Flygerne burde ha gode kort på hånden, men har de det? De er opp i mot sterke krefter og vil antakelig tape kampen for det som for undertegnede er common sense.
(Illustrasjonsfoto: NTB scanpix)
Norske piloter advarer mot nye EU-regler
Norske piloter mener det vil bli farligere å fly med EUs nye arbeidsregler for piloter som vedtats i EU-parlamentet mandag. Norsk Flygerforbund ber den nye regjeringen om å kreve unntak fra regelen.
Flygerforbundet beskriver reglene som dramatiske.
– Det er ikke et spørsmål om de nye reglene vil føre til ulykker her til lands. Det er et spørsmål om når det skjer, sier Petter Førde, leder i Norsk Flygerforbund, til Klassekampen.
EUs nye regelverk åpner for 12,5 timers flytid om natten og åtte timers standbytid etterfulgt av 14 timers arbeidstid. Det vil bety at pilotene må holde seg våkne i 22 timer i strekk.
I en undersøkelse fra European Cockpit Association (ECA) svarte 53 prosent av de norske pilotene at de hadde sovnet ufrivillig under flyging. Hele 79 prosent av de spurte sa at de hadde gjort feil i cockpiten fordi de var slitne.
Les også: Danske piloter flyr når de er dødstrette
Førde mener disse tallene bør være alarmerende for den nye regjeringen.
– For lange arbeidsdager går direkte ut over sikkerheten for både ansatte og passasjerer, mener han og oppfordrer derfor regjeringen til å be om unntak.
Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) har tidligere sagt at 22 timer er for mye. Hun får langt på vei støtte fra transportpolitisk talsmann i Frp, Bård Hoksrud, som understreker overfor Klassekampen at sikkerhet i luften må stå i høysetet, uten at han vil love noe om hvordan en borgerlig regjering vil stille seg til kravet.
– Det er ikke et spørsmål om de nye reglene vil føre til ulykker her til lands. Det er et spørsmål om når det skjer, sier Petter Førde, leder i Norsk Flygerforbund, til Klassekampen.
EUs nye regelverk åpner for 12,5 timers flytid om natten og åtte timers standbytid etterfulgt av 14 timers arbeidstid. Det vil bety at pilotene må holde seg våkne i 22 timer i strekk.
I en undersøkelse fra European Cockpit Association (ECA) svarte 53 prosent av de norske pilotene at de hadde sovnet ufrivillig under flyging. Hele 79 prosent av de spurte sa at de hadde gjort feil i cockpiten fordi de var slitne.
Les også: Danske piloter flyr når de er dødstrette
Førde mener disse tallene bør være alarmerende for den nye regjeringen.
– For lange arbeidsdager går direkte ut over sikkerheten for både ansatte og passasjerer, mener han og oppfordrer derfor regjeringen til å be om unntak.
Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) har tidligere sagt at 22 timer er for mye. Hun får langt på vei støtte fra transportpolitisk talsmann i Frp, Bård Hoksrud, som understreker overfor Klassekampen at sikkerhet i luften må stå i høysetet, uten at han vil love noe om hvordan en borgerlig regjering vil stille seg til kravet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.