Nye GPS-forstyrrelser av fly i Nord-Norge
11.
jan. 2019 19:50 – Oppdatert 11. jan. 2019 20:36
Kirkenes Lufthavn har vært
"åstedet" for GNSS (GPS) jamming flere ganger nå. Sporene peker mot
vår nabo i øst. Foto: Lars Engerengen / CC BY SA 3.0
Avinor
har sendt varsel om at noen forstyrrer satellittbaserte navigasjonssystemer i
Nord-Norge. Nkom: – Dette er ikke amatører.
Onsdag 11. januar sendte Avinor ut
en melding til flymannskap, såkalt «Notice to Airmen» (NOTAM) om forstyrrelser
i satellittnavigasjonssytemene. Det var snakk om «irregulære forhold» rundt
Kirkenes Lufthavn.
Flyselskapet Widerøe har registrert
tre tilfeller av forstyrrelser i GPS-signaler løpet av de siste to dagene, midt
under stormfulle forhold. Det var to hendelser den 9. januar og én den 10.
januar.
– Vi har andre navigasjonssytemer,
så det går helt fint å fly uten GPS. Det er mest et irritasjonsmoment når det
er i begrenset omfang som dette. Men får vi flere tilfeller, vil vi vurdere
forholdsregler, spesielt dersom været fortsetter å være dårlig, sier
informasjonssjef Catharina Solli til ABC Nyheter.
Kan true sikkerheten
I andre sammenhenger kan derimot
GPS-blokkering eller -forstyrrelser få alvorlige konsekvenser, for eksempel når
nødetatene rykker ut.
– Politibiler og andre enheter
bruker GPS-navigasjon. Forrige vinter klarte vi å redde livet til en savnet
person fordi han utløste GPS-nødsenderen sin. Uten GPS-signalet ville vi ikke
vært i stand til å finne ham i den tunge snøen, forteller politimester Ellen
Katrine Hætta i Finnmark til Barents Observer, som først skrev om saken.
Varselet varer til og med 31.
januar, men Avinor opplyser at dette er et estimat, det er ikke mulig å vite
nøyaktig når faren for forstyrrelser er forbi.
Skjedd før
Det er Nasjonal
kommunikasjonsmyndighet (Nkom) som gransker slike forstyrrelser. Foreløpig har
ikke Nkom sendt etterforskere til stedet. Men høsten 2017 målte de lignende
forstyrrelser fra helikopter over Kirkenes.
– Det har vært flere tilfeller de
siste årene med samme karakteristikk. I 2017 fikk vi meldinger om utfall av GPS
i fly som befant seg ca. mellom 3000 og 10.000 fots høyde. Dette tyder på at
forstyrrelsene sannsynligvis kom fra bakkeplan et stykke unna, med tanke på
jordkrummingen. Kilden var et sted i øst, sier avdelingsdirektør Per Eirik
Heimdal i Nkom.
NATO-øvelsen Trident Juncture pågikk
13. november i år, oppstod det også forstyrrelser. Ifølge Forsvarsdepartementet
var det russiske landstyrker på Kolahalvøya som forstyrret GPS-signalene mens
øvelsen pågikk.
– Ikke amatører
Heimdal sier det kreves utstyr av en
viss styrke for å forstyrre GPS-signaler fra lang avstand. Det finnes små
såkalte «jammere» å få kjøpt som kobles i sigarettenneren på for eksempel en
bil som kan blokkere GPS i noen meters radius. Men for å forstyrre på lang
avstand kreves noe helt annet.
– Dette er ikke amatører det er
snakk om. Effekten som kreves for å sende så sterke signaler tilsier
spesialisert utstyr laget på bestilling, sier han.
– Alt kan jammes
Fly har også andre systemer som VOR
og ADF. De kan også i prinsippet jammes, sier Heimdal, men han har ikke opplevd
dette.
– I prinsippet kan alle trådløse
systemer jammes, så lenge man har kunnskapen og kraftig nok utstyr. Men vi har
ikke opplevd dette. Det har vært tilfeller av at mobilnettet har vært jammet,
av personer som har kjøpt utstyr som de ikke aner virkningen av, sier han.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.