Absolutt på tide at flygelederne får sin del av oppmerksomheten når det gjelder forskning på fatigue. I et storstilet samarbeid mellom FAA og National Air Traffic Controllesr Assc. så er en undersøkelse på gang når det gjelder flygeledernes søvnrytme, hvilemønster og arbeidssituasjon. Flygelederne får anledning til å bidra med svar på spørsmål som gjelder disse faktorene, samt at noen deltar i kliniske forsøk.Svarfrist på denne store underøkelsen er den 15. juli. Dersom du søker på nettet under Air Traffic Controllers fatigue så finner du enn lang rekke med adresser hvor du kan lese mer om flygeledere som element i hendelser eller om flygeledernes arbeidssituasjon.
Ved et sammentreff av datoer, så har også European Business Aviation (EBAA) den 15. juli som deadline for sin pilot fatigue survey.
Da kan jeg likeså godt slenge med at NTSB, som har fatigue på sin topp 10 liste over sikkerhetselementer som det fokuseres på, har store forsinkelser med sin Notice of Propsed Rulemaking hvor en skal innhente kommentarer til et utkast til regler. Dette skulle ha vært klart i fjor, men nå kommer den ikke før i september. For å sitere NTSB`s leder Deborah Hershman: "This has turned into a slow process with no end in sight." Jeg må nesten le, dett er som å høre prosessen i Europa. Håper ikke flygelederne opplever det samme.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.