tirsdag 1. juni 2010
Gammalt stoff
Ganske pussig, men jeg har liksom ikke reflektert over det før. Nyheten er ikke ny akkurat, men Nimrod R1 skal erstattes av den såkalte "Rivet Joint" utgaven av C-135. Nimrod er basert på Comet som fløy i 1959. C-135 er basert på B-707 som fløy første gang i 1954. Kan ikke akkurat se det nye innslaget her. Jeg fløy Nimrod MR2 på kun èn tur på Andøya i 1971. Maskinen var helt ny, men imponerte meg ikke. Cockpit`en var typisk engelsk med dials og brytere spredd rundt nær sagt tilfeldig. Endurance var 9 timer. Akkurat da hadde en P-3B fra New Zealand satt noe vi så på som rekord med 21:30 i luften. En amerikansk maskin hadde fløyet fra Pax River til NAF Atsugi i Japan. Crew 3, som jeg var en del av, fløy fra NAS Barbers Point på Hawaii til Pax River på østkysten og hadde plenty av fuel igjen. Vi skulle bare ikke lenger. Noen maskiner ble fløyet fra Andøya til NAS Alameda i San Francisco for tungt vedlikehold. Det samme crewet satte i 1970 en lite omtalt rekord, naturligvis fordi den var uoffisiell, på 40 160 fot, da stallet maskinen ut. Vi hadde en besetning på 10 mann, men bare 8 oksygenflasker slik at vi måtte bytte rundt litt. Vi fikk mye kjeft for dette; oxygenflaskene måtte etterfylles og magnetron til radaren var bare sertifisert til 25 000 fot, noe som ikke sto noe sted. Vel, Orion trekker på årene den og, den fløy første gang i 1960. Undertegnede sammen med kolleger skal møte med Boeing på Farnborough i juli for å briefes på P-8 "Poseidon". Bildet viser Nimrod`en under landing på Andøya i mai, 1971, tatt av undertegnede.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.