mandag 23. februar 2015

Norwegian - Mulig megastreik fra lørdag


Foto: NAS

Tarifforhandlingene mellom NPU/Parat og Norwegian har ennå ikke kommet i havn. 

Møtes til megling i slutten av uken

Blir ikke Norwegian-ledelsen enige med pilotene torsdag og fredag, er det fare for streik.
- Dette er ikke uvanlig. Tariffoppgjøret for pilotene og kabinansatte har de siste årene endt i megling. Og målet for Norwegian er å komme til enighet, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

Fare for streik

Men hvis man ikke kommer frem til enighet torsdag og fredag, kan det bli streik tidligst lørdag denne uken.
Siden oktober 2014 har fem arbeidsgrupper i Norwegian jobbet med ulike problemstillinger for å sikre et mer solid og bærekraftig selskap fremover. Per i dag er det fire punkter partene ikke har klart å komme til enighet om. Ett av disse er pensjon. De norske pilotene er de eneste i Norwegian som ikke har gått over på innskuddspensjon - og en slik særordning har ikke selskapet råd til i fremtiden, understreker Norwegian-ledelsen.
- For å si det sånn: Nesten ingen i Norge har ytelsespensjon lenger. Vi er i forhandlinger med fagorganisasjonene og det er jo alltid litt «give and take» i slike forhandlinger. Vi må komme frem til en løsning som er bærekraftig, og generelt vil jeg si at skandinavisk luftfart i dag ikke er bærekraftig for å møte konkurranse, sa Norwegian-sjef Bjørn Kjos til DN i forbindelse med presentasjonen av fjerdekvartalstallene tidligere denne måneden: - Vi har mye å ta tak i internt

- Knallhard konkurranse

- Konkurransen er som dere vet knallhard. Flere og flere av de tradisjonelle selskapene flytter produksjonen til egne datterselskap med andre kollektivavtaler, mens hos andre blir ledelsen og de ansatte enige om lønnsreduksjon for at man skal kunne fortsette å fly, skrev Norwegian-ledelsen i et brev til de ansatte nylig.
Bjørn Kjos har ikke lagt skjul på at lavprisflyselskapet må kutte kostnader i 2015.
- Oppsigelser er kanskje ikke nødvendig, men systemet må endres. Mer fleksibilitet blir helt elementært for å få opp effektiviteten, sa Kjos til DN 12. februar.
DN har forsøkt å få en kommentar fra lederen for flygerforeningen i Norwegian, Halvor Vatnar, uten å lykkes.

NRK skriver:
 De skandinaviske pilotene i flyselskapet Norwegian har forhandlet i mer enn tre måneder om en ny tariffavtale med arbeidsgiveren, uten å lykkes.
Torsdag denne uken sparkes ballen over til Riksmekler Nils Dalseide.
Han vil forsøke å finne en løsning på den betente konflikten som begge parter kan leve med. Meklingsfristen går ut klokka 24.00, natt til lørdag.
Etter det NRK kjenner til, vil Parat sende ut varsel om plassfratredelse allerede tirsdag. Dersom ikke partene kan enes med en løsning hos Riksmekleren, betyr det at streiken være et faktum allerede førstkommende lørdag.

– Krever dramatisk forverrede vilkår

Halvor Vatnar på vei inn til mekling
Halvor Vatnar er leder for Norwegian Pilot Union i Parat.
FOTO: LINDA REINHOLDTSEN / NRK
Pilotene vurderer etter det NRK erfarer at streikefaren denne gangen er overhengende, fordi det står om grunnleggende prinsipielle spørsmål.
– Det overordnede er at kostnadene for pilotene i Norge, Sverige og Danmark er for høye. Det kreves at våre vilkår dramatisk forverres dersom vi skal være med videre på det eventyret som Norwegian har vært, sier Halvor Vatnar, som er leder for Norwegian Pilot Union.
Lønnsfrys, lengre arbeidsdager og mer fleksible arbeidsnøkler som kan endres på kort varsel, er noen av kravene fra arbeidsgiver, ifølge Vatnar.
Etter det NRK erfarer har arbeidsgiveren Norwegian signalisert at så mange som 200 av pilotene risikerer å bli nedbemannet dersom ikke kostnadene kuttes.
– Som et resultat av at vi er for kostbare, og vi har også fått beskjed om at vi produserer for lite, så må vi nedbemanne. Noe av det paradoksale her er at vi vokser hele tiden, og så blir vi for mange. Mye av det vi har fløyet fra Skandinavia til Spania, Storbritannia og Kanariøyene har blitt overført til våre kolleger med vesentlig dårligere vilkår i Syd-Europa, sier Vatnar.

Fire hovedspørsmål på bordet

Etter det NRK kjenner til er det fire punkter som er særlig viktig for pilotene:
  • De vil at tariffavtaler skal inngås med de kaller reell arbeidsgiver (morselskapet), og at inngåtte avtaler må følges
  • Pilotene vil at avtalene i de skandinaviske landene skal være like, også når det gjelder spørsmålet om pensjon
  • At det skal være full fleksibilitet, og like karrieremuligheter for alle i selskapet.
  • De krever at det skandinaviske markedet produseres av piloter innen det skandinaviske tariffområdet.

Har invitert til dugnad om kostnadskutt

Kommunikasjonsdirektør Anne Sissel Skånvik i Norwegian sier at selskapet må gå gjennom dyre ordninger med de ansatte, blant annet pilotene, for å kutte kostnader. Hun sier selskapet har invitert pilotene til å komme med innspill i dette arbeidet.
– Pilotene sier de føler seg uønsket i selskapet. Hva sier dere til det?'
– De er i aller høyeste grad ønsket, men ledelsen og pilotene må sette seg sammen og se hvordan vi kan få kostnadene ned. Det har man gjort i andre selskaper. Vi må komme til enighet, og det har vi håp om at vi skal klare i meklingen.
– Priser de norske pilotene seg ut av markedet?
– Jeg vil ikke bruke de ordene, men vi har et for høyt kostnadsnivå i Skandinavia, og det må vi gjøre noe med, sier Skånvik til NRK.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.