Nytt helikopterselskap skal operere fra Flesland

Et nytt helikopterselskap som vil jobbe for mindre oljeselskaper på sokkelen er under etablering.

OLJE OG ENERGI 31.01.2017 12:26 Av Arne Edvardsen           
Vici Helicopter AS er navnet på selskapet som i disse dager bygger opp en administrasjon i Stavanger-regionen, men som i første omgang planlegger å operere fra Flesland.

Lang erfaring

– For tiden er vi syv personer som jobber med å bygge opp selskapet. Vi har alle lang erfaring med offshore-operasjoner i Norge og utlandet, så vi har et lag med mye erfaring å bygge på, sier Dag Johan Sætre, som er styreleder i det nye selskapet, til Bergens Tidende.
Han sier at Vici Helicopter AS lenge har jobbet med Luftfartstilsynet, og har søknad om norsk driftstillatelse under behandling. Selskapet ble stiftet i januar og ble nylig registrert i Brønnøysundregistrene.

Lytter til fagforeningene

– Vi har involvert Industri og Energi (IE) i prosessen, og fått mange gode innspill fra dem. Et av våre viktigste fokus vil være trygghet for passasjerene vi skal frakte og for dem som sitter hjemme, sier Sætre.
Det nye selskapet har bestilt to fabrikknye AW189 produsert av Leonardo Helicopter i Italia. Første maskin kommer i mai.

Sertifisert for 19 personer

– Maskinen vil være utrustet i henhold til norske krav, og være et alternativ til Sikorsky S-92 som i dag er eneste maskin basert på moderne teknologi som opererer på kontinentalsokkelen. AW 189 ble sertifisert i 2014, og bygger på 25 års utviklingshistorie av AW139, sier Sætre.
Maskinen er sertifisert for 19 personer. Den skal ifølge Sætre kunne flyte uten å velte i fire til seks meter høye bølger.
– Skulle girkassen miste oljetrykk eller miste all oljen, er den i stand til å kunne fortsette å fly i inntil 50 minutter, redegjør Sætre.

Norske investorer

Han sier at selskapet prøver å få på plass en simulator til AW189 i samarbeid med Norwegian Competence Centre Helicopter (NCCH) i Stavanger.
– Planen er at i denne simulatoren skal norske flyplasser og aktuelle offshore-installasjoner gjenskapes, slik at våre piloter skal kunne trene under mest mulig realistiske forhold.
Selskapet blir ifølge Sætre finansiert av norske investorer.
– Vi ser muligheter i dagens marked, og ønsker å skape noe nytt basert på norske holdninger kombinert med lang og bred kompetanse. Det er en del ledighet i bransjen, og vi vil jobbe med rekruttering av piloter i månedene fremover, sier Sætre.

Mindre oljeselskaper

Konkurrenten Bristow har tegnet en kontrakt med Statoil som varer fem år, med mulighet for forlengelse.
– Vi baserer ikke vår eksistens på Statoil. Vi jobber gjerne også med de store, men har ikke hatt dette som hovedfokus i denne fasen. Vi ser for oss oppdrag for mindre oljeselskaper, og planlegger å flytte oss rundt på kysten der det er behov.
– Vi jobber nå med rammeavtaler som vil gi operative kontrakter med varighet på tre til seks måneder. Vi har blant annet inngått en intensjonsavtale med Total, sier Sætre.

CHC legger ned

I februar i fjor mistet CHC Helikopter Service en Statoil-kontrakt verdt én milliard kroner til konkurrenten Bristow. Fra 1. mai 2017 er det Bristow som skal fly oljearbeidere ut fra Flesland og Florø.
Samme dato legger CHC ned basen i Bergen.
Slik ordla administrerende direktør i CHC Helikopter Service Arne Roland seg da BT omtalte saken i midten av januar:
– Da har vi ikke lenger noen faste kontrakter i Bergen, og da legger vi ned som operativ base. Det er lange kontrakter som er grunnlaget for basen.