fredag 1. september 2017

SAS sine utrangerte MD-80 mot slutten av sin tjeneste hos Allegiant - Check-In

Sidste SAS MD-80´ere skrottes om 18 måneder

Amerikanske Allegiant Air beskæftiger i dag 23 tidligere MD-80´ere fra SAS. Disse fly skal udfases over de kommende 18 måneder, hvorefter den sidste del af en SAS-epoke er slut.
Da SAS i slutningen af oktober 2013 tog afsked med MD-80-flyene, der havde været en trofast arbejdshest i flyselskabet gennem årtier, blev ikke alle flyene sendt til ophug. Et større antal fly havnede hos det amerikanske lavprisflyselskab Allegiant Air, der har baser i Las Vegas og Phoenix.
Men nu er det snart slut med de tidligere SAS-fly, der i dag er op til 32 år gamle. Allegiant Air har ifølge Air Transport World besluttet at udfase MD80-flyene i løbet af de kommende 18 måneder og erstatte dem med Airbus A320-200.
Det betyder, at 43 MD-80´ere formentlig skal sendes til ophug, og blandt disse er der 23 fly, der oprindeligt blev leveret til SAS. Samtidig er der otte MD-80-fly, der på et tidspunkt har været beskæftiget for Finnair og datterselskabet FlyNordic, som Norwegian efterfølgende overtog i 2007.
Tidligere SAS-fly opmagasineret i Kingman Airport i Nevadas ørken. (Arkivfoto: Ola Porosinska)
Det ældste SAS-fly i Allegiants flåde er “Hagberd Viking”, der blev leveret til SAS den 20. oktober 1985 og indregistreret som OY-KGZ. Med en produktionsdato, der ligger 32 år tilbage, er det således et af verdens 10 ældste MD-80-fly i drift. Den ældste aktive MD-80´er tilhører amerikanske Olympia Aviation, og her er der tale om et MD-81-fly, der blev leveret til Swissair i foråret 1981 og sidenhen var beskæftiget hos SAS fra 1995 til 2000.
Stor europæisk MD80-operatør
Gennem tiden har SAS-flåden inkluderet 84 MD-80-fly af typerne MD-81/82/83/87, og det gjorde på et tidspunkt SAS til en af Europas største operatører af denne flytype.
Af de 84 fly er to blevet afskrevet efter ulykker.
MD-81 flyet med oprindelig registrering OY-KHO blev afskrevet efter en dramatisk nødlanding den 27. december 1991 på en mark i Gottröra tæt ved Stockholm´s Arlanda-lufthavn. Hændelsen blev historisk for SAS-kaptajn Stefan G. Rasmussen, der fik samtlige 122 passagerer og syv besætningsmedlemmer sikkert ned på jorden.
SE-DMA, der var et MD-87 fly, havarerede den 8. oktober 2001 i Milano´s Linate-lufthavn efter at have kollideret med et Cessna Citation privatjet, der i tæt tåge krydsede startbanen uden tilladelse. I alt 110 passagerer og 8 besætningsmedlemmer omkom ved den alvorlige flyulykke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.