14.
mars 2024 |
|
Det henger mørke skyer over DAT etter at Luftfartstilsynet har konkludert med at selskapet bryter loven. Foto: Simen Follesø Røiseland
Endelig blir
det rettferdig konkurranse i luften
Skrevet av: Simen Follesø Røiseland
Etter iherdig innsats fra Norsk Flygerforbund over
flere år, har endelig Luftfartstilsynet felt en knusende dom mot DAT. Nå er det
klart at staten har bidratt til å finansiere arbeidslivsbrudd og sosial dumping
med anbudstildelingene.
- Dette er en knusende dom, og Luftfartstilsynet
feller DAT på alle punktene vi har påpekt. Dette tar vi med oss som en utrolig
viktig seier for pilotkollektivet og hele det norske arbeidslivet, sier
forbundsleder Aleksander Wasland i Norsk Flygerforbund.
I flere år har Norsk Flygerforbund drevet en kamp
for å sikre rettferdig konkurranse i luftfarten, og at alle konkurrerer med de
samme vilkårene. Fra Norsk Flygerforbund er det Industriell komite som har
ledet arbeidet, og deres systematiske kartlegging har vist flere brudd fra
Danish Air Transport (DAT).
- Dette har vært en del av det industrielle
arbeidet i NF over lang tid, hvor vi har fulgt DAT sin virksomhet og blant
annet varslet tilsynet om deres forretningsmodell. Denne saken er så
prinsipielt viktig at vi har etterlyst et svar om fremgangen, og purret gjentatte
ganger. Det har vært en lang prosess. Men når resultatet ble slik det ble, er
vi glade for å se at arbeidet vårt virkelig har båret frukter, sier leder Stian
Larsen i Industriell komite.
Nå, etter to og et halvt års behandling har
konklusjonen fra Luftfartstilsynet endelig kommet. Det er en knusende dom mot
DAT, og en svært viktig seier for den norske arbeidslivsmodellen.
Flyvningene som er operert av DAT, gjennomføres i
praksis av et litauisk datterselskap hvor pilotene og de kabinansatte er ansatt
i bemanningsforetak registrert på Malta og Kypros.
- Tross at flyselskapet har hevdet at de ansatte
jobber under gode vilkår, viser gjennomgangen fra Luftfartstilsynet og
kontraktene vi har tilgang til, at en stor andel av besetningene som er ansatt
i et bemanningsselskap har svært begrensede rettigheter. De starter
arbeidsperioden på sine hjemmebaser i Litauen og Estland, før de flys inn til
Norge for å jobbe for vesentlig lavere lønn og trygghet i arbeidsforholdet enn
sine norske kolleger, sier Larsen.
NF har vært sterkt kritiske til DATs praksis av
flere årsaker. Alle ansatte i luftfarten fortjener gode og trygge
ansettelsesforhold, og en reell arbeidsgiver å forholde seg til.
- En trygg luftfart forutsetter trygge ansatte.
Dessuten er det sterkt konkurransevridende at DAT kunne omgå sine forpliktelser
overfor ansatte, og ofre grunnleggende rettigheter for å underby sine seriøse
konkurrenter i Norge. Det så vi blant annet ved at selskapet vant anbudene for
å fly mellom Oslo og Stord, Florø og Røros fra 1. april, sier Aleksander
Wasland.
Nå viser det seg at staten ved disse
anbudstildelingene har vært med å finansiere sosial dumping og ulovlig drift.
Etter at NF har løftet problemstillingen til
Luftfartstilsynet, har de etter en grundig behandling felt en knusende dom. DAT
har definert besetningenes hjemmebase til deres respektive hjemland i Baltikum,
men Luftfartstilsynet understreker at besetningene må anses som utsendte
arbeidstakere. Luftfartstilsynet skriver at “the activity
that is carried out internally in Norway, including cabotage assignments, must nevertheless
be considered an activity based in Norway”.
Det innebærer at de ansatte skal ha norske
rettigheter. Luftfartstilsynet har fattet et vedtak om at DAT og deres
litauiske underselskap skal følge den norske arbeidsmiljøloven for alt
personell som anses å ha en reell base i Norge. De har fått frist til 8. april
med å sende inn dokumentasjon om at de følger loven.
Du kan lese hele brevet til DAT og vedtaket her.
- Dette er en viktig seier for et ansvarlig
arbeidsliv, hvor arbeidsgivere ikke lenger kan organisere vekk ansatte i
bemanningsselskaper med få rettigheter, og tilby dem lønn langt under norsk
standard for arbeid utført i Norge. Det er en seier for hele det norske
arbeidslivet, for flysikkerheten, for våre kunder, og for flyselskapene som er
avhengig av sunn konkurranse, sier forbundsleder Aleksander Wasland i Norsk
Flygerforbund.
Saken viser hvor viktig det er med et godt tilsyn
med arbeidsforholdene i flyselskap som opererer i Norge. Norsk Flygerforbund
har vært en sterk pådriver for at Luftfartstilsynet fikk midler til å ansette
to inspektører som skal gjøre inspeksjoner med sosiale forhold i bransjen.
Gjennomgangen av DAT har vist hvor omfattende en slik undersøkelse er.
- Derfor vil vi i dag gi ros til Luftfartstilsynet
for godt utført arbeid. Men operatører som utfordrer den norske
arbeidslivsmodellen er ikke noe nytt, og vi har nok heller ikke sett det for
siste gang. Derfor mener vi Luftfartstilsynet må tilføres midler for å øke
tilsynet med sosiale forhold. Vi vil berømme Luftfartstilsynet for deres
innsats med begrensede ressurser, det er politikerne som må ta ansvaret for å
ruste dem godt nok for fremtiden, sier Wasland.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.