opp marinen og luftforsvaret med nye og moderne stridselementer. Det betyr for meg at denne før nevnte følelsen av glede har en bismak.
Verden er ikke klar for ubemannede fly
I USA og i mange andre land arbeides det med systemer som på en sikker måte skal bidra til at ubemannede fly kan integreres blant annen luftfart. Et ferskt eksempel viser at selv i USA som er den nasjon som har flest operative UAV`er, men da i utlandet, ikke har beveget seg særlig i retning av integrering. USAF ber om åpning av et treningsområde i North Dakota for UAV trening. De sier at de har 6 Predators i kasser som gjerne vil fly. FAA sier at det ikke er så greit selv om det er en del Predators som flyr for enheten Customs and Border Patrol sør i landet, altså for det sivile samfunn. Foreløpig må maskinene ligge i kassene sine og vente på bedre vær.....
Fregatthelikoptrene til Håkonsvern - Supperådet slår til
Som en naturlig konsekvens av at Sola Flystasjon anbefales nedlagt, så er det besluttet at fregatthelikoptrene skal legges til et sted hvor der ikke finnes noen tradisjon for helikopteroperasjoner; Håkonsvern. Til dette er å si at det oppleves som idiotisk å legge ned en flystasjon med lange militære tradisjoner og kompetanse for å stykke opp virksomheten i flere biter. Det har vært mye rot omkring lokaliseringen av helikoptre, og nedleggelse av Sola Flystasjon bidrar til en skikkelig suppe. Det ækkje greit å væra foggel i dag...Foto: Forsvaret
Widerøehavari i Sandnessjøen
En Dash 8-100 fra Widerøe havarerte under landing på Sandnessjøen lufthavn kl 06 i morges. Det var syv personer ombord, og ingen ble skadd da flyets understell knakk sammen under landing. Etter sigende ble flyet slått i bakken av en plutselig kastevind. Operasjoner langs kystnære flyplasser kan være en utfordrende geskjeft. Det er ikke første gangen det skjer landingsuhell på disse flyplassene, og heller ikke siste.....
tirsdag 14. september 2010
Venezuelahavariet
Det rapporteres nå om 15 døde av i alt 51 obordværende. Flygeren rapporterte om kontrollproblemer før havariet. Maskinen var bare fire år gammel. Bilde: Curt Lewis
Drastiske kutt i Englands forsvarsutgifter
The Guardian meldte søndag at regjeringen vurderer voldsomme innsparinger i forsvarsutgiftene i årene fremover. Det pekes spesielt på kostnadene ved å bygge to nye hangarskip utstyrt med F-35B JSF. Billigere fly vurderes. Tornadoflåten selges, og antallet Typhoons skal ned. Mannskapsstyrken i RAF kuttes med 10 000 mann. Dette synes å være den generelle tonen i forsvarsdebatter i hele Europa nå.
mandag 13. september 2010
ATR 42 med 47 ombord havarert
Dette skejdde øst i Venezuela i dag. Det rapporterers om 23 døde etter at flyet havarerte ca. 10 km fra avgangsplassen. Flyet skulle til Isla Margarita og tilhører det statlige selskapet Conviasa.
søndag 12. september 2010
Doolittles Tokio raid minnes
Videoen du skal få se er fra 1995 og er laget i anledning 50 årsdagen for krigens slutt. Tre B-25, en F6F Hellcat, en F4F Wildcat og en F4U Corsair, tar av fra hangarskipet USS Carl Vinson i San Francisco Bay. Fartøyet hadde ligget ved NAS Alameda i Oakland, som ikke finnes lenger, før det stakk til sjøs. Deretter dro hele gjengen til Pearl Harbor og Ford Island hvor launchingen ble repetert. Vinson er en moderne atomdrevet sak med langt dekk. Ikke noe sies om vinden, men legg merke til hvor lite dekk flyene bruker for å komme i lufta. Som en kuriositet kan nevnes at undertegnede har levert, sammen med crew 3, en P-3B til Alameda hvor vi tok tungt vedlikehold på maskinen. Jeg hadde også gleden av å fly, sammen med bl.a. Bjørn Welle, Jan Erik Larsen og Odd Mjelde, en norsk P-3B fra Pax River over til NAS Moffet Field ved San Francisco og deretter over til NAS Barbers Point på Hawaii. Etter R&R i Fort DeRussy i Honolulu, fløy vi i et strekk tilbake til Pax River i Maryland. Det var i mars 1969.
Sjekk videoen http://tinyurl.com/3xd8xmw
Sjekk videoen http://tinyurl.com/3xd8xmw
Hudson River Approach
På en foundraising dinner som kalles 2010 Gathering of Eagles, dette var under Oshkosh, så fikk Sully og Skiles overlevert denne app.plate av Jeppesen. Vi gratulerer! Sjekk http://tinyurl.com/26w97rr for større utgave av kartet.
Israel går ubemannet
Undertegnede, sammen med flere andre fra Arbeidsutvalget til Flyoperativt Forum, hadde glede av å samtale med Elbits markedsføringssjef, Danny Israeli, på Farnborough. Han fortalte stolt om deres nye produkt som vil komme i israelsk tjeneste i 2011. Dette er Hermes 900 som faller inn i gruppen MALE, Medium Altitude Long Endurance. Det pussige var at han mente at maskinen ikke ville kunne utnyttes fullt ut i Norge siden GPS dekningen nord for Brønnøysund var for dårlig. Naturligvis feil, men det inntrykket håper jeg er rettet på. Saken er at Israel, i sin fremtidige Order of Battle, vil få stor overvekt av ubemannede maskiner, ca 200 i tallet hvor Hermes 900 og Heron (HALE). Jagerfly, og da mest F-35A, vil utgjøre ca. 40% av flåten.
GPS er og blir militær!
Det antas at 1 milliard mennesker benytter GPS i dag. Jeg har tidligere skrevet om feilkilder og hvordan signalene kan påvirkes, såkalt spoofing. Satelittene har også en annen funksjon enn å sende navigasjonssignaler basert på timing, de skal også oppdage såkalte nuclear blasts. Nå viser det seg at den nye generasjon GPS satellitter, GPS IIF, og da satellitten som har betegnelsen SVN-62, har en feil i dette systemet. Nå lastes det opp ny software som tar vare på dette. Samtidig rapporteres det at Glonass nå straks har alle sine satellitter operative, altså også et militært system. Og husk, signalene er lette å jamme, en jammer kan kjøpes på nettet for noen få hundrelapper. (Kilde: Komputer for alle 8/2010)
6. generasjon jagerfly på tegnebrettet
Nå i Japan. En ufinansiert skisse finnes, og den baseres på en skrogform som likner F- 22 Raptor uten sideror. Maskinen utvikles som bemannet, noe jeg synes er overraskende. Jeg hadde forventet en maskin som sparer vekt på å greie seg uten vekten av en flyger og den instrumentering han måtte trenge, samt at en ubemannet maskin ikke trenger typisk +9/-3G belastning på skroget for å ta vare på flygeren. Flyet skal være klart om 20 år, men utstyret/våpen baseres på systemer som er under utvikling, bl.a. laserbasert- eller mikrobølgebasert våpen. Hvorfor kommer dette fra Japan? Det antas at det skyldes frustrasjon over at landet ikke uten videre får handle uhemmet på det amerikanske markedet.
fredag 10. september 2010
Predator B i sivilt arbeid
US Customs and Border Patrol, CBP, har akkurat mottatt en Predator B til sin nyopprettede 4. base. Ved overleveringen ble det sagt at maskinene hittil har vært involvert i pågripelsen av 7000 illegale innvandrere samt 39 000lbs med narkotiske stoffer siden starten av virksomheten i 2005. Maskinen kan detektere en backpacker fra 19 000 fot på en slant range av 8 miles i alle slags værforhold. Bilde: US CBP
All Nippon Airlines
Akkurat nå har Boeing begynt å sette sammen den tusende 767. I dette tilfellet en -300ER, Extended Range som går til ANA. Tilfeldigvis så er ANA launch customer for B787.
torsdag 9. september 2010
Flyge- og arbeidstidsbegrensninger i USA
Tja, hva kan jeg si, men emnet er en salig blanding av kommersialisme og sikkerhetstenkning som kan koste penger. Money talks, men Colgan ulykken er nok en gang i fokus når Randy Babbitt, altså FAA i USA, nå lover at regler kommer på bordet om kort tid. Vi får se. Der har de et system som heter Notice of Proposed Rulemaking som er så demokratisk at den som har sterkest påvirkningskraft, vinner. Inntil neste ulykke.....
Etihads første kvinnelige kaptein
Vi kan ikke annet enn gratulere Etihads og Abu Dhabis første kvinnelige kaptein, Sophie Blanchard, med utnevnelsen. Hun tok av i går med en A330-300 med 225 pax og besetningsmedlemmer fra Abu Dhabi International Airport kl 1330 og landet på Heathrow kl. 1804. Hun har 15 års erfaring som flyger. Som kjent er Etihad på desperat leting etter flygere, sammen med andre flyselskaper i Østen og Asia.Foto: Etihad
Voldsom debatt om verdien av ELT i USA
Turbo Otteren som havarerte i Alaska hadde Emergency Locator Transmitter om bord. Det var siste utgave som sender på 406 MHz. Den virket ikke fordi kablen mellom enheten og antennen røk. I samme område havarerte en annen maskin som hadde eldre type ELT om bord. Den har enda ikke blitt lokalisert fordi ELT ikke sender. Dette har avstedkommet en voldsom debatt om verdien av ELT. Vitsen med ELT bør være at den kastes av flyet eller helikopteret ved en viss G-belastning. Jeg har vanskelig for å se en tilsvarende debatt hos oss.
I samme slengen tar jeg med at Health and Usage Monitoring System, HUMS, har vært i norske helikoptre som flyr for oljeindustrien i 25 år. Først nå diskuteres sertifiseringen og forskrifter for bruken av slike i amerikanske helikoptre.
I samme slengen tar jeg med at Health and Usage Monitoring System, HUMS, har vært i norske helikoptre som flyr for oljeindustrien i 25 år. Først nå diskuteres sertifiseringen og forskrifter for bruken av slike i amerikanske helikoptre.
Nesten kollisjon over London
Dette er registrert som en alvorlig hendelse: En Citation tok av fra London City Airport og fikk klarering til 3000 fot. Flygeren leste tilbake 4000 fot, noe som ikke ble oppfattet av vedkommende som utstedte klareringen. Samtidig var en Turkish B777 på vei inn mot Heathrow i 4000 fot. Denne maskinen fikk tre TCAS Resolution Advisories, men valgte å overse dem. Citation hadde ikke TCAS. Citation` passerte Turkish 100 -200 fot under og ca. en halv NM til side for denne. AAIB anbefaler at alle fly i London området må ha TCAS. Jeg minner leseren om Amsterdamulykken hvor de tyrkiske flygernes uoppmerksomhet førte til havari. En kollisjon over London vil få voldsomme konsekvenser.
Ulykken med Tu-154
Det rapporteres nå at når maskinen mister el-tilførsel, så stopper brennstoffpumpene. Maskinen hadde derfor totalt motorbortfall. Dermed står dette frem som en bragd av de sjeldne.
Reno Air Races and Airshow
Sjekk ut dette opplegget for årets drama ved Reno, Nevada. Det begynner om en snau uke, og er skikkelig tøffe greier. Har aldri sett det selv, men showet er vanligvis i fokus etter dramatiske hendelser. En venn av familien har vært der som proff fotograf for Breitling, og han rapporterte om intens spenning!
Sjekk http://tinyurl.com/8rsfc
Sjekk http://tinyurl.com/8rsfc
Heidrun får radar
I 1976 mente flygerne at flygingene til og fra installasjonene i Nordsjøen måtte foregå i kontrollert luftrom. Det er derfor gledelig å registrere at Heidrun har fått radar slik at området som er svartelistet av IFALPA nå blir mindre. Klart det er utfordrende å ha en radar på en bevegelig installasjon i kontrolløymed. Den først offshoreradaren kom på Gullfaks C i 1993 og må sies å ha vært en suksess. Foto: P. Gram
Kjosern starter opp oversjøisk til våren
Stavanger Aftenblad rapporterer i dag at Norwegian vil satse på oppstart til våren fra Oslo til Bangkok og New York. Det skal koste kr. 2 000.- og Kjos satser på 15 fly med en kapasitet på 300 pax. Flytype er ikke bestemt fordi han shopper i markedet etter forholdsvis nye fly. Personlig tror jeg at han er tjent med å fortsette sitt gode forhold til Boeing og at B777 er en maskintype som kan gjøre jobben.
Da jeg var 12 år.....
.... altså i 1957, var jeg i Arvika på Tempo. Der hadde de noe jeg ikke hadde sett før, nemlig et Revell byggesett av en B-36. Den fant veien hjem til Blommeholm hvor den hang som en dronning i taket inntil den fikk følge av en hel haug andre fly, de fleste fra 2. verdenskrig. Min venn Odin Leirvåg har naturligvis ikke hørt denne historien, men han sendte meg en link til en B-36 Peacemaker video som jeg synes du bør se med en del volum på: http://www.alexisparkinn.com/photogallery/Videos/2008-4-18-B-36-SAC-Video.wmv Som du ser så har flyet 10 motorer, seks stempel og 4 jet. Du ser Jimmy Stewart også, han var vel oberst på den tiden. Ja, du husker ham sikkert i rollen som Charles Lindbergh. Han fløy bombefly under krigen. Filmen er skutt på Carswell AFB ved Fort Worth, Texas. Maskinen starter opp 6, taxer ut, liner opp og starter jet`ene for så å ta av på Rwy 17 og svinger vestover med sine "six turning and four burning". Den måtte ha disse fire for i det hele tatt å komme i lufta. Du ser at maskinen ikke akkurat spretter i været..... Sjekk instrumentene og kontrollene til flight engineer! Legg også merke til at co-pilot kontrollerer jet motorene mens flight engineer kontrollerer stempelmotorene! Sjekk ut lyden av dette monsteret. Enjoy!
onsdag 8. september 2010
Viktig nyhet vedr. ulykkesetterforskning
Jeg har tidligere skrevet om farene for at intensjonene til ICAO Annex 13 sto i fare for å bli underminert av EU. Ikke nå lenger, så jeg viderebefordrer nyheten sakset fra NF: (ECA står for European Cockpit Assc.)
Flygerorganisasjonene vant frem!
av Aleksander Wasland , den 1. september 2010
EUs nye regulativ for undersøkelser av flyulykker blir nå vedtatt. Heldigvis førte ECAs og andres intense lobbyarbeid frem. Det nye regulativet viderefører flygernes rettigheter og muligheter til å forklare seg til Havarikommisjonen uten å risikere senere straffeforfølgelse basert på den forklaringen man gir. Både NF i Norge, ECA og mange andre grupperinger har jobbet svært mye med denne saken, og det er derfor gledelig at vi nå ser ut til å ha lykkes.
- En stor seier for fellesskapet, sier NFs leder Helge Anonsen.
- Dette viser til det fulle hvor viktig ECA og Europeisk samarbeid er, sier NFs leder Helge Anonsen. Det er kun den formelle ratifiseringen som gjenstår og regelverket forventes implementert omkring nyttår. Han fortsetter:
- Dette er en viktig seier for flysikkerheten!
EUs nye regulativ for undersøkelser av flyulykker er nå vedtatt. Heldigvis førte ECAs og andres intense lobbyarbeid frem. Det nye regulativet viderefører flygernes rettigheter og muligheter til å forklare seg til Havarikommisjonen uten å risikere senere straffeforfølgelse basert på den forklaringen man gir. Både NF i Norge, ECA og mange andre grupperinger har jobbet svært mye med denne saken, og det er derfor gledelig at vi nå ser ut til å ha lykkes. Dette viser til det fulle hvor viktig ECA og Europeisk samarbeid er.
Per i dag har de fleste Nord- og Mellomeuropeiske land har nasjonale regler som ivaretar flygernes rettigheter godt. Dette innebærer at man kan forklare seg til havarikommisjonen uten frykt for at det en sier kan bli brukt mot en i en eventuell straffesak. Slik er det dessverre ikke i de sørligere delene av EU, der er rettighetene svakere og samfunnets behov for å straffe i stedet for å lære av feil er stor.
I Norge er reglene svært gode og gir oss meget god beskyttelse. Reglene ble revidert senest for noen år tilbake, og etter innspill fra bl.a. Norsk Flygerforbund gjorde Samferdselsdepartementet og Luftfartstilsynet gjorde da en god jobb. Flygernes rettigheter ble styrket på flere områder.
EU varslet for ca ett år siden at de aktet å komme ut med et nytt regulativ angående etterforskning av luftfartsulykker. All den tid dette er et regulativ, må den enkelte EU/EØS stat implementere det som nasjonal lov uten nasjonale tillempninger eller særregler. De første utkastene til nytt regulativ var dyster lesning. Den søreuropeiske ”ånden” var godt synlig i teksten, og våre rettigheter ville blitt vesentlig forringet.
ECA så faresignalene tidlig, og iverksatte en større offensiv. Det er drevet intens lobbyvirksomhet, og ECA tok initiativet til og koordinerte et samarbeid mellom ECA, den Europeiske Flygelederforeningen og en hel del andre interessegrupper. Det ble lagt et betydelig press på politikerne som skulle vedta det endelige regulativet i EU, og i tillegg har man på nasjonalt nivå arbeidet opp mot overfor egne myndigheter i saken. Her i Norge har jeg NF hatt dialog både med Samferdselsdepartementet og Luftfartstilsynet, og det ble tidlig klart at begge instanser delte vårt syn og våre bekymringer fullt ut. De har bekjentgjort sitt syn klart og tydelig mot EU, og skal ha all ære for sitt flysikkerhetsarbeid i saken.
Det nye Direktivet blir nå vedtatt, og vi har vunnet frem med våre synspunkter. Kun det formelle gjenstår. Teksten er i seg selv mye bedre enn utgangspunktet, og flygere i de sydeuropeiske landene har derfor fått bedre beskyttelse. I tillegg er det tatt inn en såkalt ”no regression clause” som innebærer at de land som har strengere regler enn regulativet kan beholde sine strengere regler. Vår virkelighet kan derfor fortsette som før, og en viktig del av en god ”Just Culture” er ivaretatt.
Flygerorganisasjonene vant frem!
av Aleksander Wasland , den 1. september 2010
EUs nye regulativ for undersøkelser av flyulykker blir nå vedtatt. Heldigvis førte ECAs og andres intense lobbyarbeid frem. Det nye regulativet viderefører flygernes rettigheter og muligheter til å forklare seg til Havarikommisjonen uten å risikere senere straffeforfølgelse basert på den forklaringen man gir. Både NF i Norge, ECA og mange andre grupperinger har jobbet svært mye med denne saken, og det er derfor gledelig at vi nå ser ut til å ha lykkes.
- En stor seier for fellesskapet, sier NFs leder Helge Anonsen.
- Dette viser til det fulle hvor viktig ECA og Europeisk samarbeid er, sier NFs leder Helge Anonsen. Det er kun den formelle ratifiseringen som gjenstår og regelverket forventes implementert omkring nyttår. Han fortsetter:
- Dette er en viktig seier for flysikkerheten!
EUs nye regulativ for undersøkelser av flyulykker er nå vedtatt. Heldigvis førte ECAs og andres intense lobbyarbeid frem. Det nye regulativet viderefører flygernes rettigheter og muligheter til å forklare seg til Havarikommisjonen uten å risikere senere straffeforfølgelse basert på den forklaringen man gir. Både NF i Norge, ECA og mange andre grupperinger har jobbet svært mye med denne saken, og det er derfor gledelig at vi nå ser ut til å ha lykkes. Dette viser til det fulle hvor viktig ECA og Europeisk samarbeid er.
Per i dag har de fleste Nord- og Mellomeuropeiske land har nasjonale regler som ivaretar flygernes rettigheter godt. Dette innebærer at man kan forklare seg til havarikommisjonen uten frykt for at det en sier kan bli brukt mot en i en eventuell straffesak. Slik er det dessverre ikke i de sørligere delene av EU, der er rettighetene svakere og samfunnets behov for å straffe i stedet for å lære av feil er stor.
I Norge er reglene svært gode og gir oss meget god beskyttelse. Reglene ble revidert senest for noen år tilbake, og etter innspill fra bl.a. Norsk Flygerforbund gjorde Samferdselsdepartementet og Luftfartstilsynet gjorde da en god jobb. Flygernes rettigheter ble styrket på flere områder.
EU varslet for ca ett år siden at de aktet å komme ut med et nytt regulativ angående etterforskning av luftfartsulykker. All den tid dette er et regulativ, må den enkelte EU/EØS stat implementere det som nasjonal lov uten nasjonale tillempninger eller særregler. De første utkastene til nytt regulativ var dyster lesning. Den søreuropeiske ”ånden” var godt synlig i teksten, og våre rettigheter ville blitt vesentlig forringet.
ECA så faresignalene tidlig, og iverksatte en større offensiv. Det er drevet intens lobbyvirksomhet, og ECA tok initiativet til og koordinerte et samarbeid mellom ECA, den Europeiske Flygelederforeningen og en hel del andre interessegrupper. Det ble lagt et betydelig press på politikerne som skulle vedta det endelige regulativet i EU, og i tillegg har man på nasjonalt nivå arbeidet opp mot overfor egne myndigheter i saken. Her i Norge har jeg NF hatt dialog både med Samferdselsdepartementet og Luftfartstilsynet, og det ble tidlig klart at begge instanser delte vårt syn og våre bekymringer fullt ut. De har bekjentgjort sitt syn klart og tydelig mot EU, og skal ha all ære for sitt flysikkerhetsarbeid i saken.
Det nye Direktivet blir nå vedtatt, og vi har vunnet frem med våre synspunkter. Kun det formelle gjenstår. Teksten er i seg selv mye bedre enn utgangspunktet, og flygere i de sydeuropeiske landene har derfor fått bedre beskyttelse. I tillegg er det tatt inn en såkalt ”no regression clause” som innebærer at de land som har strengere regler enn regulativet kan beholde sine strengere regler. Vår virkelighet kan derfor fortsette som før, og en viktig del av en god ”Just Culture” er ivaretatt.
Ryan Airs O`Leary vil bare ha èn flyger i cockpit
Stadig noe nytt fra O`Leary, nå vil han bare ha èn flyger i cockpit. Som kjent arbeides det med dette konseptet hos Brasils Embraer. Veien frem er imidlertid lang og kronglete. Dette likner litt på den mangeårige diskusjonen om det var trygt med to flygere; en kvittet seg med navigatør og maskinist. Det har gått bra kan en uten videre fastslå. Så hadde vi ETOPS diskusjonen, men det har også gått bra. Der det ikke går bra med bare en flyger, er i USA`s HEMS (ambulanse) virksomhet. Sjekk nyheten fra Bloomberg på http://tinyurl.com/27mhm5b Bilde fra Av'Web.
Solid håndtverk av russiske flygere
En Tu154 fra Alarosa Airlines kom fra det med små skader og ingen pax ble skadd da maskinen nødlandet på flyplassen i Izhma som er 4 500 fot lang. Det spesielle ved historien er at flyet mistet motorkraften og alt elektrisk utstyr da den var i 35 000 fot. Flyet ble et glidefly, ifølge nyheter på AvWeb i morges. Maskinen tok av fra Polyarny i Sibir og skulle til Moskva. Når dette skrives er det uklart hva som forårsaket denne ekstremt sjeldne hendelsen. Det høres iallefall ut til at flygerne er verdt lønna! Good show! Disse flygerne ville hjem til kone og unger!
Siste kl 2100: Flyet hadde total electrical failure, men motorene gikk, sies det fra Moskva i kveld. Det var en no-flapper også.- Her er bilde av flyet i skauen, sakset fra Curt Lewis.
Siste kl 2100: Flyet hadde total electrical failure, men motorene gikk, sies det fra Moskva i kveld. Det var en no-flapper også.- Her er bilde av flyet i skauen, sakset fra Curt Lewis.
Abonner på:
Innlegg (Atom)