Her er Røkke og Gjelstens nye superfly
Gjelsten og Røkkes nyetablerte flyselskap går til innkjøp av det nyutviklede Falcon 5X med en startpris på rundt 350 millioner.
Kjell Inge Røkkes Aker-konsern og Bjørn Rune Gjelsten har de siste årene hatt hvert sitt Falcon 900. Nå vil de kutte kostnader og skal klare seg med ett jetfly på deling. Om noen år får de et splitter nytt fly i flåten.
Det nyetablerte flyselskapet G&A Air har etter det DN erfarer et nytt fly av typen Falcon 5X i bestilling. Flyet beskrives som det største, kraftigste og mest avanserte Falcon-flyet som er bygd av Dassault.
Det første flyet av denne typen vil være på vingene i år, men er først leveringsklart i 2017.
Noe av det mest spektaulære med flyet er et nytt takvindu som skal gi en helt flyopplevelse. Zenith-vinduet er utviklet for å tåle de ekstreme kravene som stilles i luften.
G&A Air får sitt nye fly levert høsten 2018. Frem til det nye flyet er på plass, vil selskapet benytte en Falcon 900 som i dag eies av Aker. Planen er at det felles flyselskapet nå kjøper Falcon-maskinen fra 2007 for å dele på kostnadene.
Gjelsten har på sin side eid en Falcon EX-fly fra 2010, med nypris på rundt 250 millioner kroner, som ifjor høst ble lagt ut for salg.
I 2012 ble det kjent at Røkke bestilte en Gulfstream G650 som går for å være et av verdens lekreste og mest avanserte fly i business- og privatjetsegmentet. Bare startprisen for flyprodusentens raskeste og største privatjet blir anslått til 350 millioner kroner. Som en del av den nye flykabalen i G&A Air er bestillingen av dette flyet kansellert.
Det var i Røkkes aksjonærbrev at den nye flykonstellasjonen ble kjent.
– Aker har etablert et 50/50-eid flyselskap sammen med Bjørn Rune Gjelsten, min venn siden ungdomstiden og tidligere konsernsjef i Aker, skriver Røkke i sitt brev til aksjonærene.
Navnet på det nyregistrerte flyselskapet var Gjelstens forslag.
– Bjørn Rune foreslo navnet Gjelsten & Aker Air, forkortet G & A Air. Det var lett å si ja til det navnet, fordi i mine øyne er G & A en forkortelse for «General and Administrative Expenses» – kort og godt høytflyvende overheadkostnader, som nå blir halvert, forteller Røkke i aksjonærbrevet.
30 millioner i året
De årlige kostnadene ved å eie et Falcon 900 skal etter det DN erfarer ligge på rundt 30 millioner kroner, avhengig av bruken og eventuelle charterinntekter.
– Planene er å halvere kostnadene, sier Akers kommunikasjonsdirektør Atle Kigen til DN.
Dekker eget behov
Gjelsten kjøpte flyet i sin tid for delvis å chartre det ut. I etterkant av finanskrisen har det vært fullstendig tørke i dette markedet. Aker og Gjelsten har hatt gjensidige ønsker om å kutte flykostnadene og vil holde seg unna chartermarkedet.
– Flyselskapet skal dekke Aker og Gjelstens egne behov, opplyser Kigen.
Fra før av har Røkkes selskap TRG Holding et Beechcraft King Air B200 i prisklassen rundt 15 millioner som benyttes til kortere flyvninger som hyttebesøk på Oppdal. Gjelsten valgte på sin side å kansellere kjøpet av sitt Beechcraft propellfly etter forlenget leveringstid.
Det nyetablerte flyselskapet G&A Air har etter det DN erfarer et nytt fly av typen Falcon 5X i bestilling. Flyet beskrives som det største, kraftigste og mest avanserte Falcon-flyet som er bygd av Dassault.
Det første flyet av denne typen vil være på vingene i år, men er først leveringsklart i 2017.
Noe av det mest spektaulære med flyet er et nytt takvindu som skal gi en helt flyopplevelse. Zenith-vinduet er utviklet for å tåle de ekstreme kravene som stilles i luften.
G&A Air får sitt nye fly levert høsten 2018. Frem til det nye flyet er på plass, vil selskapet benytte en Falcon 900 som i dag eies av Aker. Planen er at det felles flyselskapet nå kjøper Falcon-maskinen fra 2007 for å dele på kostnadene.
Gjelsten har på sin side eid en Falcon EX-fly fra 2010, med nypris på rundt 250 millioner kroner, som ifjor høst ble lagt ut for salg.
I 2012 ble det kjent at Røkke bestilte en Gulfstream G650 som går for å være et av verdens lekreste og mest avanserte fly i business- og privatjetsegmentet. Bare startprisen for flyprodusentens raskeste og største privatjet blir anslått til 350 millioner kroner. Som en del av den nye flykabalen i G&A Air er bestillingen av dette flyet kansellert.
Det var i Røkkes aksjonærbrev at den nye flykonstellasjonen ble kjent.
– Aker har etablert et 50/50-eid flyselskap sammen med Bjørn Rune Gjelsten, min venn siden ungdomstiden og tidligere konsernsjef i Aker, skriver Røkke i sitt brev til aksjonærene.
Navnet på det nyregistrerte flyselskapet var Gjelstens forslag.
– Bjørn Rune foreslo navnet Gjelsten & Aker Air, forkortet G & A Air. Det var lett å si ja til det navnet, fordi i mine øyne er G & A en forkortelse for «General and Administrative Expenses» – kort og godt høytflyvende overheadkostnader, som nå blir halvert, forteller Røkke i aksjonærbrevet.
30 millioner i året
De årlige kostnadene ved å eie et Falcon 900 skal etter det DN erfarer ligge på rundt 30 millioner kroner, avhengig av bruken og eventuelle charterinntekter.
– Planene er å halvere kostnadene, sier Akers kommunikasjonsdirektør Atle Kigen til DN.
Dekker eget behov
Gjelsten kjøpte flyet i sin tid for delvis å chartre det ut. I etterkant av finanskrisen har det vært fullstendig tørke i dette markedet. Aker og Gjelsten har hatt gjensidige ønsker om å kutte flykostnadene og vil holde seg unna chartermarkedet.
– Flyselskapet skal dekke Aker og Gjelstens egne behov, opplyser Kigen.
Fra før av har Røkkes selskap TRG Holding et Beechcraft King Air B200 i prisklassen rundt 15 millioner som benyttes til kortere flyvninger som hyttebesøk på Oppdal. Gjelsten valgte på sin side å kansellere kjøpet av sitt Beechcraft propellfly etter forlenget leveringstid.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.