torsdag 4. august 2011

SAS sier opp codeshare avtalen med Spanair

Avtalen er sagt opp med virkning fra 1. august. Spanair sliter veldig økonomisk og selskapet har påført SAS over 10 milliarder i underskudd siden 2000. I 2009 solgte de 80,1% av aksjene sine i Spanair for 1€ for å unngå erstatningskrav etter ulykken i august 2008. Denne rapporten er nå offentlig og den har tydelige tekniske og flygermessige elementer i seg. Der ligger gode kort for søksmål fra pårørende etter ulykken som krevde 153 menneskeliv. Sjekk dette når det gjelder flygerne og tekniske feil:
namely:

  • Failure to conduct the action of selecting flaps / slats (in the "After Start Checklist");
  • No cross-checking was made of the position of the lever and the status indicator lights for flaps and slats during the "After Start" checklist;
  • Omission to check the flaps and slats under "Take Off Briefing" in the taxi checklist;
  • The visual inspection of the position of the flaps and slats at the point "Final Items" of the "Take Off Imminent" checks was not made, as shown by the instruments of the cockpit.

As contributory factors CIAIAC determined:
  • The absence of a notice of the incorrect takeoff configuration because the TOWS did not work and therefore did not alert the crew that the takeoff configuration of the aircraft was inappropriate. It was not possible to determine conclusively the cause why the TOWS system did not work.
  • Inadequate crew resource management (CRM), which did not prevent the diversion of procedures in the preparation of the flight.Foto: Pontus Lundahl

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.