Han skal «lande» flere langruter på Gardermoen
Hawaii og Etiopia neste?
Oslo Lufthavn ønsker seg flere interkontinentale flyruter – og har hentet ekspertise fra Schiphol i Amsterdam for å få det til.
Ekspertisen heter Jasper Spruit (39), og har siden 2006 jobbet med å forsterke Schiphols rolle som toneangivende «nav» i internasjonal luftfart – med langruter til alle verdenshjørner:
Og nå skal altså Spruit lande nye, spennende langruter på Gardermoen.
– Spennende, sier hollenderen om sin nye jobb.
Erfaren mann
– Konkurransen i Norden er tøff, derfor er det viktig at Oslo og Norge posisjonerer seg mot de viktigste markedene i verden. Asia og Nord-Amerika er naturlige markeder å jobbe enda tettere mot, sier Aviniors nyansatte trafikkdirektør.I dag er Kastrup Skandinavias største trafikknutepunkt for internasjonal luftfart. København-flyplassen slåss med Gardermoen om å ha flest passasjerer – men når det gjelder langruter og interkontinentale flyforbindelser ligger danskene flere lysår foran oss.
Det er dette Jasper Spruit skal gjøre noe med.
Vil bli best
– Spruit er ansatt for å realisere Avinors ambisjoner om å utvikle et av Europas beste nasjonale og internasjonale rutetilbud, samt posisjonere Oslo Lufthavn som en foretrukket flyplass forinterkontinental trafikk i Norden, sier Gardermo-sjefen Øyvind Hasaas.Hollenderen er vant til tøffe tak. Amsterdams Schiphol slåss med storflyplasser som Frankfurt, Paris Charles de Gaulle og London Heathrow om det attraktive, internasjonale langrutenettet, og vet hva som skal til for å overbevise de største flyselskapene i verden.
Norwegian i førersetet
I dag har Oslo Lufthavn direkteruter til fem amerikanske byer (New York, Los Angeles, Orlando, Oakland og Fort Lauderdale), samt til Bangkok, Doha (Qatar), Dubai og Islamabad.I tillegg kommer charteravgangene til Asia, Mexico og Florida.
Bjørn Kjos og hans Norwegian har vært toneangivende i å starte opp nye langruter fra Oslo med sine nye Dreamlinere.
Emirates rute mellom Oslo og Dubai, som kom sist høst, er den hittil siste OSL har kapret – men til den gullforgylte ørkenstaten fløy altså Norwegian allerede.
Etiopia før sommeren?
Ledelsen på OSL jobber intenst med å lande nye langruter. Gate-området for non-Schengen-flyginger blir kraftig utvidet når den nye piren på Gardermoen står ferdig i 2017.Aftenposten skrev før jul at Afrikas største flyselskap Ethiopian Airlines skal starte rute fra Oslo til Addis Abeba – muligens via Stockholm. Flyselskapets ledelse sa da at planen er å komme i gang før sommeren 2015.
I så fall blir Star Alliance-medlemmet Ethiopian det eneste afrikanske selskapet med regulær helårlig rute til Oslo – og dermed får Oslo Lufthavn nok en interkontinental flyforbindelse.
Til Hawaii
Pacific Business News skriver at Hawaii Tourism Authority og Oslo Lufthavn har snakket sammen om en mulig direkteflyging mellom Honolulu og Oslo, en flytur på 13 timer over Nordpolen.Norwegian deltok i fjor høst på en internasjonale rutekonferanse i Chicago, der de møtte 150 representanter fra flyplasser og turistnæring i mange ulike land og regioner, deriblant Hawaii.
– Det er ingen tvil om at Hawaii er et spennende reisemål, uttalte den gang Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til Hegnar.no.
– Snakker med mange
– Vi snakker med mange, men ingen nye ruteavtaler er klare pr. i dag, sier pressesjef ved hovedflyplassen, Joachim Westher Andersen til VG.I april møter en større delegasjon fra Avinor og Oslo Lufthavn mange internasjonale flyselskaper og andre flyplassdrivere på den store ruteplanleggings-konferansen Routes Europe 2015 i skotske Aberdeen.
Der vil nye, spennende kontakter bli opprettet. Kanskje inngås også nye langrute-avtaler.
Jasper Spruit, som kommer fra Aviation Marketing Director-jobben ved Schiphol, begynner i sin nye jobb i Avinor i juni, men vil etter det VG forstår være med på rutekonferansen i Aberdeen.
Et scoop
På Gardermoen – som hadde 24 millioner reisende i fjor – anser man ansettelsen av den erfarne hollenderen som et scoop. 39-åringen har også vært innom Brisbane i Australia, der han jobbet med flyruteutvikling mot det asiatiske markedet.Avinors nye trafikkdirektør får totalansvaret for all kommersiell flytrafikk, som også inkluderer innlandsflyginger og charter. Totalt opererer 37 ruteflyselskaper på Oslo Lufthavn i dag.
Og målet er altså at de skal bli flere.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.