Bjørn Kjos fikk hjelp til å rydde opp i Boeing-trøbbelet. Foto: NTB scanpix
- Boeing har undervurdert problemene
Boeing-ledelsen nektet å møte pressen etter oppvaskmøtet med Norwegian, men nå er toppsjef Bjørn Kjos sikker på at de forstår alvoret. - Vi har blitt enige om en plan, sier han.
Onsdag kveld møtte Norwegian representanter høyt opp i Boeing-systemet, blant annet Raymond L. Connor, sjefen for Boeings passasjer-virksomhet, til et krisemøte på Norwegians hovedkontor på Fornebu.
Connor, som er en av toppsjefene i Boeing, kom personlig til Oslo for å hjelpe Norwegian med å rydde opp i Dreamliner-kaoset. Mange av flyvningene har blitt kraftig forsinket på grunn av tekniske problemer med de splitter nye flyene.
- Det har vært altfor dårlig. Jeg liker særdeles dårlig at passasjerene våre har blitt stående fast på flyplasser og vente så lenge, sa Bjørn Kjos etter at han kom direkte fra møtet med toppledelsen i Boeing.
- Jeg tror Boeing har undervurdert problemene med Dreamlinerne. Det er reservedelene som har skapt de største problemene, for det hjelper lite at reservelageret ligger i London når flyet står i Oslo eller New York eller Bangkok, sier Kjos.
Tall som DN.no fikk av Norwegian tidligere i dag viser at lavprisflyselskapet har fått den verst tenkelige starten på sin langdistansesatsing: Halvparten av flightene til/fra New York og Bangkok siden oppstarten i månedsskiftet mai/juni har vært forsinket.
Bjørn Kjos understreker at det er Boeing og ikke Norwegian har ansvaret for Dreamliner-kaoset som har oppstått. Men på dagens møte, som Kjos selv kaller et "oppvaskmøte", ble det ikke diskutert mulig kompensasjon.
- Det er ikke vi som har forårsaket forsinkelsene, men forhandlinger om kompensasjon er noe vi må ta senere, sier Bjørn Kjos.
Han skulle gjerne sett at Boeing-ledelsen selv hadde møtt pressen for å uttale seg, men Boeings representanter krevde å holde møtet med Norwegian på et hemmelig sted for å unngå mediene.
Og heller ikke før krisemøtet i dag var Dreamlinerne i rute.
Noen eksperter har ment at Norwegian har satt opp et for tøft program for sine nye superfly. Dreamlinerne skal til vanlig være i luften 18 timer i døgnet, og ruteprogrammet er satt opp i samarbeid med Boeing, opplyser Norwegian. Lavprisflyselskapet har i dag to Dreamlinere i drift, det tredje kommer i november, mens de andre kommer neste år.
Dreamliner-kaoset har rammet både passasjerer og aksjonærer hos Norwegian. Aksjekursen er ned med over 40 prosent de siste to månedene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.