fredag 9. september 2011

Oshkosh T-28 Trojan - Willy Field

Det er muligens ukjent for deg, men i en kort periode ble norske flygere utdannet via denne maskinen for så å sjekke ut på F-5 i USA, nærmere bestemt på Williams AFB. Det var ikke mange, men jeg kjenner noen. Jeg skal backtracke mine spor og skal tilbake til Willy Field i oktober. Jeg gikk imidlertid gjennom det tradisjonelle opplegget, men var den første nordmann på flyplassen etter Koreakrigen. Willy var den første basen som ble en del av Undergrauate Pilot Training programmet i 1966. Jeg kom dit året etter. Falcon Field ligger nordøst i Scottsdale og var på landet den gang. Nå har Phoenix, Tempe og Mesa grodd helt sammen og Falcon Field ligger i urbane omgivelser ser jeg på Google Maps. Williams har skiftet navn noen ganger siden den tid, men det er fremdeles flyaktivitet der. Nå heter den Phoenix Mesa Gateway Airport, og Allegiant Air flyr der. Også den blir tatt igjen av urbanisering. Luke AFB på den andre siden av byen er også en del av byen nå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.