mandag 4. mars 2024

Helikopterulykke - Safety First and Foremost? - ABC Nyheter

 

Foto; Havarikommisjonen

Hva kom egentlig ut av pressekonferansen på Haakonsvern i dag?

Ja, det maå man sannelig spørre seg om. I følge Dagsrevyen nå kan det virke som om flyteelementene til helikopteret var av stor viktighet. Ja, men på ingen måte utløsende faktor til ulykken, selv om det nesten kunne oppfattes slik. 

Jeg må litt tilbake i tid: Da havariet var et faktum ble alle helikoptre i norsk register av samme type satt på bakken. Hvorfor? jo, fordi helikopteret kunne ha feil som de andre maskinene også hadde. Så snakket havarikommisjonen med ulykkesflygerne og så vipps var helikoptrene i luften igjen. Av det kunne man slutte at flygerne hadde i sine intervjuer gitt inntrykk av at det som skjedde var kun relatert til SAR virksomheten og kunne ikke uten videre overføres til tilbringertjenesten og måten de flyr på. Dette er en antakelse, men det må ha vært noe tilsvarende som skjedde. 

Så skjer det rare. Det ble avdekket en teknisk feil, en feil av så stor viktighet for en sikker flyging over havområder at de burde værrt satt på bakken igjen. Hvorfor skjedde ikke det? Det kan ha med MEL (Minimum Equipment List), som evt. tillater det,  å gjøre.

Saken vedr. den omkomne kvinnen og hennes 25 min. ekstra i vannet blir en sak for seg selv.

Det du kan lese under er sakset fra ABC nyheter som siterer NRK.

En av tingene som Havarikommisjonen skal se nærmere på etter helikopterulykken utenfor Bergen, er hvorfor flyteelementene ikke ble automatisk utløst.

Det førte isteden til at helikopteret sank. I helgen ble det hevet fra 220 meters dyp og fraktet til Haakonsvern.

Om helikopteret treffer vann, skal flyteelementene automatisk utløses.

– Det er for at folk skal komme seg ut innenfor rimelig tid, og for at helikopteret skal kunne holde seg flytende på rett kjøl, forklarer avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i luftfartsavdelingen i Havarikommisjonen til NRK.

Han forteller at dette ikke skjedde under denne ulykken.

– Mye tyder på teknisk svikt, uten at vi vet hva som ligger bak den tekniske svikten. Vi håper nå at ferdsskriveren vil inneha data som kan gi svar på flottørene. Det vil være viktig for å trygge sikkerheten for dem som er ute og flyr.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.