Artikkelen under er sakset fra DN i dag.
Vel, det er grunn til å spørre om passasjerene er teite når de velger Norwegian på langrutene med B787. SAS er litt dyrere, men de går som en klokke. God service har de også. Der ligger Norwegian mange hestelengder bak.
Norwegian kan tape 1300 kroner per kunde
Publisert: 25.09.2013 - 05:58 Oppdatert: 25.09.2013 - 07:06
Tekniske problemer med de nye Dreamliner-flyene fra amerikanske Boeing er likevel blitt et mareritt for Norwegian og kundene de siste ukene. Alle problemene medfører at Norwegians tap stiger med flere hundrelapper for hver eneste reisende.
Forsinkelsene med Dreamliner har blitt nesten dagligdagse for Norwegian, og også tirsdag kveld var flyet med kurs for New York flere timer forsinket fra Oslo Lufthavn Gardermoen.
Krisemøte
I ettermiddag kommer Boeing til et krisemøte på Fornebu hos Norwegian-sjef Bjørn Kjos, skriver Dagens Næringsliv.
Det var Norwegian som ba om møtet, men det er ifølge DN usikkert om Kjos får svar på en eventuell økonomisk kompensasjon til selskapet.
I ettermiddag kommer Boeing til et krisemøte på Fornebu hos Norwegian-sjef Bjørn Kjos, skriver Dagens Næringsliv.
Det var Norwegian som ba om møtet, men det er ifølge DN usikkert om Kjos får svar på en eventuell økonomisk kompensasjon til selskapet.
– Vi vil gå gjennom hele leveransen og hvordan flyene har fungert i drift. Hensikten er å få bukt med problemene så raskt som mulig og se hvilke endringer vi kan få til, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian.
«Boeing GoldCare»
Norwegian er så langt det eneste selskapet som har fått levert Dreamliner-flyet som også lar Boeing ta seg av vedlikeholdet – et tilbud omtalt som «Boeing GoldCare».
- Vi er deres første kunde på programmet, så jeg vil anta at det blir prioritert høyt hos dem, sier Skånvik.
Norwegian er så langt det eneste selskapet som har fått levert Dreamliner-flyet som også lar Boeing ta seg av vedlikeholdet – et tilbud omtalt som «Boeing GoldCare».
- Vi er deres første kunde på programmet, så jeg vil anta at det blir prioritert høyt hos dem, sier Skånvik.
Også Qatar Airways flyr med Boeings Dreamliner til og fra Gardermoen, og lar SAS ta seg av det tekniske. Det har så langt bare ført til én større forsinkelse siden oppstarten 1. september.
1300 per reisende
Flyanalytikere har lenge regnet med at nye langdistanseruter til USA og Asia ville belaste regnskapet til Norwegian med et tresifret millionbeløp i år.
Flyanalytikere har lenge regnet med at nye langdistanseruter til USA og Asia ville belaste regnskapet til Norwegian med et tresifret millionbeløp i år.
Les også
Meglerhuset Arctic Securities har tidligere anslått at driftsresultatet blir 220 millioner kroner svakere i år på grunn av nye flyruter til USA og Asia. Analytiker Kenneth Sivertsen tror at anslaget kan bli tynget med 20–30 millioner kroner etter de siste problemene.
Norwegian har planlagt å fly 190.000 passasjerer på langrutene i år. Isåfall blir tapene på inntil 1300 kroner per passasjer i år.
Aksjeras
Analytiker Hans Erik Jacobsen i Swedbank First Securities har tidligere regnet seg frem til et underskudd på rundt 150 millioner for de nye langrutene i år. Også han tror at situasjonen er forverret, men at noe av ekstrakostnadene antagelig vil bli dekket av Boeing.
Analytiker Hans Erik Jacobsen i Swedbank First Securities har tidligere regnet seg frem til et underskudd på rundt 150 millioner for de nye langrutene i år. Også han tror at situasjonen er forverret, men at noe av ekstrakostnadene antagelig vil bli dekket av Boeing.
Også aksjonærene i Norwegian har blitt rammet av problemene med Dreamliner-flyet. Aksjekursen er ned med over 40 prosent de siste to månedene.
Norwegian vil ikke gi et anslag på hva forsinkelser og problemer med Dreamliner-flyet har kostet dem så langt, men kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik avviser overfor DN at det har ført til kundeflukt.
Norwegian vil ikke gi et anslag på hva forsinkelser og problemer med Dreamliner-flyet har kostet dem så langt, men kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik avviser overfor DN at det har ført til kundeflukt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.