Skal du støtte noe, men vet ikke hva, så støtt Leger Uten Grenser!
Kampen om reiseglade nordmenn på langtur hardner til, og flyselskapene gjør nå det de kan for å friste med toppmodellene som Boeing og Airbus har å tilby.
Både Norwegian og Qatar har satt inn Boeings nye Dreamlinere, mens Thai Airways og Pakistan International har satt inn helt nye eller nesten nye Boeing 777-fly til Oslo og flyr heller eldre fly til andre byer i Europa.
Som om ikke det var nok, kunngjorde Norwegian i begynnelsen av desember at de også har bestilt en større variant av Dreamliner-flyet enn 787-8-varianten de så langt basert seg på.
Men samtidig som konkurrentenes utrulling skjer må SAS foreløpig vente ett år til før deres store langdistanseløft blir virkelighet for passasjerene.
- Megastolte
I tillegg til minst 12 nye fly skal SAS oppgradere kabinene i syv av deres eksisterende langdistansefly.
E24 har fått en sniktitt på de svært hemmelige tegningene som viser hvordan SAS sitt nye flyinteriør vil se ut.
- Vi er megastolte av det som skal komme, sier Eivind Roald, konserndirektør i SAS for markedsføring og salg.
E24 møtte konserndirektøren etter at selskapet presenterte sine årsresultater for regnskapsåret 2012/2013. SAS leverte et overskudd, slik som de hadde lovet.
Det er første gangen på seks år at selskapet har gått i pluss, og SAS-ledelsen mener de skal klare å levere et overskudd i inneværende år også.
- Blir dere litt sjalu når dere ser konkurrentenes inntog av nye fly?
- Jo, det kan man jo være, men man lære seg å leve med de lange leveringstidene i denne bransjen, sier Roald, som selv kom fra IT-bransjen der han peker på at tidshoristontene man måtte forholde seg til var helt annerledes.
- De river ut alt
I det store langdistanseløftet SAS presenterte før sommeren inngår både nye fly og en totalrenovering av syv eksisterende fly.
SAS har bestilt åtte av Airbus' splitter nye flaggskip A350 XWB, og har opsjon på ytterligere seks fly. Her starter leveransene først i 2018, men fra 2015 kommer de fire Airbus A330-300 i den nye versjonen som har ekstra stor rekkevidde
- Fordelen med 330 er at de har utvidet rekkevidde. Vi kan ta de helt til San Francisco og Tokyo, sier Eivind Roald.
I tillegg skal SAS oppgradere syv av sine A330- og A340-maskiner. Det første flyet tas ut neste desember, og oppussingen tar rundt 25 dager, ifølge SAS-direktøren.
- De river ut alt, og det er bare skallet som står igjen, sier Eivind Roald.
- Best i Europa
Med totalrenoveringen vil passasjerne få oppleve helt nye kabiner hvor setene i Business-klasse kan legges helt flatt ned.
Det visuelle designet i kabinen beskrives som svært moderne og fremtidsrettet, og dette vil alle passasjeren få oppleve.
- Business-klassen mener jeg kommer til å bli den beste i Europa, sier Roald.
Konserndirektøren for salg og markedsføring forteller at han selv har vært involvert i utformingen av de nye kabinene.
Selv bruker Roald uttrykket «griselekkert».
SAS-ledelsen har også vært med for å prøvesitte en hel rekke setetyper fra forskjellige leverandører.
Økonomi pluss-avdelingen skal også få flere seter enn før, og som tidligere sjef for IT-giganten HP i Norge har Eivind Roald bidratt til at underholdnings- og informasjonssystemene ombord i de nye flyene får et kraftig løft.
Uten at han vil røpe for mange detaljer gir han inntrykk av at underholdningsopplevelsen skal bli langt mer personlig og individuell enn det konkurrentene kan tilby i dag.
- På vårparten i 2015 er vi ferdig med oppgraderingen, og da vil våre fly fremstå som helt, helt nye fly, sier Eivind Roald.
Vurderer å beholde de gamle
Selv om SAS foreløpig har sagt at selskapet vil fase ut de gamle langdistanseflyene ettersom de nye Airbus-maskinene blir levert, vurderer de også å beholde dem siden disse flyene får splitter nye kabiner på linje med de nye flyene.
- Gjennom de neste årene skal en del av de gamle flyene fases ut, men vi trenger ikke å ta ut de flyene. Vi kan utvide levetiden deres med de nye kabinene, sier Roald.
Foreløpig har ikke SAS tatt en endelig beslutning om de skal utfase eller ikke.
- Å forlenge levetiden er en mulighet vi ser på hele tiden.
- Mange av de andre flyselskapene som har bestilt Airbus sitt nye A350 har bestilt den største A350-1000 varianten. Har dere vurdert å endre deres bestiling av A350-900 gitt trafikkveksten i Norge?
- Ikke når det gjelder størrelse. A350-ordren vi har vil ha plass til rundt 310 seter og det er en betydelig oppgradering fra dagens flåte, sier Roald, og legger til:
- Vi er komfortable med den ordren vi har inne hvor vi også har opsjoner på flere fly
Både Norwegian og Qatar har satt inn Boeings nye Dreamlinere, mens Thai Airways og Pakistan International har satt inn helt nye eller nesten nye Boeing 777-fly til Oslo og flyr heller eldre fly til andre byer i Europa.
Som om ikke det var nok, kunngjorde Norwegian i begynnelsen av desember at de også har bestilt en større variant av Dreamliner-flyet enn 787-8-varianten de så langt basert seg på.
Men samtidig som konkurrentenes utrulling skjer må SAS foreløpig vente ett år til før deres store langdistanseløft blir virkelighet for passasjerene.
- Megastolte
I tillegg til minst 12 nye fly skal SAS oppgradere kabinene i syv av deres eksisterende langdistansefly.
E24 har fått en sniktitt på de svært hemmelige tegningene som viser hvordan SAS sitt nye flyinteriør vil se ut.
- Vi er megastolte av det som skal komme, sier Eivind Roald, konserndirektør i SAS for markedsføring og salg.
E24 møtte konserndirektøren etter at selskapet presenterte sine årsresultater for regnskapsåret 2012/2013. SAS leverte et overskudd, slik som de hadde lovet.
Det er første gangen på seks år at selskapet har gått i pluss, og SAS-ledelsen mener de skal klare å levere et overskudd i inneværende år også.
- Blir dere litt sjalu når dere ser konkurrentenes inntog av nye fly?
- Jo, det kan man jo være, men man lære seg å leve med de lange leveringstidene i denne bransjen, sier Roald, som selv kom fra IT-bransjen der han peker på at tidshoristontene man måtte forholde seg til var helt annerledes.
- De river ut alt
I det store langdistanseløftet SAS presenterte før sommeren inngår både nye fly og en totalrenovering av syv eksisterende fly.
SAS har bestilt åtte av Airbus' splitter nye flaggskip A350 XWB, og har opsjon på ytterligere seks fly. Her starter leveransene først i 2018, men fra 2015 kommer de fire Airbus A330-300 i den nye versjonen som har ekstra stor rekkevidde
- Fordelen med 330 er at de har utvidet rekkevidde. Vi kan ta de helt til San Francisco og Tokyo, sier Eivind Roald.
I tillegg skal SAS oppgradere syv av sine A330- og A340-maskiner. Det første flyet tas ut neste desember, og oppussingen tar rundt 25 dager, ifølge SAS-direktøren.
- De river ut alt, og det er bare skallet som står igjen, sier Eivind Roald.
- Best i Europa
Med totalrenoveringen vil passasjerne få oppleve helt nye kabiner hvor setene i Business-klasse kan legges helt flatt ned.
Det visuelle designet i kabinen beskrives som svært moderne og fremtidsrettet, og dette vil alle passasjeren få oppleve.
- Business-klassen mener jeg kommer til å bli den beste i Europa, sier Roald.
Konserndirektøren for salg og markedsføring forteller at han selv har vært involvert i utformingen av de nye kabinene.
Selv bruker Roald uttrykket «griselekkert».
SAS-ledelsen har også vært med for å prøvesitte en hel rekke setetyper fra forskjellige leverandører.
Økonomi pluss-avdelingen skal også få flere seter enn før, og som tidligere sjef for IT-giganten HP i Norge har Eivind Roald bidratt til at underholdnings- og informasjonssystemene ombord i de nye flyene får et kraftig løft.
Uten at han vil røpe for mange detaljer gir han inntrykk av at underholdningsopplevelsen skal bli langt mer personlig og individuell enn det konkurrentene kan tilby i dag.
- På vårparten i 2015 er vi ferdig med oppgraderingen, og da vil våre fly fremstå som helt, helt nye fly, sier Eivind Roald.
Vurderer å beholde de gamle
Selv om SAS foreløpig har sagt at selskapet vil fase ut de gamle langdistanseflyene ettersom de nye Airbus-maskinene blir levert, vurderer de også å beholde dem siden disse flyene får splitter nye kabiner på linje med de nye flyene.
- Gjennom de neste årene skal en del av de gamle flyene fases ut, men vi trenger ikke å ta ut de flyene. Vi kan utvide levetiden deres med de nye kabinene, sier Roald.
Foreløpig har ikke SAS tatt en endelig beslutning om de skal utfase eller ikke.
- Å forlenge levetiden er en mulighet vi ser på hele tiden.
- Mange av de andre flyselskapene som har bestilt Airbus sitt nye A350 har bestilt den største A350-1000 varianten. Har dere vurdert å endre deres bestiling av A350-900 gitt trafikkveksten i Norge?
- Ikke når det gjelder størrelse. A350-ordren vi har vil ha plass til rundt 310 seter og det er en betydelig oppgradering fra dagens flåte, sier Roald, og legger til:
- Vi er komfortable med den ordren vi har inne hvor vi også har opsjoner på flere fly