onsdag 14. september 2011

SAS med pressekonferanse på Sola


SAS annonserte pressekonferanse i dag kl 1330 på Sola. Tidspunktet var koordinert med informasjon til Børsen. Samme foredrag ble holdt for Solakonferansen like før. CEO Rickard Gustafson la ut energisk om SAS` nye strategi som kalles 4EXCELLENCE. En bygger selskapet på fire diamanter med hvert sitt innhold i hjørnene. Gustafson viste til europeisk luftfart med SAS` plassering i bildet. Han la flere ganger vekt på at SAS ikke var noe Lufthansa som har 70% av inntjeningen fra langruter og 30% fra kortere ruter, akkurat det motsatte av SAS. 70% av SAS` inntekter kommer fra markeder hvor en har konkurranse med lavprisselskaper. Han la vekt på at det ikke er noen spesiell business passenger eller en leisure passenger. De var for ham helt like og kan gjerne være samme person. Rundt dette temaet, med fokus på sikkerhet, fortalt han hvor fint det var i SAS nå med lojale medarbeidere og en innsparing på 25% etter igjen å ha blitt et flyselskap med flyging som core business. Det er også et mål å ha kostnadskutt på 3-5% årlig. Det betyr oppsigelser dersom en ikke greier å øke markedsandelen. Sorry Gustafson, jeg lot meg dessverre ikke rive med i dette. Det var som en "vanlig" peptalk til ansatte. Jeg har vært igjennom noen slike selv og resultatene av kostbare konsulenter for å etablere fornyet spirit har dessverre rent ut i sanden etter kort tid. En SAS flyger til stede var imidlertid mer entusiastisk vil jeg tilføye. Om dette har hatt noen innvirkning på aksjekursen gjenstår å se.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.