Denne blogger har 5000 timer på typen og vet en del om hvor viktig denne type overvåking er selv uten kald krig.
Slår alarm om svekket flypatruljering i nord
Overtidsnekt betyr dårligere kontroll over norsk suverenitet
Sprengte budsjetter for de maritime patruljeflyene, betyr at Forsvaret ikke har fått utført tilstrekkelig kontroll av havgrensen mot Russland.
P-3 Orion
Luftforsvaret har fire P-3C Orion som brukes til maritim overvåkning og antiubåt-operasjoner. Flyene ble innfaset i 1989, og er utstyrt med våpen og avanserte overvåkningssystemer. Flyene har svært stor rekkevidde.Kystvakten har to maritime overvåkningsfly av typen P-3N Orion som brukes til overvåkning og kontroll av fiskerisonenene utenfor Norskekysten – et område på syv ganger Norges landareal.
Motorer: 4 x Allison T56-A-14 Turboprop
Lengde: 35,6 m
Høyde: 10,5 m
Vingespenn: 30,4 m
Maksfart: 405 knop
Rekkevidde: ca. 8000 km
Maks flytid: 15 timer
Kilde: VG/Forsvaret
Foto: Per Gram
I et brev til forsvarsminister Ine Marie Eriksen Søreide tar de tillitsvalgte ved Andøya Flystasjon opp den svekkede evnen de har til å utføre såkalt «MPA i nordområdene».
Det dreier seg om bruken av Luftforsvarets maritime patruljefly, av typen P-3 Orion, som overvåker norsk suverenitet langs havgrensen mot Russland. Disse flyene har også deltatt i anti-pirat oppdrag utenfor Somalia-kysten tidligere.
- Vi tok dette opp fordi vi opplever et misforhold mellom de politiske signalene om maritim patruljering i nordområdene, og at vi samtidig er kuttet ned til beinet hva kapasitet angår, sier Stein-Håkon Eilertsen, tillitsvalgt i Norges Offisersforbund til VG.
Kuttet antall flytimer
I sommer ble budsjettet for bruk av Orion-flyene kuttet fra 2100 timer i 2013, til 1800 timer. I slutten av oktober nærmet man seg det antallet, og det medførte mer eller mindre full stopp.
I denne perioden ba Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) i Bodø ved flere tilfeller om luftpatruljering, som Andøya Flystasjon ikke kunne utføre. Det får VG bekreftet fra FOH.
- Det stemmer at det ikke ble så mange oppdrag som vi ønsket. Det betyr at vi har hatt et operativt behov som er høyere enn det som ble levert, opplyser oberstløytnant Ivar Moen ved FOH.
Formålet med disse flyvningene er å holde FOH oppdatert på hva som skjer langs norskekysten, et oppdrag Moen beskriver som «alfa og omega» for Forsvaret.
Viktig sensor
- Orion-flyene er en av de viktigste sensorene som vi må ha for å ha full forståelse av situasjonsbildet langs kysten, og det situasjonsbildet er alfa og omega for vårt oppdrag. Det er en forståelse som FOH skal ha til enhver tid, og der Orion-flyene er en meget viktig brikke, sier Moen.
Luftforsvaret og Kystvakten har vanligvis seks Orion-fly stasjonert på Andøya, men to av disse er nå under oppgradering. På de gjenværende flyene har det vært mindre tekniske feil og delemangler som ikke er blitt utbedret på grunn av de stramme budsjettene, bekrefter FOH.
Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide (H) skriver i et svar til de tillitsvalgte at «regjeringen mener at norsk tilstedeværelse og suverenitetshevdelse i nordområdene skal sikres og at Forsvaret må ha god situasjonsforståelse og tilstrekkelig operativ evne i nord».
Men hun legger samtidig til at: «Nødvendig og stram budsjettstyring medfører at det ikke er rom for intern omdisponering av ytterligere ressurser til Orion i 2013. Nødvendig og målrettet prioritering vil også være en del av virkeligheten i årene som kommer».
Forsvarsministeren ønsker ikke å gi VG en utdypende kommentar om saken, opplyser rådgiver Marita Hundershagen i Forsvarsdepartementet.
Det dreier seg om bruken av Luftforsvarets maritime patruljefly, av typen P-3 Orion, som overvåker norsk suverenitet langs havgrensen mot Russland. Disse flyene har også deltatt i anti-pirat oppdrag utenfor Somalia-kysten tidligere.
- Vi tok dette opp fordi vi opplever et misforhold mellom de politiske signalene om maritim patruljering i nordområdene, og at vi samtidig er kuttet ned til beinet hva kapasitet angår, sier Stein-Håkon Eilertsen, tillitsvalgt i Norges Offisersforbund til VG.
Kuttet antall flytimer
I sommer ble budsjettet for bruk av Orion-flyene kuttet fra 2100 timer i 2013, til 1800 timer. I slutten av oktober nærmet man seg det antallet, og det medførte mer eller mindre full stopp.
I denne perioden ba Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) i Bodø ved flere tilfeller om luftpatruljering, som Andøya Flystasjon ikke kunne utføre. Det får VG bekreftet fra FOH.
- Det stemmer at det ikke ble så mange oppdrag som vi ønsket. Det betyr at vi har hatt et operativt behov som er høyere enn det som ble levert, opplyser oberstløytnant Ivar Moen ved FOH.
Formålet med disse flyvningene er å holde FOH oppdatert på hva som skjer langs norskekysten, et oppdrag Moen beskriver som «alfa og omega» for Forsvaret.
Viktig sensor
- Orion-flyene er en av de viktigste sensorene som vi må ha for å ha full forståelse av situasjonsbildet langs kysten, og det situasjonsbildet er alfa og omega for vårt oppdrag. Det er en forståelse som FOH skal ha til enhver tid, og der Orion-flyene er en meget viktig brikke, sier Moen.
Luftforsvaret og Kystvakten har vanligvis seks Orion-fly stasjonert på Andøya, men to av disse er nå under oppgradering. På de gjenværende flyene har det vært mindre tekniske feil og delemangler som ikke er blitt utbedret på grunn av de stramme budsjettene, bekrefter FOH.
Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide (H) skriver i et svar til de tillitsvalgte at «regjeringen mener at norsk tilstedeværelse og suverenitetshevdelse i nordområdene skal sikres og at Forsvaret må ha god situasjonsforståelse og tilstrekkelig operativ evne i nord».
Men hun legger samtidig til at: «Nødvendig og stram budsjettstyring medfører at det ikke er rom for intern omdisponering av ytterligere ressurser til Orion i 2013. Nødvendig og målrettet prioritering vil også være en del av virkeligheten i årene som kommer».
Forsvarsministeren ønsker ikke å gi VG en utdypende kommentar om saken, opplyser rådgiver Marita Hundershagen i Forsvarsdepartementet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.