onsdag 25. september 2013

SAR

 
Jeg driver vanligvis ikke reklame, jeg får i alle fall ikke betalt for det, men når det står om liv er saken noe annen. Det du ser er en helikoptertype som går langt utenpå den andre kandidaten til redningstjenesten, EC725. AW101 var det eneste helikopteret som i sin tid tilfredsstilte Class 1 kriteriene til ytelse som da gjaldt: Ved MTOW å miste en motor og så velge om den skulle fly eller lande tilbake. Det fordi den har tre motorer. Jeg har beregnet at en rendyrket, sivil utgave av helikoptertypen kan fly fra Røst, gjøre en avbrutt innflyging på Jan Mayen, og så fly tilbake til utgangspunktet. 487NM hver vei. Her er altså ikke snakk om militært utstyr, ei heller en workstation for en systemoperatør i kabinen. Denne posisjonen mener jeg er nice to have, men totalt unødvendig gitt dagen teknologi i cockpit. Det er ikke lasterampe som krever hydraulikkopplegg som tar vekt, ikke oppheng for våpen, rappeleringsutstyr, fancy radar etc. men den har en Telephonics 360 graders radar. Hva skulle den så på Jan Mayen? Øya er i perioder vanskelig tilgjengelig. Det har vært en dødsulykke på grunn av at en måtte ta i land personell via gummibåt. Stripa er en myr i perioder, og da skjer det naturligvis at det blir en akutt blindtarmbetennelse blant en av de som jobber på øya. Det står om liv. AW101 kan gjøre jobben. I sivil utgave. Merk deg forøvrig at i bildet over så står personellet i døråpningen oppreist. I konkurrenten er ikke det mulig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.