Fire av besetningen forlot Norwegian-flyet før avgang da det oppsto en krangel om sikkerheten ombord i forbindelse med uværet i New York i slutten av januar. Foto: Per Gram
Kabinansatte i Norwegian forlot flyet etter krangel med kapteinen
Flyet krysset Atlanteren med for få kabinansatte.
Under uværet som herjet USAs østkyst i slutten av januar ble det mange forsinkelser og kanselleringer av flyvninger til og fra New York.
Før Norwegians flight DY 7006 som skulle fra New York til Arlanda 26. januar, oppsto det en vill krangel mellom kapteinen og besetningen ombord, skriverDagbladet.
Fire av kabinbesetningen forlot flyet, og kapteinen valgte å fly likevel, med fem i kabinen.
Avisen henviser til en rapport som skal ha blitt skrevet av et besetningsmedlem og lagt ut på Washington-nettstedet The Hill for tre uker siden.
Hadde hastverk
Krangelen oppsto ettersom besetningen var bekymret for sikkerheten i forbindelse med uværet, og flere andre avganger ble innstilt.
Kapteinen skal ha hatt hastverk med å komme seg avgårde.
«Jeg er ikke herfra, og vil ikke bli sittende fast her», skal han ha sagt.
Rapporten beskriver temperamentet til kapteinen slik.
«Det begynte å bli klart at denne mannen ikke kunne kontrollere sinnet sitt, følelsene, og hvis en nødsituasjon skulle oppstå, ville han ikke være en pålitelig kilde. Han begynte å skrike at han ikke ville at vi fire skulle fly, at vi var farlige besetningsmedlemmer.»
Kort tid etter forlot de fire flyet.
Satt på bakken
I rapporten står det videre at de fire fikk sparken etter krangelen.
Norwegian sier til Dagbladet at de fire er satt på bakken med lønn i påvente av at undersøkelsene om saken blir klare.
Flyselskapets flyvesjef, Thomas Hesthammer bekrefter viktige deler av hendelsesforløpet i en epost til Dagbladet.
«Det er riktig at kapteinen valgte å fly med fem kabinansatte, da det var umulig å skaffe til veie tre på kort varsel, blant annet fordi det var utfordringer på vei og jernbane etter snøfall. Valget om å fly med fem kabinansatte er ikke i tråd med et pålegg gitt vel en måned tidligere, som et resultat av EASA anbefaling. Det er med andre ord ikke et regelverk pt», skriver han.
Les ogsåannonse
Norwegian-fly underbemannet over Atlanteren: - Uakseptabelt, sier Luftfartstilsynet
Tilsynet avventer rapport etter sikkerhetsbrudd på fly fra New York.
Les ogsåannonse
Luftfartsverket forventer en utførlig rapport etter at et av Norwegians Boeing 787 Dreamlinere den 26. januar fløy fra New York til Arlanda med bare fem kabinansatte.
Før flyet tok av forlot fire besetningsmedlemmer flyet etter en vill krangel med kapteinen om sikkerheten - mens uværet raste på USAs østkyst.
Han sier likevel at dette ikke er det samme som at flysikkerheten ble satt i fare.
- Dette er brudd på en forskrift, og da er det selvfølgelig ulovlig, sier Schjølberg.
Han forklarer at flyets sertifisering sier hvor stor besetning som kreves, og at det skal være ett besetningsmedlem per 50 passasjerer.
- Det henger sammen med at man skal kunne evakuere luftfartøyet, sier Schjølberg.
- Nei, sier Schjølberg til dette.
- Kravet gjelder hvor mange flyet er sertifisert for å ta med, og ikke hvor mange det har med, sier Schjølberg.
Dette betyr ifølge Schjølberg at minstekravet om besetning på et passasjerfly gjelder selv om det bare er noen få passasjerer ombord.
Han forteller at Luftfartstilsynet foreløpig har tilgang til to rapporter om hendelsen: En fra besetningsmedlemmene, og en fra pilotene.
- Vi har selvfølgelig hatt en dialog med selskapet, og forvisset oss om at de er i en prosess der de undersøker sakens detaljer, og de vil skrive en rapport som vi avventer, forteller han.
Noen deadline har ikke selskapet fått for å levere rapporten, fordi det er mye arbeid forbundet med å lage den.
- Som ledd i arbeidet selskapet gjør, skal de ha inn samtlige ansatte som var involvert til samtaler og intervjuer, og det vil ta tid, sier Schjølberg.
Han sier at Luftfartstilsynet har flere mulige reaksjonsmåter.
- Antakeligvis kan det bli et pålegg om at de må sørge for at gjeldende prosedyrer blir fulgt, sier Einar Schjølberg.
Før flyet tok av forlot fire besetningsmedlemmer flyet etter en vill krangel med kapteinen om sikkerheten - mens uværet raste på USAs østkyst.
- Må kunne evakueres
- Det at de fløy med redusert besetning, er et brudd på gjeldende regelverk, og det er uakseptabelt, sier operativ direktør Einar Schjølberg i Luftfartstilsynet.Han sier likevel at dette ikke er det samme som at flysikkerheten ble satt i fare.
- Dette er brudd på en forskrift, og da er det selvfølgelig ulovlig, sier Schjølberg.
Han forklarer at flyets sertifisering sier hvor stor besetning som kreves, og at det skal være ett besetningsmedlem per 50 passasjerer.
- Det henger sammen med at man skal kunne evakuere luftfartøyet, sier Schjølberg.
Minstekrav
Norwegians flyvesjef Tomas Hesthammer hevder i en epost til Dagbladet at «kapteinens beslutning om å fly med fem i kabinen, med 196 passasjerer, tilfredsstiller det grunnleggende kravet om å være en kabinansatt pr 50 passasjerer».- Nei, sier Schjølberg til dette.
- Kravet gjelder hvor mange flyet er sertifisert for å ta med, og ikke hvor mange det har med, sier Schjølberg.
Dette betyr ifølge Schjølberg at minstekravet om besetning på et passasjerfly gjelder selv om det bare er noen få passasjerer ombord.
Han forteller at Luftfartstilsynet foreløpig har tilgang til to rapporter om hendelsen: En fra besetningsmedlemmene, og en fra pilotene.
Ansatte-samtaler
Nå venter Schjølberg og kollegene i Luftfartstilsynet på Norwegians rapport om hendelsen.- Vi har selvfølgelig hatt en dialog med selskapet, og forvisset oss om at de er i en prosess der de undersøker sakens detaljer, og de vil skrive en rapport som vi avventer, forteller han.
Noen deadline har ikke selskapet fått for å levere rapporten, fordi det er mye arbeid forbundet med å lage den.
- Som ledd i arbeidet selskapet gjør, skal de ha inn samtlige ansatte som var involvert til samtaler og intervjuer, og det vil ta tid, sier Schjølberg.
Han sier at Luftfartstilsynet har flere mulige reaksjonsmåter.
- Antakeligvis kan det bli et pålegg om at de må sørge for at gjeldende prosedyrer blir fulgt, sier Einar Schjølberg.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.