tirsdag 15. juni 2010

Loss of Control - en skikkelig killer

Det er ikke bare undertegnede som har reagert på alle ulykkene hvor flygerne synes å gjøre feil. Det synes nå som om Tripoli ulykken føyer seg inn i rekken. Igjen så er vi tilbake til spørsmålet om trening, systemforståelse og ikke minst Airmanship.
I den siste ulykken i Libya, så synes det altså som om at flyet var i orden, men flygerne mistet kontrollen etter avbrutt innflyging. Dette er basert på foreløpige data samlet av en internasjonal gruppe etterforskere. Dette har ført til at Airbus nå arbeider med automatiske systemer som skal overta kontrollen i en slik situasjon. Undertegnede mener at dette er en erkjennelse av at flygerne ikke kan fly flyet i normale situasjoner. Hvordan kan det gå an? Er dette veien mot ubemannede fly?
Her følger en liten oversikt hvor flygerne har valgt å overse varsler i cockpit eller blitt forvirret i tolkningen av disse:
  • Ulykken i Smolensk som utraderte toppsjiktet i polsk politikk og Forsvar den 10. april
  • En etiopisk B 737 tok fyr og havarerte i Middelhavet like etter avgang fr Beirut den 25. januar
  • En jemenittisk A310 havarerte i det Indiske Hav under innflyging til Komorøyenes hovedstad Moroni den 30. juni 2009
  • En Air France A 330 på vei fra Rio til Paris havarerte i Atlanterhavet 1. juni 2009.
  • En Turkish Airlines B 737 flyr i bakken like før den nådde flystripen på Schiphol i Amsterdam den 25. februar 2009
  • En Kenya Airways B 737 havarerer i det sydlige Kamerun like etter avgang fra Douala den 5. mai 2007
Diskusjonen omkring automatisering av cockpit og computor drevne systemer har versert i alle årene etter at den analoge cockpit instrumenteringen ble faset ut. Under finner du sitater fra en konferanse i Tucson nylig.
Too many pilots "are getting tied up in knots in their automation," Bill Voss, head of the Flight Safety Foundation, told an industry conference in Tucson last month. Sometimes, pilots get distracted and pay less attention to basic flight rules while grappling with complex computer programs. In other instances, crashes have been caused by crews simply failing to understand what computers were commanding the plane to do. Considering the early data from the Libyan crash, Mr. Voss told the participants, "You have to start wondering what happened" with the plane's computers.
John Cox, a former U.S. airline pilot who now consults on safety matters, said the airline industry isn't paying enough attention to training aimed at preventing "low-speed, loss-of-control accidents close to the ground."
The lessons from such crashes, he told the same industry conference, "aren't being learned; we're not adequately addressing this."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.