Rapport om alvorlig luftfartshendelse ved Gullfaks B på Tampen 1. april 2010 med Sikorsky S-92A, LN-OQE operert av CHC Helikopter Service AS
Da fartøysjefen flyttet setet sitt fram under forberedelse til innflyging til Gullfaks B, løsnet det fra festeskinnene. Han måtte holde seg fast i gripehåndtakene i taket med begge hender for å hindre at setet falt ned fra skinnene med påfølgende risiko for at styrestikkene (collective og cyclic) kunne blokkeres eller komme i klem. Styrmannen landet helikopteret på oljeplattformen uten at ytterligere problemer oppsto.
Det viste seg at setet hadde løsnet fordi fremre stoppmekanisme, "slide stop" manglet. Låsepinner (quick release pins) og låsebraketter (P/N MBCS13711) var ikke blitt satt på plass da setet ble innmontert etter å ha blitt tatt ut i forbindelse med vedlikehold av helikopteret.
SHT mener at besetningen løste faresituasjonen som oppsto på en god måte.
Les hele rapporten
CHC - S-92A
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.