søndag 10. mai 2020

Forsvarets langtidsplan - Høring i Stortinget kan følges på nettet - LMS


Hei
Luftmilitært Samfund har mottatt informasjon om at det skal være en høring i Stortinget 11. og 12. mai om langtidsplanen for Forsvaret.  Denne overføres som videokonferanse og du kan følge denne på nettet.  Nedenfor finner du informasjon om programmet og hvorledes du kan følge høringen.
Lykke til.
Med vennlig hilsen

Kjell R. Bugge
Oberstløytnant (p)
Sekretær Luftmilitært Samfund
Tel: 99208711
E-post: luftmils@online.no
www.luftmils.no

Vedlagt finner ddu lenke til høringsprogram for komitéhøring i utenriks- og forsvarskomiteen vedrørende videokonferansehøring: Vilje til beredskap - evne til forsvar. Langtidsplan for forsvarsektoren (Prop. 62 S (2019-2020)).


Viktig informasjon om høringen:
1.      Høringsinstansene er delt inn i ulike grupper som deltar i samme tidsrom. Hver av høringsinstansene får et gitt antall minutter til å gi en kort redegjørelse for sine hovedsynspunkter. Det understrekes at komiteen har gjennomgått de skriftlige høringsinnspillene i forkant, og det er således ingen grunn til å lese opp det innsendte høringsnotatet. Når hver av instansene i gruppen har holdt sin innledning blir det en spørsmålsrunde fra komiteens medlemmer. Hver av instansene gis deretter anledning til å besvare spørsmålene. Tiden til rådighet for svar deles mellom høringsinstansene som står etter hverandre før «Felles spørsmål». Komiteleder styrer tidsbruk og rekkefølge.

2.      Høringen foregår som videokonferanse, på Zoom. Hver høringsinstans kan delta med én oppkobling. Dersom høringsinstansen ønsker å delta med flere personer, må disse delta fra samme oppkobling.

3.      For at innkalling til høringen skal sendes til personen som skal koples opp, må hver instans sende navn og e-post på den som skal delta, til undertegnede (ved å svare på denne eposten/merethe-sorbye.elvestad@stortinget.no) innen torsdag 7. mai kl. 12.00. Vedkommende får deretter få tilsendt innkalling til høringen med korrekt innloggingslenke.

4.      Høringen vil bli overført på Stortingets nett-TV og vil være tilgjengelig når man klikker på «Høringssal 1» under «Hva skjer på Stortinget/Stortinget akkurat nå». På grunn av koronasituasjonen er det ikke fysisk tilgang for publikum og presse i høringssalen.

5.      Alle deltakere må koble seg opp i god tid (10 min.) før tildelt taletid. Det er ikke anledning til å bruke tekniske hjelpemidler som power point eller lignende.

6.      Når man kobler seg på høringen må man legge inn eget fornavn og etternavn og navn på organisasjon (i den grad det er plass til det), når man får meldingen «please enter your name», slik at man vet hvem som har ordet.

7.      Alle deltakere må presentere seg med navn når de får ordet.

8.      Ha på lyd og kamera når du har ordet, når du ikke har ordet skal det være av.


Orientering og informasjon om elektronisk deltakelse i høringer:
Høringen gjennomføres med programmet Zoom. Sikkerheten til Zoom har vært gjenstand for debatt i media. De sikkerhetshullene som ble funnet er for lengst tettet. Zoom har millioner av brukere og jobber følgelig hardt med sikkerheten. Videre er vårt oppsett for deltakelse av en slik karakter at utenforstående ikke uten videre kan komme seg inn i møterommet.
Koble deg opp mot møtet og sjekk alle innstillinger god tid i forveien før møtestart. Vertskapet slipper deltakerne inn fra "lobbyen" ca 10 min før møtestart. Registrer deg med navn når du starter appen eller webappen.
Det kan bli en kort lydprøve for hver enkelt deltaker før møtestart.
Husk at du pr definisjon er på lufta hele tiden med mindre din mikrofon og kamera er avslått eller tildekket.
Dersom du ikke ønsker eller ikke har tillatelse til å installere appen, så kan man enkelt kjøre møtet fra nettleseren.
Se denne lenken for enkel instruksjon (kun engelsk):


Generelle tips til brukere av videokonferanse

1.      Det er øvelse som gjør mester! Bruk noen minutter på å teste applikasjonen sammen med en venn eller kollega.

2.      Steng ned unødige applikasjoner. Lukk faner i weblesere som spiller av video.

3.      Sitter du alene, kan du med fordel bruke innebygget PC-mikrofon. Trådløst hodesett er fint, men det innfører en mulig feilkilde (husk å ta ut dongelen til hodesett om dette ikke benyttes). Trådbundet hodesett med mikrofon er ypperlig. Skru helst av "noise cancelling" funksjon om headsettet ditt har dette.

4.      Hører du ikke de andre? Sjekk tannhjulet i appen du kjører samt høyreklikk på høyttaler-symbolet på oppgavelinjen - sjekk "lydinnretninger" (NB! Normalt gjør du dette selv men, møteverter kan skru av og på deltakernes mikrofoner og kameraer ved behov)

5.      Sett deg et sted med god båndbredde og god dekning. Bor du i et område med stor WiFi-tetthet, for eksempel i blokk, så kan du med fordel koble din maskin til kablet nettverk.

6.      Én har ordet av gangen, unngå small talk og raske innskutte kommentarer osv. Bruk gjerne chattefeltet for å kommunisere med møteleder og andre.

7.      De som ikke er aktive i samtalen bør mute sin mikrofon. Dette for å unngå at bakgrunnsstøy forstyrrer logikken som viser aktiv taler. Unngå rasling med papir! Velg deg en plass med lite bakgrunnsstøy.

8.      Unngå direkte lys inn i kameraet som for eksempel takbelysning og sollys.

9.      For å oppnå god kvalitet på lyd og bilde fra rom med eksternt konferanse-kamera og mikrofon, er det viktig at rommene ikke er større enn nødvendig. Deltakerne bør sitte så nære mikrofoner og kamera som praktisk mulig.

10.   Konferansesystem med eksternt kamera og mikrofoner fungerer best i rom med 2-10 plasser/deltakere (maks 15-18 deltakere, avhengig av utstyr).

11.   Dersom du synes at Skype, Teams og Zoom ser litt for komplisert ut på PC, kan du med fordel installere disse appene på en telefon eller nettbrett. Dette er enkelt og fungerer strålende.

12.   Dersom du bruker mobil eller nettbrett husk å legge langsiden ned slik at det det blir bredt videoformat. Da blir bildeformatet bedre for alle.

13.   Det er tidvis stor trafikkbelastning på kommunikasjonsløsningene. Om det blir mye "hakking" og dårlige bilder, så kan man velge bort kamera og kun bruke lyd.

14.   Pusse linsen på kameraet, for unngår blasse bilder og refleksjoner. Ved bruk av innebygget kamera i PC, husk å åpne "dekselet"

15.   Er bakgrunnen din lite passende, sett gjerne inn en bilde bakgrunn. Dette finner du i menyen på applikasjonen. Test kamera og juster belysning etter behov. Velg en bakgrunn som gjør at du fremstår tydelig i bildet.

16.   Husk å registrere deg med deltakernavn når du går inn i konferansen, dersom dette ikke er gjort på forhånd. Dette gjøres ved h. eller v. klikk på navnet ditt. Sett inn fullt navn og evt organisasjon.

17.   Hyling/feedback kan oppstå dersom mer enn én person er tilkoblet konferansen med PC/mobil i samme rom! I så fall må høyttaler, mikrofon og kamera være avstengt!

18.   Sett gjerne PC eller mobil på en bokstabel eller en liten hylle for å få en litt mer "selfie look" Plasser deg slik at hodet og overkroppen kommer med (taket og bakgrunnen hjemme hos deg er lite interessant for andre).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.