tirsdag 31. august 2010

Signerer F-35B kontrakt

Kl 13 ble det bekjentgjort at Kongsberg Defence Systems har inngått kontrakt med Lockeed Martin om å produsere deler av vertical tail på 62 F-35B som er hangarksipsversjonen av flyet. Kontrakten er verdt Nok 272 mill. I kveld fremgikk det i NRK at fremtidige leveranser kunne omfatte alle typer F-35.

Settingen for vulkanseminaret på Island,,,

..... blir mer realistisk etter utbruddet i Indonesia. Dette vil skape problemer i området a la de vi opplevde med Eyafjellajøkul. Vi husker godt Pianatubo på Filippinene hvor askeskyen gikk to ganger rundt jorda. Bilde sakset fra Curt Lewis

Bremseeffekt på våte baner

Etter American Airlines ulykken på Jamaica i fjor, så har etterforskerne funnet at det er grunn til å se nærmerer på moderne flys bremseegenskaper på våte baner. Det oppleves av undertegnede at det er særdeles skuffende at en ikke har et internasjonalt system som er anerkjent av ICAO og som skal gjelde over hele verden. OK, noen grove retningslinjer er det, men flygernes evne til å selv føle bremseeffekt er til dels overtatt av automatiske systemer. Hvordan disse innvirker på effektiviteten i ethvert tilfelle, varierer. Dermed blir det vanskelig å etablere standarder. Jeg er sikker på at vi vil høre mer om dette etterhvert. Bilde fra Curt Lewis

Bombe på Sørvestlandet

Vel, dersom en skal tro Stavanger Aftenblad, så foreligger det hemmelige planer om å gradvis legge ned Sola Flystasjon. Dette kan få store ringvirkninger, bl.a. vil det skape usikkerhet for planene om et nasjonalt kompetansesenter for helikoptervirksomhet nær flyplassen. Flyplassen er viktig i beredsskapssammenheng, og avisen viser til den såkalte COB-avtalen med tankanlegg for tankfly. Jeg legger også merke til at virksomheten ved 718 skv. som nå er en avdeling for ubemannede fly, riktignok uten fly i særlig grad, foreslås overlatt til Hæren og flyttet til Bardufoss. Det vil bli mer om dette etterhvert.

SAS mest punktlig i Europa

Statistikk fra Flightstats viser at SAS for månedene mai, juni og juli var det punktligste flyselskap i Europa.

Dramatisk kutt i Japan Airlines

I morges japansk tid ble det kjent at selskapet skal kutte 16 000 arbeidsplasser i inneværende regnskapsår. Selskapet er teknisk sett konkurs, men driver nå for statens regning.

Skremmende test av security

To menn sitter nå i varetekt i Amsterdam etter at de hadde med seg innsjekket bagasje fra USA som hadde i seg innretninger som åpenbart er brukt som en test av security. Det var. bl.a. shampooflasker med klokker festet til seg, og en medisinflaske med en mobiltelefon festet på, rapporterer CNN i morges.

mandag 30. august 2010

Flesland velger Multilateration

Breaking News:
Det er i kveld gjort kjent at Avinor velger Sensis MLat for Flesland. Sjekk http://tinyurl.com/2v5t7vd også når det gjelder valg av system for kjøretøy på trafikkområdet. Via denne linken http://www.multilateration.com/ kan du laste ned detaljer om MLat og ADS-B. Enjoy!

Taktisk airlifter - Lockheed Martin C-130XL

Airbus skal markedsføre sin A400M Grizzly i USA. Airbus mener at USA mangler en maskin som ligger mellom C-130J og C-17. Lockheed Martin tar poenget og lanserer sin noe oppblåste C-130XL.

Ny, norsk satellitt?

.... skrev jeg på bloggen den 1. august: http://gramsluftfartsblogg.blogspot.com/2010/08/ny-norsk-satellitt.html Jeg har sjekket med Norsk Romsenter som skriver til meg:
Dette er FD/Forsvaret som har kjøpt satellittkapasitet fra Spania. Altså ingen egen satellitt, men innkjøp av betydelig kapasitet.

søndag 29. august 2010

Viggos reise

Fra NF`s web side sakser jeg glatt følgende uten forutgående tillatelse av Aleksander Wasland:
For tredje året på rad tar Widerøes Flygerforening intitativ til å fly kreftsyke barn og deres familier til en drømmedag.

"Viggo" er maskot for Safariflyet 2010 og reiser land og strand rundt for å promotere prosjektet.


Dugnaden med fly for kreftsyke barn og deres familier startet i 2008 fra Bodø til Dyreparken i KRS. I fjor lastet den driftige gjengen på TRF opp en Q400 og dro til Legoland. I år går "Safariflyet" fra OSL til Kolmården Dyrepark i Norrkøping. I tillegg til å gi barna og familiene et avbrekk fra behandling og sykehus samler de ansatte i Widerøe dessuten inn penger til Støtteforeningen for kreftsyke barn. I år er det barn og familier fra Østfold som blir med. Turen går fjerde september. Følg maskot "Viggo" på hans reise på facebook. Søk på "Viggos reise".
Good Show gutter og jenter i Widerøe!

Vulkanseminar på Island

IFALPA ber meg informere om følgende: Ingen spøk dette her, og nabovulkanen Katla, er overdue, og det utbruddet vil sette Eyafjellajøkull i skyggen. Hva skjer av teknologi? Med regelverket? Sjekk http://tinyurl.com/2uf2ge7

LIDAR, Light Detection And Ranging - Wind Shear Detection

Wind Shear er en killer. For å beskrive remedier som kan brukes, bortsett fra værradar med doppler innebygget, så har IFALPA ute en orientering om systemet på Hong Kongs Chep Lap Kok flyplass. Dette bør være av interesse for Avinor og flygere, så sjekk http://www.weather.gov.hk/aviat/articles/WS-turb-booklet-eng-3rd.pdf

Tid er penger.....

Fra ABC nyheter sakser jeg:
Første halvår i år har statsminister Jens Stoltenberg og utenriksminister Jonas Gahr Støre fløyet med innleide privatfly for 6,67 millioner kroner. På de fleste strekningene går det vanlig rutefly.
Det forventes visstnok at Erna vil kritisere denne form for sløsing. Tipper at dersom Jens eller Jonas satt fast i sikkerhetskontrollen på en flyplass langtvekkistan fordi de fløy rutegående og ikke nådde møtet, så ville det bli kritisert det også. Om tre år får vi LN-SIV som kommer til å shuttle mellom Norge og republikanernes møter i Scottsdale og andre fasjonable steder, men da må nok Erna finne seg i å fly rutegående hvis hun kommer ut med kritikk nå..... Det er en grusom verden!

lørdag 28. august 2010

Mega merger - Continental og United

Det er nettopp annonsert at fusjonen av disse "equal partners" er i orden og går igjennom som planlagt. Foreløpig så er ikke selskapet gitt et felles navn, men det blir et selskap som vil få ca. 10% av verdensmarkedet og forbli i Star Alliance. Sjekk http://www.unitedcontinentalmerger.com/

fredag 27. august 2010

FAA Administrator Randy Babbitt tøffer seg

FAA har til hensikt å ilegge American Airlines en bot på nær 25 millioner US$ for ikke å ha fulgt Airworthiness Directives vedr. vedlikehold/ettersyn/sjekk av ledningsbunter i hjulbrønnen til MD-80 serien med fly. Direktivet stammer fra 2006.

Dreamliner utsatt, igjen!

Boeing har nettopp annonsert at de utsetter leveringen av den første B787 til ANA til uti første kvartal 2011. Kenya Airways antyder kansellering av 9 maskiner. Sist Boeing annonserte en utsettelse så var det til desember i år.
Foto: Boeing

UAV on the loose due to lost link

En Fire Scout som opererte ut fra Pax River i Maryland, fløy godt inn i "no fly" sonen til Washington D. C. Her følger historien sakset fra EEA

Drone Flies Blind Near D.C.
Navy loses control of UAV for 20 minutes

August 26, 2010 — The Navy says “a software issue” caused it to lose contact with one of its MQ-8B Fire Scout UAV helicopters for about 20 minutes during the afternoon of August 2, 2010, allowing the pilot-less drone aircraft to fly itself 23 miles into the restricted airspace surrounding Washington, D.C., according to a story first reported by The New York Times this week. The aircraft, manufactured by Northrop Grumman, measures nearly 24 ft long, 9 ft high and has a gross weight of 3,150 lbs.

According to Capt. Tim Dunigan, Fire Scout program manager, the helicopter was at 1,700 feet AGL 75 minutes into a test flight from its base, Naval Air Station Pax River in Southern Maryland, when operators temporarily lost communications with the unmanned rotary aircraft.

“The MQ-8 Fire Scout experienced lost link and proceeded 23 miles north/northwest out of Pax River, still about 40 miles south of DC area in northern St. Mary's county, Maryland, into National Capital Region airspace,” he said. “The operator team shifted to other Ground Control Station, restoring link and successfully commanding vehicle to recover at Webster Field. The aircraft returned to Webster Field safely without injuries, and without damage to the aircraft or vessel.”
There were no military or civilian traffic conflicts during the communications loss that required an aircraft deviation, Dunigan said.

He added that the MQ-8B Fire Scout has flown more than 1,000 flight hours since December 2006. “During this routine test flight, we found a software anomaly that allowed aircraft not to follow its preprogrammed flight procedures. We have identified the issue and have aircraft operating restrictions that will prevent this from happening again.” A software modification has also been developed to remove this anomaly, he added.

NAVAIR's Fire Scout program office has suspended flight operations of MQ-8B aircraft pending results of a thorough investigation. “We are in the final stages of the investigation and plan on briefing leadership next week,” Dunigan said. “We anticipate resuming flight operations in early September.”

This incident provides interesting context to the ongoing debate about FAA policy regarding UAV activity in the National Airspace System. EAA has contacted the FAA seeking further information.

torsdag 26. august 2010

Siste: Cougar saksøker Sikorsky

Det kanadiske helikopterselskapet Cougar, sammen med åtte forsikringsselskaper, saksøker produsenten av S-92A for $26,6 millioner, melder min agent i Toronto. Han har også oversendt det vedlagte bildet. Søksmålet ledes av Lloyd`s of London og gjelder havariet den 12. mars 2009  hvor 17 mennesker omkom. Et viktig tema er hvorvidt maskinen kunne regnes som luftdyktig i henhold til sertifiseringskravene, derfor er også Transport Canada (tilsvarende Luftfartstilsynet)  saksøkt som godkjente typesertifiseringen av maskinen som ikke har demonstrert at den tilfredsstiller kravet vedr. flyging uten olje på hovedgearboksen.
I søksmålet står det bl.a.: Cougar and its insurance companies say they suffered damages resulting from Sikorsky’s breach of duty, gross negligence, negligent misrepresentation, recklessness and wilful misconduct.



Mid-Air sør av Kreta

To greske F-16 i en formasjon med fire fly som øvet sør av Kreta, kolliderte. Èn flyger er meldt omkommet. Foto: Wikipedia

Boeing 747-8F i lufta med over 1000 000 lbs avgangsvekt

Dette er den høyeste vekten noe Boeing produkt noen gang har kommet i lufta med. Vekten var 455,860kg. MTOW for A380F er over 590 000 kg. Det tyngste flyet som har vært i lufta er An 225 Mrija med en vekt på 640 000 kg. Den regnes for å være i klassen Experimental siden den bare er bygget i 2 ex. Foto: Boeing

onsdag 25. august 2010

Hovedoppslag i Aviation Week & Space Technology: UAS

Dette etterrettelige ukebladet har ikke mindre enn 23 sider viet emnet. Det betyr at USA ikke bare er ledende innen feltet, men viser også at verden forøvrig, med få unntak, ligger langt etter, også i siviliseringen av disse flyene. Dette vet Flyoperativt Forum som vil kikke nærmere på Global Hawk i mai 2011. Bildet viser britenes Mantis under test i Australia.

Kompassfeil? Nord Koreansk MiG 21 på avveier

En MiG 21 tok av fra flyplassen Sinulju i Nord Korea. Den ble fulgt på radarer ved Sør Koreas Osan Airbase og den ble observert under radaren nær byen Fushun i Kina hvor den kræsjlandet. Det er mulig at den forsøkte å komme seg til Russland. Kina utleverer personell som forsøker å flykte, inklusive militære. Sør Korea derimot, gir flygere en porsjon gull som belønning.

F-22 Raptor Airshow video

Fra en kilde har jeg fått oversendt denne videoen av et fantastisk airshow! Mangler bare en russer til å kalibrere det imot........http://tinyurl.com/62klj6

Let-410 havarert i DR Kongo

Den tsjekkiskbygde maskinen havarerte nær flyplassen i Bandundu i DR Kongo i dag. Det rapporteres om 19 drepte mens to er funnet i live. DR Kongo er på størrelse med Vest Europa, men er satt mange tiår tilbake etter stridigheter og krig i området. Ingen flyselskaper fra DR Kongo får fly til Europa. Jeg husker tilfeldigvis en annen ulykke med samme flytype, da i Mellom Amerika. Ombord var bla.a. tidligere sjef for CIA, adm. Stansfield Turner og hans norske kone. Hun omkom i ulykken. Hennes bror er venn av meg. Gjennom ham fikk jeg Turner til å takke ja til et arrangement i Bodø hvor han skulle samtale med Nikita Krustjovs sønn. Ikke nok med det, men jeg hadde også en U2 flyger som var interessert i opplegget, Ed Smart som var IFALPA`s mann i ICAO, Montreal. Dette opplegget, som var i regi av Bodø kommune, de såkalte "Uværsdagan", ble skrinlagt av initiativtakerne.

60+: Høyesterett utsetter

Vedr. 60+ i CHC Norway, så er saken utsatt inntil det faller en dom i en tilsvarende sak i tysk høyesterett senere i høst.

Dunker Training USA

Dette er samme type trening norske helikopterflygere og alle passasjerer offshore må igjennom. For sistnevnte kategori så er dette nå frivillig dersom jeg har fått korrekte opplysninger. Det kan være av interesse for landkrabber, f.eks. de i Oslo som ikke synes at oljeinntekter skal med i nasjonens regionale inntekter, å se litt på nært hold hva vi driver med her borte i vest. Videoen inkluderer briefing av et besetningsmedlem fra en CHC-46 som du ser havarere i virkeligheten. Check it out! http://tinyurl.com/3yfgv9r

Piper Aztec ditcher utenfor Grand Bahamas

Dette skjedde mandag og ingen av de seks ombord, deriblant en gravid kvinne og to barn, fikk en skramme.. Det oppgis at havariet skyldtes at en motor stoppet. Sjekk videoen på http://tinyurl.com/36kq4kn

ONS 2010 Oljemessen i Stavanger

Det sies at dette er den største industrirelaterte utstilling og messe i Norge. Hva har dette med luftfart å gjøre, bortsett fra at antallet av byens løse fugler forsterkes vesentlig? Joda, jeg har alltid besøkt messen og synes det er greit å få et overblikk over elementer som berører mitt yrke. Her er imponerende simulatorer, FLIR utstyr for helikoptre, rednings- og nødutstyr, nødpeilesendere, registrering av helidekk bevegelser, overlevelsesdrakter, fueling utstyr etc. Her er ikke lenger representanter for helikopterprodusentene, noe som var vanlig tidligere. Jeg ser flere tegn på at fartøyer av typen FPSO, Floating Production Storage and Offloading, nå begynner å få helidekket akterut. Å plassere det forut er etter min mening en feilkonstruksjon, slik som alle FPSO`er er i norsk sektor. Når det gjelder helidekkets bevegelser, så er nye forskrifter på vei inn, og så vidt jeg kan bedømme ser dette, inkl. Rev 8 av 2009, bra ut. Problemet er bare at dette er en privat løsning mellom Bond, Bristow og CHC. Jeg har tidligere nevnt at LT må arbeide for at de strengeste reglene blir standard i internasjonal sammenheng.

tirsdag 24. august 2010

Fly går av banen - igjen

En maskin fra Henan Airlines gikk av banen i ettermiddag norsk tid. Ulykken fant sted i det nordøstlige China som er ruteområdet for selskapet som opererer fire fly, men har 100 fly  i bestilling (Wikipedia) Maskinen, en Embraer 190 tok fyr etter havariet, men 49 av 90 er reddet ut i live. Ulykken skjedde på flyplassen nær Yichun City som er nær grensen mot Russland. Selskapet er det største samarbeidsprosjekt mellom Kina og USA innen luftfart. Foto fra Wikipedia, en AirBlue maskin


mandag 23. august 2010

Bioforsk bruker UAV

Den avanserte forskningsinstitusjonen viste på NRK TV i kveld hvordan de bruker UAV til landbruksformål. Dette er langt i fra noe nytt, slike har blitt brukt i det amerikanske landbruket i en årrekke. Selv om dette er "velkommen etter", så viser det en del av mangfoldet til denne type innretninger. Sjekk http://www.scandicraft.no/News.aspx

Helikoptersikkerhetsstudie 3 (HSS 3)

På oppdrag fra oljeindustrien har SINTEF utarbeidet en 3. sikkerhetsstudie. De to foregående har vært laget i samarbeid med UK, men den siste er et helnorsk produkt. Du finner den her: http://tinyurl.com/2urdpmf
Uten å gå inn i rapportens detaljer, så finner du her mine egne oppfatninger av hvilke tiltak som må iverksettes for å få denne svært utfordrende form for flyging sikrest mulig:


  • De geografiske områder som er svartelistet av flygernes egen organisasjon IFALPA, må få forbedret status snarest mulig, altså kontrollert luftrom langs ruter hvor helikoptre ferdes daglig
  • Redningstjenesten må få helikoptre med lang rekkevidde og som kan ta ombord 21 personer nær yttergrensen av der helikopteroperasjoner forventes å finne sted
  • Flyge- og arbeidstidsbegrensninger må følge IFALPA`s Policies som er ratifisert av Norsk Flygerforbund
  • Helidekkenes størrelse må følge IFALPA`s Policy på 1,15 "D". Luftfartsverket hadde i sin tid denne størrelsen som standard, men den ble effektivt senket av Eric Browns European Helicopter Association
  • FOQUA, Fleet Operations Quality Assurance, er et lavkost system som må innføres og utvikles i alle virksomhet
  • LT må demonstrere at de deltar der bestemmelser fattes og at de arbeider for en standardheving av regelverket slik at vi unngår konkurranse på sikkerhet
  • Luftfartstilsynet må til enhver tid inneha flygerkompetanse fra tung, sivil helikopterflyging
  • Flygeren må være gjenstand for inspektørers oppmerksomhet i mye større grad enn i dag
  • Inspektører bør være fra et annet land enn der de selv flyr. HS hadde en tid hollandske og tyske CAA flygere som fløy med oss. Det var svært positivt
  • OPC instruktører må være fra et annet selskap enn der en flyr
  • OEI, One Engine Inoperative ytelse må til enhver tid være slik at en f.eks.i  avgangsfasen hele tiden kan velge mellom å lande sikkert etter motorbortfall, eller fly, altså reell Class One ops. for on- og offshore operasjoner. Sjekk definisjonen under slik den gjelder for avgangsfasen
  • Health and Usage Monitoring System, HUMS, må utvikles og brukes aktivt
Jeg er veldig glad over å registrere at sikkerheten for flyging over norsk sokkel har forbedres seg vesentlig gjennom årene som er dekket fra HSS 1 til i dag.

Performance Class 1   -   Performance Class 1 operations are those with performance such that, in the event of failure of the critical power unit, the helicopter is able to land within the rejected take-off distance available or safely continue the flight to an appropriate landing area, depending on when the failure occur.

QantasLink setter fem Q400 på bakken

Gjett hvorfor? “Main landing gear component”. De har 21 av typen, men allikevel, sett i lys av problemene enkelte har hatt med understellet til denne modellen..

OCAS/NOBLE saken særdeles ubehagelig; for noen

Fra min agent i Vietnam har jeg mottatt denne fra Klassekampen:
«Takk for invitasjon til høring 30. september 2010. Jeg har ikke anledning til å være til stede, og takker nei til invitasjonen.»

Slik lyder tidligere forsvarsminister og høyrepolitiker Kristin Krohn Devolds avslag overfor Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité. Det er dermed klart at den tidligere høyrestatsråden ikke vil bidra til å belyse en rekke alvorlige regelbrudd og kritikkverdige forhold i Forsvaret under henne som ansvarlig statsråd.
Heller ikke Kroh Devolds forgjenger, KRF-politiker Eldbjørg Löwer, vil møte til komiteens høring.
Vi skal få høre mer om dette under høringen, men saken er åpenbart kjekk å unngå for noen! Sjekk http://tinyurl.com/33r4vke Bilde: Klassekampen

søndag 22. august 2010

Ulykken på Tynset

Det var den meget kjente flygeren Bertil Gerhardt (68) som omkom i sin tre år yngre Spitfire Mk XVI som tilhørte Biltema. Gerhard har fløyet over 70 flytyper bl.a. Gripen, og har akkumulert over 31 000 flytimer. Maskinen ble kjøpt på Duxford for Sek 12 millioner for ca. 4 år siden. Sjekk også http://tinyurl.com/322huyf Foto: Ingvar Andersson

Redningstjenesten

Fra bladet Petronews sakser jeg følgende redaksjonelle uttalelse: Norge har i flere generasjoner hatt verdens beste beredskap i forhold til å redde liv samt å ivareta vårt sårbare miljø til havs. Vi skal i fremtiden også være blant de beste, men da nytter det ikke med redningsmateriell som snart er 40 år gammelt. Kjøp av nye redningshelikopter for å ivareta kravene til forsvarlig beredskap må iverksettes uten ytterligere krumspring. 
Jeg synes at lederen burde være mye mer tydelig. Det er nå over 7 år siden Helikopterfaglig Forum leverte sin innstilling til Justisdepartementet. Vi hevdet enstemmig at NH90, i sin daværende utgave, ikke var egnet til tjenesten, men at hele saken måtte ut på anbud. Etter masse sommel ble dette vedtatt av Regjeringen som har valgt å ytterligere trenere saken. Nå fremkommer det i bladet at anbudet ikke går ut før til neste år. Regjeringen setter med dette liv i fare ved å ikke ha anskaffet tidsmessig utstyr for mange år siden.

Improvised Explosive Devices - Veibomber

Den største trusselen mot våre soldater som kriger i Afghanistan, er veibomber. Som jeg har opplyst om tidligere så viste et privat firma frem en modifisert Beech 200 som var utstyrt for å detektere veibomber. Nå er det kjent at RAF`s No 5 Squadron samarbeider med Raytheon IED Defeat Task Force Science & Technology Integrated Product Team. Skvadronen er utstyrt med 5 Sentinel Astor maskiner og 4 Beech Shadow R1 s. De siste er en modifisert utgave av King Air 350. Såvidt meg bekjent, så har ikke norske styrker slikt utstyrt å lene seg på. Bildet er sakset fra AIN Defence Perspective og viser Astor og Shadow.   

Iran med ubemannet bombefly

Fra nyhetene i Emirates 24/7 tikker meldingen inn om at Iran i dag lanserte sitt 4m lange førerløse bombefly. Det er ikke noe nytt at Iran bygger ubemannede fly, det har de gjort siden 1988, men det er overvåkingsmaskiner. Dette er å anse som et offensivt våpen og vil nok få litt mer enn vanlig oppmerksomhet i Israel. Sjekk http://tinyurl.com/2uydfoh

Biltemas Spitfire havarerte - flygeren omkom

Havariet skjedde under landing på Tynset flyplass i går kl 1830. Flygeren omkom. Det mye brukte og populære flyet skulle stilles ut og ha oppvisning i helgen. Flystevnet blir antakelig avlyst. SHT er inne i bildet for å granske ulykken. Bildet er sakset fra ABC Nyheter.

lørdag 21. august 2010

UAV i samarbeid med AWACS

Dette gjelder de flyene som noen observante ser over Norge av og til, de med talerken på taket. Dette er NATO`s Airborne Warning and Control System E3A. Disse har akkurat demonstrert at de kan samarbeide med Insitus UAV ScanEagle, omtrent slik P-8A Poseidon skal samarbide med Global Hawk. Under en konferanse nylig ble systemet demonstrert som om ScanEagle var en lavtflygende speider for AWACS`en. En så for seg at en skygget mulige pirater som kanskje ville forsøke å borde et fartøy. Tilsvarende er mulig for V-22 Osprey som sogar kan ha med seg en ScanEagle Compressed Carriage.

Intelligent teknologi - Technology Horizons

Interaction mellom menneske og maskin.
Reaper
Rapporten Technology Horizons på 153 sider, tar for seg forskjellige aspekter ved USAF`s virksomhet, og bruker glasskula aktivt for å peke på områder som en tror vil føre til vesentlige endringer i driften av forsvarsgrenen. Air Force Research Laboratory, AFRL, heter institusjonen i fokus. De bruker den menneskelige hjernes evner til å resonnere som et av mange utgangspunkt når det gjelder f.eks. UAV`er. Det en ser på er hvordan slike ubemannede innretninger kan, uten menneskelig inngripen, finne ut hvordan skader maskinen er påført griper inn i muligheten for å gjennomføre oppdraget, om den kan utføre alternative oppdrag, eller om den må fly hjem eller til en alternativ landingsplass. Sjefsforskeren i USAF; Werner Dahm, mener at våpengrenen vil se helt annerledes ut om 20 år. Det en nå trenger er bedre verifiserings- og valideringsverktøy. "Slik situasjonen er i dag, så kan en kun tillate bruk av enkle, selvstyrte systemer", sier Dahm. Menneskets evne til å fatte kompliserte avgjørelser må legges inn i systemene for at en skal kunne redusere antall personer som opererer f.eks. UAV`er i dag. USAF`s begrep Remotely Piloted Aircraft, betyr at disse opereres av minst en flyger og mange systemoperatører. I et foredrag stabssjefen general Norton Scwartz holdt i november, så kreves det 185 personer for å holde en Combat Air Patrol bestående av 4 MQ-9 Reaper, gående over et spesifikt område. Når en vet at de største kostnadene til USAF er personellomkostninger, så henger liksom ikke dette på greip.
Vi ser i dag eksempler på vellykkede operasjoner av UAV`er som opererer helt uavhengig av menneskelig inputs under flygingen som f.eks. Scan Eagle. Men denne type  maskin kan ikke resonnere, kun gjøre en preprogrammert jobb. NASA og DARPA jobber med saken sammen med AFRL, så følg med!

fredag 20. august 2010

Canada og Israel kjøper F-35

Ikke helt nytt, men det er snakk om henholdsvis 65 og 20 maskiner. Opposisjonen i Canada sier de vil kansellere kjøpet dersom de kommer til makten. I Israel gjelder det diskusjoner om å oppnå enighet om teknologioverføring, og om IAF kan bruke deres eget utstyr i maskinen. Akkurat når dette skrives drypper det inn en melding om mulig wing box problemer i maskinen. Jeg tipper at det fikses ganske raskt.

Gigantisk våpenpakke gjøres klar for Saudi Arabia

Fra Washington rapporteres det om pakken som er verdt US$ 60 milliarder, som inkluderer 80 F-15, 70 Black Hawks og 60 Apache angrepshelikoptre. Foto via AvWeb.

Enda mer sladder om CHC Norway

Det rapporteres at Tore Villard, adm.dir. CHC Norway og tidligere kollega, nå overlater roret til Dag Falk-Petersen, tidligere SAS og kollega i Norsk Flygerforbund. Håper bare at avkastningen i pensjonsfondet skaffer meg  godt regulerte utbetalinger fremover.....

Airblue i Pakistan

FDR/CVR er avspilt og synes å konsentrere seg om flygernes disposisjoner, altså hvorfor de valgte å fly inn i et område med høyt terreng i redusert sikt. Tekniske årsaker synes ikke å være til stede.

torsdag 19. august 2010

Sinners and pilots.........

Fra min agent i Florida har jeg mottatt dette bildet som kanskje kan være til ettertanke for noen av oss.

Havarietterforskning i Spania

Spanairs MD-82 havarerte like etter avgang Barajas for to år siden. Flygerne glemte å sette flaps før avgang. Et lite relè er i sentrum for etterforskningen fordi dette skulle bidra til at flygerne fikk varsel om at de hadde glemt flaps. Det fikk de ikke; av de 172 ombordværende overlevde 17.  Saken behandles av.... nei, ikke en havarikommisjon, men av en rettsinstans. Er det ikke på tide at verden enes om hvordan ICAO`s Annex 13 er ment å fungere?

Dårlig sikkerhetsnivå i HEMS i USA

Ambulansehelikoptrene i USA har lenge slitt med mange ulykker. NTSB har kommet med flere anbefalinger som gjelder frivillighet. Disse koster penger og blir ikke implementert uten videre. FAA har foreløpig ikke reagert, men jeg tipper at Babbitt & Co snart kommer på banen. Noen av de frivillige tiltakene er trening og bruk av NVG, oppgraderte AFCS og installering av Terrain Awareness & Warning System (TAWS). Jeg stiller det enkle spørsmålet: Hvorfor ikke prøve med to kvalifiserte flygere? Sjekk http://tinyurl.com/2fkzx96 Foto: Keith Johnson, KSL Chopper 5

Betinget permitteringsvarsel i CHC Norway

Forhandlingene mellom LO`s Industri og Energi og NHO Luftfart har ikke ført frem og et betinget permiteringsvarsel er sendt de ansatte. Lønnsoppgjøret går nå til mekling hos Riksmeglingsmannen. Meglingsfristen går ut den 31. august.

Widerøe med godt resultat

I skyggen av SAS flyr Widerøe ufortrødent viderøe. De har også vært påvirket av asken, om enn i mindre grad enn SAS. Selskapet hadde et overskudd på 61,8 mill for de første 6 månedene som er et forbedret resultat fra i fjor på 55,3 millioner. Good show!

Battle of Britain

Det er 70 år siden det berømte Battle of Britain, og mange arrangementer, spesielt i England, minner en om hvor viktig motstanden mot tyskernes forsøk på luftherredømme var. En gruppe personer, de fra Royal Observer Corps, er lite omtalt, men jagerflygerne og deres resultater, som i stor grad skyldtes observatørkopset, har blitt omtalt i gloriøse vendinger. Bildet her er malt av Chris French og viser deteksjon, plotting og scramble med flyene i luften. BBC tar i dag for seg plotterne og deres rolle i innslag i nyhetssendingene. En regner B of B som en periode på 16 uker sommeren 1940. Jeg har liste over alle jagerflygerne i B of B, men finner ingen nordmenn der. De kom inn på et litt senere tidspunkt. Foruten engelskmenn så var det flygere fra 13 nasjoner som deltok.

onsdag 18. august 2010

Vingen falt av - flygeren uskadd

Sjekk denne: http://tinyurl.com/29brjsq Om det er god eller dårlig reklame for RANS S9 er ikke godt å si, men utskytningssetet reddet sannsynligvis livet til denne 22 år gamle argentinske acroflygeren.
Sjekk videoen av en Rans S9 på Sola Airshow 2007 fløyet av Reidar Berntsen: http://tinyurl.com/29q2eqb

Ville Vesten - denne gang Seattle

Air Force One gjorde en kort stopp på Boeing Field ved Seattle, og det ble opprettet en no fly zone rundt flyet. En Cessna 180 på flottører var ikke klar over dette. Passasjer Laura Joseph forteller: The pilot was unaware of the Temporary Flight Restriction and landed at a seaplane base on Lake Washington that was within the TFR. While TFR violations go largely unnoticed these days, everyone in Greater Seattle heard about this one.
Det som skjedde videre var følgende:
Et par Air National Guard F-15 fra Portland, Ore.  ble sendt for å kikke på truselen, og de hadde liten tid på seg. De gikk igjennom Mach`en og skapte vindusklirring og engstelse langs ruten de fløy. Flyger og passasjer ble intervjuet av Secret Service og sluppet fri, thanks God, og ingen smoking guns.
Nå skal presidenten feriere på Martha`s Vineyard, og da blir det ikke lov å fly småfly innenfor en radius av 10NM, et område hvor det er særdeles mange småflybevegelser hver dag. Jeg synes liksom jeg ser triggerhappy jagerflygere venter i busken for å lure til seg en liten Piper.... Sorry, man fleiper ikke med presidenten, det glemte jeg. Sjekk video http://tinyurl.com/38cutmu

Ufattelig video fra Aires ulykken på San Andres

Via CNN har Curt Lewis & Assc. sendt meg en video som er ganske spesiell: Den viser en av flygerne, antakelig kapteinen som intervjues like etter havariet foran flyvraket! Han forklarer seg for TV stasjonen Caracoles TV og sier noe sånnt som:
Vi ble fanget i en nedadgående luftstrøm da vi nådde baneenden, da hjulene traff banen. Det kastet oss ut, det kastet oss ut. Naturen er veldig mektig. Du ser flygeren gå frem og tilbake foran kameraet mens redningfolk arbeidet med vraket noen få meter unna. Den tok oss med alt den hadde, sier flygeren. Jeg sa, lander og kutt, og da jeg sa kutt begynte jeg å flate ut, men følte at flyet sank rett ned. Jeg trakk og trakk, men flyet fortsatte ned. Det var når vi sa Landing. Da er det ikke noe mer en kan gjøre. Det var CB`er i nærheten så det er klart at en må kikke på muligheten for microburst i dette tilfellet. Den stakkars flygeren trengte åpenbart hjelp, men det var viktigst å få ham på TV, blodig og fæl....... Men det er fantastisk god reklame for Boeing.
Sjekk http://tinyurl.com/22vqvux

tirsdag 17. august 2010

Colgan ulykken nær Buffalo - igjen

Denne ulykken har virkelig ført til at mange elementer innen seleksjon, utdanning, trening og arbeidstidsordninger, har kommet i fokus. Det siste er Code Sharing. Dette er et forhold hvor et selskap flyr på en annens rute uten eget call sign, og selger billetter som om de var et annet selskap. Iallefall, slik det oppleves av en kunde. Nå har NTSB sett på dette og ved henvisning til denne og tilsvarene ulykker, har et eget seminar som går på code sharing. Dette er et såpass kilent element at NTSB`s leder, Deborah A.P. Hersman, selv innleder og er ordstyrer. Dette skjer den 26. og 27. oktober i Washington, D.C. Program vil komme på http://www.ntsb.gov/

Interessante bilder av F-22

Flyoperativt Forum tok et par interessante bilder av denne lite sette maskinen i vår verdensdel. Nå ser vi den sogar med våpenrommet åpent for beskuelse.

mandag 16. august 2010

737-havari på Colombiansk øy

I natt norsk tid havarerte en B-737-700 under landing i det som kan ha vært en tordenbyge. Det fremkommer at flyet ble truffet av et lyn. Mirakuløst så er det bare èn omkommet. Selskapet heter Aires og det var 127 personer ombord. Flyet kom fra Bogota og havarerte på Isla San Andres.

søndag 15. august 2010

Systemfeil i Staten

Undertegnede mener å ha registrert en åpenbar systemfeil i Statens organisasjon; det synes ikke å finnes et koordinerende ledd mellom departementene. Dersom det finnes, så er det ihvertfall helt fraværende i saken gjeldende for bruk av ubemannede fly- og helikoptre i det sivile samfunns tjeneste. Forsvarets behov må i dette tilfelle leve sitt eget liv, det er sivil nytte jeg ønsker å diskutere. Tenk deg hvor mange departementale organer som kommer inn i bildet når det gjelder følgende oppdrag for en UAV, forutsatt at løsninger for integrering i såkalt kommersielt luftrom er løst: Avgang fra Rygge for å sjekke forurensing i Oslofjorden, så tilbake til Jomfruland for å fly langs kysten til Lista for å sjekke kystleden og tilstøtende havområder for oljesøl og også for, under hele oppdraget, å sjekke hvilke fartøyer som ikke har AIS påslått. Deretter går turen ut i havet for å gjøre samme jobb som kystverkets fly gjør når det gjelder forurensing. Fra 60 000 fot vil flyet, ved hjelp av instrumenter ombord, detektere selv små mengder med oljerelatert søl på overflaten. Den flyr nordover langs norskerenna, med avstikker ut i havet i vest for å sjekke trafikken i våre nye økonomiske soner; så langt vest som Jan Mayen, og vil kunne kikke på de til enhver tid aktuelle fiskeriområder hvor verdifulle forekomster av hvitfisk befinner seg. Så flyr den over Svalbard og sjekker isgrensen og teller isbjørn. Den får beskjed fra Hovedredningssentralen i Bødø om at det er mottatt et ELT signal nær Hopen. Den sjekker området og ser et fiskefartøy som går ned.  Det er redningsflåter i sjøen. Den kan fungere som On Scene Commander inntil helikopteret fra Longyear er på vei og fartøyer er dirigert til området. Den flyr så ned langs den nye delelinjen til Russland, langs finske- og svenskegrensen for å detektere aktivitet av ymse slag og også registrere tilløp til skogbranner. Fra 65 000 fot påbegynner den nedstigning til Rygge omtrent over Værnes, men brennstoffstatus tilsier at den kan ta et sveip vest av Kristiansund hvor et single hull tankfartøy er i drift med fare for å gå på land. Her fungerer den som On Scene Commander en times tid før den må gå til Sola for å etterfylle brennstoff. Her tar den av etter to timers ground stop for å følge forurensing fra fartøyet som nå har gått på grunn. Det kan den gjøre i 36 timer........ Maskinen har vært styrt av to redningsledere ved HRS som er flygere med ATPL. Tipp hvor mange instanser som er involvert i dette. Kanskje for mange for vårt lille land å hanskes med?

lørdag 14. august 2010

Air Taxi basert på Very Light Jets

For den interesserte observatør så har du sett at veien mot målet, altså lufttaxitjeneste, er strødd med selskaper som har gått dukken. Dette har også skapt store problemer for produsentene av den type maskiner vi her snakker om; små jetfly. Det finnes et unntak: Linear Air. Sjekk http://www.linearair.com/ Selskapet opererer 4 stk.  6-seters Eclipse 500 i hovedsak ut fra Concorde, Mass. USA.

Apropos SAS og Danmark:

Denne er sakset fra Berlingske:
Selg SAS. Den nye direktørs fornemste opgave bør være at forberede en privatisering eller egentligt salg af SAS til en privat konkurrent. De skandinaviske stater, der besidder aktiemajoriteten i det børsnoterede selskab, har nu i to omgange skudt ekstra kapital ind, men det bør på sigt ikke være en statsoppgave at drive luftfartsselskab i Skandinavien for skatteydernes penge.

SAS får pepper fra Rigsrevisionen

SAS kritiseres for å fly ut over ettersynsperioder.
SAS aksepterer kritikken fra den danske Riksrevisjonen etter at det er avdekket mange tilfeller med fly som flyr ut over gyldighetstiden for rutinemessige inspeksjoner. Ikke færre enn 20 tilfeller er funnet. I en rapport fra denne måned fremkommer det at det er avslørt ikke færre en 11 000 tilfeller over en periode på 3 år. "It is very unfortunate that we, sometimes, have not lived up to our own very high standards," says SAS senior vice-president Flemming Jensen. "This responsibility lies with SAS.". Hva pokker er det som foregår i SAS Denmark.....




Mange ulykker på samme runway

En Azerbaijan Airlines A319 gikk i går av enden av denne 2600m lange rullebanen. Det opplyses at flyet landet langt inne og med høy hastighet. Dette er den 19. hendelsen på bane 05/23 som ligger på Ataturk flyplassen i Istanbul. Opplever flygerne det som en fornedrelse å gjøre en missed approach mon tro? Det pussige er at flyselskapet har en oversikt over svartelistede personer på sin hjemmeside. Ingen ble skadd i hendelsen, men skader på flyet rapporteres som substantial.

fredag 13. august 2010

Veien mot Single European Sky

De siste årene har Flyoperativt Forum holdt deg informert om utviklingen gjennom SESAR briefinger. Nå har EU kommisjonen utpekt en person, Georg Jerzembowski, i jobben som såkalt Airspace Blocks Coordinator som er en oppfølger til avgjørelsen i forrige måned  vedr. tiltak som skal forbedre ytelsen til det som kalles European Air Traffic Managment network. Dette anses som et veldig viktig skritt mot defragmentering av luftrommet og begynnelsen på opprettelsen av Single European Sky.Ulempene ved luftrommet vi har i dag er beregnet å koste flypassasjerene €2,8 milliarder/år. Neste skritt som vil være klart i løpet av året, er å peke på eller etablere en eneste organisasjon som skal være ansvarlig for hele det nyetablerte luftrom.



torsdag 12. august 2010

Reflecting on Glass

Saken synes jeg er av interesse. Også dette gjelder USA som har sett på utviklingen av ulykkes- og dødsrate for fly  med analog vs. digital cockpit, her kalt glasscockpit. Saken dreier seg om trening og testing av GA flygere som opererer moderne utstyr.
I mars publiserte NTSB en fem-års studie hvor de sammenlikner statistikken for de typer instrumentering vi her diskuterer. Konklusjonen er at fly med avansert utstyr har en lavere ulykkesrate, men en høyere dødsrate enn analoge cockpitter. NTSB utga seks anbefalinger (A10-36-41) til FAA i mars. FAA mener at fem av disse er ivaretatt og den sjette er under utarbeidelse. For undertegnede som kun er en observatør oppi dette, så ser jeg jo at loss of control synes å være en vesentlig faktor i mange av de siste ulykkene med store, moderne fly. Seleksjon, trening og testing er sååååå viktige elementer at NTSBs undersøkelser og anbefalinger må tas veldig alvorlig.

Nye setebelteregler etter ulykke i USA?

Vel, etter en ulykke med en Pilatus PC-12 i fjor hvor det omkom en del barn, så anbefaler NTSB, tilsvarende vårt Statens Havarikommisjon for Transport, at barn under 2 år også skal ha separat sete. Dette vil bli kostbart for foreldre som reiser med små barn, men de er sikkert enige i at dersom separat sete kan være utslagsgivende ved en ulykke, så får det heller koste det det koster. Kjenner vi USA rett, saa vil ikke en slik endring tre i kraft uten sverdslag.