Kvartalsresultatet kommer i direktesending på NRK TV Nyheter om litt
Det er ikke lett for Norwegian å langtidsplanlegge når de ikke har fått trafikkrettigheter til USA slik de har søkt om. Den saken likner på filibuster. Wikipedia:
- En filibuster er en meget lang debatt som har til formål å forhindre at et forslag blir vedtatt, rett og slett ved å forhindre at det når frem til votering.
Norwegian eyes UK, Spanish AOCs
Norwegian Boeing 737-800
By Rob Finlayson
Achieving a UK AOC would allow Norwegian to tap into that country’s bilateral air service arrangements with other countries, giving it access to destinations that would not otherwise be accessible.
“If you look at the UK, it’s a big market for us,” Norwegian VP-corporate communications Lasse Sandaker-Nielsen said. “We’re now the third-largest carrier at [London] Gatwick.”
If the UK Civil Aviation Authority grants an AOC, Norwegian would have access “to places like India, for example, that are not possible with a Norwegian AOC. Third countries don’t allow you to establish operating rights that don’t go between Norway and their country.”
The fact that Norway is not a member of the European Union is also a complicating factor in gaining foreign rights, he added.
Norwegian CEO Bjørn Kjos was quoted in The Wall Street Journal last week as saying the carrier is also seeking a Spanish AOC. “Spain is obviously interesting, but we haven’t confirmed that,” Sandaker-Nielsen said. “Perhaps a Spanish AOC is something we would look into, sometime in the future.” Spain is a major destination for the carrier.
Norwegian currently has two active AOCs within Norway for its various subsidiaries. Norwegian Air International holds an Irish AOC for proposed services to the US, which have run into major opposition from US carriers and unions.
The company has been trying to obtain a US foreign air carrier permit since February 2014, but the issue has become mired in the US Department of Transportation (DOT) amid the controversy over its planned services and there has been no recent progress on the issue, Sandaker-Nielsen said.
Næringsliv
Norwegian
Streikesmell for Norwegian
Pilotstreiken og svak norsk krone senker kvartalstallene til lavprisflyselskapet.
Pilotstreiken sved tungt på bunnlinjen til Norwegian i første kvartal.
Norwegian fikk et resultat før skatt på minus 777 millioner kroner, mot ventet minus 903 millioner.
Resultatet for første kvartal ble påvirket av pilotstreiken i Skandinavia og en svak norsk krone. Samtidig var passasjerveksten i Europa god og fyllingsgraden hele seks prosentpoeng høyere enn samme periode ifjor. Bookingtallene fremover er også positive, ikke minst på langdistanserutene.
Norwegian omsatte for 4.034 milliarder kroner i årets første kvartal, en økning på 14 prosent fra tilsvarende kvartal året før. Nærmere fem millioner passasjerer fløy med selskapet, noe som utgjorde en vekst på to prosent.
Trafikkveksten (RPK) var på 15 prosent, noe som også henger sammen med at hver Norwegian-passasjer nå flyr adskillig lengre enn de gjorde for ett år siden. Fyllingsgraden i første kvartal var 83 prosent, opp hele seks prosentpoeng sammenlignet med samme kvartal året før.
Norwegians pilotstreik startet 28. februar og varte i 11 dager. I omtrent en uke var samtlige Norwegian-piloter i Norge, Sverige og Danmark i streik.
Norwegians egne beregninger viste tidligere denne måneden at «streikeregningen» kom opp i 350 millioner kroner.
- Dette er tap og inntektsbortfall vi må leve med, sa Bjørn Kjos: Norwegian: Streiken kostet til sammen 350 mill.
Norwegian fastholder mål om en enhetskostnad på 0,39-0,40 kroner i 2015 og en ASK-vekst, inklusive langdistanseruter, på fem prosent.
Det opplyses i selskapets kvartalsrapport torsdag.
Norwegian
Norwegian fikk et resultat før skatt på minus 777 millioner kroner, mot ventet minus 903 millioner.
Relaterte saker
- Norwegian: Streiken kostet til sammen 350 mill.
- Flyverne mener Kjos bryter loven
- Norwegian risikerer politianmeldelse
- Bjørn Kjos: Ser «stor mulighet» for flyutleie
God passasjervekst
- Første kvartal er normalt svakt og denne gangen er tallene også påvirket av den svake norske kronen mot dollar og euro. Samtidig førte pilotstreiken i Skandinavia til at vi mistet mange kunder til konkurrentene. På den positive siden er passasjerveksten utenfor Skandinavia god, ikke minst på langdistanserutene. Passasjerveksten spesielt på London-Gatwick er meget solid, og vi ser også generelt positive bookingtall fremover, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos i en melding.Norwegian omsatte for 4.034 milliarder kroner i årets første kvartal, en økning på 14 prosent fra tilsvarende kvartal året før. Nærmere fem millioner passasjerer fløy med selskapet, noe som utgjorde en vekst på to prosent.
Trafikkveksten (RPK) var på 15 prosent, noe som også henger sammen med at hver Norwegian-passasjer nå flyr adskillig lengre enn de gjorde for ett år siden. Fyllingsgraden i første kvartal var 83 prosent, opp hele seks prosentpoeng sammenlignet med samme kvartal året før.
Mistet mange kunder til konkurrentene
Mens Norwegian hadde 320.000 flere passasjerer i England og Spania i første kvartal sammenlignet med ifjor, gikk antallet ned med 190.000 passasjerer i Norge og Sverige, mye forklart med pilotstreiken i Skandinavia. Dette ble motvirket av påskeutfarten som i år kom i første kvartal, mot andre kvartal ifjor.Norwegians pilotstreik startet 28. februar og varte i 11 dager. I omtrent en uke var samtlige Norwegian-piloter i Norge, Sverige og Danmark i streik.
Norwegians egne beregninger viste tidligere denne måneden at «streikeregningen» kom opp i 350 millioner kroner.
- Dette er tap og inntektsbortfall vi må leve med, sa Bjørn Kjos: Norwegian: Streiken kostet til sammen 350 mill.
Norwegian fastholder mål om en enhetskostnad på 0,39-0,40 kroner i 2015 og en ASK-vekst, inklusive langdistanseruter, på fem prosent.
Det opplyses i selskapets kvartalsrapport torsdag.
Norwegian
(tall i millioner kroner) | Q1 2015 | Q1 2014 | Ventet, ifølge TDN Finans |
Omsetning | 4.034 | 3.551 | 3.919 |
Driftsresultat | - 722 | - 777 | - 846 |
Resultat før skatt | - 777 | - 813 | - 903 |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.