fredag 2. juli 2021

Norwegian - Diverse kilder

Lønnsfrys for Norwegian-ansatte – fagforeninger reagerer på lederbonus

NTB

2. juli 2021 04:59 – Oppdatert 2. juli 2021 05:02

 


René-Charles Gustavsen og de kabinansatte i Norwegian demonstrerte i høst utenfor Stortinget for en rednings­pakke til selskapet. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB Foto: NTB

Fagforeningene i flyselskapet Norwegian trodde ikke det kunne være sant da de fikk høre om millionbonusene til ledelsen.

Vår første reaksjon var at dette ikke kunne være sant, sier René-Charles Gustavsen, leder i Norwegian kabinforening, til Klassekampen.

I forrige uke kom det fram at toppledelsen i Norwegian har fått utbetalt 30,3 millioner kroner i bonus. Dette skjer etter at Norwegian har gått gjennom en turbulent restruktureringsprosess hvor blant annet selskapets piloter og kabinansatte har gått med på en avtale hvor de har lønnsfrys fram til ut 2022.

Vi har kommet med våre klare forventninger til ledelsen, og så deler de ut bonuser slik. Det er usolidarisk når vi har stått og fremdeles står i de tøffe tidene som vi gjør nå, sier Gustavsen.

Alf Hansen, leder for Norwegian-pilotene i Pilotforbundet, er også frustrert over bonusutbetalingen.

Den generelle prisveksten i samfunnet ligger på rundt 2 til 3 prosent i året. Hvis dette er tilfellet de neste to årene, så utgjør det en reallønnsnedgang på 5 prosent for oss, sier han.

Overskrift fra Finansavisen.

Norwegians to største eiere kjente ikke til bonuser

Norwegians to største eiere sier at de ikke kjente til de omdiskuterte bonusene. De beskriver bonusene som uheldige.

 

Fra ABC Nyheter

34.000 Norwegian-kunder venter på billett-refusjon

NTB

1. juli 2021 02:20 – Oppdatert 1. juli 2021 02:23

 

34.000 Norwegian-kunder venter fortsatt på å få refundert billettene de har kjøpt av flyselskapet. Nå reagerer Forbrukerrådet, skriver Klassekampen.

Direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet sier til Klassekampen at de ikke er tilfreds med at Norwegian deler ut millionbonuser til ledelsen, men ikke gir billettrefusjon.

Jeg synes det er oppsiktsvekkende og trist at både styret og ansatte i Norwegian utbetaler bonuser på denne måten, når de samtidig vet at det fremdeles er norske forbrukere og kunder som ikke har fått utbetalt refusjon, sier hun.

Den 18. november i 2020 gikk Norwegian inn i en såkalt restruktureringsfase og refusjonsutbetalinger ble lagt på is fram til selskapet fikk laget en redningsplan. Planen var klar i mars i år og den endte med at 34.000 kunder ble oppført som kreditorer med andre rettigheter.

Talsperson Andreas Hjørnholm i Norwegian sier at det har vært vanskelig å refundere alle på grunn av pandemien.

Det viktigste for oss er kundene. Det har ikke vært mulig for oss, innenfor rammene, å betale tilbake til alle. Det beklager vi, sier Hjørnholm.

Han forteller at Norwegian har klart å refundere 99,6 prosent av alle norske kunder før selskapet gikk inn i restruktureringsfasen. Han sier dette var en prosess som satte stramme juridiske rammer om hvordan de som selskap kan opptre, og at rammene hindrer Norwegian å gi full refusjon til de resterende kundene.

Ifølge kreditorlisten Norwegian har lagt fram utgjør de 0,4 prosentene som gjenstår hele 522 millioner kroner. Fordelt på 34.000 kunder utgjør det i snitt vel 15.000 kroner på hver. Men siden kundene nå er på kreditorlisten kan de risikere å sitte igjen med bare 5 prosent av beløpet de har utestående, skrev E24 i mars.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.