Forsvarsministeren
bekrefter problemene med norske kampfly
Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen foran et
F-35A kampfly på Luftforsvarets base Rygge i 2019. Foto: Torbjørn Kjosvold / Forsvaret
«Problemene med vedlikehold, infrastruktur og støttefunksjoner
... er derfor også gjeldende for de norske F-35 flyene», bekrefter nå Frank
Bakke-Jensen (H).
27. mai 2020 18:40 – Oppdatert
27. mai 2020 19:45
Den norske forsvarsministeren bekrefter nå i et skriftlig svar
at problemene tilknyttet det nye kampflyvåpenet, og som den amerikanske
riksrevisjonen har påpekt, også gjelder de F-35 flyene Norge har anskaffet.
– Det er viktig at
Forsvarsministeren nå innrømmer skriftlig overfor Stortinget at regjeringa har
holdt skjult informasjon om skandaløse feil ved F-35, som den amerikanske
Riksrevisjonen offentliggjør i USA, sier Rødts partileder Bjørnar Moxnes som
hadde utfordret forsvarsministeren.
I svaret fra Frank Bakke-Jensen heter det blant annet:
«Problemene med
vedlikehold, infrastruktur og støttefunksjoner for F-35 A som påpekes i den
amerikanske riksrevisjonens publiserte rapporter om F-35 programmet er derfor
også gjeldende for de norske F-35 flyene».
Kunne åpnet opp
Rødt-lederen
stilte spørsmål etter en stortingsdebatt om kritikkverdige forhold rundt kampflyet og en
rapport fra den norske Riksrevisjonen ble gradert og hemmeligholdt av
Bakke-Jensens departement.
Moxnes mener svaret
innebærer «at viktige deler av Riksrevisjonens rapport kunne vært
offentliggjort og at det ikke var nødvendig å legge lokk på Stortingets
behandling av riksrevisjonsrapporten».
– F-35 er det dyreste
offentlige innkjøpet noensinne og det er fellesskapets skattepenger regjeringa
bruker. Rødt mener at de som betaler regninga har rett til å vite om alvorlige
feil og mangler som gjør at det ikke fungerer, sier Moxnes.
Så sent som i går, tirsdag,
landet tre nye F-35 på kampflybasen på Ørland i Trøndelag. Dermed har Norge
mottatt 18 av de 52 kampflyene som Stortinget har vedtatt å anskaffe.
I flere artikler denne
våren har ABC Nyheter trukket frem de omfattende problemene som den amerikanske
riksrevisjonen, Government Accountability Office (GAO), har offentliggjort i
ulike rapporter.
«Gjelder de norske»
Nå skriver
forsvarsministeren i sitt svar at også «de utfordringer GAO påpeker, knyttet
til både flymodellen F-35 A og oppbygningen av tilhørende systemer for denne,
vil dermed også gjelde for de norske F-35 flyene.»
Da den norske
Riksrevisjonen i fjor leverte en egen rapport om tilstanden for blant annet
logistikk og andre støttefunksjoner tilknyttet de kampflyene som Norge
anskaffer, ble hele rapporten hemmeligholdt at Forsvarsdepartementet (FD).
Også debatten på Stortinget
om innholdet i denne rapporten gikk bak lukkede dører. FD har argumentert for
at det har vært nødvendig med hemmelighold fordi Norge disponerer begrensede
forsvarsresursser.
I sitt svar til Moxnes
skriver Bakke-Jensen om den norske rapporten at «alle problemene påpekt i
rapportene som Riksrevisjonen hadde tilgang til under sin undersøkelse er enten løst, eller i prosess med å løses».
Moxnes er ikke overbevist:
– Dessverre ser vi at
forsvarsministeren fortsetter å bagatellisere problemene med skandaleflyet F-35
overfor Stortinget. Hans fremstilling stemmer ikke over ens med den siste
rapporten fra USAs Riksrevisjon som påpeker at store feil og mangler ikke er løst
og varsler fortsatt kostnadsgalopp for det allerede svindyre flyet.
Kostnader legges til
Rapporten Moxnes viser til
er fra 12. mai, en 68-siders rapport fra GAO om tilstanden for kampflyvåpenet
hvor Norge er en av de internasjonale partnerne.
GAO-direktør Jon Ludwigson
sa da til ABC Nyheter at utviklingskostnadene øker hvert år fordi programmet
fortsatt gjennomgår teknologisk utvikling, og at disse kostnadene i 2019 økte
kraftig og «kommer i tillegg til pris per fly».Utviklingskostnadene var beregnet til 67,9 milliarder dollar (694 milliarder
norske kroner), men i fjor ble for eksempel et nytt tillegg inkludert, «Block
4», som alene medførte at utgiftene økte med nesten 14 milliarder dollar (143
milliarder kroner).
Tidligere har GAO også
trukket fram alvorlige problemer med et logistisk støttesystem, ALIS. Nå
forsøker man til en ukjent ekstra kostnad å skifte ut dette med et nytt system
innenfor det man håper skal være en mer moderne IKT-plattform, ODIN.
Hvor mye det vil koste å
erstattet det utdaterte støttesystemet, er fortsatt helt usikkert, kunne GAO også bekrefte overfor
ABC Nyheter.
Effekten av systemsvikten er
svimlende: Kampflyflåten er bare fullt operasjonell 31,6 prosent av tiden,
ble det konkludert av GAO som tidligere i år mente flyene var «trygge» – som er
nivået under «fullt operasjonell» – bare i 59,5 prosent av tiden.
Fullt operative i 2025
Forsvarsministeren skriver
i sitt svar at den norske Riksrevisjonens rapport vurderte om infrastruktur og
støttefunksjoner hadde tilstrekkelig kapasitet til å sikre et operativt
kampflyvåpen i overgangsfasen mellom F-16 og F-35, og at denne perioden
strekker seg fra 2015 og til F-35 oppnår full operativ evne, noe som etter
planen skal skje i 2025.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.