søndag 6. oktober 2013

S-92A nødlandingen - Fra Stavanger Aftenblad

Som du husker fra bloggen, så er helikoptertypens fire rotorblader og hovedgearboksen maskinens to akilleshæler. Sistnevnte har ført til flere nødlandinger og et totalhavari i 2009 hvor 16 personer ble drept. Førstnevnte fører til vibrasjoner som kan være skadelige for både helikopteret og de ombordværende.

Nødlandet - kom til åpen dør

Fikk varmet seg på Yme-plattformen mens de ventet på redning.
Dørene på Yme-plattformen sto åpne da Sikorsky-helikopteret nødlandet på Yme-plattformen med 14 mennesker ombord fredag ettermiddag.
- Ja, dørene sto åpne og folk gikk inn i plattformen og satt seg ned mens de ventet på at helikopteret fra hovedredningssentralen plukket dem opp, sier administrerende direktør Renee de Jong, administrerende direktør i Bristow Norway til Aftenbladet.

Sjekker helikopteret

Lørdag ettermiddag ble to teknikere, piloten fra helikopteret som nødlandet og én representant fra Talisman, som er største operatør på Yme-feltet, flydd ut for å gå gjennom helikopteret.
De Jong er imidelrtid tydelig på at det ikke var feilinformasjon fra varsellampene i helikopteret.
- Alle indikasjonene som vi har fått, viser at temperaturen i girkassen gikk opp. Situasjonen var ikke alvorlig, helikopteret kunne fortsette å fly, og det ble foretatt en kontrollert nødlanding.
 
Bristow Norway har bestemt seg for at alle de 22 flyvningene fra norsk fastland til Nordsjøen går som normalt lørdag.
Bristow Norway har vært i kontakt med Sikorsky-fabrikken og kommer nå til å sjekke loggen for å finne ut på hvilket tidspunkt girkassen gikk varm.

Flyr som normalt

Bristow Norway vurderte å innstille avganger lørdag, men det ble ikke gjort etter en gjennomgang.
- Vi fant ikke noe som tydet på at det var en feil som også gjaldt de andre helikoptrene og vi bestemte oss derfor for å fly som normalt, sier de Jong, som foreløpig har fått noen indikasjoner på hva som skjedde med maskinen som var på vei til Sola fredag ettermiddag.
- Mye kan tyde på at det er noe med elektronikken, sier de Jong.

Helikopteret kommer til å bli ferdig sjekket på Yme lørdag og søndag. Det kommer ikke å bli flydd tilbake til Sola før det eventuelt gis klarsignal fra Sikorsky.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.