For noen er nok Mitsubishi synonymt med firehjulstrekkere som Pajero og Outlander.
Men det enorme japanske industrikonsernet har en like rik historie som flybyggere.
Et nytt kapittel skrives i november, når det gjøres klart for jomfruferden med Mitsubishi Regional Jet (MRJ) - det første passasjerflyet som er produsert i Japan siden 1960-tallet.
Les også: Honda flyr med motorer over vingene
Lansert i 2008
Det har gått bare sju og et halvt år fra prosjektstart til første flygning med 90-seteren.
Utrullingen av det første MRJ-flyet skjedde i oktober for et år siden, mens bakketestingen startet i juni i år.
Det skjedde på Nagoya lufthavn der Mitsubishi Aircraft Corporation har sin fabrikk og hovedkontor.
I forrige uke varslet Mitsubishi at jomfruferden med kortdistanseflyet, som opprinnelig var berammet til den siste uka i oktober, er utsatt til uke 46 på grunn av at rorpedalene må modifiseres.
Den første flygningen med MRJ er berammet til en eller annen gang i uke 44. Foto: Mitsubishi Aircraft Corporation
Mitsubishi Aircraft Corporation ble stiftet i april 2008 rett i etterkant av at MRJ-programmet ble lansert.
Hovedeier er Mitsubishi Heavy Industries (MHI) som gjennom mange år har opparbeidet tung luftfartsindustriell erfaring både med egne fly, som lisensbygger og som underleverandør på for eksempel på Boeings landistansefly (767, 777 og 787).
Se det hektiske morgenrushet på Gardermoen i ett unikt 360-bilde
Zero og F-35
Mitsubishi-konsernet kan slå i bordet med 95 års erfaring som flybyggere. I all hovedsak er det militære fly som vil fylle de fleste sidene i jubileumsberetningen om fem år:
Fra det første kampflyet 1MF, som fløy første gang i 1921, via et av Andre verdenskrigs mest kjente jagerfly, A6M (Zero), til sluttmonteringen av det japanske forsvarets kommende F-35A.
Den nye MRJ-fabrikken ligger ved Nagoya lufthavn. Foto: Mitsubishi Aircraft Corporation
Selskapet konstruerte og bygde selv kampflyet F-1 på 1970-tallet. Senere har MHI bygget amerikanskdesignede fly som F-2 (basert på F-16), F-15J og H-60 (basert på Seahawk/Blackhawk).
YS-11 var fram til nå Mitsubishis siste framstøt i sivil luftfart: Et turbopropfly som ble produsert i 182 eksemplarer i perioden 1962-1974 i samarbeid med Fuji og Kawasaki.
Japan
vedtok å anskaffe samme kampfly som Norge for snart fire år siden. Men der norsk industri må kjempe om hver kontrakt, skal japansk industri både bygge fly og motorer selv. De første skrogdelene til det første japanskbygde F-35-flyet er i ferd med å samles i Nagoya i disse dager.
Langt og slankt
MRJ kommer i to utgaver med henholdsvis 70 og 90 seter, fire i bredden, men hittil er det bare den største versjonen som er bestilt.
Mitsubishi tar sikte på at dette flyet kan steppe inn på ruter som i dag flys av 50-setere.
Ifølge Mitsubishi hentet de inspirasjon fra det japanske sverdet da de designet MRJs langstrakte nese. Foto: Mitsubishi Aircraft Corporation
MRJ90 er 35,8 meter langt som til sammenligning er midt mellom en Airbus A319 og A320. MRJ har derimot en langt slankere kropp. Innvendig kabinbredde er 2,76 meter sammenlignet med 3,70 meter i A320-serien.
Maksimal avgangsvekt på MRJ90LR er 42,8 tonn. Dette er versjonen med den største rekkevidden: 1 780 nautiske mil (3 310 kilometer).
Kongsberg-komponenter
Under vingene på MRJ henger de nye girede turboviftemotorene fra Pratt & Whitney.
PW1200G er betegnelsen på MRJ-motoren som er de minst kraftige i familien med henholdsvis 15 og 17 000 pund skyvekraft, altså 67 og 76 kN.
Også disse lages i Japan, av Mitsubishi Heavy Industries Aero Engines.
GKN Aerospace Norway på Kongsberg er underleverandør på motoren.
Et par norske komponenter finnes også på MRJ. De sitter inne i PW1200G-motorene. Foto: Mitsubishi Aircraft Corporation
– Vi produserer akslinger og «turbine exhaust case» (TEC) og er eneleverandør av disse delene, opplyser Robert Grepperud som er program- og markedsdirektør i selskapet.
PW1000G-serien benyttes også av Mitsubishis konkurrenter i dette segmentet, Embraer E-jet (andre generasjon) og Bombardier CSeries.
I tillegg er motortypen et av valgene på Airbus A320 Neo, som nå er i ferd med å settes i drift, samt den kommende Irkut MC-21.
Etablert i Seattle
Hittil har Mitsubishi fått inn 223 bestillinger på MRJ.
All Nippon Airways (ANA) er lanseringskunde på flytypen og skal etter planen motta det første flyet av 15 bestilte i andre kvartal 2017.
Den største kunden er amerikanske SkyWest som har bestilt 100 fly med opsjon på samme antall.
I sommer åpnet Mitsubishi Aircraft Corporation et utviklingssenter i Seattle der det skal arbeide 100 amerikanske og 50 japanske ingeniører.
Seattle Engineering Center (SEC) får ansvaret for de kommende flytestene som skal foregå fra Grant County lufthavn i Moses Lake fra andre kvartal 2016.
PS. Mens Toyota er inne på eiersida i MRJ (10 prosent), så har også Honda et eget flyprosjekt.
Det vesle privatflyet Honda Jet fløy for første gang i fjor sommer.