Formålet med bloggen er å bidra til informasjon om luftfart av alle slag. Også litt om ubåter og forsvarsspørsmål. Nyheter vil du finne her også, en del på engelsk som er det mest brukte luftfartsspråket. Har du selv noe som bør komme ut, så send meg en mail til per.gram@hesbynett.no
søndag 6. oktober 2013
S-92A nødlandingen - Fra Stavanger Aftenblad
Som du husker fra bloggen, så er helikoptertypens fire rotorblader og hovedgearboksen maskinens to akilleshæler. Sistnevnte har ført til flere nødlandinger og et totalhavari i 2009 hvor 16 personer ble drept. Førstnevnte fører til vibrasjoner som kan være skadelige for både helikopteret og de ombordværende.
Nødlandet - kom til åpen dør
Fikk varmet seg på Yme-plattformen mens de ventet på redning.
Dørene på Yme-plattformen sto åpne da Sikorsky-helikopteret nødlandet på Yme-plattformen med 14 mennesker ombord fredag ettermiddag.
- Ja, dørene sto åpne og folk gikk inn i plattformen og satt seg ned mens de ventet på at helikopteret fra hovedredningssentralen plukket dem opp, sier administrerende direktør Renee de Jong, administrerende direktør i Bristow Norway til Aftenbladet.
Sjekker helikopteret
Lørdag ettermiddag ble to teknikere, piloten fra helikopteret som nødlandet og én representant fra Talisman, som er største operatør på Yme-feltet, flydd ut for å gå gjennom helikopteret.
De Jong er imidelrtid tydelig på at det ikke var feilinformasjon fra varsellampene i helikopteret. - Alle indikasjonene som vi har fått, viser at temperaturen i girkassen gikk opp. Situasjonen var ikke alvorlig, helikopteret kunne fortsette å fly, og det ble foretatt en kontrollert nødlanding.
Bristow Norway har bestemt seg for at alle de 22 flyvningene fra norsk fastland til Nordsjøen går som normalt lørdag.
Bristow Norway har vært i kontakt med Sikorsky-fabrikken og kommer nå til å sjekke loggen for å finne ut på hvilket tidspunkt girkassen gikk varm.
Flyr som normalt
Bristow Norway vurderte å innstille avganger lørdag, men det ble ikke gjort etter en gjennomgang.
- Vi fant ikke noe som tydet på at det var en feil som også gjaldt de andre helikoptrene og vi bestemte oss derfor for å fly som normalt, sier de Jong, som foreløpig har fått noen indikasjoner på hva som skjedde med maskinen som var på vei til Sola fredag ettermiddag.
- Mye kan tyde på at det er noe med elektronikken, sier de Jong.
Helikopteret kommer til å bli ferdig sjekket på Yme lørdag og søndag. Det kommer ikke å bli flydd tilbake til Sola før det eventuelt gis klarsignal fra Sikorsky.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.