Regjeringen
står på flyttevedtak til Rygge
Regjeringen
står i forslaget til statsbudsjett for 2019 fast på sitt tidligere utspill om at
15 av de 18 Bell 412-helikoptrene i Luftforsvaret skal stasjoneres på Rygge i
Østfold.
Skvadronssjef, oberstløytnant Eirik Stueland i 339.skvadron, foran et Bell 412-helikopter. Foto: Forsvaret
OSLO
Av Jan-Petter
Helgesen
Forslaget
betyr at bare tre av de 30 år gamle helikoptrene blir tilbake på Bardufoss i
Indre Troms for oppdrag i Nord-Norge. For å dekke behovet for logistikkstøtte
for Hæren og andre militære avdelinger i vår nordlige landsdel er det inngått
rammeavtale om leie av sivile helikoptre i tråd med totalforsvarskonseptet og
beredskapsloven.
Avtalen er gjort
med Bristow Helicopters på Sola om bruk av store nordsjøhelikoptre av typen
Sikorsky S-92. De sivile maskinene vil bli fløyet av sivilt personell som vil
bli innkalt ifølge beredskapsloven.
Helikoptrene
fra Bristow skal ikke benyttes i kamp eller hvor det er fare for at de havner i
strid. De skal brukes til forflytting av personell og forsyninger samt
evakuering av syke og sårede. I forslaget til statsbudsjett for neste år blir
de sivile helikoptrene betegnet som et viktig supplement for forsvaret i nord.
Nei til
brukte helikoptre
I
budsjettforslaget avviser regjeringen utspillet fra Arbeiderpartiet om å leie
seks brukte Bell-helikoptre fra andre brukere av den aktuelle helikoptertypen.
Årsakene er flere.
Det blir
vist til at leie, eventuelt kjøp av brukte maskiner, blir svært ressurskrevende
for Luftforsvaret. Ikke minst må forsvaret ansette og utdanne flygere,
teknikere og annet personell for å håndtere ytterligere helikoptre i tillegg
til de 18 Bell 412 som er i norsk tjeneste i dag.
At
Luftforsvaret i tillegg holder på å ta i bruk nye NH-90 og AW 101-helikoptre
samt F-35A kampfly og P-8A Poseidon maritime patruljefly gjør ikke
personellsituasjonen lettere. Å utdanne piloter er en langvarig prosess med
grunnleggende opplæring i USA samt flere års videreutdanning i Norge.
Regjeringen
skriver i budsjettet at utenlandske maskiner neppe er helt identiske med norske
Bell 412. Det vil gjøre vedlikeholdet og reservedelsituasjonen svært krevende.
-
Av
disse grunner vil ta lang tid for brukte helikoptre å bli godkjent i Norge,
heter det i budsjettforslaget.
Støtte for
spesialstyrkene
Det blir
videre vist til at Bell 412-helikoptrene på Bardufoss ikke gir Hæren tilstrekkelig
løftekapasitet. Regjeringen skriver i budsjettforslaget at det vil være bedre å
samle opptil 15 av helikoptrene på Rygge til støtte for spesialstyrkene,
politiets redskapstropp, egentrening og utdanning. Dette til tross for
412-maskinenes begrensede løftekapasitet og manglende evne til å operere under
all slags værforhold.
I budsjettet
sies det intet om at Forsvarets spesialstyrker holder til i Rena leir i
Østerdalen. Flytiden fra Rygge er en time. Det blir også understreket at med
færre enn 15 maskiner på Rygge vil ambisjonene for skvadronen bli tilsvarende
redusert.
Regjeringen
mener med sitt forslag å innfri Stortingets ambisjon om økt helikopterkapasitet
for spesialstyrkene. Samtidig mener de å gi hæren støtte i nord via
beredskapsordningen med sivile helikoptre.
Lokalt på
Bardufoss skal det videre være en ledelsesgruppe med budsjett- og
resultatansvar. I løpet av 2019 vil det for de gjenværende Bell 412 også bli
innført en times beredskap for politiet i Nord-Norge. Denne vil gjelde inntil
andre løsninger er på plass.
Bygget på
Sola
Bell 412-helikoptrene
til 339.skvadron ble bygget på lisens fra Bell Helicopters i Fort Worth i Texas
av Helikopter Service i Sola Sjø. 18 stykker ble norskbygget i årene 1987 til
1989, mens det første ble produsert ved fabrikken i USA. Et helikopter
havarerte senere under testing her i landet.
Skvadronssjef
for 339.skvadron, oberstløytnant Eirik Stueland, sier til Norges Forsvar at
selv om 412-maskinene er 30 år gamle er det ingen levetidsbegrensing på
helikoptertypen. Helikoptrene kan derfor operere så lenge de er ønsket i
tjeneste for Luftforsvaret.
339.skvadron
ble slått sammen med 720.skvadron på Rygge i 2014. Oberstløytnant Stueland har
vært sjef for avdelingen siden sammenslutningen.
Han har for
øyeblikket ni maskiner fordelt på hver av de to basene i nord og sør. Selv
pendler han mellom Rygge og Bardufoss. Stueland er foreløpig ikke orientert når
15 av helikoptrene skal samles på Rygge.
Oppgraderes
etter 35 år
I følge
Investeringsplanen for forsvaret for årene 2018 til 2025 skal minst 12 av de
norske Bell 412 gjennomgå en større oppgradering i løpet av årene 2022 til
2025. Arbeidet er antatt å koste mellom 450 og 700 millioner kroner.
Hensikten
med utbedringen av de da 35 år gamle Bell-helikoptrene er å gjøre dem bedre i
stand til å støtte spesialstyrkene. Det er ikke kjent hva arbeidet består i.
En mulighet
er å utstyre cockpiten med digital instrumentering. Ole Petter Bakken som representerer
Bell Helicopters i Norge sier at også andre forbedringer er aktuelle under
oppgraderingen. I følge Bakken er håpet at moderniseringen av helikoptertypen
kan utføres av Luftforsvarets tidligere flyverksted, kalt AIM, på Kjeller.
Hvert Bell
412 er bemannet av en pilot og en systemoperatør med eventuell lege,
redningsmann eller koordinator – avhengig av oppdraget. I kabinen er det plass
til et lag med opptil ni soldater med utstyr. Rekkevidden er tre og en halv
times flytid eller fire og enn halv time med ekstra drivstofftank.
De norske
maskinene het opprinnelig Bell 412 SP. Seks av helikoptrene ble i 2010
modifisert til Bell 412HP-standard med ekstra ytelse.
FAKTA
Bell 412
Type:
To-motors taktisk transporthelikopter
Antall
rotorblad: 4
Toppfart:
259 km/timen
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.