Hei
Luftmilitært Samfund har mottatt
informasjon om at det skal være en høring i Stortinget 11. og 12. mai om
langtidsplanen for Forsvaret. Denne overføres som videokonferanse og du
kan følge denne på nettet. Nedenfor finner du informasjon om programmet
og hvorledes du kan følge høringen.
Lykke til.
Lykke til.
Med vennlig hilsen
Kjell R. Bugge
Oberstløytnant (p)
Sekretær Luftmilitært Samfund
Tel: 99208711
E-post: luftmils@online.no
www.luftmils.no
Oberstløytnant (p)
Sekretær Luftmilitært Samfund
Tel: 99208711
E-post: luftmils@online.no
www.luftmils.no
Vedlagt finner ddu lenke til høringsprogram
for komitéhøring i utenriks- og forsvarskomiteen vedrørende
videokonferansehøring: Vilje til beredskap - evne til forsvar. Langtidsplan for
forsvarsektoren (Prop. 62 S (2019-2020)).
Program (mandag 11.05.2020) : https://www.stortinget.no/no/Hva-skjer-pa-Stortinget/Horing/Horingsprogram/?dateid=10004415
Program (tirsdag 12.05.2020) : https://www.stortinget.no/no/Hva-skjer-pa-Stortinget/Horing/Horingsprogram/?dateid=10004418
Viktig informasjon om høringen:
1. Høringsinstansene
er delt inn i ulike grupper som deltar i samme tidsrom. Hver av
høringsinstansene får et gitt antall minutter til å gi en kort redegjørelse for
sine hovedsynspunkter. Det understrekes at komiteen har gjennomgått de
skriftlige høringsinnspillene i forkant, og det er således ingen grunn til å
lese opp det innsendte høringsnotatet. Når hver av instansene i gruppen har
holdt sin innledning blir det en spørsmålsrunde fra komiteens medlemmer. Hver
av instansene gis deretter anledning til å besvare spørsmålene. Tiden til
rådighet for svar deles mellom høringsinstansene som står etter hverandre før
«Felles spørsmål». Komiteleder styrer tidsbruk og rekkefølge.
2. Høringen foregår
som videokonferanse, på Zoom. Hver høringsinstans kan delta med én oppkobling.
Dersom høringsinstansen ønsker å delta med flere personer, må disse delta fra
samme oppkobling.
3. For at innkalling
til høringen skal sendes til personen som skal koples opp, må hver instans
sende navn og e-post på den som skal delta, til undertegnede (ved å svare på
denne eposten/merethe-sorbye.elvestad@stortinget.no)
innen torsdag 7. mai kl. 12.00. Vedkommende får deretter få tilsendt
innkalling til høringen med korrekt innloggingslenke.
4. Høringen vil bli
overført på Stortingets nett-TV og vil være tilgjengelig når man klikker på
«Høringssal 1» under «Hva skjer på Stortinget/Stortinget akkurat nå». På grunn
av koronasituasjonen er det ikke fysisk tilgang for publikum og presse i
høringssalen.
5. Alle deltakere må
koble seg opp i god tid (10 min.) før tildelt taletid. Det er ikke anledning
til å bruke tekniske hjelpemidler som power point eller lignende.
6. Når man kobler seg
på høringen må man legge inn eget fornavn og etternavn og navn på organisasjon
(i den grad det er plass til det), når man får meldingen «please enter your
name», slik at man vet hvem som har ordet.
7. Alle deltakere må
presentere seg med navn når de får ordet.
8. Ha på lyd og kamera
når du har ordet, når du ikke har ordet skal det være av.
Orientering og informasjon om
elektronisk deltakelse i høringer:
Høringen gjennomføres med programmet Zoom.
Sikkerheten til Zoom har vært gjenstand for debatt i media. De
sikkerhetshullene som ble funnet er for lengst tettet. Zoom har millioner av
brukere og jobber følgelig hardt med sikkerheten. Videre er vårt oppsett for
deltakelse av en slik karakter at utenforstående ikke uten videre kan komme seg
inn i møterommet.
Koble deg opp mot møtet og sjekk alle
innstillinger god tid i forveien før møtestart. Vertskapet slipper deltakerne
inn fra "lobbyen" ca 10 min før møtestart. Registrer deg med navn når
du starter appen eller webappen.
Det kan bli en kort lydprøve for hver
enkelt deltaker før møtestart.
Husk at du pr definisjon er på lufta hele
tiden med mindre din mikrofon og kamera er avslått eller tildekket.
Dersom du ikke ønsker eller ikke har
tillatelse til å installere appen, så kan man enkelt kjøre møtet fra
nettleseren.
Se denne lenken for enkel instruksjon (kun
engelsk):
Generelle tips til brukere av
videokonferanse
1. Det er øvelse som
gjør mester! Bruk noen minutter på å teste applikasjonen sammen med en venn
eller kollega.
2. Steng ned unødige
applikasjoner. Lukk faner i weblesere som spiller av video.
3. Sitter du alene,
kan du med fordel bruke innebygget PC-mikrofon. Trådløst hodesett er fint, men
det innfører en mulig feilkilde (husk å ta ut dongelen til hodesett om dette
ikke benyttes). Trådbundet hodesett med mikrofon er ypperlig. Skru helst av
"noise cancelling" funksjon om headsettet ditt har dette.
4. Hører du ikke de
andre? Sjekk tannhjulet i appen du kjører samt høyreklikk på høyttaler-symbolet
på oppgavelinjen - sjekk "lydinnretninger" (NB! Normalt gjør du dette
selv men, møteverter kan skru av og på deltakernes mikrofoner og kameraer ved
behov)
5. Sett deg et sted
med god båndbredde og god dekning. Bor du i et område med stor WiFi-tetthet,
for eksempel i blokk, så kan du med fordel koble din maskin til kablet
nettverk.
6. Én har ordet av
gangen, unngå small talk og raske innskutte kommentarer osv. Bruk gjerne
chattefeltet for å kommunisere med møteleder og andre.
7. De som ikke er
aktive i samtalen bør mute sin mikrofon. Dette for å unngå at bakgrunnsstøy
forstyrrer logikken som viser aktiv taler. Unngå rasling med papir! Velg deg en
plass med lite bakgrunnsstøy.
8. Unngå direkte lys
inn i kameraet som for eksempel takbelysning og sollys.
9. For å oppnå god
kvalitet på lyd og bilde fra rom med eksternt konferanse-kamera og mikrofon, er
det viktig at rommene ikke er større enn nødvendig. Deltakerne bør sitte så
nære mikrofoner og kamera som praktisk mulig.
10. Konferansesystem med eksternt kamera og
mikrofoner fungerer best i rom med 2-10 plasser/deltakere (maks 15-18
deltakere, avhengig av utstyr).
11. Dersom du synes at Skype, Teams og Zoom ser
litt for komplisert ut på PC, kan du med fordel installere disse appene på en
telefon eller nettbrett. Dette er enkelt og fungerer strålende.
12. Dersom du bruker mobil eller nettbrett husk
å legge langsiden ned slik at det det blir bredt videoformat. Da blir
bildeformatet bedre for alle.
13. Det er tidvis stor trafikkbelastning på
kommunikasjonsløsningene. Om det blir mye "hakking" og dårlige
bilder, så kan man velge bort kamera og kun bruke lyd.
14. Pusse linsen på kameraet, for unngår blasse
bilder og refleksjoner. Ved bruk av innebygget kamera i PC, husk å åpne
"dekselet"
15. Er bakgrunnen din lite passende, sett
gjerne inn en bilde bakgrunn. Dette finner du i menyen på applikasjonen. Test
kamera og juster belysning etter behov. Velg en bakgrunn som gjør at du
fremstår tydelig i bildet.
16. Husk å registrere deg med deltakernavn når
du går inn i konferansen, dersom dette ikke er gjort på forhånd. Dette gjøres
ved h. eller v. klikk på navnet ditt. Sett inn fullt navn og evt organisasjon.
17. Hyling/feedback kan oppstå dersom mer enn
én person er tilkoblet konferansen med PC/mobil i samme rom! I så fall
må høyttaler, mikrofon og kamera være avstengt!
18. Sett gjerne PC eller mobil på en bokstabel
eller en liten hylle for å få en litt mer "selfie look" Plasser deg
slik at hodet og overkroppen kommer med (taket og bakgrunnen hjemme hos deg er
lite interessant for andre).
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.