Norwegian-suksess skremmer konkurrenter fra Skandinavia
Et slanket og veldrevet SAS som igjen tjener penger kan bli en aktuell oppkjøpskandidat for større flyselskaper. Men Norwegians suksess kan forderve interessen.
Tyskeren er redaktør for sivil luftfart i tidsskriftet Aviation Week og blant de fremste ekspertene på den europeiske flybransjen.
SAS på vei ut av stormen
I mange år har det mest tradisjonsrike selskapet i området, SAS, fløyet i kraftig turbulens. Men etter en smertefull snuoperasjon, kan konsernsjef Rickard Gustafsson se ut til å ha klart å manøvrere seg ut av den verste stormen.– Vi er i en bransje hvor vi aldri kan slappe av, sier Gustafsson, som sist uke kunne legge frem det første positive SAS-resultatet på seks år.
I en krevende hestekur kutter flyselskapet kostnader: Lønninger reduseres, arbeidstider forlenges, hundrevis av ansatte sparkes, bygninger og datterselskaper selges. Og det gir nå resultater.
– Jeg tror på SAS. Og jeg tror på våre medarbeidere, sier Gustafsson.
Lufthansa snuser på SAS
Den betydelige omstillingen SAS gjennomgår blir lagt merke til internasjonalt. Blant dem som følger det skandinaviske selskapet tettest, er den tyske Star Alliance-partneren Lufthansa.– De har forbedret mye i selskapet. Det gjør at vi kanskje igjen kan tenke oss å se på om et kjøp kan være mulig, sa Franz i et intervju med Svenska Dagbladet i september.
Et mulig Lufthansa-oppkjøp av SAS har blitt diskutert frem og tilbake i flere år. Selskapene har samarbeidet lenge, men de strukturelle problemene og den krevende økonomiske situasjonen i SAS, skal ha skremt bort den tyske giganten. På ett tidspunkt skal sågar en oppkjøpsavtale ha vært mer eller mindre klar til signering.
Jens Flottau har imidlertid forståelse for at SAS ikke har fremstått som noen lekkerbisken for Lufthansa.
– SAS har et relativt lite interkontinentalt rutenett, i et område som fortsatt er lukrativt. Derimot har de et veldig stort nettverk for korte ruter, og det er et felt hvor det har vist seg å være utfordrende å tjene penger, påpeker eksperten.
Dessuten, legger han til, har forretningsmodellen til SAS lenge vært altfor dyr.
Han mener SAS ikke hadde noe annet valg enn å gjennomføre en omfattende restruktering.
– Det var absolutt på høy tid, understreker analytikeren.
Ikke overbevist om SAS-suksess
Selv om Gustafsson forrige uke la frem svarte tall, er Flottau ikke bare optimistisk med tanke på selskapets fremtid.– Det avgjørende spørsmålet er riktig nok om dette positive resultatet er en enestående begivenhet, eller om de klarer å gjenta det de kommende årene, sier eksperten.
– Hvis man i det hele tatt vil kjøpe, må man vurdere nøye hvor man skal gjøre det. Og da må man overveie om det er noen vits i å kjøpe i et marked hvor billettprisene stadig synker, og det finnes en konkurrent som Norwegian. Hvis jeg var Lufthansa, ville jeg rette blikket mot andre steder i verden enn Skandinavia, sier Flottau.
- Les også:
Lufthansa-talsmann Martin Riecken sier til NRK at selskapet ikke har noen umiddelbare planer om ytterligere overtakelser, men at selskapet følger utviklingen i markedet.
Etter Tyskland, Italia og USA, er Skandinavia det viktigste markedet for den tyske giganten. Fra neste sommerprogram øker selskapet antall flyvninger til både Oslo og København.
Jens Flottau tror ikke på noe snarlig ekteskap mellom SAS og Lufthansa. For også Lufthansa driver for dyrt og bør gjennomføre omfattende endringer, mener han.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.