tirsdag 6. november 2018

Helikopter - Luftforsvaret Bell helikoptre flyttes bort fra Bardufoss - Jan-Petter Helgesen



Regjeringen står på flyttevedtak til Rygge

Regjeringen står i forslaget til statsbudsjett for 2019 fast på sitt tidligere utspill om at 15 av de 18 Bell 412-helikoptrene i Luftforsvaret skal stasjoneres på Rygge i Østfold.

Skvadronssjef, oberstløytnant Eirik Stueland i 339.skvadron, foran et Bell 412-helikopter. Foto: Forsvaret

OSLO
Av Jan-Petter Helgesen

Forslaget betyr at bare tre av de 30 år gamle helikoptrene blir tilbake på Bardufoss i Indre Troms for oppdrag i Nord-Norge. For å dekke behovet for logistikkstøtte for Hæren og andre militære avdelinger i vår nordlige landsdel er det inngått rammeavtale om leie av sivile helikoptre i tråd med totalforsvarskonseptet og beredskapsloven.

Avtalen er gjort med Bristow Helicopters på Sola om bruk av store nordsjøhelikoptre av typen Sikorsky S-92. De sivile maskinene vil bli fløyet av sivilt personell som vil bli innkalt ifølge beredskapsloven.
Helikoptrene fra Bristow skal ikke benyttes i kamp eller hvor det er fare for at de havner i strid. De skal brukes til forflytting av personell og forsyninger samt evakuering av syke og sårede. I forslaget til statsbudsjett for neste år blir de sivile helikoptrene betegnet som et viktig supplement for forsvaret i nord.

Nei til brukte helikoptre
I budsjettforslaget avviser regjeringen utspillet fra Arbeiderpartiet om å leie seks brukte Bell-helikoptre fra andre brukere av den aktuelle helikoptertypen. Årsakene er flere.
Det blir vist til at leie, eventuelt kjøp av brukte maskiner, blir svært ressurskrevende for Luftforsvaret. Ikke minst må forsvaret ansette og utdanne flygere, teknikere og annet personell for å håndtere ytterligere helikoptre i tillegg til de 18 Bell 412 som er i norsk tjeneste i dag.
At Luftforsvaret i tillegg holder på å ta i bruk nye NH-90 og AW 101-helikoptre samt F-35A kampfly og P-8A Poseidon maritime patruljefly gjør ikke personellsituasjonen lettere. Å utdanne piloter er en langvarig prosess med grunnleggende opplæring i USA samt flere års videreutdanning i Norge.

Regjeringen skriver i budsjettet at utenlandske maskiner neppe er helt identiske med norske Bell 412. Det vil gjøre vedlikeholdet og reservedelsituasjonen svært krevende.
-         Av disse grunner vil ta lang tid for brukte helikoptre å bli godkjent i Norge, heter det i budsjettforslaget.

Støtte for spesialstyrkene
Det blir videre vist til at Bell 412-helikoptrene på Bardufoss ikke gir Hæren tilstrekkelig løftekapasitet. Regjeringen skriver i budsjettforslaget at det vil være bedre å samle opptil 15 av helikoptrene på Rygge til støtte for spesialstyrkene, politiets redskapstropp, egentrening og utdanning. Dette til tross for 412-maskinenes begrensede løftekapasitet og manglende evne til å operere under all slags værforhold.

I budsjettet sies det intet om at Forsvarets spesialstyrker holder til i Rena leir i Østerdalen. Flytiden fra Rygge er en time. Det blir også understreket at med færre enn 15 maskiner på Rygge vil ambisjonene for skvadronen bli tilsvarende redusert.

Regjeringen mener med sitt forslag å innfri Stortingets ambisjon om økt helikopterkapasitet for spesialstyrkene. Samtidig mener de å gi hæren støtte i nord via beredskapsordningen med sivile helikoptre.

Lokalt på Bardufoss skal det videre være en ledelsesgruppe med budsjett- og resultatansvar. I løpet av 2019 vil det for de gjenværende Bell 412 også bli innført en times beredskap for politiet i Nord-Norge. Denne vil gjelde inntil andre løsninger er på plass.

Bygget på Sola
Bell 412-helikoptrene til 339.skvadron ble bygget på lisens fra Bell Helicopters i Fort Worth i Texas av Helikopter Service i Sola Sjø. 18 stykker ble norskbygget i årene 1987 til 1989, mens det første ble produsert ved fabrikken i USA. Et helikopter havarerte senere under testing her i landet.

Skvadronssjef for 339.skvadron, oberstløytnant Eirik Stueland, sier til Norges Forsvar at selv om 412-maskinene er 30 år gamle er det ingen levetidsbegrensing på helikoptertypen. Helikoptrene kan derfor operere så lenge de er ønsket i tjeneste for Luftforsvaret.
339.skvadron ble slått sammen med 720.skvadron på Rygge i 2014. Oberstløytnant Stueland har vært sjef for avdelingen siden sammenslutningen.
Han har for øyeblikket ni maskiner fordelt på hver av de to basene i nord og sør. Selv pendler han mellom Rygge og Bardufoss. Stueland er foreløpig ikke orientert når 15 av helikoptrene skal samles på Rygge.

Oppgraderes etter 35 år
I følge Investeringsplanen for forsvaret for årene 2018 til 2025 skal minst 12 av de norske Bell 412 gjennomgå en større oppgradering i løpet av årene 2022 til 2025. Arbeidet er antatt å koste mellom 450 og 700 millioner kroner.
Hensikten med utbedringen av de da 35 år gamle Bell-helikoptrene er å gjøre dem bedre i stand til å støtte spesialstyrkene. Det er ikke kjent hva arbeidet består i.
En mulighet er å utstyre cockpiten med digital instrumentering. Ole Petter Bakken som representerer Bell Helicopters i Norge sier at også andre forbedringer er aktuelle under oppgraderingen. I følge Bakken er håpet at moderniseringen av helikoptertypen kan utføres av Luftforsvarets tidligere flyverksted, kalt AIM, på Kjeller.
Hvert Bell 412 er bemannet av en pilot og en systemoperatør med eventuell lege, redningsmann eller koordinator – avhengig av oppdraget. I kabinen er det plass til et lag med opptil ni soldater med utstyr. Rekkevidden er tre og en halv times flytid eller fire og enn halv time med ekstra drivstofftank.
De norske maskinene het opprinnelig Bell 412 SP. Seks av helikoptrene ble i 2010 modifisert til Bell 412HP-standard med ekstra ytelse.

FAKTA
Bell 412
Type: To-motors taktisk transporthelikopter
Antall rotorblad: 4
Toppfart: 259 km/timen
Maks flyhøyde: 6100 meter
Maks startmasse: 5397 kilo














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.