torsdag 30. juni 2011

Sola med iPhone App.

Sola første flyplass i Norge med egen iPhoneapp

Stavanger lufthavn, Sola blir den første flyplassen i landet med egen iPhoneapp kalt SVG Airport.

Den Avinor-utviklede SVG Airport-appen vil gi de reisende all informasjon de trenger å vite om flyplassen, du vil blant annet ha muligheten til å abonnere på push-meldinger for informasjon om gate-status, se webkamera fra sikkerhetskontrollen og beregne pris for parkering.

Le Bourget - sammendrag

Det er overraskende at det er Financial Times som har den beste oversikten og sammendrag etter Le Bourget. Gjennom forskjellige kanaler promoterer avisen seg selv som etterrettelig og i forkant av utviklingen. Sjekk linken og du finner et vell av opplysninger og analyser etter flyutstillingen: http://tinyurl.com/68favgb

onsdag 29. juni 2011

Avinor vurderer jagerflybaser

En har sett på alternativene Evenes, Bodø og Ørland. Bodø ser ut til å falle dyrest ut ifølge Avisa Nordland. En tar for seg uleiligheter for den sivile trafikken. Sjekk artikkel http://www.an.no/nyheter/article5655566.ece F-135 motoren er den kraftigste jagerflymotoren noen sinne, og støyen er voldsom. Forsvarets vurdering av støyen for Bodøs vedkommende uten ny stripe sør for den eksisterende, kjenner jeg ikke, men det vil bli mange søksmål vil jeg tro. Hele rapporten fra Avinor kan lastes ned her: http://tinyurl.com/6jd5dts Foto av Falk-Petersen i sitt tidligere liv: AN

NHO Luftfart i strupen på regjeringen

Bildet fra Ruter viser direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart.
Han kommenterer Prop`en som tar for seg kravene til nytt redningshelikopter. Han peker på at det ikke er redegjort for en sammenlikning mellom sivil- og militær redningstjeneste. Sjekk Prop 146 S her: http://tinyurl.com/6afwn83 I en lengre artikkel i Teknisk Ukeblad fremkommer kritikken. Undertegnede har tidligere redegjort for grunner til å sivilisere tjenesten. Jeg har også vist til rapporten utarbeidet av NHO Luftfart om det samme. Argumentene til Lothe er identiske med de jeg selv har brukt i en årrekke. Jeg har etterlyst en sammenlikning utført av TØI. Les mer her i en artikkel av Per Erlien Dalløkken i Teknisk Ukeblad: http://www.tu.no/motor/article288564.ece



Budget Airlines Safety Warning

Australia igjen, nå med varsel om sikkerhetsnivået i lavkostselskaper der nede. I artikkelen http://tinyurl.com/6ee5qq6 er det to navngitte selskaper. Spørsmålene som stilles er relevante, men ikke bare for lavkostselskaper mener jeg. Dette bringer meg tilbake til en krangel jeg hadde med JAA`s første generalsekretær Klaus Koplin. Det var på en konferanse i Amsterdam hvor Koplin redegjorde for de nye JAR`s. På spørsmål fra undertegnede om hvorvidt JAA tok høyde for at selskaper som hadde et  strengere sikkerhetsregime enn det som fremkom som minstekravet i JAR`ene, nå måtte senke sin egen standard for å være konkurransedyktige. Jeg fikk da høre at jeg ikke visste hva jeg snakket om. Koplin reiste seg og forsvant fra podiet.

Svenskene er ikke helt borte de heller....

Under 24t etter at Riksdagen ga klarsignal, var 8 Gripen på vei til Sigonella. De er utstyrt for rekognosering, noe som er 90% av oppdragene deres, leser jeg. Det er 50 år siden svenskene opererer jagerfly utenfor landets grenser. Jeg tror det var i Kongo med Tunnan. Gripenstyrken er nå på 7 maskiner som skal bli ut september dersom påkrevet. Sjekk http://tinyurl.com/44xfp89

Lyn stopper helikoptre

Det har vært og er stor lynaktivitet i operasjonsområdet til helikoptrene som flyr ut fra Sola, spesielt retning Ekofisk/Valhall. Flygerne har gode hjelpemidler for å sjekke aktiviteten, og nettstedet til sintef lynidag benyttes. Her trengs det brukernavn og passord for å logge inn og nettstedet er beskyttet av opphavsrett. Jeg har vært inne og kikket og ser voldsom aktivitet. Du kan kanskje mase deg til adgang dersom du kontakter ann-jorun.faremo@sintef.no Tjenesten er akkurat når dette skrives av lufta på grunn av at strømmen hos Sintef har gått. Lynnedslag?

Robert Gates skryter av Norge og Danmark

Avtroppende forsvarsminister i USA, Robert Gates, kritiserer i en avskjedstale sine NATO partnere for manglende deltakelse i Libya kampanjen. Samtidig skryter han av Norge og Danmark og sier at vi har 12% av innsatsstyrken, men har truffet 1/3 av totalt antall mål. They are punching above their weight, som han sier. Les mer på http://tinyurl.com/3r2pjvm For å si som Roosevelt: Look to Norway!

tirsdag 28. juni 2011

Sjekk hva Australia foretar seg

Med referanse til innlegget under:
Akkurat som for NTSB har Australske myndigheter laget en liste over områder innen flyging som må fokuseres på. Listen er lang og er gjengitt i Aviation Business for Australia: http://tinyurl.com/3sgcv25
Dersom du vet om liknende initiativ hos LT så ber jeg om beskjed.

NTSB`s Most Wanted List

USA`s National Transportation Safety Bosrd har nå for det 21. år på rad gitt ut sin 10 på topp liste. Akkurat som for SHT, så dekker de all transport. På listen finenr du 6 elementer som relateres til flyging:
The issue areas on the new Most Wanted List are:
* Promote pilot and air traffic controller professionalism
* Address human fatigue
* Promote teen driving safety
* Improve general aviation safety
* Improve motorcycle safety
* Require safety management systems
* Improve runway safety
* Address alcohol-impaired driving
* Improve bus occupant safety
* Require image and onboard data recorders
Les mer om listen på http://tinyurl.com/5wyk9ff

Aeroflot skal privatiseres

Det er besluttet at Aeroflot skal være blant de mange statlige selskapene i Russland som skal privatiseres. Dermed kan vi vel si at den russiske revolusjon II har kommet til endes.

mandag 27. juni 2011

Forholdsvis utfordrende innflyginger

Fra  Womans Daily har jeg sakset denne: http://tinyurl.com/6cmtxaz Som du ser så er Kai Tak med, så jeg innestår ikke for korrektheten av det du ser.

Vanvittig ordremasse til Airbus i Paris

Airbus logget nær 600 ordre med 300 opsjoner. Helt vanvittig!

A320neo sto for ikke færre enn over 550 bestillinger med Air Asia og IndiGo som ledende med 350 maskiner. Boeing registrerte bare 47 ordre og over 90 som opsjoner. Ved fjorårets Farnborough  Air Show landet Airbus 130 ordrer og Boeing såvidt over 100. CFM, motorfabrikanten som eies av Snecma og GE, fikk order på 11milliarder US dollar i Paris. Det er LEAP-X1A motoren til 455 som utgjør det meste her.

Solar Impulse fløy på Le Bourget i går

En kan vel si at det så svart ut for Solar Impulse, men i går var vinden fordelaktig og maskinen kom i luften. Sjekk videoen: http://tinyurl.com/6jvrnj4

Enola Gay cockpit

Denne berømte, noen vil vel si herostratisk berømte, maskinen står på Smithsonian  Air and Space Museum i Washington, D.C. Linken tar deg til en uvanlig sammensmelting av bilder hvor du kan se hele cockpit ved hjelp av pilene i bildet. Sjekk det ut: http://tinyurl.com/32fv88k Men ingen husker navnet på flyet som bombet Nagasaki....

søndag 26. juni 2011

Elektriske Cristaline

I dag er det Public Day på Le Bourget og stort sett rent flystevne. En av deltakerne er Cristaline, 100% electric som det står på maskinen. Sjekk flygingen på http://tinyurl.com/6hc3chu Maskinen er i familie med Cri-Cri, verdens minste 4-motors fly. Dette er et EADS prosjekt som ser ganske vellykket ut. Maskinen kan fly i 140 knop. Det sies lite om hvor lenge....

lørdag 25. juni 2011

Verdens beste flyselskap

Listen fremkom på Le  Bourget nylig, og kun ett europeisk selskap hevder seg: Turkish Arilines. Vinneren er Qatar Airways. Sjekk listen på http://tinyurl.com/5v5zmrl

Biofuel - upside;downside

Planene er ambisiøse, det er snakk om storstilet dyrking av planter som kan brukes til produksjon av såkalt bærekraftig brennstoff. Friends of the Earth mener at dette kan få konsekvenser for landbruksareal som kan brukes til dyrking av planter som kan brukes i matvarer. Sjekk http://tinyurl.com/6cuf6q2

Norge kjøper redningshelikoptre

Regjeringen foreslår å anskaffe inntil 16 nye redningshelikoptre til en totalkostnad nær 17 milliarder kroner. I tillegg tilkommer opsjon på ytterligere seks helikoptre for evt. fremtidige behov, bl. a. på Svalbard. Dertte rapporteres i dag. Potensielle anbydere har enda ikke levert anbud, så det vites ikke noe om hvilket helikopter som blir valgt. Alle de nye helikoptrene skal etter planen være operative i 2020, opplyser Justisdepartementet.
Oljevirksomhet vil foregå langt til havs langs den nye delelinjen til Russland. Dette vil kreve helikoptere med lang rekkevidde og kapasitet.
Jeg benytter nok en gang anledningen til å minne om at Norge er i den situasjonen akkurat nå at vi kan få verdens beste ambulanse- og redningstjeneste dersom Rikstrygdeverket og Redningstjenestekontoret tok en telefon og snakket med hverandre. Avstanden mellom regjeringskvartalet og Drammensveien er for stor, ser det ut til. En løsning med helikoptere med stor kapasitet (les: S-92A eller AW101) for redningstjenesten og en type med utvendig heis for ambulansetjenesten a la AW139 eller EC145 er perfekt. Jeg skulle også ønsket å se en debatt i Stortinget vedr. sivilisering av denne sivile tjenesten, basert på kostnadsberegninger fra f.eks. TØI. Vi har tidligere hørt at NHO Luftfart mener sivilisering er kostnadsbesparende.

fredag 24. juni 2011

Liberty Belle lives on

Skal man tro fotoserien, så er det en del deler som kan brukes i andre B-17. Minnet om denne fine maskinen vil derfor leve videre i andre fly. Sjekk motorene som kjøres vekk. http://tinyurl.com/6y4htjl

Salon de Le Bourget 2011 er slutt

Iallefall de såkalte trading days. De to gjenstående dagene er rent show og utstilling. Det meste er pakket og tatt ned fra veggene, også deler fra A380 som du ser fra bildet.

torsdag 23. juni 2011

Blanding av ny helikoptertype og Svalbardkontrakten

Kjell Jacob Johannessen, som leder arbeidet med å velge nytt helikopter etter Sea Kingen, kaller inn til møte vedr. prekvalifisering av selskaper som ønsker å by på Svalbardkontrakten. Møtet finner sted på HRS-S den 30. juni. Jeg sitter såpass langt fra prosessen at jeg ikke kan se hva Svalbardkontrakten har med valg av nytt helikopter å gjøre. Det eneste jeg kan komme på er at helikopteret på Svalbard skal kunne registreres sivilt og opereres av sivile. Fint det, redningstjenesten er jo en sivil tjeneste! Dermed er NH90 ute av bildet.

Air India er oppdaget av VG

Det er ikke noe nytt for deg som følger bloggen, og nå har også VG merket seg det som foregår i det statseide Air India. Her er mange elementer som sikkerhetsbevisste mener er brudd på elementære barrierer mellom sikker flyging og ulykker. Jeg har tidligere advart deg mot å reise med selskapet som også er en del av Star Alliance, utrolig nok. Det er ikke bare Air India det er noe galt med; jeg har også pekt på falske flysertifikater og at representanter for myndighetene i India er anklaget for å stå for slike forfalskninger. SAS må bidra til å få det som åpenbart er det værste selskapet i alliansen, nemlig Air India.

AW 101 beste kandidat som nytt redningshelikopter?

Stavanger Aftenblad rapporterer fra Yeovil om helikopterets kvaliteter. Dette er et helikopter som går langt utenpå NH90 og EC225 i størrelse. Helikopteret er på mange måter i en klasse for seg vedr. plass for nødstedte. Rekkevidden er voldsom, noe artikkelen demonstrerer. Den perfekte rednings- og ambulansetjeneste i Norge er en kombinasjon av AW 101, kanskje S-92A, og AW139/EC145. Bildet viser interiøret en dansk AW 101 fotografert av undertegnede på Farnborough i fjor. Legg merke til takhøyden som bare kan matches av S-92A. Undertegnede har fått stikketid på maskinen ved to anledninger.

Billions every day II

Dette er så voldsomt at det bare må med:
Leading the way is AirAsia, who have placed a firm order for 200 A320neo’s. It is the largest order for the A320 family received by Airbus.
IndiGo has firmed up its order for 150 A320neo’s and 30 A320s, previously announced as a Memorandum of Understanding (MoU) in January.

BBC har kikket på X3

For denne typen fly/helikopter kan en ikke bruke begrepet helikopter. Det engelske rotorcraft passer bedre. Jeg har ikke sett video fra X3`s flyvninger tidligere så sjekk ut http://tinyurl.com/6yptoer Selve konseptet er forskjellig fra Sikorskys X2, og hvilket som er best får de lærde strides om, men jeg har sans for franskmennenes fantasi, en fantasi som også demonstreres i fullt monn på det flotte flymuseet på Le Bourget.

onsdag 22. juni 2011

Flygerstreik i Virgin Atlantic

For første gang på 32 år så ligger det an til flygerstreik i et engelsk selskap. Flygerne stemte veldig klart for streik fordi de mener å ha fått et skamtilbud for lønnskompensasjon fra 2008 og frem til 2012 som ikke engang justerer for prisstigningen. Det er åpnet for samtaler mellom partene mens Sir Branson er oppe i en ballong et eller annet sted eller på jakt i Mojaveørkenen. Mojaveørkenen? Ja, det er visst observert en virgin der.... Virgin Galactic. Foto: Wikipedia

Billions every day....

Voldsom omsetning av fly kunngjøres omtrent hver time på Le Bourget. Optimismen er påtakelig med andre ord. Her går det unna med NG B737-800, A320neo spesielt, men også ATR 72-600, B777, A350 etc. Helikoptre er det ikke så mye snakk om selv om nyhetene er der. A400MGrizzly har gear box problemer og står bare på static display.

Atlantis på shuttleprogrammets siste tur - STS 135

Datoen for oppskytningen er den 8. juli. Det blir trangt om plassen i området, så vær tidlig ute.
Les om prosjektet på http://tinyurl.com/bzxan

Fire Scout down.....

US Navy melder om tapet av et ubemannet helikopter av typen Northrop Grumman Fire Scout. Helikopteret som opprinnelig er et privat prosjekt som USN besluttet å kjøpe, er i ferd med å bli erstattet med en større type basert på Bell 206. Det rapporteres ikke noe om under hvilke omstendigheter som førte til havariet som skjedde på Libyas nordkyst.

Qantas får 100 mill. dollar fra RR

Motorhavariet med en Trent-900 som kunne ført til katastrofe, koster Rolls Royce dyrt. Enighet om erstatningen ble annonsert akkurat nå.

Bell hopper av BA609 prosjektet

Vel, ingen overraskelse. Prosjektet har ikke hatt noen stor suksess, med bare 80 bestillinger. Jeg har sittet i den og synes den var veldig trang. 609 betyr at det er plass til fra 6 til 9 pax, og et sett med golfklubber. Maskinen er veldig komplisert selv om systemet fungerer godt og den er lett å fly, ifølge min venn Randy Padfield som har fløyet XV-15 og 609. Randy var saksbehandler for konseptet i IFALPA HEL Committee. Han er nå Editor in Chief i Aviation Intl. News. Agusta Westland, som nå er under paraplyen til Finmeccanica, vil drive prosjektet videre leser jeg, da under betegnelsen A609. Selv tipper jeg at prosjektet vil bli skrinlagt. Bildet tok jeg på Le Bourget i 2007.

Takk til 333 skv! Takk til NRK!

Nydelige bilder fra MS Nordnorge nå rett utenfor Vadsø. Den første P-3B kom til Andøya den 2. april 1969, og jeg var med. Snart kommer historien til 333 skv. ut i bokform forfattet av ob.lt. Håvard Klevberg. Jeg gir deg beskjed når boka er ute. Bildet du ser her er fra en formasjon med alle våre 5 maskiner i 1971 tatt av undertegnede.
Nå er straks hurtigruten i Kirkenes og denne fantastiske opplevelsen med NRK er straks slutt. Det faller en lett å si at kystripen og landet innenfor er ubegripelig vakkert; til alle årstider. Det er ikke bare besetningene ombord på kystgående fartøyer som er enig i det, men også vi som flyr. Sendingen jeg enda, kl 0845, føler jeg er en del av, har vist at det er et land utenfor Oslo med en tøff og nøysom befolkning, avansert kultur og ikke minst god sans for humor. Luftforsvaret har fått vise seg frem og Orion var på besøk to ganger. F-16, Falcon 20, Sea Kings etc. har fått sendetid sammen med an lang rekke kyst- og havgående fartøyer. Jeg ser liksom ikke for meg en slik maratonsending med reklameinnslag, så støtt statskanalen! Vel blåst!

tirsdag 21. juni 2011

Luftfartspsykologi

Monica Martinussen, som holdt foredrag om seleksjon av flyger på årets Flyoperativt Forum, foreslår et nytt organ som er tilgjengelig på nettet: EAAP (European Association for Aviation Psychology) som har startet et tidsskrift og det første nr er nå tilgjengelig på: http://tinyurl.com/6xc7kkw Jeg har sjekket det, og det er mange interessante artikler.

Tin Triangle to RIAT

OK, høres kryptisk ut, men dette er kallenavnet til den Avro Vulcan, og RIAT står for Royal International Air Tatoo som foregår i juli. Der skal XH558 flys av Martin Withers, mannen som snakket om bombeoppdraget av Falklandsøyene under årets Flyoperativt Forum. Maskinen er en crowd pleaser, så få det med deg! Bildet er fra Farnborough i fjor og viser maskinen sammen med Red Arrows. Pent! Foto: Flyoperativt Forum

Overraskelse fra Down Under....

...... Sikorsky MH-60R slår ut NH-90 for oppgaver i Navy`en. Det oppleves av undertegnede som en stor overraskelse at gammel design slår ut siste nytt på den fronten. -60R er naturligvis utstyrt med det siste på Anti Submarine Warfare fronten av deteksjonsutstyr, torpedoer, Hellfire missiler og annet skyts. Konkurransen mellom helikoptrene har pågått i 15 mndr, og det første av 24 maskiner leveres medio 2014. Sjekk ut http://tinyurl.com/69fwc8f

SAS kjøper 30 A320neo med opsjon på 11

Salget av nye fly går så set suser. SAS annonserte i går at de kjøper nye fly hos Airbus. Betegnelsen neo står for New Engine Option, altså mer brennstoffgjerrige motorer enn tidligere versjoner. Det er i hovedsak CFM og Pratt & Whitney det gjelder. Jeg tror dette betyr mye fopr SAS og spiriten der. Mulig at kjøpet er strategisk betinget for å gjøre seg mer attraktive hos Emirates og Lufthansa.

Kjos`ern bestiller 15 B737-800

Dette ble akkurat annonsert fra Le Bourget da Bjørn Kjos underskrev kontrakten med Boeing. Selskapet vil, når ordren er effektuert, operere 78 B737 og 5 B787. Norwegian Air Shuttle er det 3. største lavkostselskapet i Europa, med 238 ruter til 97 destinasjoner i Europa, Midt Østen og Nord Afrika. Mer enn 13 millioner passasjerer fløy med selskapet i 2010.

.

Asken fra Chile

Det rapporteres fra Canberra nå at flyplassene i Melbourne og Sydney kan bli stengt i opptil 48 timer etter at asken fra vulkanen Puyehue igjen gjør seg gjeldende over Oceania og Australia.

Bedre sent enn aldri - Transition Altitude

I 1977 etablerte IFALPA, flygernes internasjonale sammenslutning, en Policy om at Transition Altitude, TA, bør være 10 000 fot. Dette ble meddelt luftfartsmyndighetene i Norden. Ikke noe skjedde, og i 1990 tok NF saken opp på nytt med henvisning til nye typer fly med fly ytelse som kunne føre til konflikt mellom altitude og flight level. Ikke noe skjedde. Nå, 34 år senere, har Norge, Sverige Finland og Latvia blitt enige om å implementere en felles TA på 10 000 fot.

Tu 134 havarert nær Petrozavodsk - minst 44 drept

Flyet fra selskapet RusAir, var på innflyging i redusert sikt i regn ned mot 300m. Flygeren kan ha trodd at motorveien ved flyplassen var innflygingslys og traff bakken nær veien. Jeg har ikke særlig greie på landingsminimas i Russland, men siden flyet var under innflyging så må en gå ut ifra at begrensningene var innenfor flygeren og flyets kriterier, og at dette var en CAT II eller bedre innflyging. Det siste er at 8 personer har kommet levende fra det. http://tinyurl.com/6baxc3n

Boeing 747-8F på biofuel

Maskinen landet på Le Bourget i går etter en direkteflyging fra Seattle. Det spesielle mede turen var at aller 4 moterer gikk på en brennstoffblanding hvor 15% var såkalt renewable bio fuel. På en måte lar jeg meg ikke begeistre så lenge denne tilsetningen er kostbar. Samtidig så er emission trading for luftfarten under ild. Sjekk landingen på Le Bourget på http://tinyurl.com/6gjbfux

mandag 20. juni 2011

AW189 debuterer

Maskinen ble avduket i dag foran Finmeccanicas stand på Le Bourget. Maskinen ser ut som en forstørret AW139, og havner rett i klassen til Pumaserien- og EC175 helikoptre. Den kan ta 18 pax for normale operasjoner eller 12 i en konfig for ultralang rekkevidde. Sjekk http://tinyurl.com/6g5f4gw
Den kommer sikkert i en SAR utgave slik at det blir enda et helikopter å vurdere. Da kan prosjektet til anskaffelsesutvalget få lengre levetid. Ka 62 er jo også et alternativ så nå står vel besøk i Russland for døren.

Flykjenning

Dette flyet skulle lande på flyplassen i Inchon utenfor Seoul fredag da det ble skutt på med håndvåpen av soldater, men det ble ikke truffet. To soldater mente det var et Nord Koreansk militærfly. Jeg spør; hva slags stoff går soldatene der på? Dårlig skyting.......

A380 wingetupp traff hindring

Dette skjedde i forbindelse med taxiing i går på Le Bourget, noe som hindrer flyet i å utføre sine planlagte demoflyginger. Må vel tapes og flys til Toulouse. Flyet traff en bygning, står det. Det kan virke som om det trengs kameraer på vingetuppene også, fordi dette ikke er første gang. Og så på Le Bourget da! Sjekk http://tinyurl.com/5roxy6v Foto:Flightglobal
Den 11. april kjørte en Air France A380 inn i en Comair CRJ700 som sto på en taxiway. FAA har en kategorisering av flyplasser, og A380 skal kun operere fra flyplasser av kategorien VI, sammen med B747-8F. Kennedy, hvor hendelsen fant sted, er en kategori V flyplass og opererer på unntaksbestemmelser. NTSB gransker hendelsen, og det antas at de vil fokusere vel så mye på unntaksbestemmelsene som på A380 flygerne og bakkekontrollen. Sjekk Comairkollisjonen på http://tinyurl.com/6f4c8fm

Verdens største flyutstilling

..... er nå i gang på Le Bourget. Utenom denne begivenheten som veksler med å ha utstillingen annenhvert år med Farnborough, så er her et flott, permanent flymuseum. Du vil få et innblikk i noe som viser franskmennes oppfinnsomhet som gjelder såvel fly som biler.
Redningstjenestkontorets prosjektgruppe som leter etter ny kandidat etter Sea King`en, er tilstede og har blant annet en såkalt Industrial Day på et fasjonabelt hotell i sentrum av Paris. De skal ha en lang rekke møter med leverandørerer av helikoptre og vitale komponenter til disse. Har du fulgt med i bloggen min så er jeg ikke imponert av fremdriften, og jeg er styrket i troen på at denne sivile tjenesten burde vært sivilisert for mange år siden. Men ingen tør å regne på besparelsen......

Flyshow dreper

Nå ved byen Plock i Polen. Flyet, som så ut til å være en Pitts Special, fløy i elven Wisla under en intrikat manøvre. Flygeren hadde over 20 000 flytimer, men han omkom.

søndag 19. juni 2011

Hurtigruten og flykjenning

Neste stopp: Stamsund.
Like etter Bodø dukket det opp en Sea King og en Bell 214SP. Tidligere har vi sett en AW139 som i kledelig fluorisernde grønnfarge hovret litt ved siden av hurtigruten ved navn MS Nordnorge. Ja, og så var den en SAS B737 som tok av fra  Bodø for Tromsø. Like før ankomst Bodø var det antakelig en F-16 som passerte over fartøyet. Jeg hørte bare lyden. I morgen tidlig dukker Andøya opp til babord, og du skal ikke se bort ifra at en Orion hilser på et sted mellom Risøyhamn og Kirkenes. Hvor er jeg? På hytta.....

fredag 17. juni 2011

Jagerfly nok en gang......

Det gjelder nå en gransking av kostnader riksrevisjonen slik SV og FrP ønsker. Aftenposten viser nok en gang til JAS Gripen som eneste konkurrent. Til dette er å si at dersom Stortinget ønsker at vi skal ha et jagerflyvåpen, så blir spørsmålet om en skal ha et flyvåpen basert på gammel eller ny teknologi. Dette er, ifølge Aftenpostens "5 ting å vite om kampflyet", en konkurranse mellom et 4. generasjonsfly slik f,.eks. F-16 er, eller et 5. generasjonsfly slik som F-35. Aftenposten ved utenriksredaktør Kjell Dragnes med mespiller, en selvbestaltet forsvarsanalytiker uten flygerbakgrunn, har for lenge siden bestemt at avisens redaksjonelle linje er å støtte Gripen og å rakke ned på F-35 ved hjelp av alle mulige negative spekulasjoner, bl.a. fra USA. Det siste nye, også bragt til torgs av forsvarsanalytikeren i NRK programmet jeg har kommentert før, så blir de totale utgiftene for USA`s nye jagerflyflåte nå over 1000 milliarder dollar. Det analytikeren har glemt å nevne er at det er fordi kostnadene er beregnet over 50 år og ikke 30 år som tidligere. Avisen bruker mye spalteplass nok en gang for å nøre oppunder elementer som kan bidra til at vi får et umoderne jagerflyvåpen. Både Russland og Kina bygger nå 5. generasjonsfly som vi må regne med finner veien til land som ikke er så stabile som ønskelig, for eksempel til Iran. Nå er det også ordkrig mellom USA og Pakistan etter at landet har arrestert de som hjalp USA å ta Bin Laden. Instabiliteten i området er påtakelig, og en kan ikke se bort ifra at Pakistan, som nå har mottatt nye jagerfly fra Kina, i fremtiden vil operere 5. generasjonsfly. Kosmo og hans menn og kvinner vil neppe ta slike elementer med i regnskapet. 4. generasjonfly vil ha lite å stille opp med selv om disse skulle ha moderne radar av typen AESA, noe Gripen vil få. Da kan vi like godt kjøpe F-18. Jeg mener fremdeles at F-35B må skrinlegges sammen med den alternative motoren.

Morgenbladet tar allikevel kaka: Norge kjøper fly som vil passe Sarah Palins utenrikspolitikk, står det. I skrivende stund er hun ikke engang nominert som presidentkandidat. Avisen skriver på lederplass at det er et bombefly vi kjøper. Avisen refererer til John Berg, en autodidakt forståsegpåer, akkurat som undertegnede..... Bare det at jeg har 20 000 flytimer. OK, ikke så veldig mye jagerfly, men litt. Morgenbladet påstår i sin lederartikkel at Norge vil ta i bruk F-35 i 2016, to år før amerikanerne. Avisen må sjekke sine kilder; Eglin AFB mottar den første F-35 senere denne måned, og det er ikke for å bare se på den.. Uetterretteligheter er det nok av i denne saken. Sjekk http://tinyurl.com/5wdx4nh
La meg til slutt ta med at USN nå ser etter 556 maskiner som skal erstatte hele flåten av F/A-18E/F, ikke bare 220 maskiner av typen F-35C som hittil har inngått i LM`s totaloversikt. Sannsynligheten taler for at det blir F-35C over hele fjøla som såkalt next generation air dominance fighter. Til skuffelse for de som mener det er snakk om et bombefly, så ser USN på C-modellen som et jagerfly. Bildet viser en F-35 på Eglin AFB i april 2009.

Boeings Phantom Eye nærmer seg første flyvning

Jeg har fortalt om denne før; den drives av to ombygde Ford motorer og brennstoffet er hydrogen. Tankene ble fylt under shake down testen med nitrogen, og alt gikk som planlagt. Boeing sier at maskinen i kategorien HALE skal fly senere i sommer.

Association of European Airlines`syn på FTL

Flight Time Limitations nok en gang, denne gang arbeidsgiversidens syn på saken: http://tinyurl.com/6cusqae
Flygerne demonstrerte i Luxembourg på EASA`s utkast, på stedet der EU`s samferdselsministre møttes i går. Den danske samferdselsministeren er på flygernes side. Fra ECA/IFALPA kommer meldingen om at demonstrasjonen var en suksess.

Chile-vulkanen skaper problemer

Vulkanen i Chile har skapt og skaper fortsatt problemer i New Zealand, Tasmania og det sørlige Australia. Problemstillingene er identiske med de vi har opplevet i Europa gjeldende for de islandske utbruddene. Som du skjønner så går askeskyen rundt den sørlige delen av den sørlige halvkule. Artikkelen her gir et innblikk i tenkningen til New Zealand Airline Pilots ` Associations (NZALPA) i denne forbindelse. Sjekk http://tinyurl.com/3bl72e4 NZALPA har forøvrig meldt seg inn i flygeledernes forening IFATCA, ref. det jeg har skrevet tidligere om et samarbeid i Norge mellom NF og NFF.
Siste kl. 1430: Alt går nå som normalt i området.

torsdag 16. juni 2011

Boeing med prognoser frem mot 2030

Boeing Projects $4 Trillion Market for 33,500 New Airplanes Over Next 20 Years
--Strong single-aisle market expands even more
--New twin-aisle aircraft opening new markets

PARIS, June 16, 2011 /PRNewswire/ -- Boeing (NYSE: BA) forecasts a $4 trillion market for new aircraft over the next 20 years with a significant increase in forecasted deliveries. That's according to the Boeing 2011 Current Market Outlook (CMO) released today in Paris. The company's annual commercial aviation market analysis foresees a market for 33,500 new passenger airplanes and freighters between 2011 and 2030.

"The world market has recovered and is now expanding at a significant rate," said Randy Tinseth, vice president of Marketing, Boeing Commercial Airplanes. "Not only is there a strong demand for air travel and new airplanes today, but the fundamental drivers of air travel – including economic growth, world trade and liberalization – all point to a healthy long-term demand."

Passenger traffic is expected to grow at 5.1 percent annual rate over the long-term and the world fleet is expected to double by 2030. The single-aisle market will continue to see strong demand around the world and is expected to increase its share of the market. Fleet composition will change significantly by 2030 with single-aisle jets making up 70 percent of the total.

Fleet Composition
2010
2030
Single-aisle
62%
70%
Twin-aisle
19%
22%
Regional jet
15%
5%
Large
4%
3%

Robust growth in China, India and other emerging markets will lead to a more balanced airplane demand worldwide. China, which has experienced double-digit growth in gross domestic product in recent years, is forecasted to grow at 7 percent per annum, while South Asia, which includes India, is forecast to grow at 7.1 percent.

Asia Pacific is forecasted to need the most new airplanes over the next 20 years and will represent the largest market by value of deliveries at more than $1.5 trillion. The region will account for more than a third of new deliveries worldwide, while the Middle East and Latin America will also continue to show very strong growth.

New Airplane Deliveries: 2011-2030
Region
Airplanes
Asia Pacific
11,450
Europe
7,550
North America
7,530
Latin America
2,570
Middle East
2,520
C.I.S.
1,080
Africa
800
World Total
33,500

Solar Impulse på Le Bourget

Denne solcelledrevne maskinen fløy fra Brussel til Paris den14., og står nå på utstillingsområdet. Planen er å fly den når været tillater det. Dette er et proof-of-concept foretak som synes veldig vellykket. Det synes også som om UAV`er kan holde seg i lufta i månedsvis dersom jobben krever det. Maskinen som flys nå er bemannet.

Boeing`s bread and butter....

.... er uten tvil 737 serien, som er den mestselgende i flyhistorien. Boeing påstår at de ikke vil la seg presse til å komme med en statement i Paris når det gjelder maskinens etterfølger for å demme opp mot A320neo.

Boeing to Boost 737 Production Rate to 42 Airplanes per Month in 2014

Strong demand continues for the company's single-aisle jetliner

SEATTLE, June 15, 2011 /PRNewswire/ -- Boeing (NYSE: BA) announced today it will increase the production rate for its Next-Generation 737 to 42 airplanes per month. Once implemented in the first half of 2014, the 737 program expects to build on average two 737s each workday and nearly 500 airplanes each year.

Boeing Commercial Airplanes President and CEO Jim Albaugh said the market outlook for single-aisle jetliners is strong and growing.

"Customers are demanding our Next-Generation 737 at an unprecedented rate," Albaugh said. "New performance improvements and enhanced passenger comfort features have driven home the value equation for our customers."
Albaugh emphasized the popularity of Boeing's new passenger comfort features, noting that since its introduction in May 2010, the new Boeing Sky Interior is specified on more than 80 percent of new 737 orders.
737 Program Vice President and General Manager Beverly Wyse said the goal with this rate increase is to continue meeting customer demand with an innovative airplane that provides strong performance and value.
"We have worked very closely with our supply chain and our world-class manufacturing team to ensure we can increase rate in an efficient and responsible fashion," Wyse said. "We believe that many of the capital investments and production system changes made for 38 airplanes per month will already position us to build 42," Wyse said. "We are very well situated for this rate increase."

The 737 program currently produces 31.5 airplanes per month and expects to go to 35 per month in early 2012, 38 per month in second quarter 2013, and then to 42 per month in the first half of 2014.
The rate increase announced today is not expected to have a material impact on 2011 financial results.
Boeing's highly efficient and reliable 737 family has become the best-selling airliner in history. More than 280 customers have placed more than 8,880 orders for the single-aisle airplane – including more than 5,750 orders of the Next-Generation 737. Boeing currently manages a backlog of more than 2,100 of the 737 family.

S-92A: Dispatch rate på 95% i april

Det gjelder offshore operasjoner, og må sies å være bra. Maskinen fikk i sin tid Collier Trophy, noe amerikansk luftfartsindustri gir til seg selv. Nå har X2 fått samme trofeet. Vel, hvor bliver S-92B med 5 MRB`s? Cyclone, varianten som kandierne skal ha på fartøyer, skal forøvrig stilles ut i Paris kommende uke, ref bildet fra Sikorsky.
Alt har ikke gått like glatt for Sikorsky: Den første CH-148 Cyclone ankom basen Shearwater, Nova Scotia, den 13. mai. Det spesielle er at den er ikke formelt overlevert til Canada, men opereres av Sikorsky. Ting har ikke gått som planlagt med dette prosjektet heller (ref. NHI`s NH90) etter at Sikorsky fikk kontrakten på 28 maskiner i 2004 til erstatning for Sea Kings.
S-92A er ikke kandidat til det store utskiftingsprosjektet av Hueys i USA, men gode, gamle UH-60 er inne sammen med bl.a. EC725.