Frykter lang ventetid for langtrekkende luftvern
Jeg frykter at langtrekkende luftvern ikke blir budsjettert av
myndighetene før i 2035. I så fall risikerer vi at luftvernet mot innkomne fly,
missiler og raketter ikke blir operative her i landet før omkring 2040.
SOLA
Jan-Petter
Helgesen
Pensjonert brigader
og bataljonssjef i luftvernet, Øyvind K. Strandman, presenterte denne påstanden
under et møte på Sola før sommeren om luftvernartilleriet i Norge. Strandman la
ikke skjul på at han var bekymret for den mangelfulle oppsetningen av
bakkebasert luftvern det er i Norge i dag.
Årsaken til
han frykter det vil ta nesten 20 år før landet vårt vil ha et moderne og
langtrekkende luftvern, mener han har sammenheng med det nære forholdet som er
etablert mellom våpenprodusenten Kongsberg Defence & Aerospace og
Forsvaret. Forsvarsbedriften er i ferd med å videreutvikle missilsystemet kalt
Nasaam med et nytt system mot langtrekkende mål kalt Nasaam 5.
-
Det
vil ta tid å utvikle dette systemet. Jeg er redd det vil ta både 15 og 20 år
før det blir operativt. I mellomtiden tyder mye på at forsvaret vil vente med
langtrekkende forsvar mot fjernere luftmål inntil det norskutviklede missilsystemet
er klart, sa brigader Strandman.
Lang erfaring
Øyvind K.
Strandman har mange års erfaring innen luftvernartilleriet i Norge. Han er
blant annet utdannet ved German Air Force Air Defence School i Fort Bliss i
Texas og Air War College i Alabama i USA.
Han har også
hatt mange stabsfunksjoner innen Forsvarsdepartementet, Forsvarets overkommando,
Forsvarsstaben og Luftforsvarsstaben. Videre har han hatt lang tjeneste på
ulike nivå innen luftvernet fra troppssjef til bataljonssjef. Han har dermed
jobbet med alle luftvernsystem Norge har hatt de siste 50 årene.
Brigader
Strandman var den siste bataljonssjef på Nike-systemet på Østlandet før dette
ble nedlagt i 1990. Senere ble han utnevnt til bataljonssjef da det nye, norske
Nasaam-systemet ble innført i Luftforsvaret.
Etter at han
ble pensjonert har han gjentatte ganger holdt foredrag og skrevet artikler der
han argumenterer for gjenoppbygging av det norske luftvernet. Bare de fire
gjenværende fregattene av Nansen-klassen innen vårt forsvar er
tilfredsstillende beskyttet med forsvarsmissiler per i dag, påpekte Strandman.
Farlig samling
Under møtet
på Sola pekte han også på den norske løsningen med å samle samtlige av de 48
nye Lockheed Martin F-35A-kampflyene på samme base på Ørland hovedflystasjon.
Dette er hele kampfly-flåten, bortsett fra de tre-fire flyene som er på
beredskap på Evenes i Nordland.
-
Å
legge alle eggene i en og samme kurv er meningsløst. Flyene kan settes ut av
spill ved et eneste angrep, fortsatte den tidligere luftvernsjefen.
Han viste
til Sverige. Her har de tatt konsekvensen av denne faren ved å gjenta sitt
tidligere prinsipp og spre sine rundt 100 Gripen-fly på provisoriske
feltflyplasser anlagt på motorveier og landeveier.
Det samme
vil Finland gjøre når de får sine 64 bestilte F-35. Finnene kommer til å spre
flyene på flere flyplasser for å unngå å bli slått ut i et eneste angrep,
Luftvernet
var sterkt
Øyvind K. Strandman minnet om da den kalde
krigen gikk mot slutten omkring 1990 hadde Norge et sterkt luftvern. Det besto av
i alt 532 batterier på basene i Bodø, Evenes, Bardufoss, Andøya, Værnes og
Ørland.
Nærmere 500
befal hadde luftvern som sin primæroppgave i fredstid. I krigsoppsetningene var
bemanningen på nærmere 15000 befal og soldater.
Deretter
gikk det nedover. Etter murens fall i 1989 trodde mange på evig fred og fordragelighet
i Europa. Luftvern ble ikke lenger en relevant kapasitet.
Fokus ble lagt
på internasjonale operasjoner. Her var ikke luftvern en del av de prioriterte oppgavene,
understrekte Strandman.
Siste
avdeling som ble nedlagt var luftvernbataljonen i Bodø. Dette skjedde i 2015.
Personellet og utstyr ble overført til Ørland, men dette resulterte i en flukt av
folk fra avdelingen.
Kompetansen
forsvant
Mye av
kompetansen ble borte. Luftforsvaret ble sittende med bare et Nasaam-batteri
bestående av bare 70 personer.
Luftforsvaret
klarte likevel å opprettholde kapasiteten. Etter hvert maktet man å øke styrken
til to batterier på Ørland. For et år siden ble det i tillegg etablert et
batteri med Nasaam på Evenes.
Nå er
oppsetningen kommet opp i rundt 200 befal med luftvern som sin primæroppgave. Ved
mobilisering vil den totale styrken bli på mer enn 300 personer.
Stortinget
endret planen
I
langtidsplanen for forsvaret for årene 2017 til 2021 ønsket Solberg-regjeringen
å styrke beskyttelsen av luftforsvarsbasene, mottaksstedene for alliert hjelp
og annen viktig infrastruktur. Stortinget fulgte ikke opp forslaget da
langtidsplanen for 2021 til 2025 ble behandlet. Flertallet som var opposisjonspartiene
ville i perioden heller satse på nye helikoptre til Hæren og spesialstyrkenee..
Anskaffelsen
av langtrekkende luftvern måtte vike. Ikke en krone vil bli avsatt til prosjektet
før tidligst etter 2028. Nå tyder mye på at det ikke blir satt av penger før sju
år senere – i 2035.
Brigader Strandman
advarte mot denne utviklingen. Krigen i Ukraina har vist oss behovet for et
effektivt luftvern. Det er også av avgjørende betydning dersom vi skal motta
allierte forsterkninger i krig eller krise.
-
Krav
kan bli stilt oss fra Nato for å sørge for et betryggende vern mot luftangrep
slik de krevde på 1970-tallet. Nå sier de folkevalgte nei til å beskytte den
mest kostbare investering som er gjort av Forsvaret, nemlig kjøpet av kampflyet
F-35 til nærmere 100 milliarder kroner, sa Strandman.
Han hevdet
at uten et effektivt luftvern vil ikke kampflyene være sikret full
operasjonsfrihet. Det er også dumt å tro at en eventuell angriper ikke vil
prøve å ødelegge flyene på bakken hvor de er mest sårbare.
-
I
så fall vil de 100 milliarder kroner som er satset på flyene være fullstendig bortkastede
penger, sa brigader Øyvind K. Strandman.
FAKTA
AJM-120
ASRAAM
Lengde: 3,7
meter
Diameter: 18
cm
Krigshode:
22,7 kg
Hastighet:
Mach fire
(Det er fire
ganger lydens hastighet)
Rekkevidde:
30 km
Maks høyde:
21 km
Det
norske luftvernet består for tiden av to batterier med Nasaam-missiler på
Ørland og et på Evenes. Foto: Kongsberg Defence & Aerospace.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.