BASER I SPILL: SAS går nå gjennom basestrukturen i Norge og fremtiden til produksjonsbasene i Trondheim og Stavanger er dermed i spill. Her er en av SAS sine Boeing 737-600 avbildet etter avgang fra Gardermoen.
SAS vurderer fremtiden
til de norske flybasene
SAS fortsetter å snu hver stein for å spare penger og drive mer lønnsomt. Nå vurderer flyselskapet fremtiden til de produksjonsbasene utenfor Oslo.
SAS har nå innkalt flere av fagforeningene her i Norge til drøftelser fordi selskapet nå vurderer fremtiden til produksjonsbasene i Trondheim og Stavanger.
Dette er baser hvor mange av de ansatte i SAS starter og slutter arbeidsdagen sin. Hvis SAS velger å fjerne basestatusen til Trondheim og Stavanger blir utgangspunktet til disse ansatte dermed hovedbasen i Oslo.
-Vi har en gjennomgang av strukturen på kort og lang sikt for å få en så god utnyttelse av personalet som mulig. Men det er ingenting som er konkludert, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS, til E24.
Johansen sier at der er rundt fem år siden SAS hadde en slik strukturgjennomgang av basene i Norge sist.
- Jeg opplever dialogen med fagforeningene som konstruktiv, sier Johansen og forteller at SAS ikke har noen fastsatt tidsfrist på prosessen foreløpig.
- Ikke optimal
SAS har det siste året vært gjennom en tøff omstrukturering som reddet selskapet fra konkurs. I tillegg til å ha solgt unna Widerøe og en rekke andre eiendeler har selskapet også reforhandlet tariffavtalene med pilotene og de kabinansatte.
Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.
SAS-ledelsen har som mål at de i år skal gå med et lite overskudd, og kunne i forrige kvartalspresentasjon vise til en positiv bunnlinje. Arbeidet med å styrke økonomien er derimot langtfra over.
- SAS snur på hver stein for å bli mer effektive, sier Knut Morten Johansen i SAS, som sier at de nå gjennomgår basestrukturen for å se om de kan redusere kompleksiteten i SAS sin norske virksomhet.
- Vi ser om det er mulig å få en enklere prosess rundt planleggingen av mannskapet, og på dagsbasis når uregelmessigheter oppstår så er vi opptatt av å ha så stor fleksibilitet som mulig, sier Johansen.-
- I dag har vi en slags mellomløsning og løsningen er ikke optimal i dag, sier han videre.
Informasjonssjefen i SAS understreker at selskapet er svært tidlig i prosessen og at ingenting er besluttet ennå.
- Vil ansatte måtte flytte hvis basene legges ned?
- Det er altfor tidlig å si noe om, sier Johansen.
- Vil noen miste jobbene sine?
- Det er ingen som mister jobbene. Vi rekrutterer faktisk og dette går ikke utover noen ruter eller tilbudet til passasjerene heller, sier han videre.
- Etterlevning etter Braathens
De to basene i Trondheim og Stavanger kom inn i SAS-systemet gjennom fusjonen med Braathens for snaue ti år siden.
- De er en etterlevning etter Braathens-tiden, da det var strukturert sånn fordi man så fordeler av å ha baser i Stavanger og Trondheim i tillegg til hovedbasen i Oslo, sier Johansen og legger til at det har vært bevegelser i strukturen siden den gang.
Siden det er snakk om gamle Braathens-baser vil utfallet av prosessen ha svært ulike konsekvenser for de forskjellige fagforeningene i SAS.
Lederen i Norsk Kabinforeningen, Christian Haanæs, sier at de kun har blitt holdt orientert av SAS om prosessen.
- Vi har ikke mange medlemmer ved disse basene, sier Haanæs, til E24.
For SAS Norge Kabinforening, som er fagforeningen de fleste av de tidligere Braathens-kabinansatte hører til, er saken imidlertid langt mer alvorlig.
Anneli Nyberg, leder for SAS Norge Kabinforening.
- Vi har en veldig stor interesse i dette fordi vi som kom fra Braathens hadde etablerte baser i Stavanger og Trondheim da vi ble en del av SAS, sier Anneli Nyberg, leder i SAS Norge Kabinforening, til E24.
Hun forteller at de så langt har hatt en grei dialog med SAS, og at hun ønsker å unngå at dette skaper uro blant medlemmene.
- Dette er ikke tatt noen beslutninger ennå, så jeg ønsker ikke å gå inn på noen detaljer nå, sier Nyberg videre.
- En vanskelig sak
Lederen i pilotforeningen Norske SAS-Flygeres forening, Jens Lippestad, forteller at SAS har vært gjennom en slik prosess tidligere uten at det ble noen resultater den gangen.
- Men dette kan bety at våre medlemmer som normalt møter i Stavanger eller Trondheim må møte i Oslo, sier Lippestad, til E24.
- Vil enkelte av medlemmene dine måtte flytte hvis disse basene blir lagt ned?
- Individene velger selv hvor de vil bosette seg, og vi har medlemmer over hele verden som tar seg til startpunktet på egen basis. Men på sikt vil nok mange føle at de må flytte på seg, sier Lippestad.
Han sier at dette er en vanskelig sak for pilotforeningen fordi de må veie hva som er best for SAS og de ansatte samlet sett opp mot konsekvensene for en gruppe av medlemmene.
Jens Lippestad, leder for Norske SAS-Flygeres forening.
- Hvis det skulle vise seg at det er en stor økonomisk merkostnad å opprettholde dette, har vi forståelse for at SAS ønsker at det skal være en økonomisk fornuftig struktur. Samtidig synes vi det er vanskelig fordi det er medlemmer som blir berørt, sier Lippestad i Norske SAS-Flygeres forening.
- Det blir en kost-nytte vurdering for oss og SAS, sier han videre.
Lippestad understreker at SAS ikke kan ta noen beslutninger før de har drøftet saken ordentlig med fagforeningene. Han sier at han i første omgang skal vurdere tallgrunnlaget til SAS for å se om dagens struktur er dyrere enn nødvendig.
- Nå skal vi først få fakta på bordet for å se om dette i det hele tatt er en økonomisk belastning. Hvis det ikke er det så er vi glade hvis medlemmene kan fortsette å bo og jobbe der de gjør i dag.
Lederen i Norske SAS-Flygeres forening støtter påstanden fra SAS om at denne prosessen uansett utfall ikke vil få konsekvenser for rutetilbudet eller passasjerene.
- I min verden vil ikke dette bety noe for passasjerene. Det handler om hvordan man skal dekke produksjonen på best mulig måte, avslutter Lippestad.