SAS hadde i fjor tre ganger så høy vekst som Norwegian på det norske markedet. Forsker forklarer det med at Norwegian jakter på større markeder i det store utland.
Oppdatert:
Norwegian har år for år spist seg inn på SAS' lederposisjon på det norske markedet og har vært på stabil kurs mot å overta tronen som det største flyselskapet her i landet.
Inntil i fjor.
Da mistet Bjørn Kjos mye av oppdriften, og selskapet hans taper kraftig terreng via a vis SAS. Og det samtidig som det aldri har vært større flytrafikk i Norge enn det var i 2014.
Les også: SAS er verdens nest mest punktlige flyselskap
Tall Avinor har utarbeidet for Aftenposten illustrerer oppturen til SAS: Mens Norwegian hadde en passasjervekst i fjor på 335.000 reisende på norske flyplasser, var SAS’ vekst var på snaut 1 million.
Med en vekst på mer enn en million reisende har SAS økt forspranget til sin hardeste konkurrent og har nå 3,1 millioner flere passasjerer enn Norwegian på norske flyplasser. Avstanden mellom de to konkurrentene har ikke vært større siden 2009.
- Denne veksten kommer etter mange år med systematisk hardt arbeid for å forbedre produktet og servicen, samtidig som vi må sørge for å dempe prisveksten på billetter. Det som gleder oss ekstra mye er at vi ser at vi har stor økning blant dem som reiser mye og som ofte kjøper de dyreste billettene. Vi har en økning i denne sektoren på 23 prosent siste år, sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen.
Les også: Handler mat på kort - får gratis flyreiser
- Med gjeninnføringen av bonuspoeng på innlandet har vi kunnet spisse tilbudet mot den økende andelen som krever en effektiv reise, sier Johansen.
- I Skandinavia er rutetilbudet for flyreisende blant de beste i verden og det sier seg selv at med et relativt lite folketall, er vekstmulighetene begrenset. Derfor må vi etablere oss og bygge oss sterke i markeder utenfor Skandinavia, eksempelvis i Storbritannia, USA, Spania og Thailand, sier Sandaker-Nielsen.
Han peker også på gjeninnføring av bonuspoeng i Norge som en annen forklaring på at Norwegian sakker akterut.
- Resultatet ser vi nå. Da bonus på innenriks ble gjeninnført reduserte Norwegian antall flyvninger tilbake til 2013-nivå. Både vi og Forbrukerrådet varslet at innenrikstilbudet i Norge ville kunne bli redusert dersom bonus ble gjeninnført, sier Sandaker-Nielsen.
- Konkurransen om nordmenns billettpenger har vært hard i mange år mellom SAS og Norwegian, og det vi ser nå er nok mest av alt et resultat av Norwegians uttalte strategi om å rette veksten mer mot nye markeder. Kjos mener nok at det viktigste i Norge nå er å fylle opp dagens kapasitet med passasjerer, mens det er nye markeder som lokker mer og som har et langt større potensial. I mange av de nye markedene, som England og Spania, er Norwegian i dag en liten aktør og har dermed store vekstmuligheter, sier forsker Harald Thune Larsen.
Han tror også at gjeninnføringen av bonuspoeng på det norske markedet kan ha hjulpet SAS, men bare i begrenset grad.
Inntil i fjor.
Da mistet Bjørn Kjos mye av oppdriften, og selskapet hans taper kraftig terreng via a vis SAS. Og det samtidig som det aldri har vært større flytrafikk i Norge enn det var i 2014.
Les også: SAS er verdens nest mest punktlige flyselskap
Tall Avinor har utarbeidet for Aftenposten illustrerer oppturen til SAS: Mens Norwegian hadde en passasjervekst i fjor på 335.000 reisende på norske flyplasser, var SAS’ vekst var på snaut 1 million.
Med en vekst på mer enn en million reisende har SAS økt forspranget til sin hardeste konkurrent og har nå 3,1 millioner flere passasjerer enn Norwegian på norske flyplasser. Avstanden mellom de to konkurrentene har ikke vært større siden 2009.
SAS: - Lønn for hardt arbeid
- Denne veksten kommer etter mange år med systematisk hardt arbeid for å forbedre produktet og servicen, samtidig som vi må sørge for å dempe prisveksten på billetter. Det som gleder oss ekstra mye er at vi ser at vi har stor økning blant dem som reiser mye og som ofte kjøper de dyreste billettene. Vi har en økning i denne sektoren på 23 prosent siste år, sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen.Får konkurrere med alle midler
Han mener forklaringen på selskapets store vekst er at SAS har fått anledning til å konkurrere på hele produktspekteret. Norske myndigheter opphevet i 2013 forbudet mot å opptjene bonuspoeng på norsk innenriks, til heftig protest fra Norwegian.Les også: Handler mat på kort - får gratis flyreiser
- Med gjeninnføringen av bonuspoeng på innlandet har vi kunnet spisse tilbudet mot den økende andelen som krever en effektiv reise, sier Johansen.
Norwegian: - Ikke mål å bli større enn SAS
Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen sier at Norwegians mål ikke å bli større enn SAS i Norge, men å vokse internasjonalt.- I Skandinavia er rutetilbudet for flyreisende blant de beste i verden og det sier seg selv at med et relativt lite folketall, er vekstmulighetene begrenset. Derfor må vi etablere oss og bygge oss sterke i markeder utenfor Skandinavia, eksempelvis i Storbritannia, USA, Spania og Thailand, sier Sandaker-Nielsen.
Han peker også på gjeninnføring av bonuspoeng i Norge som en annen forklaring på at Norwegian sakker akterut.
- Resultatet ser vi nå. Da bonus på innenriks ble gjeninnført reduserte Norwegian antall flyvninger tilbake til 2013-nivå. Både vi og Forbrukerrådet varslet at innenrikstilbudet i Norge ville kunne bli redusert dersom bonus ble gjeninnført, sier Sandaker-Nielsen.
TØI: - Mer spennende utenfor Norge
Hos Transportøknonomisk Institutt er man ikke overrasket over at Norwegian stagnerer i det norske markedet:- Konkurransen om nordmenns billettpenger har vært hard i mange år mellom SAS og Norwegian, og det vi ser nå er nok mest av alt et resultat av Norwegians uttalte strategi om å rette veksten mer mot nye markeder. Kjos mener nok at det viktigste i Norge nå er å fylle opp dagens kapasitet med passasjerer, mens det er nye markeder som lokker mer og som har et langt større potensial. I mange av de nye markedene, som England og Spania, er Norwegian i dag en liten aktør og har dermed store vekstmuligheter, sier forsker Harald Thune Larsen.
Han tror også at gjeninnføringen av bonuspoeng på det norske markedet kan ha hjulpet SAS, men bare i begrenset grad.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.