Tilsynet avventer rapport etter sikkerhetsbrudd på fly fra New York.

 
 
 TIPS OSS 2400
ALLE SKAL INNKALLES: - Som ledd i arbeidet selskapet gjør, skal de ha inn samtlige ansatte som var involvert til samtaler og intervjuer, sier Luftfartstilsynets operative direktør Einar Schjølberg.
ALLE SKAL INNKALLES: - Som ledd i arbeidet selskapet gjør, skal de ha inn samtlige ansatte som var involvert til samtaler og intervjuer, sier Luftfartstilsynets operative direktør Einar Schjølberg.

Les også
annonse

Luftfartsverket forventer en utførlig rapport etter at et av Norwegians Boeing 787 Dreamlinere den 26. januar fløy fra New York til Arlanda med bare fem kabinansatte.

Før flyet tok av forlot fire besetningsmedlemmer flyet etter en vill krangel med kapteinen om sikkerheten - mens uværet raste på USAs østkyst. 

- Må kunne evakueres

- Det at de fløy med redusert besetning, er et brudd på gjeldende regelverk, og det er uakseptabelt, sier operativ direktør Einar Schjølberg i Luftfartstilsynet.

Han sier likevel at dette ikke er det samme som at flysikkerheten ble satt i fare.

- Dette er brudd på en forskrift, og da er det selvfølgelig ulovlig, sier Schjølberg.

Han forklarer at flyets sertifisering sier hvor stor besetning som kreves, og at det skal være ett besetningsmedlem per 50 passasjerer. 

- Det henger sammen med at man skal kunne evakuere luftfartøyet, sier Schjølberg.

Minstekrav

Norwegians flyvesjef Tomas Hesthammer hevder i en epost til Dagbladet at «kapteinens beslutning om å fly med fem i kabinen, med 196 passasjerer, tilfredsstiller det grunnleggende kravet om å være en kabinansatt pr 50 passasjerer».

- Nei, sier Schjølberg til dette.

- Kravet gjelder hvor mange flyet er sertifisert for å ta med, og ikke hvor mange det har med, sier Schjølberg. 

Dette betyr ifølge Schjølberg at minstekravet om besetning på et passasjerfly gjelder selv om det bare er noen få passasjerer ombord.

Han forteller at Luftfartstilsynet foreløpig har tilgang til to rapporter om hendelsen: En fra besetningsmedlemmene, og en fra pilotene.


Ansatte-samtaler

Nå venter Schjølberg og kollegene i Luftfartstilsynet på Norwegians rapport om hendelsen. 

- Vi har selvfølgelig hatt en dialog med selskapet, og forvisset oss om at de er i en prosess der de undersøker sakens detaljer, og de vil skrive en rapport som vi avventer, forteller han.

Noen deadline har ikke selskapet fått for å levere rapporten, fordi det er mye arbeid forbundet med å lage den.

- Som ledd i arbeidet selskapet gjør, skal de ha inn samtlige ansatte som var involvert til samtaler og intervjuer, og det vil ta tid, sier Schjølberg.

Han sier at Luftfartstilsynet har flere mulige reaksjonsmåter.

- Antakeligvis kan det bli et pålegg om at de må sørge for at gjeldende prosedyrer blir fulgt, sier Einar Schjølberg.