BRAATHENS SAFE DC-6B
Perfekt match: Braathens gamle DC-6, Thomas Wærner og hundene flyr hjem sammen
Den koronfaste Iditarod-vinneren kommer seg hjem, og det gjør også det 64 år gamle DC-6B-flyet.
(Foto: Via Jan-Petter Helgesen
·
LUFTFART
·
14. MAI 2020 -
For halvannen måned siden så det imidlertid stygt ut for
prosjektet som følge av koronaviruset. Det handlet først om
flyrestriksjoner og deretter om forhøyet dollarkurs.
Flyet befinner seg i Alaska. Det gjør også hundekjøreren
Thomas Wærner (47) som har sittet fast der siden han vant Iditarod-løpet 18.
mars.
Nå er det klart for et gunstig samarbeid: Veteranflyet gjøres
klart for å fly til Norge, mens Wærner og hundespannet får haik.
Hjemkomsten er et samarbeid mellom Aker og Flyhistorisk Museum
på Sola, skriver NTB.
Dersom alt går etter planen, vil flyet lande på Sola lufthavn
den siste uka i mai.
Det 64 år gamle flyet er det siste gjenværende eksemplaret av
totalt sju Douglas DC-6B Cloudmaster som Braathens SAFE opererte i perioden
1962-1973. De øvrige flyene er for lengst hugget opp.
Flyet har inntil i fjor høst vært i daglig drift som fraktfly i
selskapet Everts Air Cargo i Fairbanks i Alaska.
Det aktuelle flyet er det første Braathens anskaffet. Det
har serienummer 45496 og fløy med registreringa LN-SUB. Det startet sin
karriere i 1956 hos Cathay Pacific i Hong Kong, og har etter
norgesoppholdet blitt brukt både som vannbombefly og til frakt av drivstoff.
DC-6 ble bygd i mer enn 700 eksemplarer av Douglas Aircraft
Company fra 1946 til 1959. Pan Am brukte flytypen til å opprette sine første
transatlantiske turistklasseflygninger i starten av 1952.
Flytypen var viktig i oppbyggingen av det norske innenriksnettet,
med flygninger fra Oslo til Stavanger, Trondheim og Ålesund, samt charterturer
til utlandet. Også SAS benyttet flytypen i perioden 1948 til 1963, da
selskapet hadde 20 DC-6/DC-6B i drift. Sju av dem var registrert i Norge.
Det var denne flytypen som ble brukt på deres første polarrute i 1954.
Når flyet omsider er tilbake igjen på norsk jord etter nesten 50
år, er planen å lakkere om flyet i Braathens-fargeskjemaet det hadde
da det ble satt i drift, stille det ut utenfor hangaren og innrede det med en utstilling
som fortalte historien til Braathens SAFE.
To mellomlandinger
Teknisk Ukeblad har vært i kontakt med Helge Nyhus og Egil
Endresen i venneforeningen ved Flyhistorisk museum Sola. De understreker
at den nye kontrakten ennå ikke er signert, men at de er meget optimistiske med
tanke på å få flyet hjem i uke 22.
Etter planen er det direktøren for Everts Cargo, Robert Everts,
som skal fly og de har fått godkjenning fra amerikanske luftfartsmyndigheter
(FAA) til å ha med seg både to- og firbeinte passasjerer.
Fergeflyginga til Norge vil foregå i flere etapper. Første
mellomlanding er planlagt i Yellowknife på nordsida av Store Slavesjø i Canada.
Deretter går ferden til Iqaluit lufthavn (tidligere kjent som Frobisher Bay) på
Baffinøya, mens planen er å deretter fly direkte til Sola lufthavn med
Reykjavik som reserve.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.